InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Spijtbetuiging voor het minarettenverbod in Zwitserland
nieuws uitgelicht

Spijtbetuiging voor het minarettenverbod in Zwitserland

Spijtbetuiging voor het minarettenverbod in Zwitserland Iedereen kent de situatie wel over het minarettenverbod in Zwitserland. Deze campagne is destijds gestart door de politicus Daniel Streich, lid van de Zwitserse Volkspartij (SVP). Hij was de eerste die een boost gaf aan het proces, dat het verbod van minaretten op moskeeën in Zwitserland bewerkstelligde. Echter, de heer Streich schokt echter meer door een compleet andere wending in zijn filosofie.

Bekering

Daniel Streich haalt de verbazing van Politiek Zwitserland op zijn schouders door het feit dat hij hiervan spijt betuigd en zich zelfs bekeert tot de Islam. Dit wekt de verbazing omdat Streich er alles aan deed om de Islam fobie te verspreiden, tot in de verste hoeken van Zwitserland.

Streich verklaard, dat hij de Islam bestudeerde, zodat hij sterk op het strijdtoneel kon treden, in zijn gevecht tegen de Islam. Het bracht hem uiteindelijk echter dichter bij de Islam waardoor het zijn hart won. Inmiddels heeft hij grote spijt van zijn daden, die er toe hebben geleid dat het verbod van minaretten op moskeeën de juridische status heeft gekregen. Om met zichzelf en God in het reine te komen wil hij nu echter een extra moskee bouwen in Zwitserland, die de mooiste van Europa moet worden. In tegenstelling tot zijn eerdere campagne, wil hij nu werken aan religieuze verdraagzaamheid en een vreedzame samenwerking.

Bijval vanuit Islamitische hoek

Abdul Majeed Aldai, de voorzitter van OPI, een organisatie die werkt voor het welzijn van moslims, zegt dat de Europeanen meer willen weten over de islam. Sommigen van hen doen dit om meer te willen weten over de relatie tussen islam en terrorisme; zo ook was het met Streich. Tijdens zijn verdieping, bestudeerde hij de Heilige Koran en kreeg steeds meer inzicht in de islam. Hij wilde hard zijn tegen de islam, maar het uiteindelijke resultaat was anders zegt Aldai verder.

Landelijke stemming

De kwestie van het verbod op minaretten kreeg door een landelijke stemming, de juridische status. Het was namelijk een meerderheid( 57,5%), die voor het verbod was. 42,5% was tegen. In eerste oogopslag, is dit een groot aantal dat voor het wetsvoorstel koos. Als je echter in ogenschouw neemt dat maar 6% van de bevolking in Zwitserland Moslim is, zou er ook kunnen worden geconcludeerd dat er een hoop Zwitsers zijn die voor deze kleine groep zijn opgekomen. Er zijn namelijk genoeg mensen die gedacht zullen hebben, dit heeft niks met mij te maken dus ik blijf(spreekwoordelijk) lekker thuis.

Populair Politicus

Streich was een belangrijk lid van de Zwitserse Volkspartij (SVP). Hij speelde altijd een prominente rol in het maken van het partij beleid. Zijn beweging tegen de minaretten was er vooral op gericht om politieke aandacht en interesse te winnen. Hij zet nu echter een punt achter zijn politieke werkzaamheden voor het SVP. Verder geeft hij aan dat hij een christelijke opvoeding genoot en vaak de kerk bezocht, maar dat hij daarin de waarheid niet kon vinden die hij nu wel heeft gevonden.

Streich een gevaar?

Door zijn militaire verleden, zeggen de Zwitserse militaire autoriteiten, dat zij bang zijn dat Streich, die ooit een militaire instructeur was, leger geheimen zou kunnen onthullen aan de moslims. Het lid van de Raad, van de Nationale SVP, zegt dat Streich als voormalig militaire instructeur een gevaar vormt. Zo lijkt de strijd begonnen om de ooit populaire militair en later politicus, monddood te maken. Streich kreeg bijval vanuit Nederland door bijvoorbeeld de politicus Geert Wilders, die graag het verbod in Nederland ook zou willen doorvoeren. Maar of Wilders ook trots is op deze keuze valt te betwijfelen..
Gerelateerde artikelen
Minaretten verbod Zwitserland en de vrijheid van godsdienstmijn kijk opMinaretten verbod Zwitserland en de vrijheid van godsdienstEind november 2009 hebben de Zwitsers zich in een volksraadpleging met een ruime meerderheid uitgesproken tegen de bouw…
Bekering, een noodzaakBekering, een noodzaakVeel mensen hebben een onjuist beeld van de betekenis van het woord "bekering." Zij denken bijvoorbeeld dat het iets is…
Islamitisch bankierenIslamitisch bankieren is wereldwijd sterk in opkomst. Volgens de Nederlandse Bank groeit de markt met gemiddeld 15% op j…
Wat is Polygamie?Wat is polygamie? Men spreekt van polygamie als iemand, meestal een man, met meerdere partners tegelijk getrouwd is. Doo…
Leefstijl en voedingsgewoonten van de IslamLeefstijl en voedingsgewoonten van de IslamIeder geloof brengt een bepaalde leefstijl en voedingsgewoonten met zich mee. De leefstijl en voedingsgewoonten die bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fitze, Pixabay

Reageer op het artikel "Spijtbetuiging voor het minarettenverbod in Zwitserland"

Reacties

Manal, 01-04-2013 11:01 #9
Mensen proberen Islam zwart te maken en maken van normale moslimburgers terroristen, maar ze zien niet in dat al hun negatieve opmerkingen juist mensen de stap te zetten om Islam te onderzoeken of het werkelijk zo'n slecht geloof is. Die mensen zien ook dat alle negatieve opmerkingen gewoon uitspraken zijn om mensen ver weg van het ware geloof te houden, om een afkeer voor moslims te hebben.

Hans, 17-09-2012 12:30 #8
Islam is de enige ware religie van God, en het is ook de enige acceptabele religie voor God volgens Zijn Wijze Woorden in de Nobele Koran. Alleen daarom al zou je het moeten bestuderen als je een kans wilt hebben in het Hiernamaals.

Emma, 10-04-2012 20:43 #7
Ik ben blij dit goede nieuws te horen. Ik ben zelf ook een bekeerde moslima. Op mijn 17de bekeerd, opgegroeid met atheistische ouders. In mijn straat wonen ook 2 Nederlandse mannen die zijn bekeerd tot de islam. Het aantal autochtonen die zich tot de islam bekerern grroeit echt, Alhamdulilah!

Jules Vismale, 22-09-2011 10:33 #6
Die Daniel Streich doet me denken aan een fabel over de vleermuis die in een strijd tussen zoogdieren en vogels steeds van de ene partij naar de ander overloopt. Als Zwitserland eerlijk heeft gestemd over een verbod op de bouw van minaretten dan moet meneer zich geen slechte verliezer tonen en anders meteen zijn koffers pakken richting het Midden-Oosten en daar voorgoed blijven tot sint-juttemis! Wie zichzelf, zijn geloof of zijn eigen volk gaat verloochenen is namelijk gewoon niet goed wijs! Reactie infoteur, 23-09-2011
Hoe u over zijn beslissing denkt is natuurlijk uw goed recht.

Feit is wel dat de Islam niet gebonden is aan een volk of land, een ieder is vrij om deze religie tot zich te nemen of niet. Hij behoort dus tot de groep autochtone Zwitserse Moslims en is dus nog steeds 100% Zwitser.
Ook in Nederland is de groep autochtone moslims inmiddels sterk vertegenwoordigt en groeit dagelijks. Het lijkt me geen goed idee om deze mensen, omwille van hun keuze voor de islam, te deporteren naar het midden oosten.

Hanan, 06-05-2010 13:29 #5
Niet verwacht, maar toch gebeurd…
Ik merk inderdaad ook heel weinig reacties. Ik denk dat de mensen nu met hun mond open staan van de verbazing en er niets uit krijgen.
Maar het mag ook eens gebeuren dat de islam eens positief naar buiten wordt gebracht.
Volgens mij zal het niet lang duren dat ze Mr Streich zullen bestempelen als terrorist.

Momo, 22-04-2010 17:15 #4
Hmmm weinig reacties… wel toevallig als het gaat over iets goeds van de islam wat onder het licht komt :-p

Sadia, 21-02-2010 15:09 #3
Beste allen
er gebeurt zoveel omtrent de islam, veel mensen broberen het geloof te gronde te richten. ondanks dat, allah ou akbar, de mens zelf heeft het niet in de hand, ik als moslima, kan alleen maar sterker worden door al die negatieve aandacht. ik als moslima, kan alleen maar sterker worden dooe de negatieve aandacht. ook om mij heen zie ik vele geinteresseerden in de islam, deze mensen geloven niet in de media en de onzin wat er wordt verteld over de islam, en zo zullen er velen volgen, wat dat betreft, wilders heeft ons wakker geschud

Gino, 12-02-2010 17:25 #2
Niemand ontkomt aan de waarheid. Het westen leeft onder de regels van de Duivel. Logisch dat ze de waarheid(Islam) willen aanvallen. Ik sta ook op t punt om te bekeren. Na 15jaar onderzoek. Jodendom, Christendom en alle anderen zijn zwaar onzin. Opgericht door negatieve krachten!

Ahmad, 12-02-2010 08:08 #1
?En wie wil dat Allah hem leidt, diens borst verruimt Hij voor de Islam. En wie hij wenst te doen dwalen, diens borst maakt hij nauw en beklemd alsof hij (op een hoge berg) naar de hemel klimt. Zo legt Allah de bestraffing op aan degenen die niet geloven.?
(Soerat al-Ancaam: 125)

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 9
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!