InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – mei 2017
nieuws uitgelicht

Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – mei 2017

Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – mei 2017 De lokroep van Islamitische Staat klinkt behalve in het Midden-Oosten en de Arabisch sprekende wereld ook in Centraal-Azië. Het gebied blijkt een broeinest van terroristen te zijn, die zich aangetrokken voelen tot het moslimextremisme van IS. In vijf voormalige Sovjetrepublieken (Oezbekistan, Tadzjikistan, Turkmenistan, Kirgizië en Kazachstan), ingeklemd tussen Kaspische Zee, Rusland, China en Afghanistan, tiert het islamitisch extremisme welig, al mag niet de hele regio worden afgeschilderd als extremistisch. Het is wel een zorgwekkende ontwikkeling.

Marawi

Radicalisering in Centraal-Azië en op de Filipijnen

Mei 2017

De terreur in Centraal-Azië is minstens zo zorgelijk als de strijd die zich uitbreidt tot op de Filipijnen. Nu het gebied in Syrië en Irak zwaar onder vuur ligt is de kans groot dan de brandhaarden zich over andere gebieden verspreiden. In mei 2017 zijn de eerste aanvallen op de Filipijnen.

Uitbreiding van de strijd naar andere landen

Vier aanslagen die in 2016 en 2017 zijn gepleegd (Istanbul in juni 2016 en januari 2017, Sint-Petersburg in april 2017 en Stockholm in april 2017) werden alle gepleegd door terroristen uit Centraal-Azië. Onder Gorbatsjov kwam er eind jaren 80 meer vrijheid van godsdienst. Het aantal moskeeën groeide enorm en religieuze bewegingen manifesteerden zich meer en meer. Met de islamisering liftte de radicalisering mee.

Rekruteren via internet

Door de ontwikkelingen verloren traditionele en officiële religieuze leiders hun positie en met de invloed van radicale leermeesters die onder meer hun theorieën via internet verkondigen won het radicale salafisme terrein. De traditionele structuren zijn in deze landen nog niet zo sterk waardoor de lokroep van IS bij velen gehoord wordt en de jihadistische beweging een voet tussen de deur weet te krijgen.

Deradicalisering-programma

De regeringen van Oezbekistan, Tadzjikistan, Turkmenistan, Kirgizië en Kazachstan houden de radicale islam scherp in de gaten en beschouwen het radicalisme als een bedreigingen voor de veiligheid van hun landen. Er worden zelfs deradicalisering-programma’s ingezet die baarden afscheren en het dragen van een hijab ontmoedigen. Diverse jihadistische bewegingen ronselen in het gebied, niet alleen IS, maar ook Al-Quaeda en Taliban.

Vrouwen in de strijd tegen Islamitische Staat

Een groot deel van de Koerdische milities bestaat uit vrouwen. Het is dé angst van baardmannen van IS om door een vrouw doodgeschoten te worden, want dan komen ze volgens hun idee niet in het paradijs. Doodgeschoten worden is erg, maar doodgeschoten worden door een vrouw is voor een IS-strijder het ergste dat hem kan overkomen. Veel Koerdische vrouwen strijden in het noorden van Syrië en trekken met de milities op naar Raqqa.

Weer video van executie - 9 mei 2017

IS claimt in een vrijgegeven video dat het een Russische inlichtingenofficier, een spion volgens IS, heeft onthoofd. Rusland ontkent de onthoofding en zelfs het gevangennemen van de man. Het zou om Jevgeni Petrenko gaan, die moest infiltreren en inlichtingen verzamelen. Ook zouden drie andere Russische agenten zijn geëxecuteerd. In 2015 publiceerde IS ook een video van een executie van een Rus.

Islamitische extremisten op de Filipijnen - 26 mei 2017

IS lijkt zijn vleugels uit te slaan naar de Filipijnen. Op het eiland Mindanao is de stad Marawi bezet door islamitische extremisten. Onder de jihadisten bevinden zich strijders uit Indonesië en Maleisië. Filipijnse troepen moeten vechten tegen een invasie van buitenlandse jihadisten om de stad te heroveren. Gebouwen zijn in brand gestoken en in een groot deel van Marawi (een stad met 200.000 inwoners) is afgegrendeld: mensen kunnen er niet meer in of uit. Tientallen mensen zijn bij de gevechten om het leven gekomen. Isnilon Hapilon is een radicale Filipijn die de leiding over de invasie heeft.

President Duterte

Filipijnse president Duterte belooft een keiharde strijd tegen terroristische bewegingen en IS. Hij riep de noodtoestand uit voor het eiland Mindanao waar Marawi op ligt, zodat leger en politie mensen zonder proces kunnen oppakken. Het stadje is bezet door honderden zwaarbewapende strijders, die het ziekenhuis en de gevangenis bezetten. Ze wierpen wegblokkades op en staken een kerk en scholen in brand. De stad zit vol sluipschutters. Vele burgers zijn uit de stad gevlucht.

Isnilon Hapilon

Isnilon Hapilon is de leider van IS op de Filipijnen. Hij wordt ook Abdullah Al Filipini genoemd. Hij is leider van de islamitische terreurbeweging Abu Sayyaf, de Filipijnse evenknie van IS, berucht vanwege ontvoeringen in de jaren 90 en aanslagen en aanvallen op legerposten in de periode voor de inname van Marawi. Een andere vergelijkbare terroristische groep is Maute-groep. Aby Sayyaf en Maute hebben hun bases op eilandjes tussen de Filipijnen en Borneo.

Mindanao

Op het eiland wonen twintig miljoen mensen, overwegend moslims. Sinds de jaren zestig bestrijden verschillende bewegingen elkaar, met splinterbewegingen die ook na vredesonderhandelingen door gaan met hun strijd. De Maute-groep en Abu Sayyaf hebben zich afgesplitst van MILF, het Moro Islamic Liberation Front. Abu Sayyaf had al banden met al-Quaeda en lijkt nu een radicalere vriend in IS te hebben gevonden.

Marawi - 30 mei 2017

De jihadisten executeren burgers en gebruiken katholieken als menselijk schild. Tienduizenden burgers zijn op de vlucht geslagen. Eind mei zou het leger weer 70 procent van Marawi hebben heroverd. De strijd tegen de jihadisten is niet gemakkelijk omdat vele strijders van het eiland komen en bij familie onderduiken.

Filippijnen

Legenda
A. Mindanao
B. Marawi
C. Borneo
D. Centraal-Azië
E. Raqqa

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Islamitische Staat (IS, ISIS, Daesh) – opmars zomer 2014nieuws uitgelichtIslamitische Staat (IS, ISIS, Daesh) – opmars zomer 2014IS, Islamitische Staat, begint in de zomer van 2014 aan een opmars in Syrië en Irak. IS is de afkorting voor Islamitsche…
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – augustus 2014Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – augustus 2014Islamitische (IS, ISIS of Daesh) is en soennitische terreurbeweging die in Irak en Syrië een kalifaat uitroept en dat la…
Molenbeek – ‘Jihadistische hoofdstad van Europa’Molenbeek – ‘Jihadistische hoofdstad van Europa’Molenbeek is een deelgemeente in het westen van Brussel. De plaats heet voluit Sint-Jans-Molenbeek en wordt in het Frans…
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – november 2016nieuws uitgelichtIslamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – november 2016Voor het einde van het jaar is Mosul, de stad aan de Tigris, veroverd op Daesh. Dat belooft de Iraakse legerleiding. Het…
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – december 2016nieuws uitgelichtIslamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – december 2016Een coalitie van Iraakse regeringstroepen, Koerdische peshmergas en sjiitische milities is sinds half oktober opgerukt n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Central Intelligence Agency, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/is-claimt-onthoofding-russische-spion-in-video-die-wordt-gepubliceerd-op-russische-feestdag~a4493458/
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/is-bezet-filipijns-stadje-dit-is-invasie-van-buitenlandse-terroristen~a4496889/
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/sinds-wanneer-zijn-er-is-strijders-op-de-filipijnen~a4498028/
  • http://www.volkskrant.nl/buitenland/dit-zijn-de-koerdische-stoottroepen-van-de-emancipatie~a4493392/
  • https://www.raamoprusland.nl/dossiers/islamitische-wereld/567-de-lokroep-van-het-kalifaat-wordt-ook-in-centraal-azie-gehoord

Reageer op het artikel "Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – mei 2017"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 21-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Islamitische Staat
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!