InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De geschiedenis van ontwikkelingsproblematiek

De geschiedenis van ontwikkelingsproblematiek

De geschiedenis van de ontwikkelingsproblematiek in ontwikkelingslanden behandelt het feit hoe problemen in de derdewereldlanden oftewel de ontwikkelingslanden zijn ontstaan. Het gaat vooral om hoe het verschil tussen arm en rijk zo heeft kunnen komen.

Tweedeling

Er is altijd al een tweedeling geweest op aarde. Op dit moment ziet die tweedeling er anders uit dan dat het er vroeger uitzag. Wij hebben op dit moment te maken met de noord-zuiddeling, dit houdt in dat in het noorden voornamelijke rijke landen liggen en op het zuidelijk halfrond liggen voornamelijk arme landen.

Een andere manier om landen in te delen is met de driedeling die vroeger aangenomen werd en de moderne driedeling. De vroegere driedeling zag er als volgt uit:
  1. 1e wereld: rijke westerse landen
  2. 2e wereld: blok van communistische landen
  3. 3e wereld: de rest van de ontwikkelingslanden

De moderne driedeling ziet er al heel anders uit
  1. 1e wereld: rijke industrielanden
  2. 2e wereld: ontwikkelingslanden
  3. 3e wereld: nieuwe industrielanden(China, Brazilië, Polen)

Maar hoe is deze twee/driedeling tussen arm en rijk ontstaan? De periode waarin we nu leven is al uniek, omdat zo'n 30% van de wereldbevolking rijk is en 'slechts' 70% is arm. Vroeger was dit verschil veel groter, toen was 1% rijk en de overige 99% was arm. Er is op dit moment sprake van democratisering van de welvaart: het volk deelt erin mee. Deze omwenteling in de economie is ontstaan door de industriële revolutie. Er kwam toen een omwenteling in de economie én in het sociale leven. De revolutie is rond 1700 begonnen in Engeland, toen ontstond er een nieuwe klasse die nieuwe dingen uit begon te vinden. Hierdoor zijn fabrieken ontstaan.

Door deze industrie ontstaat er een terugval op het platteland. Er zijn daar veel teveel mensen en die moeten wel naar de stad verhuizen. Ze gaan in de fabrieken werken en wonen in de steden, die daardoor heel snel uitbreiden. De mensen die inmiddels zijn verhuisd geven een deel van hun tradities op, hierbij moet je denken aan het geloof, hun idee over vrouwen etc. Op het moment dat de industrielanden groot worden willen ze ook overzeese gebieden veroveren, de zogenaamde koloniën. Die landen werden gebruikt voor grondstoffen(vooral tabak, katoen en rubber), maar het werd ook gebruikt als afzetmarkt. Er zijn toen ook mensen met humanitaire doeleinden meegegaan, zij zorgden ervoor dat de bevolkingsgroei extreem toenam, doordat nu wel al die ziektes konden worden bestreden. Het sterftecijfer nam af en dan voornamelijk de zuigelingensterfte. In Europa bleef de bevolkingsgroei op dat moment ongeveer gelijk met die van de economie.

In ontwikkelingslanden nam de bevolkingsgroei sneller toe dan de economische groei, hierdoor werd het verschil tussen arm en rijk steeds groter, we noemen dit verschijnsel het 'widening gap'. Terwijl het in de koloniën niet heel goed ging met de bevolking kwamen er in Europa steeds meer fabrieken, er kwam een landbouwrevolutie en er kwamen nieuwe ontginningen.
© 2009 - 2019 Mellie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De tweedeling in de samenlevingDe tweedeling in de westerse wereld is veel kleiner dan in de ontwikkelingslanden, hoe armer een land hoe groter de twee…
Landbouwproblemen in ontwikkelingslandenLandbouwproblemen in ontwikkelingslandenEr zijn grote landbouwproblemen in de ontwikkelingslanden. Hoe vaak is niet op het nieuws dat er wéér een hongersnood is…
Wereldbank en het Internationaal Monetair FondsWereldbank en het Internationaal Monetair FondsTegen het einde van de oorlog, zo'n 60 jaar geleden is tijdens de Conferentie van Bretton Woods de Wereldbank opgericht.…
Soorten verzorgingsstatenSoorten verzorgingsstatenEen ontwikkelingswerker zei eens: 'Het is frustrerend. Zodra ik weg ben, dondert het zaakje soms in elkaar. Het liefst z…
Wat is microkrediet?Microkrediet is een vorm van ontwikkelingshulp. Door kleine leningen kunt u investeren in ontwikkelingslanden.

Reageer op het artikel "De geschiedenis van ontwikkelingsproblematiek"

Infoteur: Mellie
Laatste update: 23-10-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!