InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Geografie Israël: olie en gas in Israël (voor export)

Geografie Israël: olie en gas in Israël (voor export)

Geografie Israël: olie en gas in Israël (voor export) In 2009 werd een groot aardgasreservoir van 311 miljard kubieke meter (BCM) voor de kust van Israël ontdekt. In de volgende paar jaar werd een nog groter reservoir gevonden (600 BCM). Het reservoir Leviathan was de grootste aardgasvondst in twee decennia. Aanvullende ontdekkingen hebben voldoende aardgas geproduceerd om 200 jaar lang in de behoeften van Israël te voorzien. In januari 2014 schatte het Oil & Gas Journal de bewezen oliereserves van Israël op 11,5 miljoen vaten en de bewezen reserves aan aardgas op 10,1 biljoen kubieke voet (Tcf). Hoewel geen enkele figuur Israël in de top-40 plaatst, zijn deze totalen aanzienlijk hoger dan een paar jaar geleden. Israël kan in ieder geval zelfvoorzienend zijn op het gebied van olie en aardgas. Het gaat zelfs gas exporteren naar andere landen. Met de opbrengsten ervan kan Israël veel dingen doen om de welvaart en de levensstandaard van de bevolking te vergroten.

Olie

Concessies

Een van de grootste concessies die Israël deed toen het zijn vredesovereenkomst met Egypte ondertekende, was het opgeven van het Alma-olieveld in de zuidelijke Sinaï. Het veld, ontdekt en ontwikkeld door Israël, verscheen in die tijd om Israël zijn enige kans te bieden om energieonafhankelijk te worden. Toen Israël dit veld opgaf, was het de grootste afzonderlijke energiebron van het land geworden en leverde het de helft van de energiebehoeften van het land. Israël, dat de waarde van onaangeboorde reserves in het Alma-veld op $ 100 miljard schatte, had geprojecteerd dat voortzetting van de ontwikkeling daar het land tegen 1990 zelfvoorzienend zou maken in energie.

Afhankelijk

In plaats van onafhankelijk te worden, werd Israël afhankelijk van andere landen, waaronder Egypte, vanwege zijn oliebehoeften. Grotendeels als gevolg van slechte regionale relaties, deelt Israël geen internationale oliepijpleidingen met zijn buren. In 2012 kwam de meerderheid van de invoer van ruwe aardolie uit Rusland en Azerbeidzjan via tankschepen.

Grootste consument van aardolie

Hoewel het in 2019 geen belangrijke olieproducent is, is Israël de grootste consument van aardolie in het oostelijke Middellandse-Zeegebied. De totale Israëlische olieconsumptie bedroeg gemiddeld 246.000 vaten per dag vanaf 2000-2011, gaande van een dieptepunt van 233.000 vaten per dag in 2005 tot een hoogtepunt van 263.000 vaten per jaar in 2011. Daarnaast was Israël de op een na grootste aardgasconsument in de regio in 2011, het laatste jaar waarvoor EIA-gegevens beschikbaar zijn. In tegenstelling tot Israëls consumptie van aardolie - waar Israël invoer tegenkomt - kwam veel van het aardgas dat in Israël werd geconsumeerd uit binnenlandse bronnen.

Import van olie

Israël exporteert kleine hoeveelheden geraffineerde producten, maar omdat de binnenlandse productie vrijwel onbestaand is, voldoet geïmporteerde olie aan bijna 99 procent van de totale vraag naar olie, en meer dan 80 procent van die invoer is ruwe olie. De Israëlische export van geraffineerde producten groeide van ongeveer 66.000 vaten per jaar in 2000 tot 84.000 vaten per dag in 2010, waarbij rest- en destillaatolie ongeveer de helft van de uitvoer uitmaakte in die periode.

Oliereservoir

In mei 2016 werd aangekondigd dat de Hatrurim olie- en gasexploratievergunning in de Dode Zee een oliereservoir had blootgelegd dat 7-11 miljoen vaten olie bevatte. Het licentiegebied van Hatrurim beslaat 94 vierkante kilometer in de regio van de Dode Zee en de eerste verkennende boringen werden uitgevoerd in 1995. De firma Israel Opportunity Energy Resources LP ontving 25% van de Hatrurim-licentie.

Israëlische aardgaslijnen netwerkkaart / Bron: Fjmustak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Israëlische aardgaslijnen netwerkkaart / Bron: Fjmustak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Aardgas

Historisch gezien was Israël een importeur van aardgas; meest recentelijk via de Arish-Ashkelon-pijpleiding vanuit Egypte. Egypte stopte echter de bevoorrading in de nasleep van de onrust die begon in 2011. De pijplijn el-Arish-Ashlekon (Egypte-Israël) ontmoette tot 40 procent van de vraag van Israël voorafgaand aan de sluiting ervan.

Terwijl Israël ooit bijna volledig afhankelijk was van de import van olie en gas, kreeg het, sinds de ontdekking van de olie- en aardgasvelden in 2009 en 2010, het vermogen om onafhankelijker te worden door meer van zijn economie (70 procent van de elektriciteitsproductie in 2018) te verplaatsen naar een beroep op zijn eigen aardgas. Voor de eerste keer werd Israël ook een energie-exporteur die het potentieel creëerde om aanzienlijke winsten en inkomsten te genereren en de relaties van Israël met zijn buren te verbeteren.

Leviathan Field

De meest significante vondst in het offshoregebied van Israël is het Leviathan-veld, gelegen op ongeveer 80 mijl uit de kust en gelegen in water dat meer dan 5.000 meter diep is. Beoordelingen van het Leviathan-veld geven aan dat er maar liefst 19 Tcf aan winbaar aardgas kan zijn.

De Israëlische regering heeft de ontwikkeling van het Leviathan-aardgasveld op 2 juni 2016 goedgekeurd. Het veld zal naar verwachting in 2019 operationeel zijn en bevat naar schatting 622 kubieke meter aardgasreserves. Het project kost ten minste $ 5 miljard volgens een woordvoerder van Noble Energy, die een belang van 39,7% bezit in het olieveld. Andere eigenaren zijn Delek Drilling en Avner Oil Exploration, dochterondernemingen van Israel's Delek Group en Israel's Ratio Oil. Een initiële investering in de ontwikkeling van Leviathan, voor een bedrag van $ 3,75 miljard, is goedgekeurd op 23 februari 2017.

Leviathan-gasplatform geopend in 2019

Premier Binyamin Netanyahu en minister van Energie Dr. Yuval Steinitz (Likud) hebben op 31 januari 2019 het onderste deel van het Leviathan-gasplatform op zee geopend. Tijdens een rondleiding door de commandobrug bij de boorlocatie hoorden de premier en de minister van Energie een overzicht van het proces om het platform op te zetten. De premier zei dat "de voltooiing van de Leviathan-gasinstallatie en de gasstroom uit dit veld in 2019 een cruciaal onderdeel is van de strategische macht, energie, economische en politieke kracht van de staat Israël. "Van hieruit zal een gaspijpleiding ons verbinden met de gaseconomie in Europa, onze Arabische buren bereiken en in de eerste plaats schoon gas leveren aan Israëlische burgers. Elke shekel gas die uit de zee komt - twee derde van het gas zal rechtstreeks naar de staatskas gaan: dit zijn honderden miljarden shekels die ons zullen dienen in het onderwijs, het welzijn en andere vitale behoeften van de staat Israël en de burgers van Israël. Dit is een enorme revolutie - Israël wordt een energie macht. De staat Israël is onafhankelijk en het is voor niemand afhankelijk van zijn energiebehoeften, dit is geweldig nieuws en ik ben er trots op dat het nu, dit jaar, voor jullie allemaal gebeurt." Netanyahu voegde eraan toe: "We voorzien in alle energiebehoeften van de staat Israël tegen schone energie die niet doodt als steenkool. Twee derde van het geld dat uit de zee komt, gaat rechtstreeks naar de schatkist van de staat voor de behoeften van Israëlische burgers. Dit maakt Israël onafhankelijk van het standpunt van energie en geeft ons enorme macht met de pijpleidingen die we van hier naar onze buurlanden en naar Europa brengen, wat ons politieke macht, economische macht en, natuurlijk, energie-kracht geeft. Geweldig nieuws voor de Israëlische economie en de staat Israël."

Minister Steinitz zei dat dit een geweldige dag is voor de energiesector en voor alle burgers van Israël. "Het proces dat drie jaar geleden (in 2016) begon met de formulering van de gaspijplijn leidde tot de ontwikkeling van het Leviathan-gasveld, dat de komende decennia de Israëlische economie zal veranderen, miljarden shekels zal brengen voor de staat en zijn burgers, en zal de staat Israël in staat stellen zich te ontdoen van de vervuilende steenkool en de energiecentrales in Hadera en Ashkelon te sluiten," zei hij. "Het ontwikkelen van het Leviathan-reservoir heeft ook belangrijke politieke betekenis: met de start van de gasproductie gedurende het jaar begint Israël het overtollige gas te exporteren naar Jordanië en Egypte, en in de toekomst ook naar Europese landen. De grootste natuurlijke hulpbron die in Israël is ontdekt, en de komst van de binnenschip symboliseert onze toetreding tot de laatste fase van de projectontwikkeling." Minister Steinitz merkte op dat het eerste deel van het Leviathan-platform na een paar weken op zee in Israël aankwam. De poten van het platform staan ​​ongeveer 98 meter hoog, wegen ongeveer 15.000 ton, en zullen afdalen tot een diepte van ongeveer 86 meter. "In de tweede helft van 2019 zal het operationele deel van het platform worden geïnstalleerd op het onderste gedeelte dat vandaag is ingehuldigd, en verwacht wordt dat aardgas uit het Leviathan-reservoir aan het einde van het lopende jaar zal stromen, volgens de ingestelde tijdschema's in het gasplan."

Tamar Field

Israël begon in maart 2013 met de commerciële productie van aardgas uit het Tamar-veld (offshore gelegen, nabij Haifa). Het aardgas dat wordt geproduceerd uit het Tamar-veld, reist via bestaande pijpleidingen op Ashdod via een pijpleiding die aansluit op de bestaande infrastructuur in Mari-B. ontwikkelingssite. Er zijn plannen voor een drijvend LNG-project dat aardgastoevoer zal trekken uit het Tamar-veld (met geschatte ontdekkingen van 10 TCF) en het nabijgelegen Dalit-veld en ongeveer drie miljoen ton LNG per jaar (144 miljard kubieke voet per jaar) zal produceren. De meest recente offshore-ontdekking vond plaats in de exploratieput van Tamar Southwest, op 8 mijl ten zuidwesten van het Tamar Field en het veld Tamar Southwest kan meer dan 500 miljard kubieke voet aardgas op zijn plaats bevatten.

Een onafhankelijk onderzoeksbureau, Netherland, Sewell & Associates, Inc., verklaarde in juli 2017 dat het Tamar-veld 11.2 triljoen kubieke voet aardgas bevat, met nog eens 14.6 miljoen vaten condensaat. Als dit waar is, betekent dit een toename van 13% ten opzichte van eerdere schattingen van de velden.

Mari-B Field

Het Mari-B-veld - ontdekt in 2000 - leverde de eerste significante volumes van in eigen land geproduceerd aardgas op de Israëlische markten, maar in 2012 kelderde de productie toen het veld de laatste fase van uitputting betrad. In voorgaande jaren ontmoette het Mari-B-veld tot 40 procent van de vraag naar aardgas van Israël. De totale productievolumes van Israël bereikten in 2012 meer dan 150 Bcf, na slechts 350 miljoen kubieke voet (MMcf) zo recent als 2002. Het aardgasverbruik in Israël groeide ook, van een jaarlijks gemiddelde van 350 MMcf tussen 2000 en 2002 tot een piek van 129 Bcf in 2010.

Karish en Tanin Fields

Het Griekse Energean Oil & Gas tekende in maart 2018 een deal van $ 1,27 miljard met Morgan Stanley en andere banken om de ontwikkeling van Israël's Karish- en Tanin-velden te financieren. De twee onontdekte velden bevatten naar schatting 2,4 triljoen kubieke voet contingent gas, met een gelijk aantal potentiële reserves.

Gas voor Israël en export

Begin 2013 begon Israël met het ontvangen van LNG-ladingen met een kortetermijncontract (twee ladingen per maand) om de kloof te dichten die was ontstaan ​​door het verlies van Egyptische volumes, de snelle daling van de productie van het Mari-B-veld en de start -up van het Tamar-veld in april 2013. Het contract zou tussen de 50 en 70 Bcf per jaar aan Israël kunnen leveren, maar geleverde volumes zijn afhankelijk van hoe snel operators het Tamar-veld op piekmomenten kunnen brengen.

De Europese Unie heeft aangekondigd dat zij een haalbaarheidsstudie zal ondersteunen voor de verzending van Israëlische olie en aardgas via Griekse wateren naar Europa. Op 9 december 2014 zeiden vertegenwoordigers van de EU dat een "EastMed-pijplijn" een belangrijke rol zou kunnen spelen bij het diversifiëren van onze bronnen. "De studie was nodig omdat de route die de pijpleiding mogelijk moet volgen, door extreem diepe wateren tussen Cyprus en de Grieks eiland Kreta is.

Palestijnse Autoriteit

In januari 2014 keurde de Israëlische regering plannen goed om de Palestijnse Autoriteit van aardgas te voorzien en Noble Energy ondertekende een overeenkomst met twee Jordaanse bedrijven om hen aardgas te leveren uit het Tamar-veld.

Jordanië

Op 27 september 2016 rondde Jordan Electric Power Company de onderhandelingen af ​​voor Israël's Leviathan-consortium om het tot 2031 te voorzien van $ 10 miljard aan aardgas. In het kader hiervan zal Israël de grootste gasleverancier van Jordanië worden, waardoor het koninkrijk naar schatting 45 miljoen kubieke meter zal voorzien van gas uit het veld Leviathan.

Egypte

In februari 2018 hebben de in de VS gevestigde Noble Energy Inc en Israeli Delek Drilling LP $ 15 miljard aan deals aangekondigd om aardgas te verkopen van de Leviathan en Tamar velden naar Egypte in de daaropvolgende 10 jaar. Noble, Delek en hun andere partners in Leviathan en Tamar tekenden twee overeenkomsten met Dolphinus Holdings uit Egypte om het land 64 miljard kubieke meter totaal aan aardgas te verkopen.

De deals met Jordanië en Egypte, ondertekend ondanks protesten van tegenstanders van Israël in beide landen, waren belangrijk omdat ze de banden met de twee vredespartners van Israël versterkten.

Nog voordat deze deals waren geïmplementeerd, rapporteerde het Israëlische ministerie van nationale infrastructuur, energie en watervoorraden recordopbrengsten van olie- en gasheffingen en royalty's in augustus 2016. Olie- en aardgasverkoop royalty's evenals royalty's voor olieproductie en andere verschillende vergoedingen en activiteiten, voorzag in de eerste helft van het jaar van inkomsten voor de Israëlische regering in NIS 411 miljoen; een toename van 12,8% ten opzichte van de cijfers van de vorige periode. De Israëlische minister van Energie, Yuval Steinitz, verklaarde in februari 2017 dat Israël in het jaar ervoor $ 800 miljoen aardgas heeft verdiend.

Pijpleiding naar Europa

In december 2018 bereikten Israël, Cyprus, Griekenland en Italië, met de steun van de EU, een overeenkomst om 's werelds langste onderwaterpijpleiding (meer dan 1300 mijl) te bouwen voor de uitvoer van gas van Israël naar Cyprus en vandaar naar Griekenland, Kreta en Italië.

Minister van Nationale Infrastructuur, Energie en Waterbronnen Yuval Steinitz zei: "De overeenkomst die we hebben opgesteld zal Israël in staat stellen een energieleverancier voor Europa te worden, en dat heeft zowel economisch als politiek belang. Dit zal de eerste keer zijn dat Israël zich bij de EU aansluit bij een groot infrastructuurproject. "

Naar verwachting zal het vijf jaar duren om de pijpleiding aan te leggen met de hoop dat het in 2025 kan worden geopend.

Bedreigingen voor de export

Turkije

In 2018 dreigden twee ontwikkelingen de mogelijkheid om Israëls aardgas te exporteren te verminderen. De eerste was de overwinning van de overwinning van Recep Tayyip Erdogan bij de Turkse verkiezingen. In de afgelopen jaren is Erdogan steeds vijandig tegenover Israël en hij kan bezwaar maken tegen Israëlische bedrijven die aardgas leveren aan Turkije. Zelfs als hij dat wel deed, wilden de gasbedrijven misschien niet het risico lopen. Volgens Oded Eran en Elai Rettig zou dit een van de grootste potentiële markten van Israël uitschakelen, aangezien "Turkije de meest winstgevende exportbestemming voor Israëlisch aardgas is." Bovendien merken ze op dat "Turkije een comfortabele route vormt voor het transport van Israëlisch gas naar Europa. De kosten voor het leggen van de pijpleiding naar de zuidkust van Turkije zijn veel minder dan het alternatief om een ​​directe pijplijn te bouwen via Griekenland, of om een ​​vloeibaarmakingsfaciliteit in Israël te bouwen. "Het is ook mogelijk dat ze beweren dat Turkije meer zou betalen voor Israëlische gas dan het op dit moment voor Russisch gas betaalt, gezien zijn interesse in het verminderen van zijn afhankelijkheid van Rusland."

Kust Egypte

De tweede potentiële bedreiging voor de aardgasindustrie van Israël is de mogelijkheid dat gasreserves voor de kust van Egypte worden gevonden. Eran en Rettig zeggen dat "de Israëlische economie de komende jaren zelf niet voldoende gas kan absorberen om de kapitaalinvestering te rechtvaardigen die nodig is voor de ontwikkeling van het Leviathan-veld als de uitvoer van gas naar Egypte niet doorgaat." Dit zou, zeggen ze "Israël verlaten zonder voldoende back-up in het geval van een langdurige verstoring van de gastoevoer vanuit het Tamar-veld."

Aardgasvelden geven Israël een regionale politieke impuls anno 2019

Economische banden met Arabische landen

Een decennium na het ontdekken van aardgasvelden voor de Middellandse Zeekust, begint Israël de geopolitieke boost te voelen. Zijn hernieuwde rijkdom heeft de economische banden met zijn buren aangewakkerd, de banden met de Arabische bondgenoten aangescherpt en nieuwe bruggen gebouwd in een historisch vijandige regio - zelfs zonder dat er aanzienlijke vooruitgang is geboekt in de richting van vrede met de Palestijnen. De opname van Israël in het Oost-Mediterrane Gasforum in Caïro, een consortium gericht op het verminderen van infrastructuurkosten en lagere prijzen, was de eerste keer dat Arabische landen Israël accepteerden in een dergelijke regionale alliantie, wat opwinding veroorzaakte in het land dat zijn lang gekoesterde hoop van eindelijk ook het maken van "economische vrede" met Egypte en Jordanië. "Ik denk dat dit de belangrijkste economische samenwerking tussen Egypte en Israël is sinds de ondertekening van het vredesverdrag 40 jaar geleden," zegt Yuval Steinitz, energieminister tijdens zijn bezoek. "De ontdekking van belangrijke gasvelden in het oostelijke Middellandse Zeegebied heeft ook politieke waarde omdat het ons allemaal ... samenbrengt om met elkaar samen te werken." Het forum, dat ook Cyprus, Griekenland, Italië en de Palestijnse Autoriteit omvat, heeft als doel een mini-OPEC van soorten te worden en benadrukt hoe Israël zijn nieuw gevonden gasreserves heeft aangewend als een krachtig instrument om de onderdompeling in een regio uit te breiden.

Energie-exporteur

Met de verwachte gasopbrengst, is Israël van plan zich van steenkool te ontdoen en naar voren te komen als een onwaarschijnlijke energie-exporteur - die zowel een economische als politieke lift biedt. In 2019 begint Israël met het exporteren van gas naar Egypte als onderdeel van een deal van $ 15 miljard die vorig jaar is getekend om 64 miljard kubieke meter gas te leveren over een periode van 10 jaar die ertoe zal bijdragen om van Egypte een regionale energieknooppunt te maken. De eerste batches zullen afkomstig zijn van het operationele Tamar-veld en later van het veel grotere Leviathan-veld, dat later dit jaar online zal gaan. Israël levert al gas aan de Palestijnen en aan Jordanië, waarmee de Israëlische Delek Drilling en haar Amerikaanse partner, Noble Energy, hun eerste exportovereenkomst ondertekenden in 2016 - een deal van $ 10 miljard voor 15 jaar om 45 miljard kubieke meter gas te leveren. "Dit geeft Israël een extra element in zijn relaties met zijn buurlanden. Wanneer u een economisch facet toevoegt aan de samenwerking op het gebied van veiligheid, versterkt het de band en geeft het stabiliteit ", zegt Oded Eran, een voormalige Israëlische ambassadeur in Jordanië en de Europese Unie, en een senior onderzoeker aan het Instituut voor Nationale Veiligheidsstudies van Tel Aviv. Toch zegt hij dat economische belangen alleen niet voldoende zijn om Israël volledig in het Midden-Oosten te integreren. Arabische landen zonder formele vredesakkoorden met Israël zouden op zijn minst enige vooruitgang op het Palestijnse front moeten zien alvorens de betrekkingen te normaliseren, zegt hij.

Palestijnen

Israël heeft vredesakkoorden met slechts twee Arabische landen - Egypte en Jordanië. Maar de warme banden met Israël blijven onpopulair in een groot gedeelte van de Arabische straat en de gasuitvoer heeft geleid tot sporadische protesten in Jordanië. De Palestijnen, blij dat ze in het consortium zijn uitgenodigd, hopen hun eigen gasvelden voor de kust van Gaza te ontwikkelen, maar voor nu zijn internationale akkoorden vereist om hun brandstof uit Israël te bemachtigen. Sameer Abdallah, een voormalige minister van de Palestijnse economie, zegt dat ze uit Israël importeren "omdat we geen alternatief hebben, maar als we dat kunnen veranderen, natuurlijk."

Cyprus

Het gas lijkt Israël te helpen dichterbij Arabische regeringen en andere mediterrane landen te komen die zich zorgen maken over wat zij zien als de toenemende macht van Iran en Turkije in de regio. Net toen Noble Energy de massale gasvelden in de Israëlische en Cypriotische wateren ontdekte, verbood Cyprus in 2010 plotseling Turkse flottieljes die probeerden de Israëlische marineblokkade van Gaza te verbreken van het gebruik van de kusten - een adembenemend gezicht na maandenlang een oogje dichtknijpen schepen die een diplomatieke nachtmerrie voor Israël creëerden. Cypriotische functionarissen zeiden destijds dat het verboden was om Gaza-gebonden schepen te verlaten vanwege 'vitale nationale belangen'. De relaties zijn sindsdien verbeterd. Israël organiseert nu jaarlijks trilaterale topontmoetingen met Griekenland en Cyprus, die zijn geografische kanalen voor het Westen zijn geworden. De twee voeren ook gezamenlijke militaire operaties uit met Israël, en slechts een korte vlucht verder, hebben Turkije vervangen als de favoriete vakantiebestemmingen van de Israëli's. De landen hebben in 2018 gezegd dat ze een overeenkomst zouden tekenen voor een project van $ 7 miljard om een ​​pijpleiding te bouwen voor het transport van aardgas van het oostelijke Middellandse Zeegebied naar Europa. Minister Nikos Christodoulides van Cyprus zei dat hij gelooft dat "koolwaterstoffen in het oostelijke deel van de Middellandse Zee kunnen worden wat de kolen en staal was voor de Europese gemeenschap" - een verwijzing naar hoe kolen en staal in de jaren vijftig de Europese landen economisch en politiek samen brachten. Eran, de voormalige Israëlische diplomaat, waarschuwde ervoor niet zo zwaar te investeren in wat hij 'een economisch avontuur' noemde. Zelfs met de recente ontdekkingen zei hij dat de gezamenlijke reserves nog steeds niet genoeg waren om een ​​sterk genoeg economische hefboom te creëren om wereldwijde energieleveranciers uit te dagen.

Activisten

Toch was het voordeel van het eindelijk hebben van natuurlijke hulpbronnen zo aantrekkelijk dat de Israëlische regering zelfs tegen stijve binnenlandse oppositie van milieuactivisten en sociaal welzijn activisten naar voren heeft geschoven. Critici, waaronder vooraanstaande oppositiewetgevers, zeggen dat een controversiële overeenkomst uit 2016 over royalty's scheef is ten gunste van de energiemagnaten. Meer recentelijk hebben lokale activisten Noble Energy opgeroepen om het voorgestelde kustgasplatform verder de zee op te zetten uit angst voor wat ze catastrofale gevolgen noemen van het verspreiden van giftig water en luchtvervuiling naar hun huizen. Noble en de Israëlische regering zeggen dat het een onverantwoordelijke paniekcampagne is en hebben tegengewerkt met een agressieve reclamecampagne waarin de deugden van Leviathan worden geprezen, die het 'het nationale project' heeft genoemd.

Libanon: Israël schendt de watergrenzen in olie-exploratie

Israël heeft de wateren van Libanon geschonden door een bedrijf een licentie te geven om een ​​"gebied" voor olie en gas te exploiteren in de buurt van omstreden grenzen, zei Libanees parlementspresident Nabih Berri op 6 februari 2019. De twee landen hebben een onopgelost maritiem grensgeschil over een zeezone van ongeveer 860 vierkante kilometer (330 vierkante mijl) die zich uitstrekt langs de rand van drie van de energieblokken van Libanon. Amerikaanse diplomaten bemiddelden tussen hen vorig jaar na een piek in spanningen die ook een ruzie met zich meebracht over een grensmuur die Israël had gebouwd en over het door Iran gesteunde groeiende arsenaal van Hezbollah. "(Het is) een gevaarlijke zaak, Israël heeft een gebied gelicentieerd en geëxploiteerd dat grenst aan de Libanese zuidelijke zeegrenzen", citeerden parlementsleden van Berri's Amal-partij hem woensdag op een vergadering. "Dit is een inbreuk op de Libanese soevereiniteit en richt zich op onze olie-rijkdom en -wateren."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aardgas: wat is het en wat doen we ermee?Aardgas: we koken erop, rijden erop, houden ons huis ermee warm en maken er zelfs internationaal ruzie over. Maar wat is…
Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandBeleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandTijdens een winterse koudegolf hoor je wel eens het nieuwsbericht dat "Rusland de gaskraan dichtdraait". De onrust die m…
Gasprijs: de prijs van gasGasprijs: de prijs van gasDe gasprijs is gekoppeld aan de prijs van olie. Daardoor is de prijs van gas de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Oli…
Hollywoodsterren met Turkse rootsZijn er eigenlijk Hollywoodsterren met een Turkse achtergrond? Ja, die zijn er. Ayda Field, Dr.Oz en Tiffani Thiessen zi…
Aardolie: meer verbruik dan er gevonden wordtAardolie: meer verbruik dan er gevonden wordtAardolie; er wordt meer van verbruikt dan er gevonden wordt. Maar levert dat ook problemen op? De aardolie raakt voorlop…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas_in_Israel
  • https://www.timesofisrael.com/topic/oil-and-gas-exploration/
  • Afbeelding bron 1: Fjmustak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "Geografie Israël: olie en gas in Israël (voor export)"

Reactie

Zandbergen (infoteur), 21-01-2009 12:18 #1
Ik hoop dat Israel ook zich blijft inzetten voor duurzame energie, gas is een fossiele brandstof. Ik hoop niet dat dit de afhankelijkheid daarvan blijft stimuleren. Leuk voor de economie, maar ook voor duurzaamheid?Israel heeft zat plek voor installaties voor het opwekken van zonne-energie, laten ze daar maar werk van maken. Reactie infoteur, 21-01-2009
Israël zal zeker veel aandacht schenken aan duurzame energie. Uiteindelijk is de zon een onuitputtelijke energie bron; gas raakt op den duur op.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-02-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische technologie
Reacties: 1
Schrijf mee!