InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Harry van Bommel (SP) niet geloofwaardig
mijn kijk op

Harry van Bommel (SP) niet geloofwaardig

Harry van Bommel (SP) niet geloofwaardig Op zaterdag 3 januari 2009 vond er een anti-Israëldemonstratie plaats in Amsterdam. SP-kamerlid Harry van Bommel liep mee in de demonstratie en hij scandeerde daar de leus "Intifada, Intifada, Palestina vrij" mee met de andere 1500 deelnemers. Politici van verschillende partijen namen hem dit zeer kwalijk. De fractievoorzitter van de SP, Agnes Kant, gaf hem een tik over zijn vingers. Harry van Bommel speelde de vermoorde onschuld: hij had slechts willen oproepen tot geweldloos verzet.

Demonstratie

Zo'n 1500 demonstranten kwamen in Amsterdam bijeen om te protesteren tegen de aanvallen van Israël op de Gazastrook. De demonstratie was een initiatief van ruim 30 organisaties, waaronder het Palestina Komitee, Internationale Socialisten, Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland, Milli Görüs Nederland en Een Ander Joods Geluid.

Veel betogers waren getooid met Palestijnse sjaals en droegen Palestijnse vlaggen of vlaggen van de terroristische organisaties Hamas en Hezbollah. Ook droegen sommige demonstranten portretten van de leiders van die organisaties met zich mee, zoals sjeik Ahmed Yassin - de in 2004 door Israël geliquideerde geestelijke leider van Hamas - die verantwoordelijk was voor diverse aanslagen waarbij talloze Israëliërs zijn omgekomen. Er liep ook iemand met een spandoek waarop stond geschreven: 'Stop de genocide tegen de Palestijnen'. Op een ander in het oog springend protestbord prijkte de tekst: 'Israël herhaalt de holocaust met steun van Nederland'. Er was zelfs een demonstrant die gekleed ging als Hamasterrorist.

Op een filmpje op YouTube is te zien dat Harry van Bommel eendrachtig met anti-Israëlactiviste Gretta Duisenberg en andere demonstranten in een spreekkoortje oproept tot een intifada. Op een ander filmpje op YouTube is het spreekkoortje te horen: "Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas". Op een nieuwsvideo is te zien hoe een man die uit sympathie voor Israël een Israëlische vlag met zich meedraagt, vrij intimiderend wordt bejegend door een jongeman. Later zien we dat deze vlag door een aantal demonstranten wordt vertrapt.

'Typisch Harry'

De leus 'Intifada, Intifada, Palestina vrij' was volgens Joël Voordewind van de ChristenUnie (CU) "een regelrechte oproep tot geweld". Van Bommel zelf zag het probleem er niet zo van in. Met intifada kun je volgens hem ook geweldloos verzet bedoelen. VVD-kamerlid Hans van Baalen zei: "Wie oproept tot geweld tegen Israëlische burgers verliest zijn geloofwaardigheid als volksvertegenwoordiger." Joël Voordewind vond de leus van Van Bommel "zeer misplaatst". "Dit is een regelrechte oproep tot geweld. Hiermee diskwalificeert Van Bommel zich als Kamerlid."

Van Bommel rechtvaardigde zijn gedrag door te zeggen dat intifada volgens hem ook een oproep tot burgerlijke ongehoorzaamheid en vreedzame protesten kan betekenen. Maarten Haverkamp (CDA) bestempelde deze uitleg in het Nederlands Dagblad als "typisch Harry". "Nu krabbelt hij weer terug. Iedereen weet dat intifada betekent: molotovcocktails gooien naar Israëlische soldaten."

Intifada

Intifida is Arabisch voor opstand en verwijst naar Palestijnse opstanden tegen de Israëlische bezetting van Gaza, Judea en Samaria, die 'de Palestijnse gebieden' worden genoemd. In 1987 duikt de term voor het eerst op. Er zijn twee intifada's geweest. De eerste duurde van 1987 tot 1993, het jaar van de Oslo-akkoorden: een vredesregeling tussen de Palestijnen en Israël die moest leiden tot terugtrekking van het Israëlische leger uit de gebieden en zelfbestuur van de Palestijnen.

De Tweede Intifada brak uit in het jaar 2000 na het bezoek van Ariel Sharon - toen oppositieleider in de Israëlische politiek - aan de Tempelberg en duurde tot juli 2005. Op de Tempelberg staat de Al-Aqsamoskee. Deze intifada wordt daarom ook wel de Al-Aqsa-Intifada genoemd. De Tweede Intifada was, in tegenstelling tot de Eerste Intifada die min of meer spontaan begon, grotendeels van te voren uitgedacht en georkestreerd door Arafat cs.

Tijdens de Tweede Intifada stierven door (zelfmoord)aanslagen en gevechten 972 Israëliërs. Aan Palestijnse zijde waren er 3301 doden te betreuren, onder andere door Israëlisch vuur. Maar het kwam ook wel voor dat Palestijnen werden geliquideerd door leden van Palestijnse (terreur)organisaties vanwege verdenking van collaboratie.

Derde Palestijnse intifada met zelfmoordaanslagen

Harry van Bommel stelde samen met partijgenoot en fractievoorzitter Agnes Kant op 30 december 2008 onder andere deze kamervraag naar aanleiding van de Israëlische bombardementen in Gaza: "Deelt u de mening dat verdere escalatie van de oorlog een reëel probleem is, en dat tot een derde Palestijnse intifada wordt aangezet waarin zelfmoordaanslagen in Israël zullen voorvallen?" Er werd gerefereerd aan een artikel op de Engelstalige website van Aljazeera met de kop 'Hamas roept op tot derde intifada'. In dit stuk pleit de politiek leider van Hamas Khaled Meshaal voor een derde intifada, met inbegrip van zelfmoordaanslagen.

Van Bommel nam deel aan een spreekkoortje dat opriep tot intifada. Het begrip 'intifada' hoeft volgens hem niet per se te verwijzen naar gewelddadig verzet. "Het kan gaan om burgerlijke ongehoorzaamheid en vreedzame protesten," aldus het Kamerlid. Deze verklaring is - wetende dat de twee voorgaande intifada's niet bepaald geweldloos waren én na de Kamervragen die hij amper een week daarvoor had gesteld, waarin door hem duidelijk de link wordt gelegd tussen een derde intifada en zelfmoordaanslagen - niet geloofwaardig.

Aanvulling zondag 18 januari 2009

Aangifte tegen Van Bommel

Dat SP-Kamerlid Harry van Bommel meeliep in een betoging tegen de Israëlische actie in Gaza, waarbij medebetogers scandeerden "Hamas, Hamas, Joden aan het gas", wordt Van Bommel zwaar aangerekend door advocaat Bram Moszkowicz. U weet wel, Moszkowicz was gedurende 20 jaar de advocaat van Heineken-ontvoerder Willem Holleeder alias 'de Neus', tot de rel die ontstond nadat journalist Jort Kelder hen kenschetste als "maffiamaatjes".

Moszkowicz heeft aangifte gedaan tegen de SP-Tweede Kamerleden Van Bommel en Karabulut. De advocaat verzoekt de Amsterdamse hoofdofficier van justitie vervolging in te stellen wegens het aanzetten tot haat, geweld en discriminatie. Van Bommel en Karabulut riepen tijdens de optocht luidkeels: "Intifada, intifada, Palestina vrij!" Andere betogers riepen duidelijk hoorbaar en meerdere malen de leus "Hamas, Hamas, Joden aan het gas". Tegelijkertijd heeft hij ook tegen Gretta Duisenberg aangifte gedaan, aangezien zij ook meeliep in de betoging en daarbij opriep tot een intifada.

Bij de talkshow Pauw & Witteman zei Moszkowicz dat de drie zich hadden moeten distantiëren van de leuzen die werden gescandeerd door demonstranten door weg te lopen uit de demonstratie, hetgeen ze niet deden. Door zich niet te verwijderen van de demonstratie billijkten ze datgene wat werd geroepen. De raadsman benadrukte dat Van Bommel als volksvertegenwoordiger een voorbeeldfunctie heeft en daarom "extra voorzichtig" moet zijn.

Ook al had Van Bommel niet gehoord dat er werd geroepen "Hamas, Hamas, Joden aan het gas", dan is zijn handelswijze volgens de advocaat niettemin laakbaar. Hij had op grond van eerdere anti-Israël demonstraties en doordat bij voorbeeld een betoger onmiskenbaar was gekleed als Hamasterrorist, kunnen weten dat dergelijke leuzen gescandeerd zouden worden. Er is daarom volgens hem sprake van 'voorwaardelijke opzet', hetgeen betekent dat iemand zodanig handelt dat er een aanmerkelijke kans is dat die handeling tot een misdrijf zal leiden. De advocaat gaat er overigens van uit dat Van Bommel deze leuzen wél heeft gehoord. Van Bommel ontkent dit ten enenmale; hij zou het niet hebben gehoord en als hij het zou hebben gehoord dan zou hij zijn weggelopen.

Aanvulling zondag 8 februari 2009

Van Bommel mijdt debat met Israël-fans

Op donderdag 5 februari liet de gratis krant De Pers weten dat Harry van Bommel het debat met het CIDI (Centrum Informatie Documentatie Israël) of andere organisaties die volgens hem "kritiekloos achter Israël staan" mijdt. Volgens hem is 'het klimaat tijdelijke verziekt' door de oorlog in Gaza. Van Bommel zou dinsdag 10 februari aanwezig zijn op een bijeenkomst van het CIDI in verband met de verkiezingen in Israël. Hij zou die avond met buitenlandwoordvoerders van andere partijen in debat gaan. De uitnodigingen waarop ook zijn naam prijkt waren al verstuurd, maar hij trok zich terug.

"In CIDI-kringen en alles wat daar omheen zit is weinig belangstelling voor mijn opvattingen," aldus Van Bommel. "Iemand als rabbijn Evers voert een campagne van leugens tegen mij. Ik heb geen behoefte om op dit moment in dergelijke kringen mijn politieke verhaal te vertellen. Rabbijn Evers zei in NRC Handelsblad dat ik zelf ‘Hamas, alle Joden aan het gas’ heb geroepen. Dat is gewoon niet waar." Het CIDI en rabbijn Evers zijn weliswaar niet aan elkaar gelieerd, maar hij ziet ze wel als vier handen op één buik: "Het gaat om organisaties en personen die kritiekloos achter Israël staan." CIDI distantieert zich van deze uitspraak; ze heeft in het verleden dikwijls kritische noten gekraakt over het beleid of de handelswijze van Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Gazastrook, altijd in de schijnwerpersAl vele jaren vormt de Gazastrook of kortweg Gaza, een bron van nieuws. Dit gebied zeer dicht bevolkt door Palestijnen,…
Leven in de conflictstad GazaLeven in de conflictstad GazaEr waren ruim 40.000 vluchtelingen, toen de Verenigde Naties de Gazastrook in december 2013 uitriepen tot rampgebied van…
Kinderkoran (Nederlands): De Koran, uitleg voor kinderenKinderkoran (Nederlands): De Koran, uitleg voor kinderenTot het verschijnen van dit geïllustreerde boek van Abdulwahid van Bommel was er nog geen Nederlandstalige Koranuitleg d…
nieuws uitgelichtSderot (Israël) onder vuur van Palestijnse rakettenSinds een aantal jaar ligt Sderot (Israël) onder vuur van Palestijnse raketten die door terroristische groeperingen dage…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bas Stoffelsen / SP, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.depers.nl/binnenland/283125/Van-Bommel-mijdt-debat-met-Israel-fans.html
  • http://www.elsevier.nl/web/10218351/Nieuws/Nederland/Van-Bommel-Intifada,-Palestina-vrij.htm
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1116327.ece/Van_Bommel_ergert_Kant_met_oproep_tot_intifada
  • http://www.nd.nl/artikelen/2009/januari/04/oproep-sp-er-tot-intifada-leidt-tot-boze-reacties
  • http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/102645/2009/01/03/Actievoerders-demonstreren-in-Amsterdam-tegen-Israel.dhtml
  • http://www.nuvideo.nl/algemeen/22204/demonstratie-in-amsterdam-tegen-aanvallen-israel.html
  • http://nl.youtube.com/watch?v=23bM58hhFk8
  • http://nl.youtube.com/watch?v=PLlHPPO25nM
  • http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/3694350.stm
  • http://ikregeer.nl/document/V080908780
  • http://www.telegraaf.nl/binnenland/2997572/__Moszkowicz_daagt_SP_er_Van_Bommel__.html?p=37,1
  • http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&no_cache=1&no_cache=1&tx_veguestbook_pi1%5Bpointer%5D=4&tx_ttnews%5Btt_news%5D=2343&tx_ttnews%5BbackPid%5D=111&cHash=303fb13014
  • http://www.haaljerecht.nl/uitdepraktijk/00000096cb0abdf20/voorwaardelijkopzet.html

Reageer op het artikel "Harry van Bommel (SP) niet geloofwaardig"

Reactie

Peronista (infoteur), 11-01-2009 20:49 #1
Naar mijn mening heeeft Harry na het seksschandaal juist zijn geloofwaardigheid weer helemaal terug gekregen. Nu spreekt hij zich uit voor mensen in de verdrukking. Mensen in Gaza moet al decennia toe zien hoe hun vrijheden ingeperkt en hun land bezet wordt. Zij hebben geen enkele juridische mogelijkheid om dit aan te vechten. Soms blijft er dan alleen nog maar de weg van geweld over. Nog beter zou het echter zijn als het niet tot geweld zou hoeven komen doordat politici wereldwijd gaan inzien dat dit inderdaad de enige overgebleven optie is, waardoor ze Israel eens wat gaan aanpakken in plaats van zo toeschietelijk zijn in het sponsoren van staatsterrorisme. Dan hoeft het helemaal niet tot een Intifada te komen. Tot dat mensen dat gaan inzien roep ik met Harry mee. Reactie infoteur, 13-01-2009
Laat ik beginnen met op te merken dat het altijd goed is om op te komen voor verdrukten en kwetsbare mensen.

Tegelijkertijd moet je je uitspreken tegen geweld. Geweld op bugers is nooit te rechtvaardigen.

De vraag is: hoe is de bezetting ontstaan en welke rol hebben de Arabische landen en de Palestijnen (of althans hun vertegenwoordigers) gespeeld in het in stand houden van de problematiek?

De oorlog in '67 was een gerechtvaardigde preventieve oorlog, waarbij Israel o.a. Judeau, Samaria en Gaza in handen kreeg. Na deze oorlog was Israel bereid om gebieden op te geven in ruil voor vrede. Daar werd niet bepaald welwillend op gereageerd.

In 2000-2001 is de Palestijnen een eigen staat aangeboden. Arafat liet die kans varen en begon de Tweede Intifada.

In 2005 trok Israel zich eenzijdig terug uit Gaza. In plaats van de schop te pakken om het land op te bouwen, intensiveerde de terreurgroep Hamas (die tot doel heeft Israel van de kaart te vegen, zie hun handvest en de uitlatingen van de leiders en zie hun gedrag) de raketaanvallen op Israel. Hamas geeft geen zier om hun eigen bevolking; die gebruiken ze alleen maar als tool in de strijd tegen Israel (niet voor een eigen land).

Echte vrienden van de Palestijnse zaak zouden de Palestijnen oproepen het geweld af te zweren, Israel te erkennen, af te zien van de idiote eis om de vluchtelingen van '48 en hun miljoenen nakomelingen - een kunstmatig instandgehouden probleem - terug te laten keren naar Israel, en hen aanmoedigen om plaats te nemen aan de onderhandelingstafel en bereid te zijn pijnlijke concessies te doen. En natuurlijk moet er een goede regeling voor de vluchtelingen komen. Herhuisvesting in Arabische landen of de nieuwe Palestijnse staat (de tweede wordt dat dan) en financiele compensatie. Ze moeten vooral niet bevestigd worden in hun slachtofferschap.

Er zijn heel veel mensen in Gaza in de verdrukking en dat is pijnlijk. Maar via (het geweld en de doodscultuur van de radicaal-islamitische beweging) Hamas roepen ze de ellende over zichzelf af. Echte vrienden van de Palestijnse zaak zouden ze dat voorhouden.

Echte vrienden praten je niet naar de mond.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israël en het Midden-Oosten
Reacties: 1
Schrijf mee!