InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Boko Haram – terreur in Afrika in maart 2016
nieuws uitgelicht

Boko Haram – terreur in Afrika in maart 2016

Boko Haram – terreur in Afrika in maart 2016 In maart 2016 is het een jaar gelden dat de Nigerianen naar de stembus gingen. De nieuwe president, Buhari, riep luid en duidelijk dat hij een eind aan de gruweldaden van de streng islamitische sekte Boko Haram zou maken, maar in maart 2016 is Boko Haram nog altijd actief. Er zijn weliswaar beduidend minder Boko Haram-strijders en ze worden achternagezeten door het leger van Nigeria, maar de gewone mensen hebben nog altijd terreur te vrezen. Een ‘gewoon’ leven zit er in noordoost Nigeria en de aangrenzende landen Kameroen, Tsjaad en Niger nog niet in. Nigeria zou moeten samenwerken met de buurlanden om als één macht Boko Haram te bestrijden.

De terreur van Boko Haram

President Buhari

President Buhari heeft niet stilgezeten en geld en actie gestoken in de strijd tegen Boko Haram. De jihadistengroep is daarmee afgelopen jaar wel een klap toegebracht maar ze zijn nog niet weggevaagd, zoals Buhari in maart 2015 aankondigde te zullen doen. Van de 25.000 Boko Haram-strijders is ongeveer nog een vijfde deel over. De schatting loopt van de 5.000 tot 10.000 extremistische strijders die zich vooral in het Mandara-gebergte hebben teruggetrokken. Door gebrek aan organisatie richten ze zich vooral op zelfmoordaanslagen.

Zelfmoordaanslagen

Zelfmoord wordt door de koran veroordeeld en toch is dat een van de wapens die de groep, die zegt streng islamitisch te zijn, inzet. Jihadisten brengen vooral ongelovigen om, maar bij de zelfmoordaanslagen zijn ook veel moslims betrokken en slachtoffer. De beweging ontbeert door die handelswijze draagkracht van de bevolking. De burgers lijden onder de terreur, hun huizen worden in brand gestoken en hun families vermoord.

Geldproblemen

President Buhari wil zijn klus graag afmaken, maar hij kampt met een geldprobleem. De olieprijzen zijn laag en dat betekent weinig inkomsten voor Nigeria. Gewapende strijd is kostbaar. Samenwerken met Tsjaad, Kameroen en Niger zou een stuk helpen, maar de landen wantrouwen elkaar nog te veel.

Wat wil Boko Haram?

De soennitische terreurbeweging Boko Haram is vooral tegen de Nigeriaanse staat. Het zuiden van het land en iedereen die niet moslim is wordt als de vijand beschouwd. De oorsprong van de beweging gaat eeuwen terug en ligt in diverse islamitische hervormingsbewegingen. Geen van die bewegingen nam het nauw met de religieuze voorschriften. Boko Haram heeft daar uit geput en er zijn eigen draai aan gegeven. De jihadisten proberen macht te winnen met terreurdaden.

Kusumma en Kala Balge

25 maart 2016

Het Nigeriaanse leger bevrijdt in het dorp Kusumma en in de buurt van Kala Balge meer dan achthonderd gegijzelden van Boko Haram. In Kusumma worden 520 ontvoerden bevrijd en Kala Balge nog eens 309 mensen.

Gewapend conflict

31 maart 2016

In Nigeria escaleert het geweld door de aanvallen van Boko Haram. Op de acties volgen wraakacties van veiligheidsdiensten. Het geweld kost militairen, terroristen en burgers het leven. Onder de doden zijn opvallend veel schoolkinderen.
Het gewapende conflict vindt vooral in het noordoosten van Nigeria plaats en alle partijen schenden mensenrechten, volgens Amnesty International.

Gevangenis Abuja

Bij een uitbraakpoging uit een gevangenis in de Nigeriaanse hoofdstad Abuja, zijn meer dan twintig mensen omgekomen. De gevangen zijn aanhangers van Boko Haram, die de bewakers overmeesteren. De doden vallen in een hevig vuurgevecht dat na de uitbraak losbarstte.

Maart 2016

Legenda
A. Abuja
B. Mandara-gebergte

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boko Haram: wat wil Boko Haram?Boko Haram is een radicale moslimgroepering in Nigeria. De organisatie heeft meerdere aanslagen gepleegd op kerken in he…
Boko Haram: islamitische terreur & de ontvoering van meisjesBoko Haram: islamitische terreur & de ontvoering van meisjesDe leden van de islamitische terreurgroep Boko Haram vermoorden christenen, branden kerken plat, maken hele dorpen met d…
Adviezen en inzichten omtrent terreurorganisatie Boko HaramAdviezen en inzichten omtrent terreurorganisatie Boko HaramBij de terroristische dreiging in Nigeria anno 2016 staan twee grote partijen centraal: enerzijds Nigeria als soevereine…
Afrikaanse Unie – vereniging van Afrikaanse landenAfrikaanse Unie – vereniging van Afrikaanse landenDe Afrikaanse Unie is een vereniging van Afrikaanse landen. Bijna alle Afrikaanse landen zijn lid van het samenwerkingsv…
Nelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereldNelson Mandela veranderde Zuid-Afrika en de wereldNelson Mandela heeft de wereld laten zien wat liefde in combinatie met een groot gevoel voor recht kan bewerkstelligen.…
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/buitenland/4236785/nigeriaans-leger-bevrijdt-achthonderd-gegijzelden-van-boko-haram.html geraadpleegd op 7 juli 2016
  • http://www.nu.nl/boko-haram/4215191/achtergrond-gaat-met-strijd-boko-haram.html geraadpleegd op 7 juli 2016
  • http://www.ad.nl/buitenland/leger-nigeria-bevrijdt-800-gegijzelden-bij-operaties-tegen-boko-haram~ab84e782/ geraadpleegd op 7 juli 2016
  • http://www.nu.nl/buitenland/3739750/geweld-escaleert-in-nigeria.html geraadpleegd op 7 juli 2016

Reageer op het artikel "Boko Haram – terreur in Afrika in maart 2016"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 18-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Boko Haram
Schrijf mee!