InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Terrorisme en strategie: hoe gaan terroristen te werk?

Terrorisme en strategie: hoe gaan terroristen te werk?

Terrorisme en strategie: hoe gaan terroristen te werk? Terroristen en terroristische groepen maken gebruik van verschillende strategieën om hun doelstellingen te bereiken. Wat terroristen vooral willen is de aandacht trekken op een bepaalde zaak. Daartoe plegen ze criminele acties als moord, ontvoering en bomaanslagen om angst te zaaien onder de bevolking en om de maatschappij te destabiliseren. Op die manier wordt de bevolking gedemoraliseerd en kan er polarisatie ontstaan. Welke strategieën liggen aan de basis van terroristische acties?

Terrorisme: strategieën

Wanneer een land geschokt wordt door gewelddadige terroristische acties, dan is het niet altijd meteen duidelijk wat de juiste reden is van zoveel geweld, van zoveel slachtoffers. Een bloedvergieten lijkt aanvankelijk zo zinloos, zo tragisch dat elke reden onvoldoende lijkt. Geleidelijk aan duiken er dan theorieën op van mogelijke aanleidingen, oorzaken en beweegredenen die terroristen tot hun daden aanzetten. Om hun terroristische acties ten uitvoer te brengen gebruiken terroristen doorgaans een van de volgende strategieën.

Aandacht vestigen

Publiciteit

Terrorisme wordt onder meer gebruikt om de aandacht van de wereld te vestigen op een bepaalde zaak. Men wil een bepaalde groep mensen en hun eisen in de belangstelling brengen. Aan de wortel van de meeste terroristische acties liggen grieven zoals de ongelijke verdeling van rijkdom, de onmogelijkheid om deel te nemen aan het politieke proces. Maar ook simpelweg de omverwerping van de bestaande samenleving om ze te vervangen door een nieuw maatschappelijk model kan onderwerp uitmaken van aandacht.

Media

Hierbij zijn de terroristen afhankelijk van de media om hun zaak in de publiciteit te brengen. Bij de aanslagen van 11 september in New York maakte Al Qaida hier gretig gebruik van: de aanslag op de tweede toren van het World Trade Center werd rechtstreeks door de nieuwszenders in beeld gebracht, omdat ze toen de eerst getroffen toren al aan het filmen waren. Het gebruik van beelden en communicatie in de media is dan ook een cruciaal onderdeel van de terroristische strategie. Dit wordt nog aangevuld door het gebruik van sociale netwerken als Facebook en Twitter.

Destabilisatie en demoralisatie

Terroristen willen via hun acties de samenleving choqueren en op die manier hun eisen kracht bijzetten. De bedoeling is de sociale orde te destabiliseren en de burgers te demoraliseren. Zo verliezen de burgers hun vertrouwen in de capaciteiten van de overheid om de openbare orde te bewaren en de veiligheid te waarborgen. Een vertrouwenscrisis en een toenemende onzekerheid zullen dan leiden tot maatschappelijke nervositeit, wat de oorspronkelijke bedoeling is van terroristen.

Polarisering door terroristische acties

Zodoende kan er harde repressie uitgelokt worden bij de regering waardoor de politieke situatie "gemilitariseerd" wordt. De burgers kunnen dan vervreemden van de regering en eventueel sympathie krijgen voor de terroristen. Onrechtstreeks wordt de samenleving op die manier gepolariseerd en ontstaan er twee partijen die mekaars vijanden zijn, met andere "wij" tegen "zijn". Enige nuance of debat is hierbij uitgesloten.

Chantage door terroristen

Terroristische acties kunnen ook dienen om toegevingen van de overheid af te dwingen, zoals het betalen van losgeld, de vrijlating van gevangen medestanders of de publicatie van een terroristische boodschap. Terroristen kunnen bijvoorbeeld gijzelaars nemen, waardoor een spanningssituatie ontstaat tussen de regering en de terroristen. Als de overheid geen rekening houdt met de eisen van de terroristen, dan haalt zij zich een soort schuldgevoel op de hals als het misloopt.

Angst zaaien onder de bevolking

Het belangrijkste kenmerk van de terroristische strategie is wellicht het in gevaar brengen van de levens van onschuldigen. Terrorisme kan algemene onrust en onzekerheid veroorzaken precies omdat iedereen een slachtoffer kan zijn. Bij aanslagen in de metro van Londen (07-07-2005) was dit bijvoorbeeld het geval. De angst werd verspreid onder alle gebruikers van de metro. De keuze van de slachtoffers is hier willekeurig. De terroristische actie is gericht tegen de samenleving als geheel. Op die manier is terreur dus een psychologische oorlogsvoering.

Wraak

Terroristen plegen hun acties ook uit wraak. Ze wreken bijvoorbeeld de dood van hun medestanders, zoals bijvoorbeeld het IRA dat een aanslag pleegde op een legerkazerne als wraak op de doden van Bloody Sunday (1972). De motivering van de actie, namelijk de wraak, wordt dan eventueel via een persbericht of een telefoontje in de media gestuurd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrorisme in de luchtTerrorisme in de luchtTerrorisme is een begrip waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Op de televisie, in de krant en op nieuwswebsites…
Terroristen: hun geloof en terreurTerroristen: hun geloof en terreurTerrorisme, wie kent het woord niet? De grote vraag is echter wat terrorisme betekent. Hier bestaat veel onduidelijkheid…
Israëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenIsraëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenVanwege de diepe haat die Arabieren tegen Israël koesteren, zijn veel Arabieren bereid om terroristische activiteiten te…
Terrorisme en terrorismebestrijdingAl een hele tijd terug in de geschiedenis van de mensheid werd er al gebruik gemaakt van terorrisme door groepen en stat…
nieuws uitgelichtPalestijnse kinderen imiteren terroristenPalestijnse kinderen spelen met plastic wapens en imiteren de vechtmethoden van de terroristische organisaties. Natuurli…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Terroristische_aanslagen_in_Londen_van_7_juli_2005, bezocht op 12/11/2015.
  • http://www.internationalespectator.nl/pub/2015/2/recente_boeken_over_terrorisme_en_terrorismebestrijding_in_afrika_en_irak/, bezocht op 12/11/2015.

Reageer op het artikel "Terrorisme en strategie: hoe gaan terroristen te werk?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Terrorisme
Schrijf mee!