InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Iran en de verkiezingen van 2009

Iran en de verkiezingen van 2009

In juni 2009 werden presidentsverkiezingen gehouden in Iran. De uitslag waarbij de zittende conservatieve president Mahhoud Ahmadinejad zou hebben gewonnen, schokte een groot deel van Iran. Het gevolg van de verkiezingsuitslag was dat het Iraanse volk ging protesteren tegen deze uitslag en een hertelling eiste. De situatie in Iran als het gaat om de verkiezingen van 2009.

Ahmadinejad versus Rafsanjani

Ondertussen hebben de betogingen al hun eerste doden geëist en wacht de betogers bovendien hoge straffen. De Raad van Hoeders heeft al aangekondigd nogmaals naar de klachten te kijken, maar of dat gebeurd is een tweede. Ahmadinejad is sinds 2005 president van Iran. Hoewel het volk dat niet geloofd moet de uitslag bepalen dat hij in de tweede ronde heeft gewonnen van Albar Hashemi Rafsanjani. Deze is voor hervormingen.

Staatsinrichting Iran: zowel een theocratische als een democratische regering

De staatsinrichting van de Islamitische Republiek Iran is nergens anders te vinden op de wereld. Het heeft namelijk zowel een theocratische als een democratische regering. De theocratische heeft echter de macht, want zij velt het uiteindelijke eindoordeel. De Hoge Leider heeft het laatste woord over alles wat te maken heeft met:
  • strijdkrachten,
  • de rechterlijke macht
  • de staatsomroep
  • de buitenlandse politiek

Bestuur

Iran wordt in feite door 4 organen bestuurd. Dit zijn:
  1. De Hoge Leider
  2. De Raad van Hoeders
  3. De president
  4. Het parlement

De Hoogste religieuze leider: Kahmenei

Ayatollah Ali Kahmenei is sinds 4 juni 1989 de hoogste religieuze leider. Voor hem was ayatollah Ruhollah Khomeiny aan de macht en hij was tevens de grondlegger van de Islamitische Republiek.

Raad der Hoeders

De Raad der Hoeders bestaat uit 6 religieuze leden en 6 rechters in het geestelijke recht (Sharia). Zij mogen net als de Hoge Leider de beslissingen van het parlement met hun vetorecht blokkeren. Tevens bepalen zijn welke politici aan de verkiezingen mogen meedoen en wie zij willen uitsluiten.

Het Iraanse volk kiest eens per 8 jaar

Het Iraanse volk kiest eens in de 8 jaar een Vergadering van Experts. Deze bestaat uit 86 geestelijken. De voorzitter van de Vergadering van Experts is presidentskandidaat Akhbar Hashemi Rafsanjani. De Vergadering van Experts benoemt als de bestaande Hoge Leider overlijdt een nieuwe Leider. Ook mag de zittende Leider worden afgezet door deze 86 geestelijken. In de praktijk zou de Vergadering van Experts Ayatolla Khamenei kunnen afzetten. De ayatollah heeft zich namelijk openlijk uitgesproken voor Ahmadinejad, terwijl hij boven de partijen behoort te staan. Het is alleen de vraag of er een meerderheid te vinden is binnen die 86 geestelijken om hem daadwerkelijk af te zetten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Iran en de verkiezingen van 2009"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 27-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!