InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Israël: Is gevangenenruil een goed besluit? Ja en nee
mijn kijk op

Israël: Is gevangenenruil een goed besluit? Ja en nee

Israël: Is gevangenenruil een goed besluit? Ja en nee De gevangenenruil tussen Israël en Hezbollah heeft de gemoederen in Israël stevig bezig gehouden. In ruil voor twee gedode soldaten, Eldad Regev en Ehud Goldwasser, liet Israël 199 gesneuvelde terroristen uit Libanon vrij plus vijf gevangenen waaronder de beruchte moordenaar Samir Kuntar. Velen vinden dat Israël op deze wijze buigt voor het terrorisme en dat het in de toekomst nieuwe gijzelaars zal opleveren. Aan de andere kant is met de gevangenenruil een einde gekomen aan onzekerheid.

De terugkeer van de gedode Eldad Regev en Ehud Goldwasser

Op woensdag 16 juli 2008 om half tien in de ochtend keerden de vermoedelijke lichamen van Eldad Regev en Ehud Goldwasser terug in Israël. Na forensisch onderzoek bleek het inderdaad om de lichamen van de twee gedode soldaten te gaan die in 2006 in een hinderlaag waren gelopen en gevangen werden genomen door Hezbollah strijders waarop de Tweede Libanon-oorlog uitbrak met zo'n duizend doden als gevolg.

Gevangenenruil

Na lang onderhandelen (4 maanden) met Duitsland als bemiddelaar stemde Israël in met een gevangenenruil. Velen zien de gevangenenruil als een nederlaag voor Israël en een overwinning van het terrorisme.
De ruil vond in de volgende stappen plaats:
  • De Palestijn Samir Kuntar en vier Hezbollah-terroristen werden vrijgelaten uit de gevangenis in de nacht van dinsdag 15 juli. Ze werden overgeplaatst naar een militaire basis.
  • Tegelijkertijd werden 23 vrachtwagens met 199 lichamen van Hezbollah-terroristen naar Rosh Hanikra bij de Libanese grens.
  • Eldad Regev en Ehud Goldwasser arriveerden uit Libanon bij de plek van de overdracht in Rosh Hanikra om 9 uur op woensdagochtend 16 juli 2008.
  • De twee lichamen werden vervolgens geïndentificeerd.
  • Majoor-generaals Gadi Shamin en Elazar Stern gingen de families van Regev en Goldwasser inlichten.
  • De families reisden naar het Shraga Kamp bij Naharia en zagen de lichamen.
  • Na de identificatie werden de 199 lichamen van de terroristen en de vijf nog levende terroristen overgedragen naar Libanon.
  • In Israël vonden donderdag 19 juli de begrafenissen plaats.
  • In Libanon werd voornamelijk feestgevierd om de terugkeer van de 199 martelaren en de nog vijf levenden terroristen. Samir Kuntar beloofde zijn strijd tegen Israël voort te zetten.

Rouw in Israël en feest in Libanon. Is dit het waard?

De gevangenenruil heeft Israël niet opgeleverd wat het graag wilde, namelijk twee nog levenden soldaten. Het land was daarom in diepe rouw gedompeld en velen vroegen zich af waarom de ruil überhaupt heeft plaatsgevonden. Temeer daar in Libanon uitbundig feest werd gevierd en de vijf terroristen als helden werden ontvangen. Het is duidelijk dat het terrorisme heeft gewonnen. Hoge militairen hadden Olmert gewaarschuwd geen overeenkomst te sluiten. Rechtse politici waren ook tegen de deal. De militairen en politici zien het als gevaar voor Israëls nationale veiligheid. Het zal terroristische organisaties zoals Hamas en Hezbollah aanzetten om opnieuw soldaten te gijzelen. Ook de moeder van Dani Hara, éen van de vier slachtoffers van Kuntars moordpartij, was ontzet toen ze het nieuws van de vrijlating van Kuntar hoorde.

Toch prees de broer van de overleden Eldad Regev, Eyal, de regering voor de ruil. Hij zei: "We begrijpen de zwaarte van de prijs, en het is een bron van pijn. De Staat Israël moet trots zijn op de terugkeer van de jongens; dit is onze morele verantwoordelijk richting hun lot."
De vader van Ehud Goldwasser zie: "Als de vrijlating van Kuntar de grootste prestatie is van Hezbolla, dan heb ik medelijden met ze."

Mening Etsel over de gevangenenruil tussen Israël en Hezbollah

Er bestaat een gouden regel binnen het Israëlische leger en die luidt dat een leger-eenheid geen soldaten achterlaat op het slagveld, of ze nu gewond of dood zijn. Deze regel is ingevoerd door Ariel Sharon die tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog van 1948 niet kon verkroppen dat hij zijn maten achter moest laten op het slagveld. Sindsdien hanteert het Israëlische leger deze stelregel. Dit is een uiterst belangrijke motivatie voor de soldaten zodat deze weten dat ze niet zonder slag of stoot overgeleverd worden aan de vijand of gewond achterblijven op het slagveld zonder hulp. Het is vaak voorgekomen dat een eenheid op zoek is gegaan naar achtergebleven soldaten. Zo zijn heel wat levens gered.

Deze regel brengt wel met zich mee dat Israël soms enorme offers moet brengen om (gedode) soldaten terug te krijgen. Zo zijn er in het verleden weleens duizend gevangenen geruild voor drie levende Israëlische soldaten. Een ander voorbeeld was de vrijlating van Sjeik Jassin voor twee Mossad-agenten die in Jordanië waren opgepakt. Telkens laait dan weer de discussie in Israël op of een dergelijke deal verstandig is. Nu is de discussie nog heviger omdat onduidelijk was of Eldad Regev en Ehud Goldwasser nog in leven waren.

Israël moet schipperen tussen de belangen van de families van de ontvoerde soldaten en de nationale veiligheid. Mag de regering van Israël de familie van soldaten zolang in onzekerheid laten? Natuurlijk doen veiligheidsdiensten er alles aan om te achterhalen waar de ontvoerde soldaten zich bevinden. En wanneer eenmaal de plek is gevonden dan gaat men over tot actie. Dit gebeurde bijvoorbeeld in het geval van Nachson Waxman die in 1994 werd ontvoerd. Helaas overleefde Waxman de actie niet. Maar er zijn ook gevallen bekend waarbij onduidelijk is waar de ontvoerde soldaten zijn. Dat was het geval van Eldad Regev en Ehud Goldwasser, zoals hierboven beschreven. Ook Ron Arad is een bekend geval. Al jaren probeert Israël hem tot nu toe tevergeefs op te sporen.

Maar toegeven aan terroristen kan ook de nationale veiligheid in gevaar brengen. Er kunnen nieuwe soldaten gevangen worden genomen als onderpand om gevangenen vrij te krijgen. Nu Israël bereid bleek te zijn om vermoedelijk dode soldaten te ruilen voor levende Palestijnse terroristen, kunnen Hezbollah of Hamas de gevangen genomen soldaten in de toekomst gewoon ombrengen en vervolgens Israël in het ongewis laten en hopen dat Israël gaat instemmen met een nieuw gevangenenruil.
Momenteel is Gilad Shalit in gevangenschap in Gaza. Israël weet dat de soldaat in handen is van Hamas, maar weet niet waar hij zich bevindt. Nu Israël gevangenen heeft geruild met Hezbollah, kan voor het leven van Shalit worden gevreesd. Hamas kan, net zoals Hezbollah, proberen gevangenen te ruilen voor Shalit. Het maakt zelfs niet meer uit of Shalit levend of dood is, zo zal Hamas redeneren. Dit is het grote dilemma wat Israël heeft geschapen door de deal die met Hezbollah is gesloten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hezbollah, de partij van GodHezbollah is een shi'itische politieke en militaire beweging in Libanon. De groep heeft de afgelopen decennia voor veel…
Het suikerfeestcadeau, door Elly van der LindenrecensieHet suikerfeestcadeau, door Elly van der LindenEen prentenboek om te verduidelijken aan kinderen wat ramadam is. Ook wordt verteld over het Suikerfeest, het feest waar…

Reageer op het artikel "Israël: Is gevangenenruil een goed besluit? Ja en nee"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Midden-Oosten
Mijn kijk op…
Schrijf mee!