InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019

Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019 Ruim vier jaar na de verkiezingen van 17 maart 2015 gaan de Israëliërs opnieuw naar de stembus. De verkiezingsdatum is april 2019. Het vierde kabinet van Netanjahoe heeft het net geen 4 jaar volgehouden. Tijdens een vergadering op maandag 24 december 2018 in het kabinet van de premier, waren leiders van de vijf fracties van de coalitie het erover eens dat de huidige enge regering onhoudbaar is en dat de 20e Knesset vroegtijdig moet worden ontbonden en nieuwe verkiezingen moeten worden gehouden. De verkiezingen zullen op 9 april 2019 worden gehouden.

Maart 2019

11 maart 2019

Enquête: rechts versterkt ten koste van Blauw-Wit
Uit een enquête van Camille Fuchs die maandag door Channel 13 Television werd gepubliceerd, blijkt dat als de verkiezingen vandaag werden gehouden, het rechtse blok 64 Knesset-zetels zou winnen, tegen 56 in het linkerblok. Uit de peiling blijkt dat de Blauw-Wit partij verzwakt tot 31 zetels en dat de Likud 28 zetels krijgt. Zevenenveertig procent stemde premier Binyamin Netanyahu terug in functie, slechts 37 procent ondersteunde de Blauw-Wit leider Benny Gantz en 16 procent onbeslist.

10 maart 2019

Enquête: Likud verkleint de kloof
Een nieuwe Yediot Aharonot-peiling, uitgevoerd op donderdag en vrijdag door het Midgam Institute onder leiding van Mina Tzemach en Mano Geva, constateert dat de Blauw-Wit partij van Benny Gantz en Yair Lapid nog steeds leidt met 33 zetels. De Likud wint 29 zetels. De Labour-partij komt op de derde plaats met 10 Knesset-zetels. Onder de andere partijen is er bijna geen significante verandering in het aantal Knesset-zetels vergeleken met de laatste peiling: VTJ 7, Hadash-Ta'al 7, Shas 6, de Unie van Rechtse Partijen 6, Meretz 5, Nieuw Rechts 5, Yisrael Beytenu 4 en Kulanu 4. Onder de blokken is er hoofdzakelijk een gelijkspel: het rechtse blok heeft in totaal 61 zetels, vergeleken met het centrum-links blok en de Arabieren, die samen 59 Knesset-zetels hebben.

7 maart 2019

Verkiezingscommissie diskwalificeert Balad-Ra'am Partij van deelname
De centrale verkiezingscommissie diskwalificeerde woensdag de Verenigde Arabische Lijst en de Nationale Democratische Vergadering (Balad-Ra'am) partijen van deelname aan de komende verkiezingen.

5 maart 2017

Nieuwe peiling laat rechtse blok herwinnende kracht zien
Een nieuwe poll gepubliceerd door Walla! laat zien dat het rechtse blok terugkeert naar de macht. De peiling, uitgevoerd door Panels Politics, toont dat de centrum-linkse "Blauwe en Witte" partij 36 Knesset zetels in de komende verkiezingen wint, maar er niet in slaagt om een ​​coalitie te vormen. De Likud-partij van de Israëlische premier Binyamin Netanyahu zou 31 Knesset-zetels ontvangen. De Verenigd Rechtse Partij en VTJ-partij zouden elk zeven Knesset zetels ontvangen, terwijl Nieuw Rechts er zes zou krijgen. De partij Kulanu van de minister van Financiën, Moshe Kahlon, die in vorige peilingen de kiesdrempel niet heeft gehaald, zou zes zetels krijgen, waarbij de Sefardisch-haredi Shas-partij net de kiesdrempel met vier zetels zou passeren. Zowel de Zehut-partij van Moshe Feiglin als Yisrael Beytenu van de voormalige minister van Defensie, Avigdor Liberman, slagen er niet in de kiesdrempel te overschrijden. Aan de linkerkant zou de Arbeiderspartij 8 Knesset-zetels winnen, waarbij Meretz zes zetels zou winnen en de Arabische Hadash-Ta'al-lijst negen Knesset-zetels zou krijgen. MK Orly Levi-Abekasis' partij slaagt er niet in de kiesdrempel te overschrijden, net als de Arabische Ra'am-Balad lijst. De peiling omvatte 987 Israëli's die de verschillende sectoren van de Israëlische samenleving vertegenwoordigen. Het heeft een foutmarge van 3,4%.

3 maart 2019

Poll: 61 zetels voor het linkse blok
Poll van zondagmorgen geeft voordeel van 2 zetels voor links over rechts. Gantz en Lapids Blauw en Wit krijgen 38 zetels, Likud 30. De Arabische partij Hadash-Taal staat derde met 9 zetels. De Arbeiderspartij wint 8 zetels en de unie van Joods Huis-National Unie-Otzma Jehoed krijgt 7 zetels. Een vergelijkbaar aantal zetels wordt verwacht voor VTJ. Meretz en Nieuw Rechts krijgen 6 zetels, Kahlon krijgt 5 zetels en Shas 4 zetels. De partijen die de drempel niet overschrijden: Yisrael Beytenu, Orly Levy's Gesher, Moshe Feiglin's Zehut en de Verenigde Arabische lijst (Ra'am) -Balad.

1 maart 2019

Blauw en Wit leidt met 9 zetels meer dan Likoed
De peiling, uitgevoerd door i24NEWS voor Israël Hayom, toonde aan dat als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden, Gantz 38 Knesset zetels zou winnen en de Likoed met slechts 29 zou achterlopen. Het onderzoek toonde ook aan dat, hoewel de Blauw en Wit partij de meeste zetels heeft, het moeilijk zou zijn om een ​​coalitie te vormen, omdat het rechtse blok nog steeds groter is dan het linkse blok. Een coalitie bestaande uit de Blauw en Wit partij, Arbeiderspartij, Meretz en zelfs Kulanu zou maar 55 Knesset zetels hebben - zes minder dan de vereiste 61. Het rechtse blok met 62 Knesset zetels in totaal zou echter gemakkelijk in staat zijn om een ​​coalitie te vormen. Voormalig minister van defensie Ya'alon zegt dat Blauw en Wit een coalitie wil vormen met de Likoed zonder Netanyahu.

Februari 2019

24 februari 2019

Poll: Gantz-Lapid leidt Likud, blokken gelijk op
Nieuwe poll geeft Blauw en Wit partij 35 zetels, Likud 29 zetels. Rechtse, centrumlinks blokken gelijk met 48 zetels, Haredim en Arabieren krijgen elk 12 zetels.

21 februari 2019

Gantz en Lapid gaan samen: "Blauw en Wit"
Israël Veerkracht en Yesh Atid zijn het eens over de gezamenlijke Knesset-run. Voormalig IDF-stafchef Gabi Ashkenazi treedt ook toe. Gantz en Lapid stemden onder andere in met een roulatie in de functie van premier. Gantz zal eerst in de post dienen en Lapid zal hem na twee en een half jaar vervangen. De nieuwe partij heet "Blauw en Wit".

20 februari 2019

Enquête: rechts - religieus blok verliest meerderheid
Dag voor de deadline voor registratie voor aankomende verkiezingen, poll toont Links-Arabisch blok (61 zetels) neemt de leiding over van rechts-religieus blok (59 zetels). Wel is Likoed nog veruit de grootste partij met 31 zetels. Israël Veerkracht heeft slechts 19 zetels in de peiling.

18 februari 2019

Livni kondigt einde van politieke carrière aan
De voormalige minister van Justitie vecht terug tegen tranen en kondigt het einde van de politieke carrière aan, zegt dat Hatnuah-partij niet aan de komende verkiezingen zal deelnemen.

12 februari 2019

Netanyahu: 'Ik zal geen regering vormen met Gantz'
Premier Benjamin Netanyahu zei dat hij maandagavond geen regering meer zal vormen met de Israel Veerkracht Partij, onder leiding van voormalig IDF-chef Benny Gantz, voor het eerst sinds Gantz aan de race deelnam. "Ik zal een door Likoed geleide nationale regering vormen, een rechtse regering", zei de premier tijdens een ontmoeting met religieuze groeperingen in Jeruzalem. Vervolgens riep hij alle kleine rechtse partijen op om de strijdkrachten te verenigen voorafgaand aan de verkiezingen in april, om te voorkomen dat rechtse stemmen verloren gaan aan partijen die geen plaatsen in de volgende Knesset zullen winnen. De Israel Veerkracht Partij antwoordde: "We zullen een zionistische regering vormen die Netanyahu zal vervangen."

7 februari 2019

In een peiling die vanavond werd gepubliceerd door Channel 13, zou, als er vandaag een verkiezing zou plaatsvinden, een gezamelijke Israel Veerkracht- Yesh Atid Lijst 36 zetels winnen, maar als ze zouden lopen zoals ze nu zijn, zou de Knesset er als volgt uitzien:

  1. Likud: 32
  2. Israël Veerkracht: 24
  3. Yesh Atid: 10
  4. Nieuw Rechts: 9
  5. Gemeenschappelijke lijst: 6
  6. Lijst van Achmed Tibi: 6
  7. Arbeid: 5
  8. Joodse Huis: 5
  9. Shas: 5
  10. Verenigd Tora Jodendom: 5
  11. Yisrael Beiteinu: 4
  12. Meretz: 4

6 februari 2019

Na telling van alle stemmen in de Likud-voorverkiezingen bleek Knesset-spreker Yuli Edelstein op de eerste plaats te zijn gekomen, minister van Transport Yisrael Katz kwam op de tweede plaats, derde was minister van Openbare Veiligheid Gilad Erdan en vierde was Gidon Sa'ar.

Likud lijst:
  1. Benjamin Netanyahu (voorzitter)
  2. Yuli Edelstein
  3. Yisrael Katz
  4. Gilad Erdan
  5. Gidon Sa'ar
  6. Miri Regev
  7. Yoav Galant
  8. Nir Barkat
  9. Yariv Levin
  10. Gila Gamliel
  11. Avi Dichter
  12. Zeev Elkin
  13. Tzachi Hanegbi
  14. Ofir Akunis
  15. Tzipi Hotovely
  16. Chaim Katz
  17. Yuval Steinitz
  18. David Amsalem
  19. Idan Pinchas (district Shfela)
  20. Amir Ohana
  21. Keuze van de voorzitter
  22. Ofir Katz (Galilee District)
  23. Etty Atia (district Dan)
  24. Yoav Kish
  25. David Bitan
  26. Keren Barak (Nieuwe vrouw)
  27. Shlomo Karai (Negev District)
  28. Keuze van de voorzitter
  29. Miki Zohar
  30. Avraham Negosa (Nieuwe immigrant)
  31. Michal Shir (District Tel Aviv)
  32. Mulla Patin (niet-jood)
  33. Keti Sheetrit (nieuwe vrouw)
  34. Mag Golan (jongeren)
  35. Uzi Dayan (kustvlakte)

3 februari 2019

Een gigantisch reclamebord van een glimlachende Amerikaanse president Donald Trump die handen schudden met premier Benjamin Netanyahu doemde op zondag op bij een hoofdingang van Tel Aviv, onderdeel van de herverkiezingscampagne van de leider. "Netanyahu, in een andere competitie", las het Hebreeuwstalige billboard in een uithaal naar het niveau van de tegenstanders van de veteraan-premier in de nationale verkiezingen van 9 april.

Na het vertrek van Bennett van het Joodse Huis, is de voormalige hoofd rabbijn Rafi Peretz van de IDF aangewezen als de nieuwe partijleider bij de aankomende verkiezingen.

1 februari 2019

Een groep rijke donoren in de Verenigde Staten zullen naar verluidt samenkomen om de verkiezingen van april te verslaan in het voordeel van premier Netanyahu. Volgens het haredi-magazine 'Bakehila' maken de donoren zich zorgen over de recente peilingen waaruit blijkt dat de voormalige stafchef van de IDF, Benny Gantz, de kloof met Netanyahu oplost. Opiniepeilingen die de groep in opdracht heeft gegeven, tonen naar verluidt aan dat Netanyahu in moeilijkheden verkeert, waardoor zij vrezen dat links in staat is terug aan de macht te komen. Het donorteam hield vorige week een spoedvergadering in New York, hun eerste dergelijke bijeenkomst sinds de verkiezingen van 2015. Het rapport zegt dat de groep wordt geleid door rabbijn Yosef Yitzchak Aharonov, een rabbijn uit Chabad waarvan men lange tijd denkt dat hij in de buurt is van Netanyahu. Aharonov wordt verondersteld een belangrijke rol te hebben gespeeld bij het aan de macht brengen van Netanyahu in 1996, toen hij een gigantische Chabad-campagne coördineerde met de titel "Netanyahu is goed voor de Joden" die duizenden op straat bracht. Het rapport komt als Gantz met Netanyahu meedoet in recente peilingen. Sinds zijn aftrap van de campagne op dinsdag, hebben verschillende enquêtes getoond dat Gantz maar liefst 23 zetels heeft verzameld. Eén opiniepeiling concludeerde dat een potentiële unie tussen Gantz en Lapid hen met 35 zetels langs de Likud zou katapulteren, waardoor ze de volgende regering zouden kunnen vormen. Bovendien heeft Gantz de leemte gedicht in peilingen naar Israëliërs die volgens hen het meest geschikt zijn om premier te zijn. Uit een peiling van Channel 13 bleek dat Netanyahu en Gantz 42% vasthielden, terwijl Hadashot Netanyahu iets hoger dan Gantz vond met een marge van 36% tot 36%.

Januari 2019

30 januari 2019

Peiling:
  1. Likoed 29 zetels
  2. Veerkracht voor Israël 19 zetels
  3. Yesh Atied 12 zetels
  4. Arbeidpartij 7 zetels
  5. Nieuw Rechts 7 zetels
  6. Verenigd Tora Jodendom 7 zetels
  7. Odeh’s Hadash/Balad 7 zetels
  8. Ahmed Tibi's Ta'al 5 zetels
  9. Kulanu 5 zetels
  10. Jisraeel Beitenoe 5 zetels
  11. Merets 5 zetels
  12. Shas 4 zetels
  13. Gesher 4 zetels
  14. Joods Huis 4 zetels
  15. Hatnua haalt kiesdrempel niet

29 januari 2019

De partij Hosen Yisrael (Israëlische veerkracht) onder leiding van voormalig stafchef Benny Ganz van IDF en de Telem-partij onder leiding van oud-minister van Defensie Moshe Ya'alon kwamen overeen om op een gemeenschappelijke lijst te verschijnen voor de komende Knesset-verkiezingen in april. De twee voormalige chefs van de IDF kwamen tot een definitieve conclusie met betrekking tot de gezamenlijke run in de Knesset verkiezingen op dinsdagmiddag, na langdurige onderhandelingen tussen de partijen.

20 januari 2019

Peiling:
  1. Likoed 32 zetels
  2. Yesh Atied/Hatnua 17 zetels
  3. Veerkracht voor Israël 12 zetels
  4. Arbeidpartij 8 zetels
  5. Nieuw Rechts 8 zetels
  6. Verenigd Tora Jodendom 7 zetels
  7. Ahmed Tibi's Ta'al 6 zetels
  8. Shas 6 zetels
  9. Odeh’s Hadash/Balad 6 zetels
  10. Jisraeel Beitenoe 5 zetels
  11. Merets 5 zetels
  12. Gesher 4 zetels
  13. Kulanu 4 zetels
  14. Joods Huis (haalt kiesdrempel niet)

9 januari 2019

Peiling:
  1. Likoed 32 zetels
  2. Yesh Atied 13 zetels
  3. Veerkracht voor Israël 12 zetels
  4. Arabische Lijst 12 zetels
  5. Nieuw Rechts 8 zetels
  6. Arbeidpartij 8 zetels
  7. Verenigd Tora Jodendom 7 zetels
  8. Kulanu 5 zetels
  9. Merets 5 zetels
  10. Joods Huis 5 zetels
  11. Shas 5 zetels
  12. Gesher 4 zetels
  13. Jisraeel Beitenoe 4 zetels
  14. Hatnua (haalt kiesdrempel niet)

Verenigd Tora Jodendom partij heeft een verzoek ingediend bij Knesset officials om de splitsing in de twee samenstellende facties woensdag goed te keuren. De stap, die naar verwachting zal worden goedgekeurd, zal de gezamenlijke VTJ-lijst in de 20e Knesset beëindigen, en in plaats daarvan de niet-chassidische Degel Hatorah en Hasidic Agudat Yisrael-facties behouden. VTJ-partijbeambten vertelden Behadrei Haredim dat de stap "procedureel" was en belemmerden geen onderhandelingen om de alliantie voor de Knesset-verkiezing van dit jaar te vernieuwen. Maar de gesprekken tussen de twee facties over een verenigde lijst voor de verkiezingen in april zijn de afgelopen weken tot stilstand gekomen, met gemengde signalen van partijbeambten over de vooruitzichten voor de VTJ-alliantie. Terwijl vice-minister van Volksgezondheid Yaakov Litzman (Agudat Yisrael) zijn vertrouwen uitsprak dat de twee partijen weer zouden samen gaan bij de verkiezingen voor de 21e Knesset, zeiden functionarissen van Degel Hatorah dat de partij de haalbaarheid van afzonderlijk lopen verkent.

Rusland ontkende op woensdag geen enkele betrokkenheid bij vermeende inmenging in de komende Israëlische verkiezingen, waarbij een hoge ambtenaar in Moskou zei dat mensen de Israëlische media niet moesten lezen. De commentaren kwamen een dag nadat de Israëlische media de directeur van de Shin Bet binnenlandse veiligheidsdienst, Nadav Argaman, citeerden als waarschuwing tegen de bemoeienis van een vreemd land bij de verkiezingen van 9 april, zeggend dat de stap de resultaten van de verkiezingen kon beïnvloeden. "Rusland is niet betrokken en is niet van plan zich te mengen in de verkiezingen in welk land dan ook", zei de woordvoerder van het Kremlin, Dimitri Paskov, aan verslaggevers. Volgens het Russische dagblad Izvestia zei hij ook dat mensen "de Israëlische media niet moeten lezen".

4 januari 2019

Wetgevers en belangrijke activisten van de Labour Party roepen voorzitter Avi Gabbay op om zijn positie voor een andere kandidaat te verlaten in het licht van de vrije val van Labour in de peilingen. MK Eitan Cabel dringt aan op een primary die zal bepalen wie de Labour Party zal leiden bij de komende verkiezingen: "Ik heb niets om mijn excuses voor te maken en uit te leggen," vertelde Cabel aan Yedioth Ahronoth. "We staan op de drempel van de kiesdrempel." Cabel voegde eraan toe: "Uit peilingen blijkt dat het publiek een gebrek aan vertrouwen in ons toont en we ons niet kunnen blijven gedragen alsof we in een luchtbel zijn afgesneden. Ik zal er alles aan doen om ons thuis te redden."

Een nieuwe peiling in opdracht van Maariv stelde vast dat de Likud 30 Knesset-zetels zou krijgen in de komende verkiezingen in april, zelfs als premier Netanyahu wordt aangeklaagd door procureur-generaal Avichai Mandelblit. Likud heeft consistent gepeild op 30 zetels, wat betekent dat een aanklacht tegen de premier geen effect zou hebben op de algemene verkiezingen.

3 januari 2019

Als de verkiezingen vandaag werden gehouden, zou de Likud-partij van premier Binyamin Netanyahu 28 Knesset-zetels winnen, volgens een Magar Mohot-onderzoek (Brain Base) voor de krant Yisrael Hayom.

Peiling:
  1. Likoed 28 zetels
  2. Veerkracht voor Israël 13 zetels
  3. Yesh Atied 13 zetels
  4. Arabische Lijst 9 zetels
  5. Nieuw Rechts 8 zetels
  6. Arbeidpartij 7 zetels
  7. Kulanu 7 zetels
  8. Verenigd Tora Jodendom 6 zetels
  9. Merets 6 zetels
  10. Gesher 5 zetels
  11. Jisraeel Beitenoe 4 zetels
  12. Hatnua 4 zetels
  13. Joods Huis 4 zetels
  14. Shas 3 zetels

2 januari 2019

Voormalig minister van Defensie Moshe Ya'alon registreerde vandaag een nieuwe partij voor de komende verkiezingen, genaamd 'Telem', het Hebreeuwse acroniem van 'Nationale Staatsmanachtige Beweging'. "Dit is een feestdag, een spannende dag voor de burgers van Israël", zei Ya'alon, die de regerende Likud-partij verliet nadat hij door premier Benjamin Netanyahu van het ministerie van Defensie was verdreven. "Dit is een dag van hoop vermengd met een immense verantwoordelijkheid die ik en mijn partners op deze reis voelen."

Peiling:
  1. Likoed 31 zetels
  2. Veerkracht voor Israël 12 zetels
  3. Arabische Lijst 12 zetels
  4. Yesh Atied 10 zetels
  5. Arbeidpartij 8 zetels
  6. Verenigd Tora Jodendom 7 zetels
  7. Nieuw Rechts 6 zetels
  8. Kulanu 5 zetels
  9. Jisraeel Beitenoe 5 zetels
  10. Gesher 5 zetels
  11. Merets 5 zetels
  12. Shas 5 zetels
  13. Hatnua 5 zetels
  14. Joods Huis 4 zetels

1 januari 2019

De Zionistische Unie, een gezamenlijke lijst van de Israëlische Labour-partij en de kleinere Hatnuah-factie, is voor de verkiezingen voor de 21e Knesset uit elkaar gevallen. Op dinsdagochtend meldde Labour-chef Avi Gabbay dat hij de samenwerking tussen de twee facties beëindigde. "Ik had gehoopt en geloofde dat de verandering [in partijleiding] en ons nieuwe partnerschap zou leiden tot onze groei, tot een echte verbinding," zei Gabbay. "Maar het publiek is wijs, het ziet dat dat niet het geval is, en [het publiek] is weggegaan. Ik geloof nog steeds in samenwerking, in het leggen van verbanden en in het maken van een grote verandering in de achtergrond van het blok. Maar de succesvolle allianties vereisen vriendschap, vasthouden aan afspraken en trouw blijven tot het einde. Dit is niet wat er is gebeurd in dit partnerschap."

December 2018

31 december 2018

De voorverkiezingen voor Meretz's Knesset-lijst zullen worden gehouden op 14 februari, meldde de verkiezingscommissie van de partij vandaag. Voor het eerst in de geschiedenis van Meretz wordt de Knesset-lijst gekozen in een open voorverkiezing, waarin iedereen die zich vóór 13 januari registreert kan stemmen.

De voorverkiezingen voor de lijst met Labour-kandidaten voor de Knesset vinden plaats op 12 februari. Ongeveer 60.000 leden van de partij kiezen hun vertegenwoordigers op stembureaus in het hele land.

Minister van Bouw en Huisvesting Yoav Gallant verlaat de Kulanu-partij en de Knesset om zich bij Likud aan te sluiten.

30 december 2018

Minister van Onderwijs Naftali Bennett en minister van Justitie Ayelet Shaked gaan een nieuwe partij vormen. Dat werd gisteren bekend gemaakt. De partij heet "Nieuw Rechts". Ze verlaten het Joods Huis. "Het Joodse huis is een zeer invloedrijke kracht geworden in de staat Israël, maar in het afgelopen jaar en nog meer in de afgelopen maanden is dit tijdperk van onze grote invloed geëindigd", zei Bennett. "Premier Netanyahu begreep dat het prachtige religieuze zionisme in zijn zak zit, dat het niet uitmaakt hoe lang hij ze altijd verraadt, maar dat ze bij hem blijven." Bennett heeft speciale kritiek op premier Netanyahu bewaard. "Netanyahu stort geld in contanten naar Hamas", beweerde Bennett, en noemde het "capitulatie voor bescherming".

In eerste peiling krijgt Nieuw Rechts 10 zetels. Het Joods Huis blijft steken op 4 zetels. Ze gaan naar de verkiezingen samenwerken en hebben dan mogelijk 14 zetels. Dat is meer zetels dan het Joods Huis haalde in de laatste peiling toen Nieuw Rechts nog niet bestond, namelijk 11 zetels. Overigens blijkt uit een andere peiling van Channel 2 dat Nieuw Rechts slechts 6 zetels krijgt en het Joods Huis 4.

27 december 2018

Voormalig stafchef Benny Gantz registreerde donderdag zijn nieuwe partij, "Veerkracht voor Israël." Ganz overweegt mogelijke leden om zich bij zijn partij aan te sluiten, en houdt bijeenkomsten met andere partijhoofden en hoge politieke figuren.

26 december 2018

De Knesset is vandaag ontbonden. Verkiezingen worden op 9 april 2019 gehouden.

Premier Netanyahu waarschuwde de leiders van de Yesha-raad voor wat er te wachten staat als links de komende verkiezingen in april zou winnen. "We worden geconfronteerd met een verkiezingscampagne en links probeert een regeringsverandering te bewerkstelligen in de mobilisatie van de media en andere systemen, en ze zijn allemaal volledig gemobiliseerd," vertelde Netanyahu de gemeentelijke leiders tijdens een vergadering op woensdag. "De komende verkiezingen moeten we winnen, het is de strijd om het huis", voegde Netanyahu eraan toe. "Het lot van de staat en de nederzetting zijn niet vanzelfsprekend, we moesten ook hard werken tegen de huidige Amerikaanse regering om de grote successen die we naar de nederzettingen brachten, te bewerkstelligen. Dit alles is niet gegarandeerd, want later, onder een linkse regering zal alles in een oogwenk worden omgekeerd.”

Danny Danon neemt ontslag als VN-ambassadeur om in de aankomende Likud-voorverkiezingen te strijden.

25 december 2018

Oud-minister van Defensie en chef-staf Moshe Ya'alon kondigde dinsdag aan dat hij een nieuwe partij opricht. "De kandidaten op de lijst van de partij, die binnenkort zullen worden gepresenteerd, zijn het beste van Israël," schreef hij op Facebook. Bovendien riep Ya'alon op om samen te werken om "een beter alternatief te bieden voor het leiderschap van Israël."

24 december 2018

Waarschijnlijk zullen de verkiezingen op 9 april 2019 worden gehouden. De Knesset zal volgende week ontbonden worden.

Knesset-voorzitter Yuli-Yoel Edelstein heeft de leiders van de coalitiepartijen naar zijn kantoor opgeroepen na de aankondiging door de coalitie van de verkiezingen van de Knesset. Later vandaag zal de voorzitter de leiders van de oppositiepartijen ook uitnodigen om de datum van de ontbinding van de Knesset en het houden van de verkiezingen zo snel mogelijk samen te vatten.

Netanyahu zegt dat vroege verkiezingen niet konden worden gehouden voordat de terreurtunnels van Hezbollah werden geneutraliseerd.

Waarom vervroegde verkiezingen?

Vanwege onenigheid over dienstplicht voor charediem (ultraorthodoxe Joden). Eerder was Jisraeel Beitenoe uit de coalitie gestapt nadat minister van defensie Avigdor Lieberman aftrad vanwege onenigheid over Israëls beleid ten aanzien van de raketten uit Gaza. De fractievoorzitters stemden unaniem voor vervroegde verkiezingen, die begin april 2019 zullen plaatsvinden. De verkiezingen voor de 21ste Knesset worden gehouden net iets meer dan vier jaar na de vorige stemming, die werd gehouden op 17 maart 2015. Het besluit werd genomen nadat premier Binyamin Netanyahu partijleiders bijeengeroepen uit zijn smal heersende coalitie in een laatste poging om een pad voorwaarts te plannen voor een cruciale haredi wetsvoorstel, gericht op het behoud van concept uitstel voor full-time yeshiva studenten, terwijl het opleggen van financiële sancties op yeshivas die niet voldoen aan dienstverrichtingscontingenten.

De verkiezingen - algemene informatie

Alle burgers van 18 jaar en ouder hebben stemrecht. Het opkomstpercentage is altijd behoorlijk hoog. Vaak wordt zelfs de 80% gehaald. De kiezers kunnen op een politieke partij stemmen. Er zijn 120 zetels in de Knesset. Om een zetel te kunnen behalen moet een politieke partij minstens 2% van alle uitgebrachte stemmen hebben. In 1996 werd besloten om directe premiersverkiezingen te houden maar dat is in 2001 weer afgeschaft. Alleen personen die 21 jaar of ouder zijn kunnen gekozen worden. Ze mogen geen strafblad hebben en geen officiële functie vervullen (zoals president, opperbevelhebber, rechter, etc.). De verkiezingsdag in Israël is een officiële vrije dag. Er mag niet buiten Israël gestemd worden, m.u.v. schepen, ambassades en consulaten. Een nieuwe regering kan hoogstens voor een periode van 4 jaar regeren. Een Knessetlid wordt aangewezen om een regering samen te stellen. Hiervoor geldt een periode van 28 dagen wat met 14 dagen verlengd kan worden. Lukt dit niet dan wordt een ander Knessetlid aangewezen. Deze heeft slechts 28 dagen de tijd.

Hoeveel kosten de verkiezingen 2019?

Volgens sommige schattingen zou overheidsfinanciering voor partijen de staat meer dan 300 miljoen NIS tijdens de verkiezingsperiode kunnen kosten, inclusief de financiering van grote partijvoorverkiezingen voor het eerst, nadat de eerder dit jaar aangenomen wetgeving kandidaten verbood van het ontvangen van bijdragen of het afsluiten van leningen. Het budget voor het Centrale Verkiezingscomité wordt geschat op 283 miljoen shekels. De verkiezingsdag kost het meest omdat dit een vrije dag is en de bevolking niet werkt. Dit kost 5 miljard shekels.

Uitslagen laatste verkiezingen 2015

Aantal zetels partijenAantal zetels partijen
  • Likoed - 30 zetels
  • Zionistische Unie - 24 zetels
  • Arabische lijst - 15 zetels
  • Yesh Atied - 11 zetels
  • Kulanu - 10 zetels
  • Het Joods Huis - 8 zetels
  • Shas - 7 zetels
  • Verenigd Tora Jodendom - 6 zetels
  • Jisraeel Beitenu - 6 zetels
  • Merets - 6 zetels

Welke partijen doen mee met de verkiezingen?

Likoed, Arbeidpartij, Hatnua, Veerkracht voor Israël, Gesher, Nieuw Rechts Yesh Atied, Arabische lijst, Kulanu, het Joods Huis, Shas, Verenigd Tora Jodendom, Jisraeel Beitenu, Merets, Telem, Yahad, Zehut, Otzma Yehudit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?Wanneer zijn er politieke verkiezingen in België?België heeft drie officiële landstalen en heeft een complexe regeringsstructuur. In totaal bestaan er zes regeringen die…
Geen uitbetaling AOW ontvangenGeen uitbetaling AOW ontvangenHebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? S…
Betaaldata zorgtoeslag 2018 en 2019Betaaldata zorgtoeslag 2018 en 2019Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2018 en 2019, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2018 en…
Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Joodse feestdagen en treurdagen in 5779 (2018-2019)Alle Joodse feestdagen beginnen in de avond voorafgaande aan de genoemde datum. Bij de Hebreeuwse kalender begint en ein…
Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Betaling salaris Albert Heijn en personeelskorting 2019Werken bij Albert Heijn is vaak werken tegen goede arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris, personeelskorting en bonussen v…
Bronnen en referenties
  • Zie bronvermelding in het artikel
  • Nieuwsartikelen van Etsel op de InfoNu site
  • Jewish virtual library

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 9 april 2019"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 13-03-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!