InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Terrorisme: hoe financieren terroristen hun acties?

Terrorisme: hoe financieren terroristen hun acties?

Terrorisme: hoe financieren terroristen hun acties? Terroristische groepen maken gebruik van verschillende werkwijzen om hun acties te financieren. Het geld voor hun wapens en explosieven halen ze onder meer uit de zogenaamde revolutionaire belasting. Bovendien zijn er de klassieke middelen als ontvoering van toeristen en het smokkelen van drugs en alcohol. Een niet te onderschatten bron van inkomsten voor terroristen is het frauderen met identiteitsbewijzen en creditcards, waar de terroristen van Al Qaida erg bedreven in zijn. Op welke andere manieren financieren terroristen nog zoal hun acties?

Terrorisme financieren: afpersing

Terroristen komen onder meer aan financiële middelen door het afpersen van handelaars en industriëlen. Terroristen eisen een deel van de winst van handelaars, waarbij ze dreigen met geweld of brandstichting. De Baskische terroristen van de ETA noemen deze vormen van chantage ook de revolutionaire belasting, een belasting die dient voor het financieel steunen van de Baskische revolutie, meer bepaald de strijd voor een onafhankelijk Baskenland. Hetzelfde geldt voor de Hezbollah, die de revolutionaire belasting int in de Bekaa-vallei in Libanon.

Acties financieren met overheidssteun

Terroristen proberen dikwijls hun financiële middelen uit te breiden door overheidssteun te bemachtigen. Zo gebeurt het dat radicale groeperingen toegang proberen te krijgen tot het geld van ontwikkelingssteun. Zo leidde Irak bijvoorbeeld de inkomsten van het olie-voor-voedsel-programma van de Verenigde Naties af om te spenderen aan wapens.

Fraude met creditcards

Het komt meermaals voor dat terroristen de bankgegevens en de identiteitsgegevens van bepaalde mensen proberen te bemachtigen. Op die manier kunnen ze financiële transacties verrichten met creditcards en hun financiële middelen uitbreiden. Volgens gegevens van het FBI zouden de terroristen van Al Qaida regelmatig op die manier te werk gaan. Zo zouden de vliegtuigkapers van de aanslagen van 11 september 2001 hun levensonderhoud en hun voorbereidingen gefinancierd hebben.

Ontvoeringen door terroristen

Een typische manier om geld te verkrijgen is om ontvoeringen te plegen. Bij voorkeur plegen terroristen ontvoeringen op buitenlanders, hulpverleners, toeristen of rijke industriëlen. Nadat de ontvoering bekendgemaakt is, kunnen ze losgeld vragen. Op deze manier werden bijvoorbeeld Britse ingenieurs in Tsjetsjenië ontvoerd. De Tsjetsjeense terroristen konden losgeld vragen van het oliebedrijf waarvoor de Britten werkten.

Giften van liefdadigheidsorganisaties

Een andere manier om de financiële middelen te vergroten is het ontvangen van giften. Zo hebben de terroristen van het IRA sinds de jaren zeventig hun inkomsten kunnen uitbreiden. Ze konden de giften aan liefdadigheidsorganisaties voor wezen en weduwen bemachtigen en op die manier gebruiken voor het kopen van wapens en explosieven. Een ander voorbeeld zijn sommige islamitische groeperingen die gelden van liefdadigheidsorganisaties doorsluizen voor eigen gebruik. Officieel gaat het om organisaties die zich bezighouden met het geven van computerlessen of cursussen Arabisch, terwijl ze in de realiteit hun ontvangen giften moeten afstaan aan radicale terroristische groepen.

Drugsmokkel

Een van de allergrootste bronnen van inkomsten voor terroristische groepen is de smokkel van goederen. Hierbij gaat het vooral om de smokkel van drugs en sigaretten, maar ook van alcohol, diamanten en illegale kopies van cd's. Een van de draaischijven van de drugsmokkel is het gebied rond Pakistan en Afghanistan, waar onder meer de Taliban de illegale handel van goederen en het transport ervan beheersen.

Illegale handel

De draaischijf van het westelijk halfrond wat betreft de illegale handel van goederen is het plaatsje Ciudad del Este in Paraguay. Het stadje is gelegen op de zogenaamde Driehoek, waar Paraguay aan Brazilië en Argentinië grenst. Terroristische organisaties maken hier volledig deel uit van de smokkeleconomie. De handel in illegale kopies van software, cd's en dvd's, alsook de smokkel in drugs tieren hier welig. Naar verluidt zou zelfs de Hezbollah hier een groot deel van haar inkomsten genereren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrorisme en aanslagen door de jaren heenTerrorisme en aanslagen door de jaren heenTerrorisme is het ernstig geweld plegen of dreigen met geweld met een politiek of religieus doel. Eind jaren zeventig wa…
Christelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebedChristelijk initiatief: Adopteer een terrorist voor gebedAdopteer een terrorist voor gebed. Er zijn de laatste jaren allerlei acties geweest: adopteer een kip, adopteer een koe,…
Terrorisme in de luchtTerrorisme in de luchtTerrorisme is een begrip waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Op de televisie, in de krant en op nieuwswebsites…
Islamitisch Terrorisme: de eerste generatiesIslamitisch Terrorisme: de eerste generatiesDe eerste generatie van militante Islamitische terroristen, die nauwe banden met Al Qaeda hadden, had een aantal sterke…
ING Creditcard: aanvragen, rente en kostenMet een ING Creditcard, ING Platinumcard of een ING Studentencard kunt u wereldwijd bij alle MasterCard acceptatiepunten…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme, bezocht op 11/11/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ciudad_del_Este, bezocht op 11/11/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Al_Qaida, bezocht op 11/11/2015.
  • http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/3970901.stm, bezocht op 11/11/2015.
  • http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2058608/2014/09/23/Arab-Bank-schuldig-aan-financieren-van-terrorisme.dhtml, bezocht op 11/11/2015.

Reageer op het artikel "Terrorisme: hoe financieren terroristen hun acties?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Terrorisme
Schrijf mee!