InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Vluchtelingencrisis in Europa loopt uit de hand
nieuws uitgelicht

Vluchtelingencrisis in Europa loopt uit de hand

Vluchtelingencrisis in Europa loopt uit de hand De Europese Unie staat voor een gigantische uitdaging. Een nog grotere uitdaging dan de economische perikelen rond Griekenland en andere Zuid-Europese schuldenlanden. Steeds meer vluchtelingen zoeken hun geluk waar het leven beter is, en trachten op een illegale manier een EU-land binnen te dringen. Nog nooit werden er meer illegale migranten tegenhouden aan de grenzen van Europa dan in juli 2015. Volgens Frontex verkeert Europa in een noodsituatie. Door de verscheidenheid aan meningen binnen de EU over de asielcrisis en de zwakke politieke daadkracht, dreigt een ware vluchtelingencrisis te ontstaan. De perceptie rond de asielcrisis is dan ook slecht door de gekapseisde vluchtelingenboten op de Middellandse Zee.

Lampedusa, Italië

Tellingen van asielzoekers door Frontex

Frontex is het agentschap van de EU dat zich toespitst op de samenwerking van de lidstaten van de EU ten opzichte van de gezamenlijke Europese buitengrens. Het Europese agentschap is actief sinds oktober 2005. Het hoofdkwartier bevindt zich te Warschau in Polen. Het agentschap heeft een dubbele functie. Enerzijds helpt het de lidstaten bij de uitvoering van de Europese voorschriften aangaande de controles van de buitengrenzen en anderzijds zorgt het voor de begeleiding van niet-EU-burgers naar hun land van herkomst. Iedere lidstaat controleert zijn eigen grenzen, maar het is de rol van het agentschap om er op toe te zien dat de controle in Europa overal op dezelfde manier gebeurt. De maand juli 2015 was dan ook uniek in Europa voor de migratieproblematiek. Frontex meldde voor het eerst in één maand meer dan 100.000 illegale migranten die tegengehouden werden aan de buitengrenzen van Europa.

Bron: LaughingRaven, PixabayBron: LaughingRaven, Pixabay

Gevolgen van de asielcrisis

Grote stijgingen in migrantenstromen zijn er op de oost-Mediterrane route (Turkije-Griekenland) en de West-Balkanroute (Servië-Hongarije). Syriërs en Afghanen zijn de bevolkingsgroepen die het meest voorkomen onder de migranten die in Griekenland of Hongarije aankomen. De migrantenstroom naar Italië bestaat voor 90 procent uit Afrikaanse vluchtelingen. Het grote aantal toestromende migranten, heeft uiteraard ook een weerslag op het asielsysteem in de Noord-Europese landen. Veel van deze aankomende migranten die in Italië, Griekenland of Hongarije de EU binnenkomen, reizen immers door naar andere delen van de Europese Unie. De asielsystemen in Noord-Europa komen zo op hun limiet te zitten waardoor opvangcentra met ruime tekorten kampen qua opvangplaatsen. Verschillende regeringen in Europa doen hun uiterste best om het aantal verblijfplaatsen op te krikken, ook al is dit niet altijd evident. De verschillende politieke stromingen in de Europese politiek zorgen voor pro- en contra-geluiden om extra opvangplaatsen te creëren. Europa wacht een zeer grote uitdaging, om als welstellende regio, de vluchtelingenproblematiek te bekampen.

In Europa bestaat er een grote diversiteit hoe de asielcrisis best aangepakt wordt. Sommigen pleiten voor een harde aanpak die heel egoïstisch lijkt en anderen zijn milder en willen dat Europa nu echt eens toont dat het kan samenwerken en een oplossing kan creëren.

De perceptie van de vluchtelingencrisis is zeer slecht

Indien honderden vluchtelingen omkomen op de Middellandse zee omdat hun oversteekboot kapseist, dan kan niemand daar ongevoelig voor zijn. Mensenlevens worden geëist en dit enkel voor een betere menswaardige toekomst voor deze mensen. Hebben we daar dan niet recht op als gewone burger? Uiteraard, maar toch is de capaciteit in de Noord-Europese landen onvoldoende om de grote stroom vluchtelingen op te vangen. Moeten de mensen dan aan hun lot worden overgelaten? Het antwoord is uiteraard neen. Toch is de politieke besluitvorming zo traag in Europa dat het wel lijkt alsof Europa niets concreet wil en kan doen. Dat is alvast de perceptie van vele Europeanen die de verschrikkelijke televisiebeelden bekijken van de gekapseisde boten aan de Italiaanse (Lampedusa) en Griekse kusten. Een kordate aanpak op Europees niveau ontbreekt volledig en daardoor wordt deze problematiek als zeer slecht gepercipieerd.

Initiatieven per lidstaat

Aangezien Europa niet echt met een doordacht plan komt tegen de asielcrisis, doet elke lidstaat volgens zijn eigen mogelijkheden zijn best om de asielzoekers op te vangen. Brandweer- en legerkazernes worden vrijgemaakt om vluchtelingen te laten slapen. Niemand weet hoe de asielcrisis, die doorheen Europa raast, opgevangen moet worden. Lokale initiatieven per lidstaat worden snel ingevoerd en maar al te graag naar buiten gebracht in de pers. Al was het maar om de bevolking te overtuigen dat de asielcrisis de regeringen toch niet koud laat. Echter de toestroom aan vluchtelingen is zo groot dat recepten van weleer niet meer zijn dan een druppel op een hete plaat. De tijd zal raad moeten brengen in dit zeer geladen dossier. Feit is wel dat iedere stervende op de Middellandse Zee er één te veel is.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen een asielzoeker en vluchtelingVerschil tussen een asielzoeker en vluchtelingDe woorden asielzoeker en vluchteling zijn door de Europese vluchtelingencrisis in 2015 weer erg populair. Deze twee ter…
Vluchtelingencrisis: tips om zelf vluchtelingen te helpenVluchtelingencrisis: tips om zelf vluchtelingen te helpenDe vluchtelingencrisis anno 2015 neemt ernstige proporties aan. Honderdduizenden mensen trachten Europa te bereiken om h…
Verkopen en perceptiesIn de wereld van de marketing is perceptie de realiteit. Men bedoelt hiermee dat de consument de wereld waarneemt door z…
Europa, algemene informatieEuropa, algemene informatieEuropa is een relatief klein werelddeel, voor het grote aantal inwoners, wat maarliefst 46 landen telt. De hoofdstad van…
Attributie en managen van diversiteitAttributie en managen van diversiteitEr zijn verschillende factoren die bijdragen aan de manier waarop mensen in een organisatie communiceren, de manier van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Antriksh, Pixabay
  • Deredactie.be, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/grafiek/interactief/1.2413163, 19 augustus 2015
  • Nieuws.vtm.be, http://nieuws.vtm.be/politiek/152363-hoogste-alarmfase-voor-asielcrisis, 19 augustus 2015
  • Bnr.nl, http://www.bnr.nl/cookie.html?url=http%3A%2F%2Fwww.bnr.nl%2Fnieuws%2Fpolitiek%2F260461-1504%2Fkomt--ie-er-wel-of-niet-de-oplossing-voor-de-asielcrisis, 19 augustus 2015
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/dmf20150819_01824845, 19 augustus 2015
  • Afbeelding bron 1: LaughingRaven, Pixabay

Reageer op het artikel "Vluchtelingencrisis in Europa loopt uit de hand"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 27-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!