InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019

Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019 Ruim vier jaar na de verkiezingen van 17 maart 2015 gaan de Israëliërs opnieuw naar de stembus. De verkiezingsdatum is april 2019. Het vierde kabinet van Netanjahoe heeft het net geen 4 jaar volgehouden. Tijdens een vergadering op maandag 24 december 2018 in het kabinet van de premier, waren leiders van de vijf fracties van de coalitie het erover eens dat de huidige enge regering onhoudbaar is en dat de 20e Knesset vroegtijdig moet worden ontbonden en nieuwe verkiezingen moeten worden gehouden. De verkiezingen zullen op 9 april 2019 worden gehouden.

Januari 2019

9 januari 2019

Peiling:
  1. Likoed 32 zetels
  2. Yesh Atied 13 zetels
  3. Veerkracht voor Israël 12 zetels
  4. Arabische Lijst 12 zetels
  5. Nieuw Rechts 8 zetels
  6. Arbeidpartij 8 zetels
  7. Verenigd Tora Jodendom 7 zetels
  8. Kulanu 5 zetels
  9. Merets 5 zetels
  10. Joods Huis 5 zetels
  11. Shas 5 zetels
  12. Gesher 4 zetels
  13. Jisraeel Beitenoe 4 zetels
  14. Hatnua (haalt kiesdrempel niet)

Verenigd Tora Jodendom partij heeft een verzoek ingediend bij Knesset officials om de splitsing in de twee samenstellende facties woensdag goed te keuren. De stap, die naar verwachting zal worden goedgekeurd, zal de gezamenlijke VTJ-lijst in de 20e Knesset beëindigen, en in plaats daarvan de niet-chassidische Degel Hatorah en Hasidic Agudat Yisrael-facties behouden. VTJ-partijbeambten vertelden Behadrei Haredim dat de stap "procedureel" was en belemmerden geen onderhandelingen om de alliantie voor de Knesset-verkiezing van dit jaar te vernieuwen. Maar de gesprekken tussen de twee facties over een verenigde lijst voor de verkiezingen in april zijn de afgelopen weken tot stilstand gekomen, met gemengde signalen van partijbeambten over de vooruitzichten voor de VTJ-alliantie. Terwijl vice-minister van Volksgezondheid Yaakov Litzman (Agudat Yisrael) zijn vertrouwen uitsprak dat de twee partijen weer zouden samen gaan bij de verkiezingen voor de 21e Knesset, zeiden functionarissen van Degel Hatorah dat de partij de haalbaarheid van afzonderlijk lopen verkent.

Rusland ontkende op woensdag geen enkele betrokkenheid bij vermeende inmenging in de komende Israëlische verkiezingen, waarbij een hoge ambtenaar in Moskou zei dat mensen de Israëlische media niet moesten lezen. De commentaren kwamen een dag nadat de Israëlische media de directeur van de Shin Bet binnenlandse veiligheidsdienst, Nadav Argaman, citeerden als waarschuwing tegen de bemoeienis van een vreemd land bij de verkiezingen van 9 april, zeggend dat de stap de resultaten van de verkiezingen kon beïnvloeden. "Rusland is niet betrokken en is niet van plan zich te mengen in de verkiezingen in welk land dan ook", zei de woordvoerder van het Kremlin, Dimitri Paskov, aan verslaggevers. Volgens het Russische dagblad Izvestia zei hij ook dat mensen "de Israëlische media niet moeten lezen".

4 januari 2019

Wetgevers en belangrijke activisten van de Labour Party roepen voorzitter Avi Gabbay op om zijn positie voor een andere kandidaat te verlaten in het licht van de vrije val van Labour in de peilingen. MK Eitan Cabel dringt aan op een primary die zal bepalen wie de Labour Party zal leiden bij de komende verkiezingen: "Ik heb niets om mijn excuses voor te maken en uit te leggen," vertelde Cabel aan Yedioth Ahronoth. "We staan op de drempel van de kiesdrempel." Cabel voegde eraan toe: "Uit peilingen blijkt dat het publiek een gebrek aan vertrouwen in ons toont en we ons niet kunnen blijven gedragen alsof we in een luchtbel zijn afgesneden. Ik zal er alles aan doen om ons thuis te redden."

Een nieuwe peiling in opdracht van Maariv stelde vast dat de Likud 30 Knesset-zetels zou krijgen in de komende verkiezingen in april, zelfs als premier Netanyahu wordt aangeklaagd door procureur-generaal Avichai Mandelblit. Likud heeft consistent gepeild op 30 zetels, wat betekent dat een aanklacht tegen de premier geen effect zou hebben op de algemene verkiezingen.

3 januari 2019

Als de verkiezingen vandaag werden gehouden, zou de Likud-partij van premier Binyamin Netanyahu 28 Knesset-zetels winnen, volgens een Magar Mohot-onderzoek (Brain Base) voor de krant Yisrael Hayom.

Peiling:
  1. Likoed 28 zetels
  2. Veerkracht voor Israël 13 zetels
  3. Yesh Atied 13 zetels
  4. Arabische Lijst 9 zetels
  5. Nieuw Rechts 8 zetels
  6. Arbeidpartij 7 zetels
  7. Kulanu 7 zetels
  8. Verenigd Tora Jodendom 6 zetels
  9. Merets 6 zetels
  10. Gesher 5 zetels
  11. Jisraeel Beitenoe 4 zetels
  12. Hatnua 4 zetels
  13. Joods Huis 4 zetels
  14. Shas 3 zetels

2 januari 2019

Voormalig minister van Defensie Moshe Ya'alon registreerde vandaag een nieuwe partij voor de komende verkiezingen, genaamd 'Telem', het Hebreeuwse acroniem van 'Nationale Staatsmanachtige Beweging'. "Dit is een feestdag, een spannende dag voor de burgers van Israël", zei Ya'alon, die de regerende Likud-partij verliet nadat hij door premier Benjamin Netanyahu van het ministerie van Defensie was verdreven. "Dit is een dag van hoop vermengd met een immense verantwoordelijkheid die ik en mijn partners op deze reis voelen."

Peiling:
  1. Likoed 31 zetels
  2. Veerkracht voor Israël 12 zetels
  3. Arabische Lijst 12 zetels
  4. Yesh Atied 10 zetels
  5. Arbeidpartij 8 zetels
  6. Verenigd Tora Jodendom 7 zetels
  7. Nieuw Rechts 6 zetels
  8. Kulanu 5 zetels
  9. Jisraeel Beitenoe 5 zetels
  10. Gesher 5 zetels
  11. Merets 5 zetels
  12. Shas 5 zetels
  13. Hatnua 5 zetels
  14. Joods Huis 4 zetels

1 januari 2019

De Zionistische Unie, een gezamenlijke lijst van de Israëlische Labour-partij en de kleinere Hatnuah-factie, is voor de verkiezingen voor de 21e Knesset uit elkaar gevallen. Op dinsdagochtend meldde Labour-chef Avi Gabbay dat hij de samenwerking tussen de twee facties beëindigde. "Ik had gehoopt en geloofde dat de verandering [in partijleiding] en ons nieuwe partnerschap zou leiden tot onze groei, tot een echte verbinding," zei Gabbay. "Maar het publiek is wijs, het ziet dat dat niet het geval is, en [het publiek] is weggegaan. Ik geloof nog steeds in samenwerking, in het leggen van verbanden en in het maken van een grote verandering in de achtergrond van het blok. Maar de succesvolle allianties vereisen vriendschap, vasthouden aan afspraken en trouw blijven tot het einde. Dit is niet wat er is gebeurd in dit partnerschap."

December 2018

31 december 2018

De voorverkiezingen voor Meretz's Knesset-lijst zullen worden gehouden op 14 februari, meldde de verkiezingscommissie van de partij vandaag. Voor het eerst in de geschiedenis van Meretz wordt de Knesset-lijst gekozen in een open voorverkiezing, waarin iedereen die zich vóór 13 januari registreert kan stemmen.

De voorverkiezingen voor de lijst met Labour-kandidaten voor de Knesset vinden plaats op 12 februari. Ongeveer 60.000 leden van de partij kiezen hun vertegenwoordigers op stembureaus in het hele land.

Minister van Bouw en Huisvesting Yoav Gallant verlaat de Kulanu-partij en de Knesset om zich bij Likud aan te sluiten.

30 december 2018

Minister van Onderwijs Naftali Bennett en minister van Justitie Ayelet Shaked gaan een nieuwe partij vormen. Dat werd gisteren bekend gemaakt. De partij heet "Nieuw Rechts". Ze verlaten het Joods Huis. "Het Joodse huis is een zeer invloedrijke kracht geworden in de staat Israël, maar in het afgelopen jaar en nog meer in de afgelopen maanden is dit tijdperk van onze grote invloed geëindigd", zei Bennett. "Premier Netanyahu begreep dat het prachtige religieuze zionisme in zijn zak zit, dat het niet uitmaakt hoe lang hij ze altijd verraadt, maar dat ze bij hem blijven." Bennett heeft speciale kritiek op premier Netanyahu bewaard. "Netanyahu stort geld in contanten naar Hamas", beweerde Bennett, en noemde het "capitulatie voor bescherming".

In eerste peiling krijgt Nieuw Rechts 10 zetels. Het Joods Huis blijft steken op 4 zetels. Ze gaan naar de verkiezingen samenwerken en hebben dan mogelijk 14 zetels. Dat is meer zetels dan het Joods Huis haalde in de laatste peiling toen Nieuw Rechts nog niet bestond, namelijk 11 zetels. Overigens blijkt uit een andere peiling van Channel 2 dat Nieuw Rechts slechts 6 zetels krijgt en het Joods Huis 4.

27 december 2018

Voormalig stafchef Benny Gantz registreerde donderdag zijn nieuwe partij, "Veerkracht voor Israël." Ganz overweegt mogelijke leden om zich bij zijn partij aan te sluiten, en houdt bijeenkomsten met andere partijhoofden en hoge politieke figuren.

26 december 2018

De Knesset is vandaag ontbonden. Verkiezingen worden op 9 april 2019 gehouden.

Premier Netanyahu waarschuwde de leiders van de Yesha-raad voor wat er te wachten staat als links de komende verkiezingen in april zou winnen. "We worden geconfronteerd met een verkiezingscampagne en links probeert een regeringsverandering te bewerkstelligen in de mobilisatie van de media en andere systemen, en ze zijn allemaal volledig gemobiliseerd," vertelde Netanyahu de gemeentelijke leiders tijdens een vergadering op woensdag. "De komende verkiezingen moeten we winnen, het is de strijd om het huis", voegde Netanyahu eraan toe. "Het lot van de staat en de nederzetting zijn niet vanzelfsprekend, we moesten ook hard werken tegen de huidige Amerikaanse regering om de grote successen die we naar de nederzettingen brachten, te bewerkstelligen. Dit alles is niet gegarandeerd, want later, onder een linkse regering zal alles in een oogwenk worden omgekeerd.Ē

Danny Danon neemt ontslag als VN-ambassadeur om in de aankomende Likud-voorverkiezingen te strijden.

25 december 2018

Oud-minister van Defensie en chef-staf Moshe Ya'alon kondigde dinsdag aan dat hij een nieuwe partij opricht. "De kandidaten op de lijst van de partij, die binnenkort zullen worden gepresenteerd, zijn het beste van Israël," schreef hij op Facebook. Bovendien riep Ya'alon op om samen te werken om "een beter alternatief te bieden voor het leiderschap van Israël."

24 december 2018

Waarschijnlijk zullen de verkiezingen op 9 april 2019 worden gehouden. De Knesset zal volgende week ontbonden worden.

Knesset-voorzitter Yuli-Yoel Edelstein heeft de leiders van de coalitiepartijen naar zijn kantoor opgeroepen na de aankondiging door de coalitie van de verkiezingen van de Knesset. Later vandaag zal de voorzitter de leiders van de oppositiepartijen ook uitnodigen om de datum van de ontbinding van de Knesset en het houden van de verkiezingen zo snel mogelijk samen te vatten.

Netanyahu zegt dat vroege verkiezingen niet konden worden gehouden voordat de terreurtunnels van Hezbollah werden geneutraliseerd.

Waarom vervroegde verkiezingen?

Vanwege onenigheid over dienstplicht voor charediem (ultraorthodoxe Joden). Eerder was Jisraeel Beitenoe uit de coalitie gestapt nadat minister van defensie Avigdor Lieberman aftrad vanwege onenigheid over Israëls beleid ten aanzien van de raketten uit Gaza. De fractievoorzitters stemden unaniem voor vervroegde verkiezingen, die begin april 2019 zullen plaatsvinden. De verkiezingen voor de 21ste Knesset worden gehouden net iets meer dan vier jaar na de vorige stemming, die werd gehouden op 17 maart 2015. Het besluit werd genomen nadat premier Binyamin Netanyahu partijleiders bijeengeroepen uit zijn smal heersende coalitie in een laatste poging om een pad voorwaarts te plannen voor een cruciale haredi wetsvoorstel, gericht op het behoud van concept uitstel voor full-time yeshiva studenten, terwijl het opleggen van financiële sancties op yeshivas die niet voldoen aan dienstverrichtingscontingenten.

De verkiezingen - algemene informatie

Alle burgers van 18 jaar en ouder hebben stemrecht. Het opkomstpercentage is altijd behoorlijk hoog. Vaak wordt zelfs de 80% gehaald. De kiezers kunnen op een politieke partij stemmen. Er zijn 120 zetels in de Knesset. Om een zetel te kunnen behalen moet een politieke partij minstens 2% van alle uitgebrachte stemmen hebben. In 1996 werd besloten om directe premiersverkiezingen te houden maar dat is in 2001 weer afgeschaft. Alleen personen die 21 jaar of ouder zijn kunnen gekozen worden. Ze mogen geen strafblad hebben en geen officiële functie vervullen (zoals president, opperbevelhebber, rechter, etc.). De verkiezingsdag in Israël is een officiële vrije dag. Er mag niet buiten Israël gestemd worden, m.u.v. schepen, ambassades en consulaten. Een nieuwe regering kan hoogstens voor een periode van 4 jaar regeren. Een Knessetlid wordt aangewezen om een regering samen te stellen. Hiervoor geldt een periode van 28 dagen wat met 14 dagen verlengd kan worden. Lukt dit niet dan wordt een ander Knessetlid aangewezen. Deze heeft slechts 28 dagen de tijd.

Hoeveel kosten de verkiezingen 2019?

Volgens sommige schattingen zou overheidsfinanciering voor partijen de staat meer dan 300 miljoen NIS tijdens de verkiezingsperiode kunnen kosten, inclusief de financiering van grote partijvoorverkiezingen voor het eerst, nadat de eerder dit jaar aangenomen wetgeving kandidaten verbood van het ontvangen van bijdragen of het afsluiten van leningen. Het budget voor het Centrale Verkiezingscomité wordt geschat op 283 miljoen shekels. De verkiezingsdag kost het meest omdat dit een vrije dag is en de bevolking niet werkt. Dit kost 5 miljard shekels.

Uitslagen laatste verkiezingen 2015

Aantal zetels partijenAantal zetels partijen
  • Likoed - 30 zetels
  • Zionistische Unie - 24 zetels
  • Arabische lijst - 15 zetels
  • Yesh Atied - 11 zetels
  • Kulanu - 10 zetels
  • Het Joods Huis - 8 zetels
  • Shas - 7 zetels
  • Verenigd Tora Jodendom - 6 zetels
  • Jisraeel Beitenu - 6 zetels
  • Merets - 6 zetels

Welke partijen doen mee met de verkiezingen?

Likoed, Arbeidpartij, Hatnua, Veerkracht voor Israël, Gesher, Nieuw Rechts Yesh Atied, Arabische lijst, Kulanu, het Joods Huis, Shas, Verenigd Tora Jodendom, Jisraeel Beitenu, Merets, Telem, Yahad, Zehut, Otzma Yehudit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?België heeft drie officiële landstalen en heeft een complexe regeringsstructuur. In totaal bestaan er zes regeringen die…
Verplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2018 en 2019 en schoolvakantiesWat zijn in 2017, 2018 en 2019 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat de data? Wie werkt heeft bovenop deze v…
Geen uitbetaling AOW ontvangenGeen uitbetaling AOW ontvangenHebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? S…
Betaaldata zorgtoeslag 2018 en 2019Betaaldata zorgtoeslag 2018 en 2019Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2018 en 2019, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2018 en…
Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Werken bij Albert Heijn is vaak werken tegen goede arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris, personeelskorting en bonussen v…
Bronnen en referenties
  • Zie bronvermelding in het artikel
  • Nieuwsartikelen van Etsel op de InfoNu site
  • Jewish virtual library

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!