Vrijhandelsverdrag TTIP kent niet alleen voordelen

Vrijhandelsverdrag TTIP kent niet alleen voordelen Via een vrijhandelsverdrag onder de naam TTIP willen de VS en Europa economisch nauwer met elkaar samenwerken. Beide continenten zouden een gemeenschappelijk economische markt kunnen vormen die uit zo'n 800 miljoen consumenten bestaat. Veel handelsbelemmeringen kunnen wegvallen. Maar waarom hebben we überhaupt een vrijhandelsovereenkomst nodig? Wie profiteert ervan en wie betaalt het? En wat verandert er voor de consument?

De plannen voor TTIP niet door iedereen goed ontvangen

Europa en de VS willen economisch meer met elkaar optrekken via een vrijhandelsovereenkomst onder de naam TTIP. De discussie over dat Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP), bracht al heel wat commotie met zich mee. Zo vreest bijvoorbeeld de levensmiddelensector dat na de invoering van TTIP niet langer elke Europese kaas of wijn als specialiteit kan worden beschermd. Men voorziet dat dergelijke regionaal beschermde producten als gevolg daarvan ook in de Verenigde Staten kunnen worden geproduceerd.
Maandenlang waren voor- en tegenstanders van de vrijhandelsovereenkomst met elkaar in discussie. Critici vrezen dat de hoge verbruikersstandaards van Europese lidstaten in het gedrang komen en dat er voor de landen nadelen kunnen ontstaan door de investeringsbescherming. Voorstanders wijzen erop dat door de vereenvoudiging van het handelsverkeer uiteindelijk meer economische groei zal intreden.

Het idee voor TTIP

Al in de negentiger jaren van de vorige eeuw waren er de eerste geluiden over de vorming van een vrijhandelszone tussen de VS en Europa om zo de opkomende economieën in Azië het hoofd te kunnen bieden. En hoewel de feitelijke onderhandelingen voor een vrijhandelsovereenkomst tussen de VS en Europa al in juni 2013 zijn gestart, wordt niet met een snel resultaat gerekend. Reden: beide onderhandelende partijen zijn het bij lange na nog niet eens over de mate waarin tarieven, veiligheidsnormen en mededingingsregels moeten worden aangepast.

Voordelen voor de economie

Her vrijhandelsverdrag kan de economische bedrijvigheid zowel in VS als in Europa weer aanzwengelen. Volgens een Duits onderzoek van de Bertelsmannstichting kunnen op die manier tot twee miljoen nieuwe banen worden gecreëerd. Niet voor niets dat bondskanselier Angela Merkel in dat verband sprak van “een impuls voor de totale wereldhandel”.

Voordelen voor bedrijven

De Verenigde Staten zijn een belangrijke exportmarkt voor Nederlandse bedrijven. Die zullen dus veel baat hebben bij een vrijhandelszone omdat ze hun producten gemakkelijker kunnen verkopen in de Verenigde Staten. Maar zoals hiervóór al aangegeven met betrekking tot regionale specialiteiten, is de industrie niet eensgezind hoe met TTIP om te gaan. Terwijl bepaalde sectoren in de voedingsmiddelenindustrie zich inzetten voor bescherming van regionale delicatessen, vinden daarentegen de melkindustrie en bakkerijbranche deze vorm van protectionisme niet zo belangrijk.

Voordelen voor de consument

Door het wegvallen van tarieven zijn fikse prijsverlagingen op producten en diensten te verwachten. Gemiddeld drie tot vijf procent kan als gevolg daarvan worden geschrapt. Bovendien wil men het eens worden over gemeenschappelijke standaards voor producten en diensten. Ter illustratie: wordt een geneesmiddel na uitvoerige testen toegelaten op de Amerikaanse markt, dan zou dat ook voor Europa zonder aanvullende toetsing kunnen gelden. Althans, zo ziet de Europese Commissie dat. In farmaceutische kringen evenwel, denkt men daar heel anders over.

Nadelen voor consumenten

Juist deze uniforme standaards baren veel Europese consumenten zorgen. Want wat in de VS zonder al te veel problemen in de schappen van supermarkten en apotheken of op het bord van de consument belandt, zou als gevolg van het hoge niveau van consumentenbescherming in Europa tot mislukken gedoemd zijn:
  • afschrikwekkend bijvoorbeeld daarvan is de chloorkip, die voor desinfectie in een chloorbad gewassen wordt;
  • ook het gebruik van hormonen bij de vleesproductie is in de Verenigde Staten veel minder problematisch dan bij ons;
  • en ten aanzien van het thema gentechnologie in de voedingsmiddelenindustrie, blijven de normen in de Verenigde Staten mijlenver achter bij die in Europa;
  • veel burgers zijn bevreesd dat met name op het gebied van energie, gezondheid, milieu en werknemersrechten de hoge Europese standaards geweld worden aangedaan;
  • daarnaast is er kritiek op de mogelijke privatisering van de sectoren gezondheidszorg en onderwijs en dus een verlaging van de Europese normen tot de Amerikaanse niveaus.

De Europese Commissie evenwel, probeert al die twijfels te weerleggen.
Gerelateerde artikelen
De Partij voor de Dieren (PvdD)De Partij voor de Dieren (PvdD)Onder het kabinet Balkenende (en daarvoor) werd er jarenlang weinig tot geen aandacht besteed aan dierenwelzijn en diere…
Het handelsverdrag CETAHet handelsverdrag CETAHet CETA-verdrag is een handelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada. Het doel van dit verdrag is om de handel tusse…
Economie: HandelsblokkenHandelsblokken spelen een belangrijke rol in de internationale economie. Wanneer we van een handelsblok spreken gaat het…

Al-Shabaab – terreurorganisatie in Somaliënieuws uitgelichtAl-Shabaab – terreurorganisatie in SomaliëAl-Shabaab is een jihadistische organisatie van moslimterroristen die in Somalië en daarbuiten actief is. De organisatie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • http://www.nu.nl/economie/3971887/moet-u-weten-vrijhandelsverdrag-eu-vs-.html

Reageer op het artikel "Vrijhandelsverdrag TTIP kent niet alleen voordelen"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 01-04-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!