InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > World Trade Center, aanslagen

World Trade Center, aanslagen

World Trade Center, aanslagen Op dinsdag 11 september 2001 werden er vier aanslagen gepleegd in de Verenigde Staten, die tot op de dag van vandaag nog sterk tot de verbeelding spreken. Er kwamen 2973 mensen om het leven. De slachtoffers kwamen uit meer dan 80 verschillende landen. Over het algemeen wordt aangenomen dat de aanslagen gepleegd werden door Osama Bin Laden en zijn terreurorganisatie Al Quaida. Op dinsdag 11 september 2001 storten drie vliegtuigen neer op verschillende doelen in Amerika, waaronder het World Trade Center in New York. Een vierde vliegtuig stortte neer voordat het zijn doel bereikt had. Het betrof vier passagiersvliegtuigen die gekaapt waren door in totaal 19 personen. Er kwamen in totaal 2985 mensen om, waaronder de 19 kapers van de vliegtuigen. 24 Mensen worden nog steeds vermist. Aangenomen wordt dat ook zij zijn overleden. In totaal werden slechts 239 lichamen gevonden die nog geheel in tact waren, van het overgrote deel van de slachtoffers werden alleen kleine delen of deeltjes teruggevonden.

Enkele feiten

  • 8.46 uur: in de vroege ochtend van 9 september 2001 ramde een passagiersvliegtuig van American Airline, vlucht 11, de noordelijke toren van het wereldberoemde World Trade Center. Het vliegtuig boorde zich tussen de 94e en 98e verdieping in het gebouw en veroorzaakte direct een ravage van dood, brand en destructie. De toren bleef in eerste instantie overeind staan en de meeste mensen dachten dat het om een ernstig vliegtuigongeluk ging. Vlucht 11 was niet lang daarvoor opgestegen van Logan International Airport en de tanks zaten nog vol kerosine. De inslag veroorzaakte brand en de etages waar het vliegtuig het gebouw was ingevlogen waren direct vernietigd door de botsing. Alle personen in het vliegtuig kwamen direct om het leven. Mensen die op de verdiepingen boven het vliegtuig zaten, waren reddeloos verloren. Mensen die zich onder de inslag bevonden konden proberen om via de trappen het gebouw te verlaten. Liften waren echter onbruikbaar geworden en men moest via de trappen afdalen.
  • Beide torens van het WTC telden 110 verdiepingen. De noordelijke toren was 417 meter hoog, de zuidelijke toren was 415 meter hoog. Het verschil in hoogte was ontstaan omdat de noordelijke toren op de 43e verdieping een extra kantine had. De 'North Tower' was dus officieel het hoogste gebouw van de Twintowers.
  • De Twintowers waren op het moment van de aanslag de hoogste gebouwen van New York en maakten onderdeel uit van het zogenaamde financiële hart van Amerika.
  • 9:03 uur: Een vliegtuig van United Airlines, vlucht 175 boorde zich in de zuidelijke toren van het World Trade Centre. Op dat moment besefte iedereen dat het niet om een ongeluk ging maar om aanslagen. Ook deze inslag van het vliegtuig veroorzaakte brand in de toren. Omdat men nog in rep en roer was vanwege de inslag van het eerste vliegtuig, was er overal pers aanwezig, waardoor de inslag van het tweede vliegtuig rechtstreeks werd uitgezonden op televisie.
  • 9.37 uur: American Airlines, vlucht 77 stort zich op het Pentagon (het Amerikaanse ministerie van Defensie) in Washington D.C
  • 10.03 uur: in Shanksville stort een vierde vliegtuig (vlucht 93) neer
  • 10.00 uur (ongeveer): de zuidtoren (WTC1) stortte in
  • 10.30 uur: de noordelijke toren (WTC2) stortte in
  • 17.20 uur: een ander gebouw (WTC7)stort in

Slachtoffers

Bij de aanslagen kwamen 2604 mensen om in en nabij het WTC. 87 Mensen (inclusief enkele kapers) bevonden zich in het vliegtuig American 11 (vlucht 11). 59 Mensen (inclusief kapers) bevonden zich in het vliegtuig van United (vlucht 75), en 59 bevonden zich in het vliegtuig American (vlucht 77). In het Pentagon (Arlington) kwamen 240 mensen om het leven. In Shanksville, waar het vierde vliegtuig voortijdig neerstortte, kwamen 40 mensen om het leven. Onder de doden bevonden zich ook 62 politiemensen en 348 brandweermannen. Slechts 1585 personen konden worden geïdentificeerd aan de hand van gevonden menselijke resten. Onder de slachtoffers was een Nederlander, Ingeborg Lariby. Zij werkte in het WTC en was 42 jaar toen ze overleed.

De kapers

De negentien kapers die de vier vliegtuigen gekaapt hadden, waren afkomstig uit Saoedie-Arabie (15 kapers), Verenigde Arabische Emiraten (twee kapers), Libanon (een kaper) en Egypte (een kaper). Ze hadden alleen messen bij zich. Vermoedelijk wisten niet alle kapers dat het de bedoeling was dat ze zelf ook zouden omkomen bij de actie. In alle vliegtuigen zaten 4 of 5 kapers. De bemanning van de vliegtuigen werden door de kapers direct vermoord, ernstig verwond en/of vastgebonden. De namen van de kapers:
  • Mohammed Atta
  • Waleed al Shehri
  • Satam al Suqami
  • Wail al Shehri
  • Ahmed al Ghamdi
  • Abdul Aziz al Omari
  • Fayez Banihammad
  • Hamza al Ghamdi
  • Mohand al Shehri
  • Ahmad al Haznawi
  • Ahmed al Nami
  • Majed Moqed
  • Salem al Hazmi
  • Hamza al Ghamdi

De kapers waren goed voorbereid op de operatie. Volgens de FBI kregen ze mogelijk instructies vanaf de grond. Drie kapers hadden vanaf de herfst 2000 vlieglessen gevolgd bij vliegscholen in Florida, waarvan de eigenaars Nederlanders waren. Dankzij de vlieglessen waren de kapers in staat de besturing van de vliegtuigen over te nemen en de vliegtuigen op hun doel af te sturen. Ook hadden zij geoefend met virtuele flight simulators. Het waren dus geen ervaren piloten.

Complottheorieën over 9/11

Niet iedereen is overtuigd dat de aanslagen gepleegd werden door Al Quaida. Verschillende vreemde 'toevalligheden' blijken aanleiding om aan die bewering te twijfelen. Bijvoorbeeld het in elkaar storten van de gebouwen. Niet minder dan drie gebouwen, waaronder de Twintowers, storten kort naar elkaar in. Ze vielen niet om maar zakten met de snelheid van een vrije val in elkaar. Ook een gebouw wat niet geraakt was door een vliegtuig, stortte enkele uren na de aanslag in, en viel loodrecht naar beneden zoals ook bij het bewust laten instorten van gebouwen met explosieven het geval is. Mede om die reden zijn er mensen die niet overtuigd zijn dat de aanslagen van 9/11 het werk zijn van Al Quaida.

Osama Bin Laden

Osama Bin Laden die ten tijde van de aanslagen als hoofdverantwoordelijke werd gezien, werd op 2 mei 2011 vermoord door Amerikaanse strijdkrachten nadat men jarenlang gezocht had naar zijn verblijfplaats. Hij woonde ten tijde van zijn dood in Abbottabad in Pakistan.
Gerelateerde artikelen
One World Trade Center - New York CityOne World Trade Center - New York CityHet One World Trace Center is het nieuwe centrale gebouw van het World Trade Center. Na de aanslagen van 11 september 20…
Terrorisme in de luchtTerrorisme in de luchtTerrorisme is een begrip waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Op de televisie, in de krant en op nieuwswebsites…
Wolkenkrabbers in de VSDe Verenigde Staten zijn jarenlang het land geweest waar je de hoogste gebouwen ter wereld kon vinden. Het Empire State…
The Sphere: voor en na de aanslagen van 11 september 2001The Sphere is een grote bronzen sculptuur in de vorm van een bal op een voetstuk van zwart graniet gemaakt in 1971 door…
Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Terrorisme: wie of wat is de terroristische groep Al Qaida?Al Qaida is niet alleen de bekendste maar ook de meest mysterieuze terroristische groep ter wereld. Sinds de terroristis…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "World Trade Center, aanslagen"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 10-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!