nieuws uitgelicht

Operation Cast Lead - Gaza oorlog 2008-2009

Op 27 december 2008 is Israël begonnen met de ontmanteling van de infrastructuur van Hamas in Gaza. Hamas daagde Israël uit met Kassam- en Grad-raket aanvallen op Sderot en andere plekken in Israël. Na een paar dagen van luchtaanvallen heeft Israël de Hamas al een grote slag toegebracht. Vele wapenopslag plaatsen zijn vernietigd, tunnels plat gebombardeerd en Hamas terroristen geliquideerd. Kortom Israël ligt op schema om het zuiden van Israël te vrijwaren van Kassam- en Grad-raketten.

Artikelindeling - interne links

De ontwikkelingen op 27 december 2008: Israël valt Gaza aan; hevigste aanval sinds 1967

Israëlische regering geeft toestemming aan het leger om aan te vallen

Enkele dagen nadat het Israëlische kabinet het leger toestemming heeft gegeven om actie te ondernemen tegen Palestijnse raketten tegen gemeenschappen in de westelijke Negev, is de Israëlische luchtmacht begonnen met massale aanvallen op installaties van Hamas.

De operatie heet "Gegoten lood". Dit verwijst naar een Chanoeka gedicht van de Israëlische dichter H.N. Bialik "een dreidel gegoten van stevig lood" (een dreidel is een vierkantig tolletje dat kinderen als spel gebruiken tijdens het Chanoeka feest dat momenteel in Israël gevierd wordt van 21-29 december 2008)

Hamas: "In de eerste uren van de strijd meer dan 170 doden"
Volgens een Hamas woordvoerder zijn er 170 doden gevallen bij de Israëlische aanvallen. Eerder was nog sprake van 120 doden volgens de Gaza ziekenhuizen. De aantallen doden kunnen niet worden bevestigd. Onder de doden is in ieder geval het hoofd van de Hamas-politie Majoor-Generaal Tawfik Jaber. Aan Israëlische zijde is 1 dodelijk slachtoffer gevallen tot nu toe.

Hamas zint op wraak

Hamas zal niet de witte vlag hijsen. Ze roept alle Palestijnen op om wraak te nemen. Er zijn al verschillende raketten (80) op Israël afgevuurd met 1 dodelijke slachtoffer en verschillende gewonden. Raketten vallen op Asjkelon en Netivot.

meer dan 60 Israëlische vliegtuigen betrokken bij de aanval

Volgens de Israëlische televisie (kanaal 2) zijn er 60 vliegtuigen bij de actie betrokken en zijn tot op heden meer dan 170 doelen aangevallen. Alle veiligheidsinstellingen van Hamas zijn plat gebombardeerd.

rellen in Hebron en Oost-Jeruzalem

Palestijnen in Hebron en Jeruzalem gooien stenen naar de Israëlische politie en de grens-politie.

in de avond van 27 december een nieuwe aanvalsgolf

De Israëlische luchtmacht is begonnen met haar tweede aanvalsronde.

Dries van Agt bij Nova op 27 december: Israël begaat oorlogsmisdaden

Tijdens de uitzending van Nova op 27 december 2008 sprak oud-premier Dries van Agt over Israëlische oorlogsmisdaden. Zoals we inmiddels gewend zijn hoorden we Van Agt geen kwaad woord spreken over Hamas. Die organisatie heeft immers minder mensen gedood in de afgelopen 4 jaar dan Israël nu in één dag doet. Ook maakte hij nog melding dat Israël bewust gewacht heeft tot na de Kerst om christelijke Amerika en Europa niet voor het hoofd te stoten. Dat Hamas raketten afvuurde tijdens Kerstmis en het Joodse Chanoeka feest (21-29 december 2008) meldde de heer Van Agt uiteraard niet.

230 doden waarvan minstens 15 burgers

Na de eerste dag zijn er 230 doden gevallen waarvan er minstens 15 burgerslachtoffers zijn. Dit impliceert dus dat Israël gericht vuurt op de terroristen om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te voorkomen.

De ontwikkelingen op 28 december 2008: grondtroepen Israël langs de grens met Gaza

moskee en Al Aksa televisiestation Hamas gebombardeerd

Een moskee bij het Shifa ziekenhuis in Gaza-stad, die door Hamas werd gebruikt voor terroristische activiteiten, is door de Israëlische luchtmacht gebombardeerd. Ook de Al Aksa televisiestation van Hamas werd gebombardeerd. De uitzendingen bleven wel doorgaan via een mobiele eenheid.

Minister van Defensie Barak staat voedseltransporten naar Gaza toe

Ehud Barak heeft toestemming gegeven voor voedseltransporten naar Gaza. De transporten bestaan uit medicijnen en basisvoedsel. Het gaat om 100 vrachtwagens. Ook geeft Israël toestemming aan de gewonde Palestijnen om behandeld te worden in Israëlische ziekenhuizen.

Israël roept 6500 reservisten op

Het Israëlische leger heeft 6500 reservisten opgeroepen. Zaterdag waren al 2000 reservisten opgeroepen en vandaag kwamen daar nog eens 4500 bij. Grondtroepen zijn samengetrokken bij de grens met Gaza. Tanks omsingelen het gebied. Er zijn tanks uit de Golan-Hoogvlakten gehaald om in Gaza opgesteld te worden.

50 procent van de raketten van Hamas die ondergronds zijn opgeslagen zijn vernietigd

De Israëlische actie is tot nu toe uiterst succesvol. Ruim 50 procent van de raketten die Hamas onder de grond verborgen houdt is vernietigd. Dat is de reden waarom Hamas tot nu toe slechts sporadisch raketten kan afschieten. Toch verwacht Israël dat Hamas binnen 24 uur nog met raketaanvallen komt, mogelijk met lange afstandsraketten.

Tunnels vernietigd door het Israëlische leger

De Israëlische luchtmacht heeft veel tunnels weten te vernietigen bij de plaats Rafah, de grensovergang met Egypte. In totaal zijn tot nu toe 40 tunnels gebombardeerd. De tunnels werden gebruikt voor wapensmokkel en voor consumptiegoederen. Volgens rapporten duurden de bombardementen 4 minuten. Overigens vermoedt men dat er ongeveer 600 tunnels zijn.

Veel Palestijnse inwoners van Gaza blij met de Israëlische actie

Veel Palestijnen in Gaza juichen de Israëlische actie toe omdat ze te lijden hebben onder de Hamas, zo verklaarde het hoofd van de Israëlische Binnenlandse veiligheidsdienst (Shin Beth), Juval Diskin.

Hezbollah dreigt met een tweede front vanuit Libanon

Volgens de Israëlische Nationale Televisie (Arutz Sheva) heeft Nasrallah, de leider van Hezbollah, via een videoboodschap op de Libanese televisie gedreigd een tweede front te openen vanuit Libanon. De Israëlische luchtmacht heeft geantwoord met 4 gevechtsvliegtuigen die een uur boven Libanon vlogen. Overigens voert de Israëlische luchtmacht wel vaker verkenningsvluchten boven Libanon uit, vooral in tijden van oorlogsdreiging. Vorige week werden nog zeven katoesja-raketten door het Libanese leger onschadelijk gemaakt.

Balans na de tweede dag: totaal 319 vluchten uitgevoerd; naar schatting 240 doelen gebombardeerd; niet meer dan 15 burger slachtoffers

Israël heeft tot nu tot 319 vluchten uitgevoerd:
  • 230 met gevechtsvliegtuigen
  • 56 met helikopters
  • 23 met andere soorten vliegtuigen

In totaal zijn ongeveer 240 doelen gebombardeerd. Een belangrijk doelwit op zondag 28 december 2009 was het veiligheidscomplex van Hamas in Gaza-stad waar drie bommen op gedropt werden. Verder was een oliedepot het doelwit.

Het aantal burgerslachtoffers tot nu toe is beperkt gebleven tot 15. Er zijn op de tweede dag dus niet meer burgerslachtoffers bijgekomen. Israël heeft burgers wel benaderd om uit huizen te gaan waar wapens liggen opgeslagen of waar zich Hamas terroristen ophouden. Israël zal die huizen gaan bombarderen.

De ontwikkelingen op 29 december 2008: Israël valt overheidsgebouwen van Hamas aan

Universiteit van Hamas en ministerie van binnenlandse zaken van Hamas gebombardeerd

De Universiteit van Hamas werd vannacht gebombardeerd. Er waren o.a. twee laboratorium afdeling die gebruikt werden door de militaire vleugel van Hamas. Israël heeft de universiteit in 6 verschillende aanvallen gebombardeerd. Ook een belangrijk Hamas ministerie werd in puin geschoten.

Palestijn steekt vier Israëliërs neer in Modi'in Illit

Een Palestijn heeft 4 Israëliërs neergestoken in Modi'in Illit (Kiriat Sefer). De Palestijn (een monteur van lucht ventilatoren) sloeg toe bij een lokale synagoge. Eén van de 4 gewonden is er kritiek aan toe. De andere 3 zijn lichtgewond. De Palestijn werd neergeschoten en is zwaar gewond opgenomen in het ziekenhuis.

Huis naast het huis van premier Haniyeh gebombardeerd

Een huis naast het huis van premier Haniyeh is in puin geschoten. Haniyeh zelf zit ondergedoken.

Kassam-raket treft gebouw in Asjkelon: 1 dode en 3 zwaargewonden

Een Kassam-raket heeft doel getroffen in Asjkelon, zo'n 20 kilometer van Gaza verwijderd. Er vielen hierbij 1 dode (Hanni Al-Mahdi (een Bedoeïen) uit het dorp Aroar in de Negev) en 3 zwaargewonden. In totaal zijn er 14 gewonden. Het gaat om een bouwplek waar voornamelijk Arabieren werken uit Rahat en Manda in Galilea. In de loop van de ochtend zijn nog eens 8 raketten op Asjkelon neergevallen. Hamas roept Arabieren uit Egypte en Jordanië op om niet meer in Israël te werken.
Er worden nog steeds Kassam-raketten afgeschoten. Sommige vallen in de westelijk Negev; sommige in Sderot.

Volgens Al Jazeera is Gilad Shalit, de gegijzelde Israëlische soldaat, gewond geraakt

Bij een Israëlische luchtaanval zou Gilad Shalit gewond geraakt. Bewijs hiervoor is niet aanwezig. Kan dus deel zijn van Arabische propaganda. Gilad Shalit is namelijk een belangrijke troef voor Hamas om gevangen Hamas terroristen vrij te krijgen.

wapenopslag plaatsen gebombardeerd

De Israëlische luchtmacht heeft maandagmiddag wapenopslag plaatsen gebombardeerd. De bombardementen vonden plaats in de noordelijke Gaza-strook, Beit Hanoen en de Sajia buurt van Gaza-stad. Ook werden weer opnieuw tunnels en militaire infrastructuur bestookt.

Ehud Barak: operatie wordt uitgebreid

Minister van Defensie Barak verklaarde maandagmiddag dat de operatie wordt uitgebreid om Hamas uit te schakelen. Hamas mag niet meer de kans krijgen om Israëlische burgers en soldaten te treffen. Barak herinnerde de wereld eraan dat Israël 3 jaar geleden uit Gaza is weggetrokken. Het enige wat Hamas deed was Israël trakteren op duizenden raketten sindsdien.

Arabieren demonstreren op Israëlische universiteiten

Op de universiteiten van Haifa en Tel Aviv hebben Arabische studenten gedemonstreerd tegen de Israëlische aanval op Gaza. Tegelijkertijd hebben Joodse studenten voor de Israëlische aanval betoogd. Enkele Arabische studenten werden gearresteerd.

Hamas probeert raketten te verplaatsen; Israël schiet truck met Grad-raketten in flarden

Hamas is bezig met het verplaatsen van raketten om te voorkomen dat Israël de schuilplaatsen bombardeert. Tevens heeft het als doel om de raketten dichter bij de plek te brengen vanwaar ze worden afgevuurd. Maandag schoot de Israëlische luchtmacht een truck vol geladen met Grad-raketten in puin. Dit leidde tot talloze explosies.

Israël vernietigt huis van Maher Zakut, commandant van de raketten eenheid

Het huis van commandant van de raketten eenheid van de Hamas, Maher Zakut, is in puin geschoten. Hierbij vielen 7 doden volgens Palestijnen. Het is onduidelijk of Zakut hierbij was. Ook werd een auto met terroristen beschoten. Hierbij vielen 5 slachtoffers.

twee Israëlische doden

Maandagavond zijn er aan Israëlische zijde twee doden gevallen. Eén vrouw in Ashdod (Irit Sheetrit, 36 jaar) werd gedood door een Grad-raket toen zij probeerde te schuilen bij een bushalte. Het andere slachtoffer (een militair en Druus, Lotfi Nasraladin, 38 jaar) viel in de westelijke Negev op een militaire basis.

De ontwikkelingen op 30 december 2008: Israël gaat door met luchtaanvallen

16 bommen op een aantal Palestijnse doelen

Israël heeft dinsdagochtend vroeg 16 bommen gedropt op Palestijnse doelen. Hierbij vielen 10 doden en 40 gewonden. Het gaat voornamelijk om overheidsgebouwen.

Israël verhoogt het alarm voor het noorden van Israël

Israël heeft het alarm verhoogt voor het noorden van Israël. De legerleiding vreest dat Hezbollah en andere Palestijnse groeperingen proberen een tweede front te openen. In 2006 begon Hezbollah Israël aan te vallen twee weken nadat Israël Gaza was binnengetrokken. Ook nadert de herdenking van Imad Mughniyeh, de Hezbollah commandant, die door Israël werd geliquideerd. Israël houdt rekening met wraak.

"Speciale situatie" voor 30 kilometer-zone vanaf Gaza

Minister van Defensie Ehud Barak heeft een "speciale zone" gecreëerd voor het gebied dat in een straal van 30 kilometer van Gaza ligt. Dit betekent dat het leger fabrieken kan sluiten, conferenties en activiteiten kan stopzetten, en andere burgerlijke activiteiten kan verbieden. De scholen in Asjdod, Kiriat Gat, Ofakim, Sderot en Kiriat Melachi zijn gesloten. Het kabinet moet deze status binnen twee dagen nog goedkeuren.

Ehud Barak: operatie gaat door totdat alle doelen zijn bereikt

Ehud Barak heeft op de Israëlische legerradio aangegeven dat Israël doorgaat met aanvallen op Gaza totdat alle doelen bereikt zijn. Hamas is nog steeds in staat om raketten af te schieten en heeft dat dinsdag ook weer gedaan (Kiriat Malachi, Netivot, Rahat). De aanvallen van Israël zullen worden geïntensiveerd.

Dinsdagmiddag: tot nu toe 390 Hamas doelen getroffen en 360 Palestijnse doden sinds begin operatie

Tot en met dinsdagmiddag zijn 390 Hamas doelen getroffen. Hierbij zijn volgens de Palestijnen 360 mensen omgekomen waarvan de meeste terroristen. Burgerslachtoffers zijn voornamelijk gevallen omdat Hamas opereert vanuit dichtbevolkte gebieden en menselijke schilden gebruiken.

Hamas raketten reiken tot Beer Sjeva

Dinsdagavond zijn Hamas raketten in Beer Sjeva terecht gekomen. Dit is de grootste afstand ooit (45 kilometer). Er zijn geen slachtoffers gevallen. Beer Sjeva heeft 250.000 inwoners. De Israëlische luchtmacht heeft de Grad-installatie gebombardeerd en de terroristische cel geliquideerd.

Stafchef Ashkenazi tevreden tot nu toe

De Israëlische stafchef Ashkenazi is tevreden met de Israëlische operatie tot dusver. Hij verwacht echter nog wel een moeilijke tijd voor Israël. Desondanks is hij optimistisch dat Israël zijn doel zal bereiken. Hij dankt het Israëlische publiek dat pal achter de operatie staat.

De ontwikkelingen op 31 december 2008: Israël wijst Frans voorstel voor tijdelijk bestand af

Israël gaat door met de aanvallen

Ehud Barak, minister van Defensie, en Ehud Olmert, premier, verschilden van mening over een voorstel van de Franse president en voorzitter van de EU om een tijdelijk bestand van 48 uur te creëren om zo voedselhulp en medicijnen toe te laten. Aanvankelijk was Barak ook tegen maar nadat hij voor de tweede keer door de minister van Buitenlandse Zaken van Frankrijk was opgebeld gaf hij aan het te zullen overleggen met Olmert en Livni (minister van Buitenlandse Zaken Israël).
Opperbevelhebber Ashkenazi wil dat de operatie doorgaat, net zoals premier Olmert. Zij zijn er niet van overtuigd dat Hamas de raketbeschietingen zal stoppen.

opnieuw Grad-raketten in Beer Sjeva: school vernield

Opnieuw zijn er Grad-raketten in Beer Sjeva gevallen. Eerder gebeurde dit gisteravond. Eén raket vernielde een school. Het ziet er dus naar uit dat Hamas doorgaat met beschietingen. Vanochtend alleen al meer dan 35 raketten in hete hele zuiden van Israël ('s middags is het aantal opgelopen tot meer dan 60). Het is daarom verstandig dat Israël geen eenzijdig een staakt-het-vuren aankondigt.
Woensdagavond zijn er wederom raketten in Beer Sjeva geland. Er zijn geen gewonden gevallen.

Hamas verdenkt de Palestijnse Autoriteit van samenwerking met Israël

Hamas verdenkt de Palestijnse Autoriteit van Mahmoud Abbas van samenwerking met Israël om zo de macht in Gaza terug te winnen. Abbas zou de steun krijgen van Egypte en Saoedi Arabië.

Binnenlandse veiligheidsdienst Shin Beth: Hamas grote slag toegebracht; terroristen verkleden zich als dokters en verplegers in ziekenhuizen

Het hoofd van de Israëlische Binnenlandse Veiligheidsdienst de Shin Beth (Yuval Diskin) heeft verklaard dat Hamas een grote slag is toegebracht. Nog nooit heeft Hamas zoveel verloren in de strijd. Veel Hamasterroristen verschuilen zich in moskeeën en ziekenhuizen (vermomd als dokters en verplegers).

Magen David Adom: groot alarm

De Israëlische 'Rode Kruis' (Magen David Adom) heeft voor het eerst in haar geschiedenis groot alarm geslagen vanwege de toenemende reikwijdte van de raketten van Hamas. Er zijn honderden vrijwilligers ingeschakeld en er staan 6000 ambulances klaar.

Hamas wil kijken naar een staakt-het-vuren

Hamas wil kijken naar een staakt-het-vuren als Israël al haar aanvallen stopt en de afgrendeling van Gaza volledig opheft. Het lijkt niet te verwachten dat Israël dit wil, nadat het vanochtend heeft besloten pas te zullen stoppen met de actie als alle doelen bereikt zijn.

Israëlisch luchtmacht: 95% van de 500 doelen geraakt

De Israëlische luchtmacht heeft 95% van de 500 doelen geraakt. Het gaat dan om vluchten van Israëlische gevechtsvliegtuigen. Daarnaast hebben helikopters nog honderden vluchten uitgevoerd. De luchtmacht doet er alles aan om burgerslachtoffers te voorkomen.

Hezbollah-leider Nasrallah: Israël heeft lessen van Libanonoorlog 2006 niet geleerd

Kennelijk niet goed op de hoogte van de successen die Israël tot op heden heeft geboekt, verklaarde Hezbollah-leider Nasrallah dat Israël de lessen van de Tweede Libanonoorlog niet heeft geleerd. Nasrallah gaf aan dat Israël geen doel heeft gesteld en dat het land uiteindelijk zal falen in de Gazastrook.

De ontwikkelingen op 1 januari 2009: Palestijnen blijven Kassam- en Grad-raketten afschieten

Ontwerp VN-veiligheidsraad resolutie verworpen

De VS hebben een ontwerp resolutie van de VN-veiligheidsraad verworpen. De Veiligheidsraad was in spoedzitting bijeen op verzoek van Libië. In de resolutie werd Israël veroordeeld voor de aanval op Gaza. Er werd niets gezegd over de Hamas raketten.

Grad-raketten op Beer Sjeva

Opnieuw zijn er Grad-raketten op Beer Sjeva afgeschoten. Er vielen geen slachtoffers. De Grad-raketten blijken in China te zijn gemaakt. Ze verschillen nauwelijks van de Russische Katoesja's. Er zijn ook raketten ingeslagen in Asjdod.

Israël bombardeert opnieuw Hamas doelen; groen licht voor grote maar korte grondoffensief

Israël heeft zo'n 20 Hamas doelen gebombardeerd waaronder overheidsgebouwen. De Israëlische regering heeft het groene licht gegeven voor een grote maar korte grondoffensief. De legerleiding vindt dat er meer druk uitgeoefend moet worden om Hamas te dwingen tot een lang bestand.

Meer humanitaire hulp

Er worden vandaag weer 90 vrachtwagens toegelaten voor humanitaire hulp. Gisteren werden al 106 vrachtauto's toegelaten.

Hamasleider Sjeik Nizar Ryyan gedood bij Israëlische luchtaanval

Hamasleider Sjeik Nizar Ryyan is bij een Israëlisch bombardement van een F16 omgekomen. In totaal vielen er 5 doden en 25 gewonden. Sjeik Nizar Ryyan was de opvolger van Sjeik Ahmed Yassin die een paar jaar eerder door de Israëlische luchtmacht werd geliquideerd. Ryyan zond één van zijn twaalf kinderen naar Kush Katief in de Gazastrook in 2001 om een zelfmoordaanslag te plegen. Hierbij kwamen 2 Israëliërs om.

Livni tegen Kouchner: geen humanitaire crisis

De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Livni zei tegen de Franse minister van Buitenlandse Zaken Kouchner dat er geen sprake is van een humanitaire crisis in Gaza. Israël levert 70% van de elektriciteit en er zijn tot op heden 300 vrachtauto's met hulpgoederen geleverd.

De ontwikkelingen op 2 januari 2009: Israël gaat door met de strijd in Gaza; grondoffensief lijkt aanstaande met vertrek buitenlanders uit Gaza

Israël bombardeert Jabalya moskee

Israël bombardeert Jabalya moskee dat gebruikt werd voor het afschieten van raketten. Tevens kwamen hier terroristen bijeen en werden er wapens opgeslagen.

Israël geeft buitenlanders en Palestijnen met een dubbele nationaliteit toestemming uit Gaza te vertrekken

Israël geeft buitenlanders en Palestijnen met een dubbele nationaliteit toestemming om Gaza te verlaten. Het gaat om zo'n 300 personen. Dit kan er op duiden dat een grondoffensief aanstaande is.

Israël heeft verschillende huizen van Hamasleiders gebombardeerd

Israël heeft de huizen van een voormalig Hamas minister (Atef Adwan) bestookt. Ook de huizen van Muhammad Ma'tuk en Imad Akel zijn vernietigd.

De ontwikkelingen op 3 januari 2009: Israël begint grondoffensief

Hamas verijdelt een poging van Israëlische soldaten Gaza stad binnen te komen; de Tsahal ontkent

Een groep Israëlische soldaten die de Shajaiyeh buurt van Gaza-stad trachten binnen te komen zijn door Hamas beschoten. De soldaten trokken zich daarop terug. Het Israëlische leger ontkent het incident. Ondertussen hebben de Israëlische luchtmacht en de marine doelen bestookt in noordelijk Gaza (o.a. college gebouw in El-Atatra, huis van Ismail Renam in Bet-Lehiya, huis van Azadin Hadad in Gaza-stad) en heeft Hamas raketten afgeschoten op Sderot en Asjkelon.

Derde hoge Hamasleider doodgeschoten

Een derde hoge Hamasleider is door het Israëlische leger doodgeschoten. Het gaat om Abu Zacharia Al-Jamal.

Israël begint met artillerie

Zaterdagmiddag is het Israëlische leger begonnen met artillerie beschietingen. Noordelijk Gaza wordt aangevallen waar vandaan Hamas terroristen raketten afschieten. Doel van de artillerie beschietingen is om landmijnen on schadelijk te maken en Hamas versterkingen te vernietigen. Volgens Israëlische televisie commentatoren is dit een sterke aanwijzing dat het grondoffensief op punt van beginnen staat.

Israël begint grondoffensief

Israëlische troepen zijn vanavond Gaza binnengevallen. Ze moeten een eind maken aan de raket aanvallen van Hamas. Tanks en artillerie eenheden zijn Gaza binnengetrokken. Ze worden gesteund door de luchtmacht en de marine. Het is de tweede fase van de operatie van Israël. De Israëlische troepen zijn goed getraind. Het leger heeft geleerd van de fouten in de Tweede Libanonoorlog in 2006. Burgers zijn niet het doel. Het leger heeft de bevolking via pamfletten opgeroepen veilige plekken te zoeken. Israël zal dagelijks de balans opmaken. Het is niet te zeggen hoelang de operatie zal duren. Minister van Defensie Barak zegt dat het een lange en moeilijke operatie zal worden. Hij erkent dat Israëlische soldaten gevaar kunnen lopen. Het leger houdt ook de noordgrens met Libanon in de gaten voor het geval Hezbollah plannen heeft Israël aan te vallen.

Tienduizenden reservisten opgeroepen

Het Israëlische leger heeft tienduizenden reservisten opgeroepen. De meeste reservisten zijn van gevechtseenheden. Maar er zijn ook reservisten opgeroepen van het Thuisfront Commando om inwoners in het zuiden van Israël te helpen.

Tientallen Hamas terroristen gedood

Israël heeft gedurende de grondaanval tientallen Hamas terroristen gedood. Het Israëlische leger heeft er echter nog geen rapport over uit gebracht. De Israëlische marine blokkeert de kust van Gaza om te voorkomen dat de Palestijnen versterking krijgen.

overal in Europa zijn demonstraties tegen Israëlische actie

Overal in Europa zijn vandaag acties gehouden tegen de Israëlische aanval op Gaza. De demonstraties verliepen over het algemeen vreedzaam. Op sommige plekken was sprake van geweld.
  • In Nederland (Amsterdam) kwamen een paar duizend mensen opdraven.
  • In Londen protesteerden minstens 10.000 mensen.
  • In Ankara (Turkije) kwamen 5000 mensen bijeen.
  • In Duitsland voerden op verschillende plekken (Düsseldorf en Frankfurt) duizenden mensen protest.
  • In Salzburg (Oostenrijk) waren 2500 mensen op de been.
  • In Noorwegen en Zweden ging het om een paar honderd.
  • In Athene waren het er 5000.
  • Op Cyprus waren er 2000 mensen aanwezig.

De ontwikkelingen op 4 januari 2009: Israël zet grondoffensief door

30 gewonde Israëlische soldaten de afgelopen nacht

Israël zet het grondoffensief in Gaza voort. Vannacht zijn daarbij 30 Israëlische soldaten gewond geraakt van wie 2 ernstig (1 daarvan is overleden, St.-Sgt. Dvir Emanuelof, 22). De soldaten worden in het Soroka ziekenhuis van Beer Sjeva behandeld. Bij Hamas zijn er tientallen dodelijke slachtoffers.

45 doelen vannacht gebombardeerd

Israël heeft 45 doelen vannacht gebombardeerd. Daaronder zijn zeven tunnel, eenheden van Hamas die mortieren afschieten en raketlanceerinstallaties.

Doel van de operatie is om noordelijk Gaza te bezetten en af te snijden van het zuiden en de militaire vleugel van Hamas een slag toe te brengen

Verschillende eenheden van het Israëlische leger waaronder pantsereenheden, de paratroepen, de Golani- en Givati brigades (vier in totaal) zijn noordelijk Gaza binnen getrokken. Doel is om de militaire vleugel van Hamas een zware slag toe te brengen. Tevens is het doel om het noorden van het zuiden te scheiden zodat Hamas geen raketten meer kan brengen naar het noorden. Tanks en bulldozers zijn geplaatst tussen Gaza-stad en Netzarim (de voormalige Joodse nederzetting). Het leger zal Gaza-stad en de vluchtelingenkampen niet binnentrekken. Hamas slaagt er nog steeds in om raketten af te vuren.

VS blokkeert VN resolutie

De VS heeft een VN resolutie geblokkeerd. In de resolutie werd alleen de Israëlische inval veroordeeld. Over Hamas' aanvallen werd niets gezegd.

Opnieuw hoge Hamasleiders geliquideerd

Hussam Hamdan is door de Israëlische luchtmacht uitgeschakeld. Hij was verantwoordelijk voor de raketaanvallen op Beer Sjeva en Ofakim. In dezelfde aanval werd Muhammad Hilo om het leven gebracht. Hij was leider van de speciale troepen in Khan Yunis.

Hamas heeft 35 Fatach 'collaborateurs' geëxecuteerd

Hamas heeft 35 'collaborateurs' geëxecuteerd. Volgens Fatach voelt Hamas haar einde naderen. Dit heeft geleid tot het doden van de Fatach-leden. Hamas is bang dat Fatach probeert de macht te grijpen. Veel ander Fatach-leden zijn in de been geschoten.

De ontwikkelingen op 5 januari 2009: Gaza door Israël in tweeën gedeeld.

64 Palestijnen gedood sinds het begin van grondoffensief

Na zondagnacht zijn er 64 Palestijnen gedood sinds het begin van het grondoffensief. Aan Israëlische zijde is 1 dode gevallen. Er wordt gevochten in Beit Lahiya en Beit Hanun. De Israëlische luchtmacht heeft vannacht 30 doelen gebombardeerd. Er zijn nog maar 3 Kassam raketten op Israël neergekomen. Dus dat lijkt de goede kant op te gaan. Een Golani soldaat wist te voorkomen dat hij werd gegijzeld.

gezin met 5 kinderen gedood

Een Palestijns gezin met 5 kinderen is door een granaat van de Israëlische marine om het leven gekomen. Ook de vader en moeder werden gedood. Het Israëlische leger heeft er nog niet over gerapporteerd.

Israëlische militaire inlichtingen dienst (Aman) waarschuwt voor aanvallen van Hezbollah

Israëlische militaire inlichtingen dienst (Aman) waarschuwt voor aanvallen van Hezbollah. De vijanden van Israël zijn bang dat Israël succes boekt in de Gazastrook en willen daarom iets gaan ondernemen.

Israëlisch leger goed voorbereid op stadsguerilla-oorlog

Israël heeft zich goed voorbereid op een stadsguerilla-oorlog met de Palestijnen. Het leger heeft modellen (met marktplaatsen, casba's) nagebouwd in Tze'elim. Daar hebben de verschillende eenheden geoefend om in dichtbevolkte gebieden te vechten. Ondertussen heeft het leger Gaza-stad gedeeltelijk omsingeld.

Hamasleiders kunnen niet meer mobiel telefoneren

Hamasleiders in Gaza moeten het doen met walkie talkies. Bijna alle mobiele telefoons zijn uitgeschakeld. De meeste bevelen komen uit Damascus waar het hoofd van de Hamas zit.

Zware gevechten tussen het Israëlische leger en Hamas

Er wordt zwaar gevochten tussen het Israëlische leger en de Hamas in het noorden van de Gaza. Dit vindt plaats in dichtbevolkt gebied. Volgens Hamas zouden er Israëlische soldaten in een hinderlaag zijn gelopen. Israël heeft hier geen mededelingen over gedaan. Ook heeft de Israëlische luchtmacht 40 tunnels gebombardeerd in het zuiden van Gaza.

De ontwikkelingen op 6 januari 2009: Zware gevechten tussen Israël en Hamas

Israëlische tankgranaat treft soldaten van de Golani-brigade

Een Israëlische granaat trof per abuis soldaten van de Golani brigade. Er zijn 3 doden en 24 gewonden te betreuren. Friendly fire is het ergste wat een leger kan overkomen. Eén van de slachtoffers is een Druus uit Haifa, Yousef Moadi (20). De andere slachtoffers zijn majoor Dagan Vertman (32, arts) uit Ma'aleh Michmash en sergeant Nitai Stern (21) uit Jeruzalem. Ze zijn alle drie vanmiddag begraven. De tankcommandant was in de veronderstelling dat het strijders van Hamas waren. Een huis werd beschoten en stortte neer op de Golani-soldaten. In het noorden van Gaza zijn 12 Israëlische soldaten gewond geraakt. Aan Palestijnse zijde vielen 100 doden. En 80 Palestijnen zijn opgepakt voor ondervraging.

Gevechten kunnen binnen 72 uur voorbij zijn

Volgens een Israëlische legerwoordvoerder loopt alles volgens plan en kunnen de gevechten in dit tempo binnen 72 uur voorbij zijn.

Huis van Hamasleider Iman Biziam vernietigd door het leger

Het Israëlische leger heeft het huis vernietigd van Iman Biziam. Volgens het leger was Biziam thuis en is gedood. Hij was verantwoordelijk voor het afschieten van raketten vanuit Gaza.

80 vrachtauto's met voedsel en medicijnen mogen Gaza in

Israël heeft 80 vrachtauto's met medicijnen en voedsel toegelaten. Gisteren werden ook al vrachtauto's in Gaza toegelaten ondanks de gevechten.

Shimon Peres: Europa moet haar ogen openen

In gesprek met drie Europese ministers gaf president Shimon Peres te kennen dat Europa haar ogen moet openen voor de strijd die Israël voert tegen Hamas in Gaza. Het terrorisme van Hamas wordt door Iran gesteund. Hamas gebruikt haar burgerbevolking in de strijd tegen Israël. Hamas gebruikt kamers van kinderen, ziekenhuizen en universiteiten om wapens op te slaan. Tevens heeft Hamas de grensovergang met Gaza gebombardeerd om voedselhulp te verhinderen.

Opnieuw een Israëlische soldaat omgekomen door friendly fire

Officier kapitein Jonathan Netanel (27) van de Paratroepen Brigade is door eigen vuur om het leven gekomen nabij Beit Hanun in noordelijke Gaza. Een andere soldaat, sergeant Alexander Mashevizky (21), is omgekomen tijdens gevechten met Hamas.

Israëlisch leger omsingelt de steden in Gaza

Het Israëlisch leger heeft Gaza-stad omsingeld. Verder is het leger een paar kilometer van Khan Younis en Dir el Balah (vluchtelingenkamp) verwijderd.

Meer dan 30 doden bij een explosie op een VN-school

Volgens de VN zijn er bij een explosie op een VN-school waar veel mensen zich schuil hielden meer dan 30 doden gevallen. Het Israëlische leger zegt dat Hamas terroristen vanuit de school vuurden waarop Israël antwoordde. Israël heeft beelden vrijgegeven waaruit blijkt dat haar verhaal klopt. Volgens Associated Press zegt het Israëlische leger dat de meeste doden vielen door een boobytrap van Hamas. Dit bewijst nog maar eens op wat voor cynische wijze Hamas terroristen plekken gebruiken om tegen Israël te vechten waar veel burgers zijn. In verschillende andere incidenten vandaag in Gaza vielen 7 Palestijnse doden.

De ontwikkelingen op 7 januari 2009: Onderhandelingen over een staak-het-vuren

Israël laat hulp toe in Gaza

Minister van Defensie Barak bekijkt de komende dagen of de actie in Gaza wordt uitgebreid. Ondertussen worden bepaalde gebieden wel tijdelijk gevrijwaard van aanvallen om zo hulp te brengen naar die gebieden. Doel is om een humanitaire crisis te voorkomen. Israël heeft voor 3 uur haar aanvallen gestopt. Dit zal dagelijks gebeuren. Ondertussen heeft het Israëlische kabinet besloten om de operatie door te zetten. Israël wil de situatie in zuidelijk Gaza veiliger maken door wapensmokkel tegen te gaan.

VS steunt voorstel van Egypte voor een bestand; Hamas is tegen een bestand

De VS steunt een voorstel van Egypte voor een bestand. Het plan houdt in het stoppen van het afschieten van raketten door Hamas, het openen van alle grenzen en het voorkomen van wapensmokkel in de Palestijnse gebieden. Hamas is tegen het bestand zolang er sprake is van een Israëlische bezetting. Hamas schoot na een pauze van 12 uur weer raketten op Israël af.

Israël bombardeert tunnels bij Rafah

De Israëlische luchtmacht bombardeert tunnels bij Rafah in het zuiden van Gaza. De bevolking wordt via flyers gevraagd weg te gaan. In de flyer staat: "Omdat Hamas jullie huizen gebruikt voor voor het smokkelen en opslaan van wapens zal het leger het gebied tussen de Egyptische grens en de strandweg bombarderen." Nadat de flyers over de stad waren uitgeworpen vluchtten 5000 mensen weg uit het gebied naar VN scholen. Er zijn volgens de Palestijnen 30 huizen vernietigd. Het leger zegt de hele nacht door te zullen gaan met de operatie. Ook heeft het Israëlische leger beelden vrijgegeven van 120 gevangen genomen Hamas terroristen. Er zijn vele explosieven gevonden in de tunnels. De tunnels worden ook gebruikt om soldaten te kidnappen. Eerder op de dag vonden 29 Palestijnen de dood.

De ontwikkelingen op 8 januari 2009: Israël vanuit Libanon beschoten

Palestijnse groepering schiet vanuit Libanon

Een onbekende Palestijnse groepering heeft vanuit Libanon geschoten. Er kwamen 3 Katoesja raketten in westelijk Galilea neer. Er zijn twee lichtgewonden gevallen. Israël schoot meteen terug met artillerie. Hezbollah zegt niets met de actie te maken te hebben. Verder is het rustig gebleven in het noorden van Israël. Hamas schoot vandaag nog wel tientallen raketten af vanuit Gaza.

Israëlische soldaten gedood

Majoor Roi Rosner (27 uit Holon) is om het leven gekomen door een anti-tank raket. Dit gebeurde in centraal Gaza. Eén soldaat raakte licht gewond. De soldaten maakten deel uit van het Kfir Brigade. Rosner is de achtste dode soldaat aan Israëlische zijde. Het was de derde dode in een directe confrontatie met Hamas. Vier andere doden vielen bij friendly fire. Een andere soldaat kwam om toen een mortier een leger basis raakte in zuid Israël.
Vanavond vielen er nog twee doden aan Israëlische zijde: Omer Rabinovitz, 23 (commandant van een Golani Brigade) en Amit Robinson, 21 (sergeant van een tankeenheid).

VN voedselkonvooi tijdelijk stopgezet na dood vrachtwagenchauffeur

De VN heeft het voedselkonvooi tijdelijk stopgezet nadat Israël een chauffeur had beschoten ten tijde van de gevechtspauze. Israël stelt een onderzoek in.

De ontwikkelingen op 9 januari 2009: VN neemt resolutie aan voor bestand Gaza

VN resolutie; Hamas en Israël leggen resolutie voorlopig naast zich neer

De VN heeft een resolutie aangenomen (14-0, Amerika onthield zich van stemming) waarin wordt opgeroepen om het geweld in Gaza te beëindigen. Israël heeft al gereageerd door te melden dat het haar beleid niet zal laten bepalen door een resolutie. Voor Israël staat de veiligheid van haar inwoners bovenaan. Bovendien blijkt dat Hamas doorgaat met afschieten van raketten zodat de resolutie niet uitvoerbaar lijkt. Een vertegenwoordiger van Hamas in Libanon, Osama Hamdan, zei dat Hamas zich niet aan het bestand wil houden.

gevechten tussen Israël en Hamas gaan door

Vannacht heeft het Israëlische leger weer tientallen doelen aangevallen waaronder tunnels en wapenopslag plaatsen. Hamas vuurt nog steeds raketten op Israël af. Vier Grad-raketten kwamen bij Beer Sheva neer. Er vielen geen gewonden. Eind van de middag had Hamas al meer dan 30 raketten afgeschoten o.a. op Asjkelon en Sderot. Hamas schoot ook op de terminal Kerem Shalom tijdens het 3 uur durend bestand voor humanitaire hulp.

Pro-Israël betoging in Den Haag voor het gebouw van de Tweede Kamer

Nederlandse organisaties zoals het CIDI hebben een pro-Israël betoging gehouden voor het gebouw van de Tweede Kamer. Ze maken zich zorgen om de negatieve beeldvorming over Israël in de media. Ze hebben een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer om op te komen voor het recht van Israël haar burgers te verdedigen.

De ontwikkelingen op 10 januari 2009: Israël en Hamas strijden door

Rice: Het is moeilijk voor Israël om slachtoffers te vermijden

De VS beschuldigen Hamas ervan Palestijnen als menselijk schild te gebruiken. Hierdoor is het lastig voor Israël om burgerslachtoffers te vermijden. De VS is wel bezorgd over de humanitaire situatie.

Israël ontdekt verschillende tunnels

Het Israëlische leger heeft verschillende tunnels ontdekt en ontmanteld. Ook zijn er wapenopslag plaatsen gevonden. Drie Israëlische soldaten zijn gewond geraakt tijdens confrontaties met Hamas. Er zijn twee belangrijke terroristen gedood Tarek Abu Hamshab uit Beit-Hanun en Muhammad Najar uit Jabalya.

Israël doodt raketchef Amir Mansi

Het Israëlisch leger heeft een belangrijke Hamasstrijder gedood. Het gaat om Amir Mansi, die een hoofdrol speelde bij het afvuren van raketten richting Israël. Dit was in eerste instantie de reden waarom Israël de Gazastrook binnenviel. Mansi werd ontdekt door grondtroepen toen hij een raketbeschieting aan het voorbereiden was. Hij werd vervolgens doodgeschoten. Twee van zijn handlangers raakten gewond. Volgens het Israëlische leger was Mansi hoofdverantwoordelijk voor het afschieten van raketten van het type Grad. Dit zijn projectielen van Iraanse makelij die een groter bereik hebben dan de door de Palestijnen zelf gemaakte Kassam-raketten.

Israël gaat operatie uitbreiden

Volgens de krant Haaretz heeft het Israëlische leger pamfletten uitgestrooid die de bevolking van Gaza waarschuwen dat de actie wordt uitgebreid. Dit betekent een volgende fase in de oorlog tegen Hamas. In 46 luchtaanvallen op zaterdag zijn 15 Hamas terroristen gedood.

EU heeft plan om de Palestijnse Autoriteit terug te laten keren naar Gaza

De EU is een plan aan het voorbereiden om de Palestijnse Autoriteit terug te laten keren naar Gaza. In 2007 is de Fatach uit Gaza verjaagd.

De ontwikkelingen op 11 januari 2009: Israël Israël trekt Gaza-stad binnen

Israël zet Egypte onder druk

Israël zet Egypte onder druk om Hamas te dwingen een internationale macht te accepteren die moet voorkomen dat wapens naar Gaza worden gesmokkeld.

Zware gevechten tussen Hamas en Israël ten oosten van Gaza-stad

Volgens ooggetuigen vinden er zware gevechten plaats tussen Hamas en Israël. Hamas terroristen schieten anti-tankraketten op Israëlische troepen af. Israël antwoordt met tankgranaten en luchtaanvallen. Hamas heeft geprobeerd een gevechtsvliegtuig neer te schieten met een anti-tankraket.

Israël trekt zuidwesten van Gaza-stad binnen

In het zuidwesten van Gaza-stad (Sheikh Ajleen buurt) zijn veertien Hamas-terroristen gedood door het Israëlische leger.

Israël vanuit Syrië beschoten

Een Palestijnse terrorist heeft vanaf de Golan Hoogvlakte Israël beschoten. De man handelde alleen en niet in opdracht van Syrië. Israël heeft een klacht ingediend bij de VN-waarnemers op de Golan Hoogvlakten.

De ontwikkelingen op 12 januari 2009: Israël zet strijd in Gaza-stad voort

Hamas tegen het Egyptische voorstel voor een bestand; Iran dreigt hulp aan Hamas te stoppen als Hamas het bestand accepteert

Hamas is tegen het Egyptische voorstel voor een bestand. Iran dreigt namelijk de hulp aan Hamas te stoppen als Hamas het bestand accepteert. Iran vecht namelijk indirect tegen de VS en Israël via Hamas. Hamas wil bovendien niet dat er een internationale macht komt die de grens tussen Egypte en Gaza controleert. Hamas kan dan geen wapens meer invoeren.

Hamas schendt 3-uur durend bestand

Hamas heeft raketten afgeschoten op Asjkelon en Beer Sjeva tijdens het 3-uur durend bestand dat dagelijks vrijwillig door Israël in acht wordt genomen. Kennelijk hoopt de terroristische organisatie dat Israël reageert zodat het land beschuldigd kan worden aanvallen uit te voeren tijdens het bestand.

Olmert: einde operatie in zicht

Premier Olmert zegt dat een einde van de operatie in zicht is. Er zijn twee zaken die moeten bereikt worden: de inwoners in het zuiden moeten rustig kunnen leven; het smokkelen van wapens moet tegengegaan worden.

VN Mensenrechten organisatie veroordeelt Israël

De Mensenrechten organisatie van de VN heeft Israël veroordeeld. 33 landen stemden voor de resolutie, de Europese landen onthielden zich van stemming en Canada stemde tegen (De VS boycot de raad). De raketaanvallen werden wel veroordeeld, maar noch Hamas, noch het schenden van de Israëlische burgerrechten werden genoemd.

De ontwikkelingen op 13 januari 2009: Israël versterkt haar greep op Gaza-stad

4 Israëlische soldaten gewond

Er wordt strijd geleverd tussen het Israëlische leger en Hamas terroristen. Hierbij zijn 4 Israëlische soldaten gewond geraakt door friendly fire. De gevechten vinden plaats in de Tel Hawwa buurt. De reservisten zitten in noordelijk Gaza-stad, terwijl de reguliere grondtroepen dieper Gaza-stad binnentrekken. Er zijn duizenden nieuwe reservisten opgeroepen. De luchtmacht heeft 40 doelen bestookt waaronder 15 tunnels in de Philadelphi corridor (er zijn nog steeds 150 tunnels intact).

Israël vanuit Jordanië beschoten

Bij de grens in Eilat werd de Israëlische grenspolitie beschoten vanuit Jordanië. De schoten werden gelost door een Jordaanse soldaat. de grenspolitie schoot terug. Eerder werd Israël beschoten vanuit Syrië en Libanon.

Ehud Barak: operatie gaat door

Het Israëlische leger gaat door met de operatie, zei Ehud Barak op een militair vliegveld. Israël respecteert de VN en de Egyptische bemiddeling, maar het ziet zich wel genoodzaakt om de operatie door te zetten.

De ontwikkelingen op 14 januari 2009: Israël opnieuw vanuit Libanon beschoten

Israël vanuit Libanon beschoten met Katoesja-raketten

Opnieuw hebben Palestijnen drie Katoesja-raketten vanuit Libanon op Israël afgeschoten. Er is geen directe schade. Ook zijn er geen gewonden gevallen. Het Israëlische leger heeft teruggeschoten en heeft de bevolking opgeroepen in de buurt van de schuilkelders te blijven.

Hamas blijft raketten op Israël afschieten

Ook vandaag vielen er nog raketten in Israël: Beer Sjeva en Javne. In Asjkelon en Ashdod gingen de sirenes af. Het Israëlische leger heeft 30 tunnels gebombardeerd. Twintig soldaten zijn gewond geraakt. Zeven gewonden vielen toen een huis instortte.

Nederlands kabinet: geen oordeel over Israël

Het Nederlands kabinet wil niet zeggen dat het Israëlische optreden buitensporig is. Staatssecretaris Timmermans zei dat Nederland geen objectieve gegevens heeft om een oordeel te kunnen vellen. Overigens zou een motie het niet halen omdat CDA, CU en de rechtse partijen tegen een veroordeling van Israël zijn.

Hamas misschien akkoord met een bestand

Volgens de Jerusalem Post en Haaretz zou Hamas aansturen op een bestand. Hamas zou akkoord zijn gegaan met een bestand. Er wordt nu op een Israëlisch antwoord gewacht.

De ontwikkelingen op 15 januari 2009: Aanvallen over en weer gaan door

Israëlische luchtmacht bombardeert 70 doelen

Afgelopen nacht heeft de Israëlische luchtmacht 70 doelen aangevallen waaronder wapenopslag plaatsen en een moskee. Volgens de Palestijnen vielen hierbij 7 doden.

Hamas schiet een volley van 21 raketten af

Donderdagochtend schoten Hamas terroristen zo'n 21 raketten af. De raketten kwamen neer in Sderot, Gedera en een open plek. Er vielen geen gewonden.

Israël trekt dieper Gaza-stad binnen; duizenden Palestijnen vluchten

Duizenden Palestijnen zijn op de vlucht geslagen nu Israël dieper Gaza-stad binnentrekt op zoek naar Hamas terroristen. Er zou het VN hoofdkantoor zijn geraakt. Volgens het Israëlische leger werd er vanuit het hoofdkwartier door Hamas terroristen geschoten.

Minder dan 25% zijn burgerslachtoffers

Volgens het Israëlische leger zouden de meeste slachtoffers Hamas terroristen zijn. Van het totale aantal slachtoffers is minder dan 25% burger.

Minister binnenlandse zaken Hamas, Said Siam, gedood

Said Siam, minister van binnenlandse zaken Hamas, is bij een luchtaanval van Israël om het leven gekomen. Siam was een radicaal en stond in contact met Hamas in Syrië.

De ontwikkelingen op 16 januari 2009: Nog geen einde van de strijd in zicht; wel druk overleg

7 Palestijnen uit Gaza gearresteerd

Het Israëlische leger heeft vannacht 7 Palestijnen uit Gaza gearresteerd en meegenomen voor ondervraging.

Livni in de VS om te praten over een bestand

Minister van Buitenlandse Zaken is in de VS om te praten over een bestand waarbij vooral gekeken gaat worden hoe smokkel van wapens tegengegaan kan worden. Inmiddels is afgesproken dat de VS en Israël samen de smokkel tegengaan.

balans na 3 weken oorlog

Na 3 weken vechten heeft Israël 1200 doelen gebombardeerd. Hamas heeft minder dan 600 raketten kunnen afschieten. Er zijn 13 Israëliërs omgekomen waarvan 9 soldaten; er zijn volgens Palestijnse artsen meer dan 1000 doden gevallen aan Palestijnse zijde. Hiervan is 75% terrorist volgens het Israëlische leger. Israël heeft verder veel hulpgoederen doorgelaten. In de eerste week al meer dan 400 vrachtwagens met 6500 ton aan voedsel en medicijnen. Israël heeft na enige tijd elke dag een gevechtspauze van 3 uur ingelast ondanks dat Hamas terroristen doorgingen met schieten. Israël heeft 10 ambulances bezorgd in Gaza. Er zijn 12 Palestijnen in Israëlische ziekenhuizen behandeld; 226 buitenlanders konden Gaza verlaten voordat het grondoffensief begon.

morgen beslist het Israëlische kabinet over een mogelijk eenzijdig bestand

Het Israëlische kabinet beslist morgen over een mogelijk eenzijdig bestand. Olmert wil hiermee Hamas uitsluiten en niet legitimeren als onderhandelingspartner. Het leger zal zich overigens pas terugtrekken na een periode van rust.

De ontwikkelingen op 17 januari 2009: Israël kondigt eenzijdig bestand af

regering Israël kondigt eenzijdig bestand af

De Israëlische regering heeft zaterdagavond een beslissing over een eenzijdig bestand genomen. Kennelijk heeft Israël nu de meeste doelen bereikt en is Hamas nauwelijks meer in staat om raketten af te schieten. Overigens zal het Israëlische leger in Gaza blijven tot er voldoende rust is. Hamas zegt door te zullen blijven gaan met het afschieten van raketten totdat het Israëlische leger uit Gaza weg is. Het bestand gaat 1 uur 's nachts Nederlandse tijd in.

Israëlische gewonden bij antitank granaten

Zaterdagmiddag zijn 5 gewonden gevallen aan Israëlische zijde door een hamas aanval met antitank raketten. Eerder op de dag waren ook al 4 Israëlische soldaten gewond geraakt door een mortiergranaat.

VN-school bestookt

Het Israëlische leger heeft opnieuw een VN-school bestookt. Er zijn 2 doden gevallen. Volgens de VN zitten er 1600 Palestijnen in de school. Verder heeft de Israëlische luchtmacht 50 Hamas doelen getroffen.

De ontwikkelingen op 18 januari 2009: Hamas kondigt een bestand voor een week aan

Hamas beschiet Israëlische soldaten

Nadat het een paar uur rustig is geweest heeft Hamas raketten op Israël afgeschoten en heeft het Israëlische soldaten aangevallen. Het leger zal pas weggaan als Hamas stopt met raketaanvallen op Israël.

Hamas kondigt een bestand voor een week aan

Hamas legt een week lang de wapens neer. In die week moeten de Israëlische troepen uit Gaza verdwenen zijn.

De ontwikkelingen vanaf 19 januari 2009 en verder: Op weg naar een duurzame vrede?

Israël trekt troepen terug voor de inauguratie van Barack Obama op dinsdag

Israëlische officials hebben gezegd voor de inauguratie van Obama uit Gaza te zijn vertrokken. Men wil een goede start maken met Obama. Het is de vraag of dit gaat lukken.

Hamas valt Israëlische troepen aan op 20 januari 2009; Israëlische luchtmacht vernietigt Kassam raketlanceerder

Op 20 januari 2009 hebben Hamas terroristen opnieuw Israëlische troepen aangevallen met mortieren. Het ging om twee incidenten, de eerste na het bestand van zondag. Dinsdagavond heeft de Israëlische luchtmacht een raketlanceerder vernietigd.

Obama gaat 'agressief' Midden-Oostenbeleid voeren (23 januari 2009)

President Obama heeft Israël opgeroepen de grenzen van Gaza te openen voor humanitaire hulp. Tevens riep hij Hamas op geen raketten op Israël af te schieten. Hij heeft George Mitchell aangewezen als afgezant voor het Midden-Oosten. Deze gaat binnenkort naar het Midden-Oosten toe. Obama beloofde rekening te houden met de veiligheid van Israël.

EU top-official: Hamas verantwoordelijk voor oorlog (26 januari 2009)

EU top-official Louis Michel beschouwt Hamas als verantwoordelijk voor de afgelopen oorlog. Hij noemt Hamas een terroristische organisatie. Hamas gebruikt mensen als schild en provoceert Israël met raketten. Ook zegt de official dat mensen uit Europa het zat zijn om steeds voor de bouw van de infrastructuur te betalen die vervolgens misbruikt wordt door Hamas om oorlog te voeren tegen Israël. Hamas zegt geschokt te zijn door de uitlatingen van Michel. Wel krijgen de Palestijnen financiële hulp van Europa. Het gaat om 58 miljoen euro aan noodhulp.

Hamas doodt Israëlische soldaat (27 januari 2009)

Hamas heeft het bestand geschonden door een Israëlische soldaat te doden. De soldaat kwam om door een bermbom. Drie andere soldaten raakten gewond. Uren na het incident schoot het Israëlische leger terug in een luchtaanval.

Israël bombardeert tunnels (28 januari 2009)

In antwoord op de aanslag van gisteren door Hamas bombardeerde de Israëlische luchtmacht een aantal tunnels. Hamas schoot één Kassam-raket af die neerkwam in de Negev-woestijn.

Israël bombardeert Hamas-terrorist (29 januari 2009)

De Israëlische luchtmacht heeft de Hamas terrorist die verantwoordelijk was voor de aanslag van 27 januari 2007 gebombardeerd. Het gaat om de 25-jarige Machmad Uda Chamdan Samiri. Hij is in kritieke toestand opgenomen in het ziekenhuis.

Egypte gaat tunnelsmokkel controleren (31 januari 2009)

Egypte gaat camera's installeren om smokkel via tunnels in de gaten te houden.

Palestijnen schieten 4 raketten af op Israël op 1 februari 2009

Palestijnen hebben raketten op Israël afgevuurd. Israël zegt hierop te zullen reageren met tegenaanvallen. Israël heeft geantwoord met luchtaanvallen op Hamas-doelen.

Hamas schiet raket op Asjkelon (3 februari 2009)

Hamas heeft voor het eerst sinds het staakt-het-vuren Asjkelon getroffen. Maandagnacht was er ook al een raket gevallen bij Kibboets Sha'ar Henegev.

Hamas steelt goederen van de VN (4 februari 2009)

Hamas heeft goederen van de VN gestolen die bestemd was voor de armste Palestijnen. Het gaat om 3500 dekens en 407 voedsel pakketten. De VN neemt de zaak hoog op.

Hamas schiet raketten af op zuiden van Israël (8 februari 2009)

Hoewel er onderhandelingen plaatsvinden over een langdurig staakt-het-vuren- schiet Hamas nog steeds raketten af op Zuid-Israël. De raketten landden in de Negev en nabij Asjkelon. Verder zijn er berichten dat misschien de Israëlische soldaat Schalit vrijkomt, hoewel Olmert die berichten tegenspreekt.

Israël voert luchtaanvallen uit (9 februari 2009)

Israël heeft vandaag luchtaanvallen uitgevoerd op de Gazastrook. Daarbij vielen geen slachtoffers, aldus getuigen en bronnen bij Palestijnse veiligheidsdiensten. Twee F-16 gevechtsvliegtuigen vuurden ten minste twee raketten af op een politiepost in de zuidelijke stad Khan Yunis. Een helikopter voerde een aanval uit op het dunbevolkte gebied Beit Lahiya in Noord-Gaza. De aanvallen waren een antwoord op het afvuren van een raket vanuit Gaza. Die ontplofte gisteren in het zuiden van Israël. Door de explosie werden meerdere auto's beschadigd en vloog er een in brand. Niemand raakte gewond.

Israël voert opnieuw luchtaanvallen uit (12 februari 2009)

Naar aanleiding van raketbeschietingen van Hamas op 11 februari heeft de Israëlische luchtmacht een Hamas doel gebombardeerd bij Kahn Younis. Er zijn geen slachtoffers gevallen. Hamas heeft sinds het bestand meer dan 40 raketten op Israël afgeschoten. Avigdor Lieberman van de partij Yisrael Beitenu heeft gezegd dat hij alleen aan een regering wil meewerken die zich ten doel stelt om Hamas definitief uit te schakelen.

Waarom ziet Israël zich genoodzaakt deze aanval uit te voeren?

Hamas bestookt Israël met raketten

Al jaren wordt het zuiden van Israël bestookt met raketten door Hamas. Vooral het plaatsje Sderot heeft hier onder te lijden. Hamas voert sinds de terugtrekking van Israël uit de Gaza-strook en de machtsovername van Hamas in Gaza strijd tegen Israël. Als argument wordt aangevoerd dat Gaza lijdt onder de Israëlische omsingeling. Dit is echter geen geldig excuus. Israël houdt Gaza slechts in een houdgreep zolang er raketten vanuit Gaza op Israël worden afgevuurd. Zouden er geen raketten worden afgeschoten en Hamas zich slechts bezighouden met de opbouw van de Gaza-strook in een normaal bestuurd gebied dan zou er niets aan de hand zijn.

Israël heeft belangrijke gegevens in handen om een zorgvuldige operatie uit te voeren

In de afgelopen maanden is Israël erin geslaagd om belangrijke gegevens te verzamelen over Hamas die nu gebruikt kunnen worden bij de operatie. In plaats van de raketinstallaties aan te vallen die in dichtbevolkte gebieden staan, heeft Israël haar pijlers gericht op de Hamas leiding. Ehud Barak bereidt het Israëlische volk op een moeilijke periode voor, aangezien Hamas in staat is om raketten af te schieten op een grote stad als Beer Sjeva. Ook zal Hamas proberen om zelfmoordaanslagen te plegen. Tevens zal Israël moeten uitkijken dat het niet dezelfde fouten maakt als in 2006 toen het oorlog tegen Hezbollah in Libanon voerde.

De wereld staat snel klaar om Israël te veroordelen

Hoewel de wereld over het algemeen zwijgt als Hamas raketten op Israël afvuurt, staat het nu snel klaar om Israël te veroordelen. Het is zaak dat Israël haar boodschap goed weet over te brengen. Het is in deze belangrijk dat Israël melding maakt dat Westerse troepen (waaronder Nederland) in Afghanistan/Irak ook oorlog moeten voeren en dat daarbij veel slachtoffers vallen. Israëls strijd is niet veel anders dan de Westerse strijd tegen moslim terreur.

VN komt wel bijeen bij Israëlische aanval; niet bij aanvallen van Hamas

Het is duidelijk dat de VN alleen bijeenkomt wanneer Israël in de tegenaanval gaat. De VN zwijgt in tijden dat Hamas raketten op Israël vuurt. Dit maakt de VN er niet geloofwaardiger op.

Foto overzicht van een aantal terroristische faciliteiten die door het Israëlische leger zijn plat gebombardeerd

Hier volgt een overzicht van een aantal doelen die de Israëlische luchtmacht heeft gebombardeerd. Dit bewijst dat de strijd van Israël gericht is tegen Hamas en niet het Palestijnse volk, hoewel de Palestijnen hun uiterste best doen om aan te tonen dat Israël voornamelijk burgers wil treffen.

Bron IDF / Bron: Israel Defense Forces, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron IDF / Bron: Israel Defense Forces, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Hoofdkwartier en wapenarsenaal van de militaire tak en gezamenlijke strijdkrachten
Gedurende de machtsovername van Hamas in de Gaza-strook in juni 2007 nam Hamas dit gebouw over van de Palestijnse Autoriteit. Het heet het "Palestijnse Gevangenis Toren" en ligt in Beit Al Hava in het zuiden van Gaza-stad. Het functioneerde als centrale plek waar Hamas haar veiligheidsoperaties uitvoerde en waar wapens werden opgeslagen. Het gebouw werd alleen door Hamas gebruikt.
Een trainingskamp in centraal Gaza
Hier werden terroristen opgeleid.
Hamas operatie centrum "Tel Al Islam"
Deze gebouwen worden gebruikt om operaties te plannen en voor marine activiteiten. Hier werden ook Palestijnen ondervraagd die samenwerken met Israël of lid zijn van Fatach.
Hamas terroristische organisatie kamp
Hier werden terroristen opgeleid.
Hamas terroristische organisatie kamp
Hier werden terroristen opgeleid.
Hamas terroristische organisatie kamp
Hier werden terroristen opgeleid. Tevens werden hier wapens opgeslagen.
Hamas terroristische organisatie kamp
Hier werden terroristen opgeleid.
Hoofdkwartier in Tel Zater
Opleiding voor terroristen.

Mening Etsel: Israël moet een eind maken aan het Hamas-bewind in Gaza

Hamas wil vernietiging van de Staat Israël

Hamas heeft altijd verkondigd, sinds haar oprichting in 1987, dat het de vernietiging van de Staat Israël voorstaat. Hamas heeft nimmer met Israël willen onderhandelen. Tevens wordt Hamas gesteund vanuit Iran dat ook Israël van de kaart wil vegen. Israël staat dus tegen een onwillige vijand die geen vrede wil en niet wil onderhandelen. Daarom heeft Israël geen andere optie dan tegen Hamas te vechten. Hamas vuurt raketten af op Israël niet vanwege de slechte situatie in Gaza (die is immers ontstaan door het geweld van Hamas zelf), maar omdat men Israël van de kaart wil vegen. Militair gezien is Hamas daar natuurlijk tot nu toe niet in staat. De enige strategie die ze hebben is om de Israëlische bevolking het leven zo zuur mogelijk te maken. Of Israël nu wel of geen grenzen openstelt, de raketaanvallen zullen doorgaan. Af en toe komt Hamas met een tijdelijk bestand om Israël niet aan te vallen. Maar dit bestand wordt misbruikt om wapens vanuit Egypte te smokkelen, terroristen op te leiden, etc.

Hamas vormt blokkade voor vrede

Het is duidelijk dat Hamas een sta-in-de-weg is voor vrede in het Midden-Oosten. Hamas voert niet alleen oorlog tegen Israël maar leeft ook op voet van oorlog met de Palestijnse Autoriteit die alles in het werk moet stellen om haar macht op de Westelijke Jordaanoever niet te verliezen. Het zou goed zijn wanneer Israël Hamas echt uitschakelt. De Palestijnse Autoriteit kan dan weer de macht overnemen in Gaza en hopelijk gaan onderhandelen met Israël (hoewel de Palestijnse Autoriteit ook geen geweld schuwt tegen Israël!!).

Palestijnse bevolking in Gaza beter af zonder Hamas

De Israëlische actie tegen Hamas is ook goed voor de Palestijnse bevolking die te lijden heeft onder het bewind van Hamas. De raketaanvallen van Hamas en het niet erkennen van Israël door Hamas leiden ertoe dat de bevolking geïsoleerd komt te zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Gazastrook, altijd in de schijnwerpersAl vele jaren vormt de Gazastrook of kortweg Gaza, een bron van nieuws. Dit gebied zeer dicht bevolkt door Palestijnen,…
nieuws uitgelichtSderot (Israël) onder vuur van Palestijnse rakettenSinds een aantal jaar ligt Sderot (Israël) onder vuur van Palestijnse raketten die door terroristische groeperingen dage…
Boekrecensie: Oorlog op afstand  Aaldert van SoestrecensieBoekrecensie: Oorlog op afstand Aaldert van Soest'Oorlog op afstand' (2007) is een boek (scriptie voor de studie Internationale Betrekkingen) van Aaldert van Soest over…
Oorlogen en operaties tussen Israël en de ArabierenOorlogen en operaties tussen Israël en de ArabierenIsraël heeft in haar korte bestaan al vele oorlogen moeten voeren om als staat te blijven voortbestaan. Israël heeft tot…

Helen Suzman, strijdster tegen apartheidHelen Suzman overleed 1 januari 2009, op 91 jarige leeftijd. Ze was bekend om haar eenzame strijd tegen de apartheid in…
De geschiedenis van DuitslandDuitsland was een groot en machtig land en heeft een rol gespeeld in velen belangrijke oorlogen. Duitsland werd echter p…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Operation Cast Lead - Gaza oorlog 2008-2009"

Reacties

Thomas van Uden, 09-06-2011 10:29 #7
De vraag of Israel wel of niet het recht heeft een oorlog te ontketenen tegen Hamas in een dichtbevolkt (overbevolkt) gebied als de Gaza-strook wil ik buiten beschouwing laten. Wat ik als stuitend ervaar is dat op deze site aan zeer eenzijdige berichtgeving wordt gedaan. Bovendien wordt het probleem enkel vanuit Israelisch standpunt bekeken. Een oplossing voor dit conflict komt binnen bereik als beide partijen zich de vraag stellen waarom er geweld gebruikt wordt. In uw geval is dat waarom bestoken groeperingen als Hamas het grondgebied van Israel met raketten? Dat Israel zich ruim zestig jaar gesteund ziet door het Westen komt voor een groot deel door een impliciet schuldgevoel over de Holocaust. Israel heeft nog altijd de steun van de Westerse politieke machten de Verenigde Staten voorop, in Europa begint geleidelijk het inzicht te keren en komt er meer en meer aandacht en begrip voor de Palastijnse volk. Omdat Joden na WOII zich gesteund zagen door Europa en Amerika zijn er dingen gebeurd die het vreedzaam samenwonen verstoord hebben. Het gaat niet zozeer om de vraag wie hieraan schuldig is, alswel de vraag hoe gevoelens van onvrede met de huidige situatie op termijn weggenomen kunnen worden. Alleen daardoor zou er op basis van vertrouwen en wederzijds inlevingsvermogen vooruitgang geboekt kunnen worden. Israel is de enige partij die de geweldspiraal zou kunnen doorbreken omdat zij de bovenliggende en machtigste partij is. De Palestijnen worden al ruim 50 jaar onderdrukt en geleidelijk van hun land verdreven, als tegen deze achtergrond niet begrepen kan worden dat groepen Palestijnen zich in een vrijheidsstrijd verwikkeld zien blijft een opbouwende dialoog onmogelijk. Wellicht is Israel volgens het internationaal recht juridisch gerechtigd om Gaza aan te vallen, maar de menselijke maat onbreekt volledig in dat soort redeneringen. Begrepen moet worden dat de Palestijnen al 50 jaar systematisch in het nauw gedreven worden en gekleineerd worden onderdrukt. Israel zit ook binnen haar eigen redeneringen gevangen. Het is de taak van de internationale politiek Israel tot meer welwillendheid tegenover de Palestijnen te bewegen. Door militair ingrijpen kunnen de 'aanvallen op Israel met raketten' niet tegengegaan worden, enkel creeeren dat soort 'operaties' een volgende generatie van terroristen of vrijheidsstrijders (wat is de correcte term?) Hopelijk komen er politici zowel in het Westen als in Israel die het 'wij-zij' denken en de geweldspiraal kunnen doorbreken en die inzien dat de zucht naar veiligheid die in Israel natuurlijk terecht ervaren wordt enkel gerealiseerd kan worden als er aan de Palestijnen tegemoet gekomen wordt. Reactie infoteur, 09-06-2011
Kern van het probleem is dat de Palestijnen altijd tegen een Joodse staat geweest zijn en er ook altijd tegen gevochten hebben. In 1947 wees de VN een gebied aan voor een Palestijnse staat. Dit hebben ze niet geaccepteerd, omdat ze de Joden geen staat gunden. De Palestijnen wilden alles hebben.

De Palestijnse strijd tegen Joodse aanwezigheid in Palestina is dezelfde strijd die Europeanen destijds tegen Joodse aanwezigheid in Europa gevoerd hebben. Toen waren de Joden machteloos, nu kunnen de Joden zichzelf verdedigen. Dat is jammer voor de Palestijnen en gelukkig voor de Joden. Maar misschien ook wel gelukkig voor de Palestijnen, anders zouden ze hetzelfde met de Joden doen als de Europeanen hebben gedaan: miljoenen vermoorden. Dan zouden de Palestijnen de volgende Holocaust op hun geweten hebben…

Rinus Ezinga, 08-11-2009 15:38 #6
Israel heeft het recht en is verplicht zich te verdedigen tegen terrorisme. Dit is een geestelijke strijd die gaande is en Israel heeft het gebed van vele christenen nodig. Eens zal het land hersteld worden. De christelijke kerken moeten veel meer steun betuigen aan Israel waarvan geschreven staat dat God voor eeuwig Zijn verbond zal gedenken. Wij christenen meoeten dankbaar zijn dat wij op Israel zijn geent en daardoor deel uitmaken van de uitverkorenen. Israel is en blijft Zijn oogappel. Shalom! Reactie infoteur, 08-11-2009
Het zou inderdaad goed zijn wanneer meer christenen Israël steunen, vooral in deze tijd waarin steeds meer mensen zich van Israël afkeren.

Groet, Etsel

Wilfried Simons, 07-01-2009 16:42 #5
Ik ben het oneens met de Israelische actie, en vind het uitermate hypocriet van de internationale gemeenschap dat iedere keer weer Hamas als de veroorzaker van alle kwaad wordt gezien, terwijl Israel zich nog NOOIT iets gelegen heeft laten liggen aan VN-resoluties, o.a. om de illegale nederzettingen te elimineren. Sterker nog: steeds meer kolonisten kunnen gewoon hun gang gaan, en zo wordt er meer en meer Palestijns land ingepikt. Het is één grote schande wat daar gebeurt, en dan onze minister Verhagen die er nu weer als de kippen bij is op te roepen tot medewerking aan de grenscontrole tussen Gaza en Egypte. Ja ja, maar waar is hij als het gaat om alle illegale Israelische acties? Sorry, maar ik word onpasselijk van deze onrechtvaardigheid.
Vriendelijke groet, Wilfried Simons, Nijmegen Reactie infoteur, 07-01-2009
Hallo Wilfried,

Ik wil je er graag op wijzen dat de Palestijnen de eerste waren die een VN resolutie over de verdeling van Palestina in 1947 niet accepteerden. Hamas accepteert de Israëlische staat nog steeds niet. Dus bij wie ligt nu eigenlijk de schuld?

MVG,

Etsel

Beelzebub, 02-01-2009 12:18 #4
Een mooi moment en een toepasselijke plaats om de diaspora van de Palestijnen in gang te zetten. Reactie infoteur, 02-01-2009
Misschien. Maar Israël had in ieder geval nooit uit Gaza moeten vertrekken. Het heeft alleen maar ellende opgeleverd.

Groet, Etsel

Rafi Hao, 31-12-2008 16:32 #3
Dezee invasie is zeker en vast terecht, en mensen het moest al gedurende de laatste 7 jaar al gebeuren… Hamas bestookt vanuit Gaza AL 7 JAAR raketten naar plaatsen als Sderot, Ashkelon. Maar daar hoor je toch nooit iets over in de nieuws he… Zoals vandaag werd er op een Israelische school in Beer-Sheva een raket gevuurd int morgend… we kunne spreken van een echte Chanukkah-wonder want om 2 uur gisterenavond heeft de burgemeester van Beersheva beslist om leerlingen niet naar school te sturen toen de eerste raket viel. Anders kon je spreken van minstens 100 dode Joodse kinderen, maar God eschermt ons! Dit zal je ook zeker niet in het nieuws horen, want er zijn altijd "privileges" naar mensen die anti-Israel zijn. Wie vrede wilt, moet zelf naar vrede een hand geven en de Hamas-krijgers krijgen nu hun verdiende loon. Stel iemand komt naar jou toe met een mes, je vecht met hem en je krijgt zijn mes in jou handen en steekt hem ermee. Die persoon is dood. Nu moet de politie beslissen wie schuldig is, komaan wie is er schuldig? Pure zelfverdediging is dat! Reactie infoteur, 31-12-2008
Shalom Rafi,

Het is niet alleen pure zelfverdediging, het is ook nog conform het internationaal recht. Dit recht stelt dat Israël verplicht is om haar burgers te beschermen.

Groet, Etsel

Ben, 29-12-2008 18:32 #2
Is het niet vreemd dat Israel het hebreewse woord voor holocaust gebruikt. Israel zegt letterlijk "we gaan een holocaust veroorzaken in gaza als het nodig is". Dit hoor je niet op het nieuws. Evenmin hoor je dat de palestijnenen 1000en raketten hebben afgeschoten waarvan 90% in de woestijn is geland. 25 slachtoffers in 5 jaar, er komen meer israeli's om doordat ze uitglijden in de badkamer of stikken in een dadel dan door palestijns geweld laat ze slipmatten uitdelen en dadels verbieden dan redden ze meer mensen dan met hun "holocaust". Bron: Haaretz Reactie infoteur, 29-12-2008
Het Hebreeuwse woord voor Holocaust luidt: "Shoa". Dit betekent naast "Holocaust" ook "catastrofe". In dit geval wordt het een catastrofe voor Gaza.

Etsel

Margriet, 29-12-2008 16:30 #1
Nogal buitenpropotioneel: 51 doden! 51 doden volgens VN, palestijnse bronnen hebben het zelfs over 300 doden. Vast niet allemaal militante Hamas leden, houd op over preciezie bombardementen daar geloof ik niet in. Waar zijn ze mee bezig? Reactie infoteur, 29-12-2008
Als Israël niets doet dan zal Hamas haar raketten verbeteren (grotere afstand en nauwkeuriger). Israël moet gewoon haar burgers kunnen beschermen. Niet één land zou accepteren dat haar buren constant raketten zouden afschieten. Stel je voor dat vanuit België dagelijks raketten worden afgeschoten. Denk je werkelijk dat Nederland dan niets zou ondernemen?

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Reacties: 7
Schrijf mee!