InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Terrorisme Noord-Ierland: het IRA en haar splintergroepen

Terrorisme Noord-Ierland: het IRA en haar splintergroepen

Terrorisme Noord-Ierland: het IRA en haar splintergroepen In Noord-Ierland leek er sinds 1998 een einde te zijn gekomen aan een jarenlange golf van terrorisme. Het IRA had zijn activiteiten afgebouwd na het Goede Vrijdag-akkoord van april 1998. In 2005 besloot het zelfs de wapens in te leveren. Maar begin maart 2009 kwam er een nieuwe, verontrustende opstoot van terroristisch geweld. Noord-Ierland lijkt voor altijd ten prooi aan een of andere onrust, ook al zijn er gedurende lange periodes geen terroristische aanslagen. Welke rol speelt het IRA in Noord-Ierland en wat schuilt er achter haar splintergroepen?

Terrorisme Noord-Ierland

De doelstelling van het Irish Republican Army (IRA) oftewel Iers Republikeins Leger, was om de Britse protestante aanwezigheid in Noord-Ierland te verminderen en Noord-Ierland te laten aansluiten met de katholieke republiek Ierland. Het Goede Vrijdag-akkoord van 10 april 1998 bepaalde dat de katholieken en protestanten samen zouden ijveren voor een vreedzame oplossing van het conflict in Noord-Ierland. De bloedige aanslag van 15 augustus 1998 in Omagh leek de laatste grote opflakkering te worden van het terrorisme in Noord-Ierland.

Splintergroepen IRA

Het vredesproces leek in een definitieve plooi te komen toen het IRA in 2005 de wapens inleverde. Maar radicale elementen van het IRA gingen niet akkoord met de inlevering van de wapens en zetten hun gewapende strijd verder. Zo werden vanaf 2006 verschillende leden van de regering van nationale eenheid regelmatig met de dood bedreigd. Dit wees duidelijk op onderliggend ongenoegen binnen de rangen van de katholieke Ierse groep. De radicale elementen verengden zich in splintergroepen, waaronder het Real-IRA en het Continuity-IRA.

The Real IRA of R-IRA

Het Real IRA (of: Echte Iers Republikeins Leger) eiste de verantwoordelijkheid op van de aanslag op twee Britse soldaten in het graafschap Antrim op 8 maart 2009. Er zijn al mensen aangehouden die verdacht worden van de aanslag. Het Real IRA is een splintergroep van het IRA, die ontstaan is toen enkele bomexperts zich losmaakten van het IRA. Het is het Real IRA dat verantwoordelijk wordt geacht voor de bomaanslag in het plaatsje Omagh in 1998. Die gruwelijke aanslag maakte 29 doden.

The Continuity IRA of C-IRA

The Continuity IRA (of: Voortgezet Iers Republikeins Leger) eiste de verantwoordelijkheid op van het neerschieten van een politieman tijdens zijn patrouille in Craigavon. Dit gebeurde op 11 maart 2009, amper drie dagen na de aanslag van het Real IRA. De politieman bezweek later aan zijn verwondingen.

Provisional Sinn Fein

Voor de oorsprong van het C-IRA moeten we terug naar het jaar 1994, toen ontevreden leden van Provisional Sinn Fein zich afscheurden en het "Republican Sinn Fein" oprichten. Deze laatste groep stichtte een eigen terreurgroep: het C-IRA. Het C-IRA is een hardlijnige groepering die zich met geweld verzet tegen elk vredesakkoord dat niet leidt tot een eengemaakt Ierland. Provisional Sinn Fein is de politieke vleugel van het "Provisional IRA", de tak van het IRA die vooral de nadruk legt op fysiek geweld.

Noord-Ierland: blijvende onrust?

De arrestaties na de aanslagen van 8 en 11 maart 2009 leidden al tot onrust en zelfs tot rellen in het stadje Lurgan. Daarbij raakte bekend dat de politie een bom van 140 kg had onschadelijk gemaakt. Bovendien lijkt het erop dat de splintergroepen gefinancierd worden door drughandel en daardoor sterker worden. De Regering voor Nationale Eenheid blijft er nochtans op hameren dat onafhankelijkheid alleen kan door overleg en vreedzame onderhandelingen. In het geval van een ontevreden bevolking is het echter altijd opletten voor onderhuidse spanningen die weer kunnen exploderen. Zeker wanneer de tegenstellingen tussen gematigden en extremen weer aan de oppervlakte komen kan de vrede opnieuw in het gedrang komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/IRA, bezocht op 13/11/2015.

Reageer op het artikel "Terrorisme Noord-Ierland: het IRA en haar splintergroepen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Terrorisme
Schrijf mee!