InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Hamas is verantwoordelijk voor 't conflict 2008/9 met Israël
mijn kijk op

Hamas is verantwoordelijk voor 't conflict 2008/9 met Israël

Hamas is verantwoordelijk voor 't conflict 2008/9 met Israël Sinds de terreurbeweging Hamas eenzijdig het staakt-het-vuren beëindigde, werd Israël in toenemende mate bestookt met raketten en mortiergranaten vanuit de Gazastrook. Ook tijdens het bestand waren de aanvallen gewoon doorgegaan, zij het in mindere mate. De waarschuwing van Israël dat het zou terugslaan, werd door Hamas volledig in de wind geslagen. Israël ging daarom eind december over op een militaire operatie in de Gazastrook om zijn burgers in het zuiden van het land veiligheid te brengen.

Oproep van Israël

Op 14 december 2008, twee weken voor de Israëlische aanval in Gaza, zond Al-Quds TV een interview uit met Hamas-leider Khaled Mash'al, waarin hij onomwonden zei dat de tahdiah (de overeengekomen wapenstilstand met Israël van een half jaar) binnenkort zou eindigen en dat Hamas deze niet zou verlengen. Op eerste kerstdag deed de Israëlische premier Olmert in een interview voor de televisiezender Al-Arabiya een dringende oproep aan Hamas om niet de weg van geweld te kiezen. Op dat moment waren er al een kleine honderd raketten en mortiergranaten vanuit Gaza op burgerdoelen in het zuiden van Israël afgeschoten.

Hulptransporten

Ondanks de Israëlische luchtaanvallen en de raketaanvallen van Hamas, liet en laat Israël bijna dagelijks hulptransporten met grote hoeveelheden brandstof, levensmiddelen en medicijnen toe tot de Gazastrook. Het signaal is duidelijk: Israël heeft geen conflict met de Palestijnen, maar met Hamas en de andere terreurorgansiaties die het zuiden van Israël al vanaf 2001 bestoken met raketten.

Blinde haat

Oud-premier Dries van Agt werpt zich de laatste jaren op als pleitbezorger van de Palestijnse zaak. Hij noemde in het actualiteitenprogramma Nova de aanval van Israël op de Gazastrook een "oorlogsmisdaad''. Als het aan hem ligt mag Israël zijn burgers kennelijk niet adequaat beschermen tegen de raketaanvallen van Hamas, maar moet het deze agressie lijdzaam over zich heen laten komen. De Israëlische luchtaanvallen en het ingezette grondoffensief zijn echter een legitiem antwoord op de voortdurende beschietingen met mortiergranaten en raketten van Israëlische burgerdoelen door Hamas. Geen enkel land zou het accepteren dat zijn bevolking wordt beschoten door een buurland.

Geen uitzondering maken

Geert Wilders, politiek leider van de PVV, zei dat als hij minister van Defensie was, precies hetzelfde zou hebben gedaan als Israël in geval wij "terroristen vlak over de grens in België of Duitsland hadden die Maastricht of Breda met raketten bestookten en een bestand staakten''. Wilders is duidelijk: "De aanleiding is blinde haat. Daar helpt helaas geen dialoog tegen. Als je volk en land in zijn bestaan wordt bedreigd en beschoten door terroristen, schiet je terug''. Het is niet fair een uitzondering te willen maken voor Israël, zoals sommige radicale Israël-critici dat doen.

Barack Obama

Het zijn niet alleen hardliners als Wilders die zich in dergelijke bewoordingen uitlaten. Ook Barack Obama zou niet lijdzaam toezien, maar actie ondernemen als een terreurorganisatie raketten zou afschieten op zijn land. "Als iemand raketten zou afvuren op mijn huis waar mijn twee dochters sliepen, dan zou ik alles doen om het te stoppen. En ik zou verwachten dat de Israëliërs hetzelfde doen," aldus Obama tijdens een bezoek aan Israël afgelopen juli.

Betere raketten

Op 26 mei 2008 waarschuwde het hoofd van de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst Shin Bet Yuval Diskin in de Israelische krant Ha'aretz dat Hamas beschikt over raketten die veel verder reiken dan voorheen. Volgens hem zouden deze verbeterde raketten steden als Ashdod en Kiryat Gat kunnen bereiken. Hij heeft gelijk gekregen. Hamas heeft voor het eerst raketten op Israel afgevuurd die een bereik hebben tot circa 40 kilometer. Op 29 december kwam er een raket neer in Ashkelon, dat ongeveer 120.000 inwoners telt en zeventien kilometer ten noorden van de Gazastrook ligt. De dag ervoor kwamen er voor het eerst enkele neer bij Ashdod, dat tweemaal zo ver van de Gazastrook ligt als Ashkelon. Het aantal Israëlische burgers dat hierdoor geterroriseerd kan worden is uitgebreid van 25.000 tot 250.000 of zelfs meer.

Wapenarsenaal uitbreiden

Diskin sprak zich destijds uit uit tegen het bestand met Hamas. Volgens hem wordt de wapenstilstand door Hamas gebruikt om hun wapenarsenaal uit te breiden ter voorbereiding op een nieuwe escalatie. Hamas was, zo waarschuwde hij, in hoog tempo bezig met het smokkelen van (geavanceerdere) wapens vanuit Egypte naar Gaza. Hij had een vooruitziende blik.

Onveiligheid

Sinds Israël zich in 2005 eenzijdig terugtrok uit de Gazastrook en Hamas niet lang daarna op gewelddadige wijze de controle verwierf in het gebied, is het aantal beschietingen op Israël met mortiergranaten en raketten schrikbarend toegenomen. De beschietingen zorgen voor materiële schade en voor burgerslachtoffers. Naast de doden en gewonden die er te betreuren zijn, zorgen de aanhoudende beschietingen ook voor een permanent gevoel van onveiligheid onder burgers die binnen het bereik van de raketten vallen. Met als gevolg dat veel van hen psychische klachten krijgen. De beschietingen ontregelen het dagelijkse bestaan enorm. Bewoners van bijvoorbeeld de stad Sderot hebben circa 15 seconden om zich in veiligheid te stellen op het moment dat het luchtalarm afgaat. Hierna slaat er ergens in de stad een raket in. Dit is heel erg bedreigend.

Israël vernietigen

Hamas wil de staat Israël vernietigen en ziet de strijd tegen Israël als de opmaat voor islamitische wereldoverheersing. Dat Hamas na afloop van het bestand weer volop met beschietingen begon, behoeft ons niet te bevreemden. In het boek Onbegrensde oorlog van Peter Scholl-Latour staat hoe we zoiets moeten duiden. "Het aanbod van een wapenstilstand, dat veel Westerse commentatoren al zagen als een belangrijke concessie, kwam precies overeen met een duidelijke richtlijn, met een voorschrift uit de Sharia [de islamitische wet]: met de 'Volken van het Boek' [Joden en christenen] mogen tijdelijke afspraken over een wapenstilstand gemaakt worden wanneer ze van voordeel zijn voor de rechtgelovigen, en zolang de tegenstander ondubbelzinnig superieur is. Verzoening mag men een dergelijke concessie nooit noemen." Hamas zal nooit afstand doen van 'hun' land, ze zullen niet rusten tot Israël van de landkaart is verdwenen.

Pervers

Veel politici en commentatoren wereldwijd beweren dat het militaire optreden van Israël buiten alle proporties is. De raketbeschietingen vanuit de Gaza zijn immers zelden dodelijk en dat is niet wat we kunnen zeggen van de Israëlische acties, waarbij een flink aantal burgerslachtoffers vallen. Dat het aantal dodelijke (burger)slachtoffers aan Palestijnse zijde de Israëlische doden na raketbeschietingen vanuit Gaza fors overstijgt, zegt niets over proportionaliteit. De militaire doelen bevinden zich vaak in dichtbevolkt gebied, waardoor het onvermijdelijk is dat er Palestijnse burgers omkomen. Het is Hamas die moedwillig zijn eigen inwoners als menselijk schild gebruikt. Israël daarvan de schuld geven is pervers.

Bovendien is Israël in militair opzicht superieur aan Hamas; het beschikt over veel betere wapens. Maar niemand kan van een staat verlangen dat zij terroristen die hun burgers aanvallen met dezelfde wapens gaan bevechten. Dat zou absurd zijn. Het is immers geen spel waarbij het is voorgeschreven dat beide partijen dezelfde uitgangspositie moeten innemen.

Terughoudende opstelling

Israël heeft zich lange tijd terughoudend opgesteld. Nu was de maat vol. Met de huidige militaire interventie probeert het om de leiders van Hamas te treffen en strategische doelen zoals opslagplaatsen voor raketten en andere wapens uit te schakelen. Israël probeert daarbij de burgerbevolking te ontzien. Niet alleen uit moreel oogpunt maar ook uit eigenbelang. Het wil voorkomen dat de internationale druk om een einde te maken aan de militaire operatie zal toenemen.

Verantwoordelijkheid

Leg de verantwoordelijkheid daar waar die hoort. De Palestijnse terroristische organisatie Hamas heeft de escalatie van geweld in de Gazastrook volledig aan zichzelf te wijten. Hamas heeft eenzijdig het staakt-het-vuren geschonden door raketten af te vuren op burgerdoelen in Israël. Israël heeft het volste recht zijn burgers te verdedigen, waarbij benadrukt moet worden dat het zo veel mogelijk moet voorkomen dat er burgerdoden aan Palestijnse zijde vallen. Dat is het verschil tussen een staat die recht en gerechtigheid nastreeft en een terroristische organisatie die uit is op het maken van zo veel mogelijk burgerslachtoffers, hun eigen bevolking inzet in de strijd en het recht met voeten treedt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Gazastrook, altijd in de schijnwerpersAl vele jaren vormt de Gazastrook of kortweg Gaza, een bron van nieuws. Dit gebied zeer dicht bevolkt door Palestijnen,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.sderotmedia.com/bin/content.cgi?ID=225&q=3
  • Peter Scholl-Latour, Onbegrensde oorlog, De Arbeiderspers, 2003.

Reageer op het artikel "Hamas is verantwoordelijk voor 't conflict 2008/9 met Israël"

Reactie

Etsel (infoteur), 15-06-2009 09:41 #1
Hallo,

Een uitstekend onderbouwd artikel. Zo zie ik ze graag op internet (infonu). Maar al te veel sites op internet zijn anti-Israël. Het horen van een goed tegengeluid is alleen maar te prijzen.:-)

Groet, Etsel Reactie infoteur, 15-06-2009
Bedankt voor het compliment.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-12-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israël en het Midden-Oosten
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!