InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Saudi-Arabië omstreden voorzitter VN mensenrechtenraad
nieuws uitgelicht

Saudi-Arabië omstreden voorzitter VN mensenrechtenraad

Saudi-Arabië omstreden voorzitter VN mensenrechtenraad In september 2015 werd het omstreden voorzitterschap van Saudi-Arabië van een panel van de VN Mensenrechtenraad bekendgemaakt door UN Watch. Deze benoeming is zeer omstreden, aangezien de VN Mensenrechtenraad toezicht houdt op de mensenrechtensituatie in de VN lidstaten, terwijl Saudi-Arabië een grote schender van mensenrechten is. Niet alleen het lidmaatschap van Saudi-Arabië draagt bij aan de ongeloofwaardigheid van de VN Mensenrechtenraad, ook het lidmaatschap van landen als Rusland, China en Qatar is omstreden.

VN Mensenrechtenraad

De Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties ziet toe op de naleving van mensenrechtenverdragen en de promotie van mensenrechten in de wereld. De Mensenrechtenraad verving in 2006 de Mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties, waarin veel landen zetelden die zelf ook grove schenders van mensenrechten waren. In 2015 zijn er 47 landen lid van de Mensenrechtenraad, waarbij de landen verdeeld zijn in groepen met een zetelverdeling per wereldregio. De lidstaten worden elke drie jaar gekozen en kunnen herbenoemd worden tot een maximumtermijn van zes jaar. Het huidige lidmaatschap is als volgt (eindtermijnen staan tussen haakjes):

Afrikaanse landen (13) Aziatische landen (13) Oost-Europese landen (6) Amerikaanse landen (8) West-Europese landen & andere staten (7)
Algerije (2016)Bangladesh (2017)Albanië (2017)Argentinië (2015)Frankrijk (2016)
Botswana (2017)China (2016)Estland (2015)Bolivia (2017)Duitsland (2015)
Congo (2017)India (2017)Letland (2017)Brazilië (2015)Ierland (2015)
Ivoorkust (2015)Indonesië (2017)Montenegro (2015)Cuba (2016)Nederland (2017)
Ethiopië (2015)Japan (2015)Rusland (2016)El Salvador (2017)Portugal (2017)
Gabon (2015)Kazachstan (2015)Macedonië (2016)Mexico (2016)Verenigd Koninkrijk (2016)
Ghana (2017)Malediven (2016) Paraguay (2017)Verenigde Staten (2015)
Kenia (2015)Pakistan (2015) Venezuela (2015)
Marokko (2016)Qatar (2017)
Namibië (2016)Zuid-Korea (2015)
Nigeria (2017)Saoedi-Arabië (2016)
Sierra Leone (2015)Verenigde Arabische Emiraten (2015)
Zuid-Afrika (2016)Vietnam (2016)

Saudi-Arabië als voorzitter

De Saudische VN-ambassadeur Faisal bin Hassan Trad is in 2015 benoemd tot voorzitter van een VN Mensenrechtenraadpanel - ook bekend als de Consultatieve Groep - dat personen selecteert die toezicht moeten houden op mensenrechten in VN lidstaten. Saudi-Arabië doet dus mee aan de evaluatie van sollicitaties voor toezichthoudersfuncties omtrent landelijke en thematische mensenrechtenmandaten. Deze toezichthouders - ook wel speciale rapporteurs of onafhankelijke experts genoemd - geven vorm aan de internationale standaarden voor mensenrechten door onderzoek te doen naar uitdagingen omtrent mensenrechten en niet-bindende aanbevelingen te doen aan de VN Mensenrechtenraad. Hun mandaat beïnvloedt dus de norm omtrent respect voor en de bescherming van mensenrechten. De Saudische aanmelding voor de voorzitterschapsrol kwam bovendien ironisch genoeg kort nadat Saoedi-Arabië acht vacatures had uitgezet voor nieuwe beulen.

Saoedische vrouwen mogen niet ongesluierd op straat gaan vanwege de strenge naleving van de sharia. / Bron: Walter Callens, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Saoedische vrouwen mogen niet ongesluierd op straat gaan vanwege de strenge naleving van de sharia. / Bron: Walter Callens, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Omstreden

De positie is omstreden aangezien Saudi-Arabië een slechte reputatie heeft omtrent onder andere religieuze vrijheid en vrouwenrechten en zelf veelvuldig de rechten van mens schendt. De overheid is niet democratisch verkozen en heeft geen grondwet (het is een absolute monarchie) en het land wordt geregeerd door één familie: het huis van Saoed. De sharia wordt streng geïnterpreteerd in Saoedi-Arabië, wat gepaard gaat met lijfstraffen en onthoofding. De doodstraf is legaal en wordt veelvuldig uitgevoerd (bijvoorbeeld vanwege het bezit van softdrugs of tovenarij) en het uitvoeren van de doodstraf gebeurt in het openbaar. Martelingen zijn een normale gang van zaken in gevangenissen en daders van bepaalde delicten worden openbaar gegeseld.

Vrouwenrechten

In Saoedi-Arabië hebben vrouwen en minderheden nauwelijks rechten, zo mogen vrouwen zich niet ongesluierd en zonder mannelijke begeleiding in het openbaar begeven. Vrouwen mogen geen autorijden en in sommige plaatsen ook niet gebruikmaken van het openbaar vervoer. Daarnaast hebben vrouwen geen eigen identiteitskaart, hebben ze geen actief en passief kiesrecht en is er geen minimumleeftijd om te huwen. Bovendien moeten vrouwen vaak apart zitten in restaurants, ook in Westerse ketens zoals McDonald's.

Een foto van Raif Badawi. / Bron: Ensaf Haidar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een foto van Raif Badawi. / Bron: Ensaf Haidar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Raif Badawi
Een bekend voorbeeld uit 2015 van een schending van de mensenrechten in Saudi-Arabië is de straf voor de blogger Raif Badawi. Hij werd veroordeeld tot duizend stokslagen, tien jaar gevangenisstraf en een boeten van ongeveer 250.000 euro voor het beledigen van de islam. In 2012 werd de 31-jarige blogger opgepakt voor de kritiek die hij in een blog had geuit op de religieuze politie van Saoedi-Arabië, de Mutawa. De taak van de Mutawa is de naleving van de sharia en is zeer controversieel door zijn harde en willekeurige optreden.

Ongeloofwaardig

Volgens Hillel Neuer, de UN Watch uitvoerend directeur is het schandalig dat de Verenigde Naties een land hebben gekozen als voorzitter van een belangrijk mensenrechtenpanel dat in 2015 al meer mensen heeft onthoofd dan IS. Volgens hem hebben oliegeld en politiek de bescherming en promotie van mensenrechten overwonnen, aangezien Saudi-Arabië de grootste schender van de mensenrechten ter wereld is. De VN Mensenrechtenraad is vaker ongeloofwaardig genoemd vanwege de omstreden leden. Zo zit niet alleen Saudi-Arabië in de raad, maar ook veelvuldige mensenrechtenschenders Rusland, China en Qatar en de raad wordt met name gecontroleerd door landen uit het Midden-Oosten en Afrika.
© 2015 - 2019 Daninu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mensenrechten wat zijn dat?Mensenrechten, je hoort of leest er dagelijks over. Maar wat zijn mensenrechten? De mensenrechten zijn vastgelegd in de…
Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?Hoe wordt het MERS-virus overgedragen en is 't gevaarlijk?In het voorjaar van 2014 raakte bekend dat het gevaarlijke MERS-virus ook al naar landen als Duitsland en Nederland was…
Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2015/9/Kritiek-Saudische-ambassadeur-voorzitter-mensenrechtenpanel-2689496W/
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/rechtbank-onverbiddelijk-toch-1000-stokslagen-voor-saoedische-blogger
  • http://blog.unwatch.org/index.php/2015/09/20/saudi-arabia-wins-bid-to-behead-of-un-human-rights-council-panel/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Saoedi-Arabi%C3%AB
  • http://www.ohchr.org/EN/HRBodies/HRC/Pages/HRCIndex.aspx
  • Afbeelding bron 1: Walter Callens, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Ensaf Haidar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Saudi-Arabië omstreden voorzitter VN mensenrechtenraad"

Infoteur: Daninu
Gepubliceerd: 30-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!