InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Terroristische aanslagen: welke soorten terrorisme zijn er?

Terroristische aanslagen: welke soorten terrorisme zijn er?

Terroristische aanslagen: welke soorten terrorisme zijn er? Terrorisme is een van de meest angstaanjagende vormen van criminaliteit. Als terroristen toeslaan kunnen hele samenlevingen verontrust worden. In sommige gevallen kan terrorisme de hele wereld in een angstpsychose onderdompelen, zoals bij de aanslagen op het World Trade Center in New York. De verschillende soorten terrorisme hebben met mekaar gemeen dat ze de aandacht willen vestigen op een bepaalde zaak en daarbij gebruik maken van geweld tegen personen en eigendommen. De verschillende soorten terrorisme kunnen het best begrepen worden door te kijken naar de doelstellingen van de terroristische groepen en de specifieke aanslagen die ze plegen.

Terroristische aanslagen

De grootste terroristische aanslagen in de geschiedenis, met andere woorden deze waarbij het aantal slachtoffers het grootst was, vonden plaats in de eenentwintigste eeuw. Tot de meest schrikwekkende terroristische aanslagen horen onder meer de bomaanslagen op de metro in Londen (2005), de aanslag op een treinstation in Madrid (2004), en de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten. Hoe groter het aantal slachtoffers, hoe groter het verlangen wordt om inzicht te krijgen in terroristische groepen en hun doelstellingen. Die doelstellingen zijn het basiscriterium om terroristische acties onder te verdelen in verschillende soorten.

Definitie terrorisme

Geweld

Terrorisme is het gebruik van herhaaldelijk ernstig geweld tegen personen of eigendommen. Als die eigendommen willekeurig gekozen worden, dan spreken we van gelegenheidsdoelwitten. Worden ze selectief gekozen, dan spreken we van representatieve of symbolische doelwitten. Het symbolisch doelwit bij uitstek was het World Trade Center in New York, dat symbool stond voor het Amerikaanse kapitalistisch systeem en voor de vrije handel.

Dreiging

Ook het dreigen met geweld kan beschouwd worden als een daad van terrorisme, net als het intimideren van het publiek en het chanteren van de regering. Dit laatste kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer men een vooraanstaande persoon ontvoert en hem alleen wil vrijlaten als de regering terroristische medestanders vrijlaat.

Aandacht

Bijzonder aan terrorisme is dat er een communicatieproces aan te pas komt waarbij de terroristen slachtoffers gebruiken als middel om de aandacht te trekken van het publiek. Terroristen willen dat hun eisen en hun doelstellingen in de media komen. Ze willen met andere woorden een boodschap overbrengen. Dit proberen ze te doen door het gebruik van "ernstig" geweld zoals moord, kidnapping, afpersing, brandstichting en bomaanslagen.

Soorten terrorisme

De soorten van terrorisme zijn het best te beschrijven wanneer men zich baseert op de respectievelijke doelstellingen van terroristische groepen en/of individuen.

Crimineel terrorisme

Crimineel terrorisme is het systematisch gebruik van terreur voor materiële doeleinden, zoals ontvoeringen van bekende personen voor losgeld, drughandel en afpersing. Het inboezemen van angst maakt hier onderdeel uit van een strategie om druk te zetten op mensen, zodat er met geld over de brug gekomen wordt. Het crimineel terrorisme verschilt niet zo heel erg veel van de klassieke zware misdaad.

Politiek terrorisme

Politiek terrorisme is het systematisch gebruik van geweld of de dreiging met geweld om politieke doeleinden te verwezenlijken. Een voorbeeld hiervan is het Iers Republikeins Leger (IRA) dat geweld gebruikt om onafhankelijkheid voor katholiek Noord-Ierland te verwezenlijken. Een eigen staat stichten of onafhankelijkheid afdwingen binnen een bestaand territorium kan hier deel van uitmaken.

Religieus-ideologisch terrorisme

Ideologisch terrorisme komt neer op het gebruik van geweld met religieuze of ideologische doeleinden, zoals bijvoorbeeld de grote terroristische groep Al Qaida die de islam overal ter wereld als godsdienst wil propageren. Hierbij kunnen sommige religieus-terroristische groepen ook politieke doelstellingen combineren, met andere woorden de overheersing van de godsdienst (bv. islam) nastreven om als basis te dienen van de wet (bv. sharia) en het hele politiek-juridische leven. Een extreem voorbeeld van dit allesomvattend religieus-ideologisch terrorisme met politieke ambitie is IS (Islamitische Staat), een terroristische groep die de hele wereld wil veroveren om te onderwerpen aan een uiterst strenge interpretatie van de wetten van de islam.

Revolutionair terrorisme

Politiek terrorisme en ideologisch terrorisme kunnen een revolutionair karakter aannemen. Dit revolutionair karakter betekent dat het steeds om een groep gaat en de terroristische daden niet door individuen gepleegd worden. Ook heeft de terroristische groep in dit geval altijd een revolutionaire ideologie als basis. Hierbij bestaan speciale netwerken om mensen te mobiliseren voor terroristische daden. Tegelijkertijd probeert de terroristische groep door te dringen in het maatschappelijk leven, om via het politieke systeem haar doelstellingen na te streven.

Nationalistisch terrorisme

Politiek terrorisme en ideologisch terrorisme kunnen ook de nationalistische toer opgaan. Hierbij legt men het verband tussen het territorium van een volk, het bestuur over dat gebied en met de bestuurders van dat volk. Nationalisten streven naar een zogenaamde "natie-staat": een autonome staat waarvan de politieke eenheid samenvalt met het volk en de culturele eenheid.
Het nationalisme gaat ervan uit dat de wereldbevolking van de wereld verdeeld is in naties en dat elk van deze naties recht heeft op zelfbestuur, ofwel als volledig autonome staat, ofwel als een autonome eenheid binnen een bestaande staat. Een voorbeeld hiervan is de ETA, die al jaren strijdt voor een onafhankelijk Baskenland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Terrorisme in de luchtTerrorisme in de luchtTerrorisme is een begrip waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Op de televisie, in de krant en op nieuwswebsites…
Terrorisme en terrorismebestrijdingAl een hele tijd terug in de geschiedenis van de mensheid werd er al gebruik gemaakt van terorrisme door groepen en stat…
Terrorisme en aanslagen door de jaren heenTerrorisme en aanslagen door de jaren heenTerrorisme is het ernstig geweld plegen of dreigen met geweld met een politiek of religieus doel. Eind jaren zeventig wa…
Terrorist of vrijheidsstrijder?Het is een bekend cliché: terrorist of vrijheidsstrijder? Toch is het een vraag die anno 2013 nog steeds relevant is. Zo…
Israëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenIsraëlisch-Arabisch conflict 4: Vrede en terreur niet samenVanwege de diepe haat die Arabieren tegen Israël koesteren, zijn veel Arabieren bereid om terroristische activiteiten te…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_terroristische_aanslagen (bronnen geraadpleegd op 13/11/2015).

Reageer op het artikel "Terroristische aanslagen: welke soorten terrorisme zijn er?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Terrorisme
Schrijf mee!