InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Jemen – april 2015
nieuws uitgelicht

Jemen – april 2015

Jemen – april 2015 In Jemen heerst een oorlogssituatie. Elke nacht vallen er bommen die Saoedische gevechtsvliegtuigen droppen op de rebellen. De Jemenieten raken elke dag wanhopiger; ze moeten het steeds meer zonder water, eten, stroom en medicijnen stellen en ze zijn angstig voor afzwaaiers en bommen die per ongeluk de verkeerde doelen raken. Hoofdstad Sanaa is in handen van de Houti’s, die van de Zaydi-bevolkingsgroep in het noorden komen, en om Aden wordt gevochten.

Aden in Jemen

Bommen op Jemen in april 2015

Niet alleen president Abed Rabbo Mansour Hadi is het land ontvlucht; vele buitenlanders zijn uit Jemen geëvacueerd. President Hadi, die zich eerst in Aden had teruggetrokken, zit nu in Saoedi-Arabië. Het is er niet veilig vanwege oprukkende en Iran-gezinde sjiietische Houthi-rebellen en bommen die door de Arabische soennitische coalitie op het land worden afgevuurd. Soms raken de Saudiërs een verkeerd doel, zoals een vluchtelingenkamp. De Arabische coalitie probeert president Hadi weer in het zadel te helpen en de invloed van de sjiietische Iraniërs te beperken.

Mukalla

4 april 2015

De Arabische coalitie dropt wapens boven Aden voor de strijdkrachten die zich verzetten tegen oprukkende Houthi-rebellen. Ondertussen maakt Al-Quaeda gebruik van de chaos in het land en krijgt er steeds meer invloed. Terwijl de Houthi's oprukken naar Aden liepen Al-Quaeda strijders een Jemenitische legerbasis onder de voet en veroverden Mukalla.

Elektriciteit in Sanaa en Aden

De inwoners van Sanaa en Aden doen amper een oog dicht. Elke nacht klinken er explosies en altijd is er de angst dat hij in hun huis inslaat. Er is vaak geen elektriciteit en als er stroom is wordt door een enkeling de laptop en smartphone opgeladen, om het nieuws te kunnen blijven volgen en om contact met mensen buiten de stad te kunnen hebben. Overdag is het stil. De meeste inwoners van Sanaa zijn met hun familie naar elders vertrokken, omdat het er te gevaarlijk is geworden. De wegen buiten de stad zijn ook gevaarlijk en wie een reis niet aandurft blijft binnen. De soennieten willen niet in de handen van de sjiietische Houthi’s belanden.

Tekorten

Er is tekort aan van alles in het land. Er staan lange rijen voor de benzinepompen en de supermarkten raken langzaam leeg. De distributie van goederen wordt gehinderd door gevechten en import via havens en vliegvelden is bijna niet meer mogelijk. De prijzen van het voedsel stijgen, omdat er zo moeilijk aan te komen is. Voordat de burgeroorlog uitbrak hadden heel veel Jemenieten het al niet breed en amper voldoende te eten. Er komen ook geen medicijnen meer binnen, zodat er grote zorgen zijn voor de ziekenhuizen in het land.

Aden en Hadi

Het laatste bastion van president Hadi is toneel van straatgevechten tussen Houthi-rebellen en Hadi-getrouwen. Door de gevechten en de bombardementen is de havenstad afgesloten van de buitenwereld. In Aden raakt het voedsel op, is er gebrek aan water en is er vaak geen elektriciteit. Hulpverleners hebben een moeilijke taak omdat ze niet bij de doden en gewonden kunnen komen vanwege de vele sluipschutters. Het land staat aan de vooravond van een humanitaire ramp.

Woede

Hoe het verder moet is nog niet duidelijk. Het lijkt onmogelijk dat president Hadi weer in het zadel komt in Aden of Sanaa. Er is onder de bevolking te veel woede omdat hij de Saudi’s om hulp gevraagd heeft. Het militair ingrijpen maakt slachtoffers en brengt het land veel schade en ellende, vooral voor de gewone man, die niets te maken heeft met de strijd die nu gestreden wordt. Het lijkt erop dat Saoedi-Arabië en Iran hun conflict uitvechten op Jemenitische bodem en daar zijn de burgers van Jemen woedend over.

Pakistan en Saoedi-Arabië

De Arabische coalitie heeft aan Pakistan gevraagd om grondtroepen te leveren. De luchtaanvallen zijn niet genoeg om de Houthi-rebellen tot staan te brengen. De coalitie stelt daarom een grondoffensief voor. Pakistan gaat nog niet zover dat het troepen heeft toegezegd. De Saoedische coalitie heeft inmiddels alle zee- en luchthavens geblokkeerd. Er is een luide roep om een gevechtspauze om mensen te kunnen evacueren en hulpgoederen het land in te kunnen brengen. Ook worden er wapens gedropt.

7 april 2015

Houthi-rebellen zouden meer dan honderd mensen hebben ontvoerd die lid zijn van een soennitische politieke partij.

8 april 2015

Luchtaanvallen hebben de opmars van de Houthi-rebellen nog niet gestopt. Houthi's vechten ondermeer met strijders van lokale stammen. Ze verloren daarbij een kampement met achterlating van hun wapens.

10 april 2015

De Houthi's hebben een groot deel van Jemen in handen en konden ondanks de bombardementen Ataq veroveren. Ze hebben daarmee ook de omliggende olievelden in handen en zijn dichtbij een zeer belangrijke raffinaderij, de Belhaf-gasfabriek.
Iran noemt de bombardementen door de Arabische coalitie een "vergissing." Zij moeten stoppen, vindt Teheran.
Er wordt voor een staakt-het-vuren gepleit om humanitaire hulp te kunnen bieden.

15 april 2015

De VN-Veiligheids heeft het leveren van wapens aan Houthi's in Jemen verboden. Het wapenembargo geldt voor drie Houthi-leiders. Een van hen is ook op de zwarte lijst gezet: zakendoen met hem is daardoor strafbaar geworden. De VN maakt zich grote zorgen over de burgerslachtoffers die in het gebied vallen en over de beschadiging aan infrastructuur en gebouwen. Vliegvelden, ziekenhuizen, scholen en moskeeën zijn getroffen.

20 april 2015

Houthi-rebellen beschuldigen Saoedi-Arabië ervan Jemen te willen annexeren. De Saudische luchtmacht bombardeert nog steeds stellingen van Houthi-rebellen. Op 18 april maakte Saoedi-Arabië bekend 274 miljoen dollar aan humanitaire hulp aan Jemen te geven.
Amerika stuurt twee marineschepen, waaronder het vliegdekschip Theodore Roosevelt, naar Jemenitische wateren. De schepen varen vanuit de Perzische Golf naar Jemen voor 'maritieme veiligheidsoperaties' en moet voorkomen dat Iran de Houthi's bevoorraad.
Iran steunt de Houthi-rebellen en Washington steunt net als Saoedi-Arabië en Egypte, de belaagde regering van Jemen.

21 april 2015

In Sanaa is een opslagplaats voor Scud-raketten gebombardeerd. Er kwamen zeker 25 mensen bij om en honderden raakten gewond. Het Saudische leger zou de aanval hebben uitgevoerd.

22 april 2015

De gevluchte president Hadi van Jemen bedankt via een televisietoespraak op de Jemenitische televisie Saudi-Arabië voor de steun.
De toespraak was opgenomen in de Saoedische hoofdstad Riyad, de stad waar de president na zijn vlucht verblijft.
Saudi-Arabië stopt voorlopig met bombarderen. De doelen zouden zijn bereikt. De Saoediërs starten een nieuwe operatie, waarbij terreinwinst van Houthi's moet worden voorkomen en de burgers worden beschermd.

25 april 2015

Ali Abdullah Saleh, ex-president van Jemen, roept de Houthi-rebellen op zich terug te trekken. Via televisie roept hij op om de besluiten van de VN-Veiligheidsraad te accepteren.
De Veiligheidsraad riep de Houthi-rebellen op om onvoorwaardelijk de macht terug te geven aan de regering, zich terug te trekken uit Sanaa en uit alle veroverde gebieden. Er zijn honderdduizenden Jemenieten op de vlucht vanwege de strijd.

Jemen

Legenda
A. Sanaa
B. Aden
C. Mukalla
D. Ataq
E. Perzische Golf

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kwalificatie Wk voetbal 2010, AziëKwalificatie Wk voetbal 2010, AziëVoor de kwalificatie voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika wordt er in Azië ook gevoetbald. Daar zijn er twee poules, waar…
Goedkoop vliegen naar Jemen met YemeniaGoedkoop vliegen naar Jemen met YemeniaHet is geen alledaagse vakantiebestemmingen, maar wie op reis of op familiebezoek gaat naar Jemen zal dit meestal doen m…
De Arabische wereld: wat is de Arabische wereld?Veel mensen denken bij de Arabische wereld aan de Islamitische landen. Maar het islamitische land Turkije is bijvoorbeel…
Saoedi-Arabië - Feiten en CijfersSaoedi-Arabië beslaat het grootste deel van het Arabisch schiereiland. De Saoedische monarchie is aan het begin van de 2…
Saoedi-Arabië: Land van olie, woestijn en gesluierde vrouwenSaoedi-Arabië is een Arabisch land dat de tongen losmaakt of het nu gaat om oorlogen, geloof, burka's, olie of de woesti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DVC
  • Leeuwarder Courant 7 april 2015/ 8 april/ 15 april 2015/
  • Friesch Dagblad 7 april 2015/ 10 april 2015/ 20 april 2015/ 21 april 2015
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/vs-stuurt-marineschepen-naar-jemen geraadpleegd 20 april 2015
  • http://nos.nl/artikel/2031684-president-jemen-bedankt-saudi-s.html geraadpleegd op 3 mei 2015
  • http://nos.nl/artikel/2032315-ex-president-jemen-roept-op-tot-vredesonderhandelingen.html geraadpleegd op 3 mei 2015
  • http://nos.nl/artikel/2031705-conflict-in-jemen-alleen-maar-groter-geworden.html geraadpleegd op 3 mei 2015

Reageer op het artikel "Jemen – april 2015"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 28-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Terrorisme
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!