InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Boko Haram - het kalifaat in Nigeria

Boko Haram - het kalifaat in Nigeria

Boko Haram - het kalifaat in Nigeria Boko Haram is een terreurorganisatie die met schrikbewind en wreedheden een kalifaat wil vestigen in Afrika, te beginnen in Nigeria. Bijna elke dag maar zeker wekelijks staan de wreedheden van de terroristen in de krant. De organisatie streeft naar strikte naleving van de moslimwet sharia en schuwt geen middel om dat te bereiken. Ze beleven zelfs plezier aan het moorden. Hun taal is er een van overvallen en bommen, van ontvoeringen en executies. In augustus 2014 roept Boko Haram het kalifaat uit.

Abuja, hoofdstad van Nigeria

Sekte Boko Haram, kalifaat en sharia

Wat Islamitische Staat doet in Irak en Syrië doet Boko Haram in Nigeria. In wreedheden doen ze niet voor elkaar onder en in hun ideaal om een kalifaat te stichten is bij beide organisaties de weg naar het doel wreed en vol gruwelijkheden. Ze plegen de meest gruwelijke terroristische daden en dat allemaal in de naam van het geloof en de moslimwet sharia. Boko Haram heet officieel People Committed to the Propagation of the Prophet's Teachings and Jihad. Deze terreurgroep is als een sekte en heeft banden met Al Quaeda. De naam betekent Oplichting is zondig.

Bron: Michelle Obama, Office of the First Lady, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Michelle Obama, Office of the First Lady, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Meisjes van Chibok

Tijdens de opmars van IS in Irak en Syrië in 2014, komt regelmatig nieuws over de terreur van Boko Haram naar buiten. In april 2014 ontvoeren ze een grote groep schoolmeisjes bij Chibok, tot afschuw van de hele wereld. Van de 276 meisjes weten er 53 te ontsnappen. Vier meisjes worden gedood. In oktober 2014 komen de meisjes na onderhandelingen vrij. Ze zouden zijn geruild voor een aantal vooraanstaande Boko Haram leden die gevangen zaten. De groepering verzet zich tegen westers onderwijs, het zou niet eigen zijn aan de cultuur van het land en zijn opgedrongen door het Engelse koloniale bestuur. Het onderwijs moet zijn gebaseerd op de islam. Boko Haram verbiedt ook andere westerse verworvenheden zoals het dragen van T-shirts en lange broeken. Nigeria wordt geregeerd door ongelovigen, meent Boko Haram, en daar wil de terreurbeweging met harde hand verandering in brengen. Op 24 augustus 2014 roept Boko Haram het kalifaat uit.

Militaire strijd in Nigeria

Boko Haram is opgericht in 2002. Sinds 2009 voert de groep een militaire strijd om tot een islamitische staat te komen. Geen middel wordt geschuwd. Dorpen worden aangevallen, platgebrand en de bewoners opgejaagd en vermoord. Het brengt tienduizenden vluchtelingen op de been, mensen die om hun hachje te redden alles achterlaten. Er zijn bomaanslagen en executies. De terroristen zijn vooral actief in het noordoosten van Nigeria, maar voeren ook aanslagen uit in de hoofdstad Abuja. Het geweld is sinds het begin van 2014 verhevigd. Door het jaar heen vinden vele, vele aanslagen en ontvoeringen plaats.

2015

Januari

Het jaar begint verschrikkelijk voor de inwoners van Baga. Er wordt een grote aanslag gepleegd en het dorp wordt verwoest. Er zijn honderden slachtoffers, maar er wordt ook gesproken over 2000 doden. De terroristen komen met zware wapens en schieten in het rond. Ze jagen op motoren achter vluchtende mensen aan en bijna niemand kan ontsnappen aan het geweld. De huizen worden paltgebrand. Baga en omliggende dorpjes zijn door Boko Haram bezet. Het Rode Kruis biedt hulp in de regio aan de gevluchte mensen. Ongeveer 2000 mensen hebben Baga kunnen ontvluchten. Er zouden driehonderd vrouwen zijn ontvoerd.

Boko Haram zet kinderen in om zelfmoordaanslagen te plegen. Soms zijn het meisjes van amper tien jaar oud die met een bomgordel een markt op moeten lopen om zichzelf en anderen op te blazen. Op 10 januari blaast een tienjarig meisje zichzelf op in de stad Maiduguri. Een dag later gebeurt iets dergelijks op een markt in Potiskum. Twee meisjes worden verplicht tot de daad en ze slepen drie mensen mee de dood in. Zeker 26 mensen raken gewond.

Baga

10 januari 2015

Boko Haram nam ook de militaire basis bij Baga in, waar een multinationale strijdmacht was gevestigd met militairen uit Tsjaad, Nigeria en Kameroen. Het Nigeriaanse leger start op 9 januari een offensief tegen de terreurbeweging om de stad Baga te heroveren. Het leger zet daarbij gevechtsvliegtuigen en militairen in. Uit satellietbeelden blijkt dat de dorpen Baga en Doron bijna volledig van de kaart zijn geveegd.

Mabass

20 januari 2015

Op 18 januari ontvoert Boko Haram tachtig mensen van het dorp Mabass in Kameroen. Het zou om dertig volwassenen en vijftig kinderen gaan. Op 19 januari bevrijdt het Kameroense leger er 24 van de tachtig. Drie mensen zouden bij die actie zijn gedood.
Afrikaanse landen willen een interventiemacht gaan vormen om de terreurbeweging aan te pakken.

26 januari 2015

De terreurbeweging valt in de nacht van 23 op 24 januari de Nigeriaanse stad Maiduguri aan. Meer dan tweehonderd mensen worden gedood. Boko Harma viel de stad van drie kanten aan, maar de militanten lijken stand te houden. Er wonen meer dan een miljoen mensen in de stad.

In de deelstaat Adamawa werd een bloedbad aangericht. Er werd gemoord, geplunderd en brand gesticht en tientallen vrouwen en kinderen werden ontvoerd.

Op 23 januari liet de terreurbeweging 10 mensen vrij die al sinds 6 januari gegijzeld waren in noordoost Nigeria. Deze mensen hebben niets meer, hun huizen zijn opgeblazen.

27 januari 2015

Voorzitter van de Afrikaanse Unie (AU) Nkosazana Dlamini Zuma roept de Afrikaanse landen op om te strijden tegen Boko Haram. De voorzitter zei dat tijdens een bijeenkomst van de ministers van Buitenlandse Zaken in Addis Abeba. De wereld moet strijden tegen extremisme maar Afrika moet zich storten op het gevaar van Boko Haram, meent Zuma.

29 januari 2015

Boko Haram zaait dood en verderf en de mensen die aan de terreurdaden weten te ontkomen vertellen dat de autoriteiten de extremisten geen strobreed in de weg leggen. Boko Haram steelt voedsel en steekt daarna alles in brand. Er zijn geen militairen die de terroristen tegenhouden. De mensen vluchten naar de bergtoppen en wie niet op tijd weet te ontkomen, vooral vrouwen en kinderen, wordt ontvoerd.

Boko Haram valt nog steeds Maiduguri aan en heeft drie van de vier toegangswegen in handen en strijdt om de vierde. Als het Boko Haram lukt om ook die toegangsweg in handen te krijgen dan zitten de mensen in de stad in de val. Er wordt geen genade geboden, wordt duidelijk gemaakt.

1 februari 2015

De Afrikaanse Unie neemt maatregelen.

1 maart 2015

Boko Haram ontvoert meisjes en stuurt ze met bomgordels de markt op.

1 april 2015

Boko Haram wordt door Nigeria en de buurlanden teruggedrongen.

1 mei 2015

Het Nigeriaanse leger bevrijdt honderden vrouwen en kinderen.

1 juni 2015

Vrouwen worden ingeschakeld in de strijd of als menselijk schild gebruikt. Boko Haram brandt complete dorpen plat en moordt de bewoners uit.

1 juli 2015

Enkele van de ontvoerde meisjes van Chibok worden gedwongen mee te vechten.

1 augustus 2015

De radicaal islamitische beweging zou een leiderswisseling ondergaan hebben.

1 september 2015

Boko Haram imiteert de propaganda en gevechtsmethoden van Islamitische Staat.

1 oktober 2015

Boko Haram is de terroristische evenknie van Islamitische Staat.

1 november 2015

Niet alleen Nigeria maar ook de buurlanden gaan gebukt onder de terreur van Boko Haram.

1 december 2015

Boko Haram heeft van het gebied rond het Sambisa-woud en het Tsjaadmeer een oorlogsgebied.

1 januari 2016

Britse militairen gaan het Nigeriaanse leger helpen bij het verzamelen van inlichtingen en trainen Nigeriaanse militairen bij het ontmantelen van explosieven

1 februari 2016

Boko Haram heeft zich teruggetrokken in het Mandara-gebergte.

1 maart 2016

Het is een jaar geleden dat de nieuwe president aantrad. Boko Haram is ondanks zijn belofte nog altijd niet verslagen.

1 april2016

De terreur heeft effect op miljoenen mensen, kinderen kunnen niet naar school en gemeenschappen raken ontwricht.

1 mei 2016

Twee ontvoerde Meisjes van Chibok komen terug en vertellen over gruwelijkheden die ze hebben meegemaakt.

1 juni 2016

Voor de extremistisch islamitische beweging is zelfs de moskee niet heilig.

1 juli 2016

De terreurdaden gaan tijdens de ramadan 'gewoon' door.

1 augustus 2016

Er is een humanitaire ramp gaande door water- en voedselgebrek.

1 september 2016

De terreurbeweging saboteert olieinstallaties en olieleidingen.

1 december 2016

Bodo Haram is bijna verslagen, meldt de president van Nigeria.

Nigeria

Legenda
A. Abuja
B. Baga
C. Potiskum
D. Maiduguri
E. Chibok

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boko Haram - terreur in augustus 2015Boko Haram - terreur in augustus 2015De terreurgroep Boko Haram strijdt voor een islamitische staat. In de zes jaar tijd van hun opmars zijn er duizenden men…
Boko Haram - terreur in Afrika in juni 2016Boko Haram - terreur in Afrika in juni 2016Boko Haram is de terreurorganisatie die in Afrika actief is en daar hetzelfde wil als IS in Syrië en Irak en omliggende…
Boko Haram - terreur in Afrika in mei 2016Boko Haram - terreur in Afrika in mei 2016Twee van de ontvoerde meisjes van Chibok komen in deze maand na twee jaar terug in hun dorp. Het ene meisje werd in een…
Boko Haram - terreur in september 2015Boko Haram - terreur in september 2015Boko Haram is een terreurorganisatie die vooral actief is in Nigeria en haar buurlanden. De groep toont overeenkomsten m…
Boko Haram - terreur in Afrika in april 2016Boko Haram - terreur in Afrika in april 2016De terreur in Nigeria, Tsjaad, Kameroen en Niger gaat maar door. Het heeft een groot effect op het leven van de mensen d…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Boko_Haram geraadpleegd p 12 januari 2015
  • http://www.nu.nl/buitenland/3906194/schoolmeisjes-nigeria-vrij-dankzij-bestand-boko-haram.html geraadpleegd op 12 januari 2015
  • Friesch Dagblad 10 januari 2015/ 20 januari 2015/ 26 januari 2015
  • http://www.independent.co.uk/incoming/article9356489.ece/alternates/w460/nigeria-boko-haram-graphic.jpg geraadleegd op 12 januari 2015
  • Leeuwarder Courant 16 januari 2015/ 29 januari 2015
  • http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3837974/2015/01/26/Heel-Afrika-moet-een-vuist-maken-tegen-Boko-Haram.dhtml geraadpleegd op 27 janurai 2015
  • Afbeelding bron 1: Michelle Obama, Office of the First Lady, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Boko Haram - het kalifaat in Nigeria"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 04-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Terrorisme
Schrijf mee!