InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 2 maart 2020
nieuws uitgelicht

Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 2 maart 2020

Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 2 maart 2020 Omdat het twee keer niet gelukt is om een coalitie te vormen gaan de kiezers in Israël op 2 maart 2020 voor de derde keer naar de stembus binnen een jaar tijd. De verkiezingen zullen op 2 maart 2020 worden gehouden. Peilingen wijzen uit dat de uitkomst in maart niet veel afwijkt van de eerste twee verkiezingen.

Waarom vervroegde verkiezingen?

Vanwege onenigheid over dienstplicht voor charediem (ultraorthodoxe Joden). Eerder was Jisraeel Beitenoe uit de coalitie gestapt nadat minister van defensie Avigdor Lieberman aftrad vanwege onenigheid over Israëls beleid ten aanzien van de raketten uit Gaza. De fractievoorzitters stemden unaniem voor vervroegde verkiezingen, die begin april 2019 zullen plaatsvinden. De verkiezingen voor de 21ste Knesset worden gehouden net iets meer dan vier jaar na de vorige stemming, die werd gehouden op 17 maart 2015. Het besluit werd genomen nadat premier Binyamin Netanyahu partijleiders bijeengeroepen uit zijn smal heersende coalitie in een laatste poging om een pad voorwaarts te plannen voor een cruciale haredi wetsvoorstel, gericht op het behoud van concept uitstel voor full-time yeshiva studenten, terwijl het opleggen van financiële sancties op yeshivas die niet voldoen aan dienstverrichtingscontingenten.

Omdat het twee keer niet gelukt is om een coalitie te vormen gaan de kiezers in Israël op 2 maart 2020 voor de derde keer naar de stembus.

De verkiezingen - algemene informatie

Alle burgers van 18 jaar en ouder hebben stemrecht. Het opkomstpercentage is altijd behoorlijk hoog. Vaak wordt zelfs de 80% gehaald. De kiezers kunnen op een politieke partij stemmen. Er zijn 120 zetels in de Knesset. Om een zetel te kunnen behalen moet een politieke partij minstens 2% van alle uitgebrachte stemmen hebben. In 1996 werd besloten om directe premiersverkiezingen te houden maar dat is in 2001 weer afgeschaft. Alleen personen die 21 jaar of ouder zijn kunnen gekozen worden. Ze mogen geen strafblad hebben en geen officiële functie vervullen (zoals president, opperbevelhebber, rechter, etc.). De verkiezingsdag in Israël is een officiële vrije dag. Er mag niet buiten Israël gestemd worden, m.u.v. schepen, ambassades en consulaten. Een nieuwe regering kan hoogstens voor een periode van 4 jaar regeren. Een Knessetlid wordt aangewezen om een regering samen te stellen. Hiervoor geldt een periode van 28 dagen wat met 14 dagen verlengd kan worden. Lukt dit niet dan wordt een ander Knessetlid aangewezen. Deze heeft slechts 28 dagen de tijd.

Hoeveel kosten de verkiezingen 2020?

Volgens sommige schattingen zou overheidsfinanciering voor partijen de staat meer dan 300 miljoen NIS tijdens de verkiezingsperiode kunnen kosten, inclusief de financiering van grote partij voorverkiezingen voor het eerst, nadat de eerder dit jaar aangenomen wetgeving kandidaten verbood van het ontvangen van bijdragen of het afsluiten van leningen. Het budget voor het Centrale Verkiezingscomité wordt geschat op 283 miljoen shekels. De verkiezingsdag kost het meest omdat dit een vrije dag is en de bevolking niet werkt. Dit kost 5 miljard shekels.

Januari 2020

16 januari 2020

Dit zijn de kandidaat-partijen voor de 23ste Knesset, die volgens analisten kans maken om de kiesdrempel te halen:
  1. Likoed
  2. Kachol Lavan (Blauw-Wit)
  3. Verenigde Lijst (die vooral de Arabische inwoners van Israel vertegenwoordigt)
  4. Avoda-Gesher-Meretz
  5. Ichud HaTora
  6. Shas
  7. Yisrael Beytenu (Israel is ons huis).
  8. Jamina (Nieuw Rechts, Bayit Yehudi, Ichud Leumi)
  9. Otzma Yehudit (Joodse Kracht).

15 januari 2020

Een partij die zich inzet voor de vrijlating van de moordenaar van premier Yitzhak Rabin, Yigal Amir, heeft zich mogen registreren voor de aanstaande Knesset-verkiezing. De Mishpat Tzedek (Fair Trial) -partij, onder leiding van de vrouw van Yigal Amir, Larissa Amir (nee Trembovler), registreerde zich dinsdag voor de Knesset, nadat de partij beloofde de moord op Yitzhak Rabin niet publiekelijk te steunen. In november 1995 schoot Amir, toen 25-jarige rechtenstudent aan de Bar Ilan University, premier Yitzhak Rabin neer en vermoordde hem. Amir bekende de moord en zei dat hij Rabin had vermoord om de voortzetting van het Oslo-proces met de Palestijnse Autoriteit te voorkomen, en werd veroordeeld tot levenslang plus 14 jaar gevangenisstraf. Ondanks zijn bekentenis hebben sommigen beweerd dat Amir niet verantwoordelijk was voor de dood van Rabin. Eerder dit jaar leidde professor Bardean Mordechai Kedar tot controverse toen hij beweerde dat Amir niet de moordenaar was.

14 januari 2020

De Nieuw Rechts-partij van Naftali Bennett en Ayelet Shaked draait op een gezamenlijk ticket met de National Union-partij, geleid door Bezalel Smotrich, bij de verkiezingen van 2 maart. De twee facties bereikten dinsdagochtend een akkoord, nadat de Nationale Unie had aangekondigd dat gesprekken op maandagavond met het Joodse Huis voor een gezamenlijk ticket geen doorbraak hadden opgeleverd. De dinsdag ondertekende overeenkomst laat de deur open voor de Joodse Huis-partij om toe te treden tot de nieuwe alliantie, met de tweede en achtste slots op een uitgebreide gezamenlijke lijst open voor het Joodse Huis. Na het sluiten van de deal riepen de Nieuw Rechts en Nationale Unie het Joodse Huis op zich aan te sluiten bij het verenigd ticket.

13 januari 2020

Labor-Gesher-leider Amir Peretz en hoofd van de Meretz-partij, Nitzan Horowitz, kondigden maandag aan dat hun twee partijen vóór de verkiezingen van 2 maart zullen fuseren. De lijst van de nieuwe factie zal worden geleid door Labour-leider Peretz, met het hoofd van de Gesher-partij, Orly Levy-Abekasis als nummer twee, en Meretz-leider, Horowitz, als de nummer drie van de partij.

December 2019

12 december 2019

In Israël worden zoals verwacht weer verkiezingen gehouden, voor de derde keer in minder dan een jaar tijd. Dat gaat gebeuren op 2 maart. Uiterlijk middernacht had er een coalitie moeten zijn, maar dat is niet gelukt. Middenpartij Blauw en Wit wil niet met Likud in zee omdat premier Netanyahu in een corruptieschandaal is verwikkeld. Beide partijen zijn in het parlement vrijwel even groot. Peilingen wijzen uit dat de uitkomst in maart niet veel afwijkt van de eerste twee verkiezingen.

September 2019

29 september 2019

Likud, Blauw en Wit onderhandelingen eindigen in een impasse. Likud-functionaris: "Yair Lapid belemmert een eenheidsregering omdat hij geen rotatie tussen Netanyahu en Gantz wil." In een officiële verklaring van Blauw en Wit wordt beweerd dat Likuds aandringen op voorrang in een rotatie en op het 55-MK blok de onderhandelingen heeft belemmerd.

Premier Benjamin Netanyahu zegt dat hij deze week een laatste poging zal doen om een deal te redden uit gesprekken om een eenheidsregering te vormen met zijn rivaal Benny Gantz van de Blauw-witte partij. De onderhandelaars van de partijen kwamen vrijdag zonder succes bijeen, waarbij elke partij de andere de schuld gaf van de patstelling. Likud zei dat Netanyahu vervolgens Gantz belde en dat de twee mannen elkaar waarschijnlijk na een nieuwe ronde van gesprekken zouden ontmoeten.

25 september 2019

President Rivlin heeft aan Benjamin Netanjahoe de opdracht gegeven om een regering te gaan vormen. Hij krijgt 28 dagen de tijd om dit te doen. Er is een verlenging van 2 weken mogelijk. Faalt hij dan kan Rivlin iemand anders de opdracht geven om een regering te vormen.

De centrale verkiezingscommissie heeft woensdag aangekondigd dat Likud een zetel extra in de komende Knesset heeft gekregen, terwijl het ultraorthodoxe Verenigd Tora Jodendom er een verloor. De resultaten werden bijgewerkt nadat de commissie test- en controleprocedures voor de resultaten had uitgevoerd. Volgens de definitieve resultaten heeft Likud 32 zetels en Verenigd Tora Jodendom 7 zetels. Andere partijen blijven ongewijzigd.

18 september 2019

Na het tellen van 90,3% van alle stemmen: Blauw en Wit - 32 zetels, Likud - 31, Gezamenlijke lijst - 13, Shas - 9, Yisrael Beytenu - 9, United Torah Judaism - 8, Yamina - 7, Labour-Gesher - 6, Democratisch Union - 5 en Otzmah Yehudit 0. Likoed en Blauw en Wit kunnen beiden geen rechtse of linkse coalitie vormen zonder hulp van Jisrael Beitenu, de partij van Avigdor Lieberman.

Vanavond begint de Centrale Verkiezingscommissie met het tellen van stemmen van diplomaten, veiligheidstroepen, gehandicapte burgers, ziekenhuispatiënten en gevangenen. De definitieve resultaten worden morgen gecertificeerd en gepresenteerd aan president Reuven Rivlin. De president zal vervolgens overleg plegen met de hoofden van de partijen voordat hij vraagt aan wie hij denkt de beste kans heeft om een stabiele regering te vormen.

Rechtse facties kwamen woensdagmiddag bijeen in het kantoor van de premier in Jeruzalem en besloten een "rechtsblok" op te richten onder leiding van premier Netanyahu, dat zal werken voor de oprichting van de volgende regering. Er werd besloten om een gezamenlijk coalitieonderhandelingsteam te vormen voor alle facties in het blok. Naast Netanyahu, was er tijdens de bijeenkomst de deelname van minister Yariv Levin en factiehoofden: Yaakov Litzman, Moshe Gafni, Naftali Bennett, Rabbi Rafi Peretz, Ayelet Shaked en Bezalel Smotrich. Minister Aryeh Deri ontmoette premier Netanyahu eerder vanmorgen, omdat hij niet in staat was om de vergadering bij te wonen vanwege de herdenkingsplechtigheid voor wijlen minister David Azulay. Later vanavond zal Netanyahu de Likud-leden vergezellen voor een voorlopige hoorzitting over de resultaten van de verkiezingen, die het recht gaven minder dan de 61 zetels die nodig zijn om het mandaat voor het vormen van de volgende regering te verkrijgen.

17 september 2019

Israël stemt: Meer dan zes miljoen Israëlische burgers zullen dinsdag hun democratisch recht kunnen uitoefenen en stemmen bij de verkiezingen voor de 22e Knesset. 10.543 stembureaus in het hele land gaan open om 7.00 uur en blijven open tot 22.00 uur, waarna de exit-enquêtes op televisie proberen te voorspellen wie de volgende regering zal vormen. De echte resultaten zouden binnen enkele uren daarna moeten beginnen. In plaatsen met maximaal 350 inwoners gaan de stembureaus open om 8:00 uur en sluiten om 20:00 uur. Hetzelfde geldt voor stembureaus in ziekenhuizen, gevangenissen en detentiecentra. 6.394.030 in aanmerking komende kiezers zullen de stembureaus kunnen bezoeken en het biljet met de naam van hun voorkeurspartij in de stemming kunnen brengen. Het stemrecht wordt verleend aan elke Israëlische burger die op de dag van verkiezingen voor de Knesset 18 jaar of ouder is. Verkiezingsdag is een wettelijke rustdag, maar openbaarvervoersdiensten en andere openbare diensten zoals bepaald door de Centrale Verkiezingscommissie (restaurants, theaters en bioscopen, water- en elektriciteitscentrales, ziekenhuizen, reddingstroepen, enz.) werken zoals gewoonlijk. Openbaar vervoer tussen steden is op de dag van de verkiezingen gratis.

updates:
  • 21.20 uur: KAN exit poll: Likud 32 Knesset zetels, Blauw en Wit 32 zetels
  • 21.19 uur: KAN exit poll: midden-links blok 54 Knesset zetels, rechter vleugelblok 56 zetels
  • 21.19 uur: Kanaal 12 exit poll: midden-links blok 55 Knesset zetels, rechter vleugelblok 57 zetels
  • 21.07 uur: Exitpolls in alle Israëlische media voorspellen 8 tot 10 Knesset-zetels voor Avigdor Liberman's Yisrael Beytenu-partij en 11 tot 13 zetels voor de Joint List-factie bestaande uit de grootste Arabische partijen van Israël.
  • 21.04 uur: Kanaal 13 exit poll: midden-links blok 58 zetels, rechter vleugelblok 54 zetels
  • 21.00 uur: Exit Poll Kanaal 13: Likud 33, Blauw en Wit 34
  • 20.56 uur: Pollster Mano Geva: exit poll laat zien dat niemand een regering kan vormen

15 september 2019

Premier Benjamin Netanyahu zei zaterdagavond dat hij "niet uitsluit het benoemen van Arabische ministers", maar hij sluit wel leiders van de Gezamenlijke Lijst uit, Ahmad Tibi en Ayman Odeh. "Ik verwerp het idee van het benoemen van Arabische ministers niet, maar ik sluit ze wel uit (Tibi en Odeh)", vertelde Netanyahu in een interview met Ynet. "Gantz en Lapid (leiders van Likud's belangrijkste strijdende partij Blauw en Wit) sluiten ze niet uit en ze zullen deel uitmaken van hun regering."

9 september 2019

Het wetsvoorstel, dat videocamera's in stembureaus op verkiezingsdag wil plaatsen, is na een verhit debat op maandagmiddag niet in de Knesset aangenomen. De omstreden wet is zwaar gepromoot door premier Benjamin Netanyahu.

Augustus 2019

30 augustus 2019

Een peiling uitgevoerd door Israel Hayom en i24NEWS door het Maagar Mochot Institute stelt vast dat als de verkiezingen vandaag zouden plaatsvinden, het rechtse blok 55 zetels zou hebben, het linkse-Arabische blok 54 zou hebben, en de Yisrael Beytenu-partij zou doorgaan de beslissende factor te zijn met 11 zetels. De peiling werd gehouden voordat de Zehut-partij besloot uit de verkiezingen te stappen na een overeenkomst tussen premier Binyamin Netanyahu en Zehut-voorzitter Moshe Feiglin. De Blauw en Witte-partij wint 32 zetels in deze poll en omzeilt de Likuds 30 zetels. De Arabische lijst en Yisrael Beytenu winnen elk 11 zetels, Yamina heeft 10 zetels, Shas heeft 8, Verenigd Tora Jodendom heeft 7, de Democratische Unie wint 6 en de Labour-Gesher-alliantie wint 5 zetels. De Otzma Yehudit-partij overschrijdt de kiesdrempel niet.

26 augustus 2019

Esther Hayut, president van het Hooggerechtshof Bentzi Gopstein en Baruch Marzel mogen niet meedoen met de Israelische verkiezingen op 17 september. Dat maakte het Hooggerechtshof zondagavond bekend. De rechters vinden dat het tweetal zich herhaaldelijk schuldig heeft gemaakt aan "ophitsing tot racisme en haat". Ook bij de vorige verkiezingen heeft het Hooggerechtshof deelname van een lid van hun partij verboden.

2 augustus 2019

Bij de komende verkiezingen doen 32 partijen mee. Hier volgt een overzicht van de partijen die de kiesdrempel kunnen halen:
  1. Likoed (Kulanu doet mee met Likoed)
  2. Blauw-Wit
  3. Shas
  4. Verenigd Tora Jodendom
  5. Verenigde Arabische lijst
  6. Arbeidspartij
  7. Israël ons huis
  8. Verenigd Rechts
  9. Democratische Unie (een linkse alliantie tussen Meretz, de Groene Beweging en de nieuwe partij Democratisch Israel van oud-premier Ehud Barak.)
  10. Zehut
  11. Joodse Kracht

Juli 2019

29 juli 2019

Nieuw Rechts en Unie van Rechtse Partijen sluiten alliantie
De partijen Nieuw Rechts en de Unie van Rechtse Partijen zullen in een gezamenlijke alliantie aan de verkiezingen op 17 september deelnemen.

21 juli 2019

Shaked nieuwe leider van Nieuw Rechts
Ayelet Shaked is de nieuwe leider van Nieuw Rechts. Ze neemt het roer over van Naftali Bennett. Shaked wil samen werken me de andere kleine rechts partijen. Ze denkt dat zo een rechtse regering gevormd kan worden.

Juni 2019

27 juni 2019

Ehud Barak terug in politiek Israël
De Israëlische oud-premier Ehud Barak (77) keert terug in de politiek en doet op 17 september met een nieuwe partij mee aan de verkiezingen. Barak hoopt zo een einde te maken aan het "corrupte leiderschap" van premier Netanyahu. Barak is Israëls meest gedecoreerde militair. Hij won in 1999 met de linkse Arbeidspartij de verkiezingen en was tot 2001 premier. Later was hij nog zes
jaar minister van Defensie. De Israëliërs gingen in april ook al naar de stembus, maar Netanyahu slaagde er niet in een coalitie te vormen. Barak wil nu met een centrum-linkse coalitie de macht van Netanyahu breken.

Mei 2019

29 mei 2019

Israelische formatie mislukt: nieuwe verkiezingen op 17-9
Wat lang ondenkbaar leek, is gebeurd: de Israelische formatie is mislukt. Op 17 september vinden nieuwe verkiezingen plaats. Lees verder: https://www.cidi.nl/israelische-formatie-mislukt-nieuwe-verkiezingen-op-17-9/

April 2019

15 april 2019

Likoed 1 zetel minder; Verenigd Tora Jodendom 1 zetel meer
Bij de laatste verkiezingen blijkt de Likoed 1 zetel minder te hebben en uit te komen op 35 zetels, terwijl het Verenigd Tora Jodendom van 7 naar 8 zetels gaat. Woensdag wordt de definitieve uitslag bekend.

12 april 2019

Definitieve verkiezingsuitslag bekend
  1. Likud - 36
  2. Blauw en Wit - 35
  3. Shas - 8
  4. United Torah Judaism - 7
  5. Arbeid - 6
  6. Hadash-Ta'al - 6
  7. Unie van rechtse partijen - 5
  8. Yisrael Beytenu - 5
  9. Kulanu - 4
  10. Meretz - 4
  11. Ra'am-Balad - 4
  12. Nieuw Rechts - 0
  13. Zehut - 0
  14. Gesher – 0

Op basis van deze resultaten wint het rechtse blok 65 Knesset-zetels, terwijl het linkse blok maar 55 zetels wint.

President Rivlin vraagt Netanyahu en Gantz om een nationale eenheidsregering te vormen
President Rivlin zal volgens bronnen Netanyahu en Gantz verzoeken om een nationale eenheidsregering te vormen. Rivlin zal als eerste kijken wie voor het premierschap in aanmerking komt. Deze kan dan de regering gaan vormen. Netanyahu lijkt de meeste steun te hebben om de nieuwe premier te worden. Voor de verkiezingen zeiden zowel Netanyahu als Gantz dat ze niet met elkaar willen samenwerken. Vlak na de uitslag van de verkiezingen zei Gantz sterke oppositie te zullen gaan voeren.

11 april 2019

Likoed 36 zetels; Unie van rechtse partijen 4 zetels
Na telling van de stemmen van de soldaten blijkt Likoed 36 zetels te hebben en de Unie van rechtse partijen 4 zetels. Dat betekent dat de Likoed 1 zetel meer heeft dan Blauw-Wit. Kulanu zou op 5 zetels komen in plaats van 4. Verenigd Tora Jodendom verliest 1 zetel en komt uit op 7 zetels.

Nieuw Rechts krijgt geen 2 zetels in de Knesset
Na het tellen van de stemmen van de soldaten leek het erop dat Nieuw Rechts de kiesdrempel had gehaald en 2 zetels zou krijgen. Dit zou het aantal zetels van het religieus-rechtse blok op 67 brengen. Maar de kiesdrempel lijkt toch niet te zijn gehaald en Nieuw Rechts denkt dat er gefraudeerd is. De partij eist een hertelling.

10 april 2019

Coalitiebesprekingen beginnen volgende week
President Rivlin begint volgende week overleg over de vorming van de regering. Netanyahu verwacht een mandaat te krijgen om de regering te vormen.

Update: Benny Gantz erkent nederlaag. Likoed en Blauw-Wit hebben even veel zetels behaald maar het rechts-religieuze blok heeft meer zetels dan het links-Arabische blok dus kan Netanyahu de regering gaan vormen.

In welke steden en dorpen wonnen welke partijen?
  • Jeruzalem: Likoed
  • Tel Aviv: Blauw-Wit
  • Haifa: Blauw-Wit
  • Bnei Brak: Verenigd Tora Jodendom
  • Rishon LeZion: Blauw-Wit
  • Petach Tikwa: Likoed
  • Arabisch Nazareth: Hadash-Ta'al
  • Bedoeïenen stad Rahat: Ra'am Balad
  • Modi'in Illit: Verenigd Tora Jodendom
  • Beitar Illit: Verenigd Tora Jodendom
  • Sderot: Likoed
  • Kfar Chabad: Unie van rechtse partijen
  • Efrat: Nieuw rechts

Rapport: dit zijn de eisen van Shas en de VTJ
In het kader van de coalitieonderhandelingen zal de VTJ de posten eisen van vice-minister van Volksgezondheid, voorzitter van de financiële commissie, viceminister van onderwijs, viceminister van huisvesting en voorzitter van commissies in de Knesset. Volgens het rapport zal Shas drie ministeries eisen, inclusief absorptie en binnenlandse zaken.

Yisrael Beyteinu formuleert eisen voor coalitieonderhandelingen
In afwachting van de onderhandelingen over de coalitie zal Yisrael Beyteinu naar verwachting verschillende eisen stellen, waaronder een drastische verandering in het veiligheidsbeleid en een toezegging om Hamas te verslaan. Kann News meldde dat met betrekking tot het ontwerp, wetgeving vereist zal zijn om Charedim op te roepen voor dienstplicht in het formaat dat vóór de verkiezingen werd gepresenteerd. Een andere vereiste is het vaststellen van een minimumpensioenwet voor ouderen, met de nadruk op oudere immigranten.

9 april 2019

Vandaag landelijke verkiezingen in Israël
Ruim 6 miljoen Israëliërs kunnen vandaag hun stem uitbrengen op hun favoriete partij. De 21ste Knesset wordt gekozen. Er zijn 10.000 stemlokalen waar tussen 7.00 uur in de ochtend tot 10.00 uur 's avonds een stem kan worden uitgebracht. De exit polls zullen een eerste indicatie geven van de uitslag. Morgenochtend zullen de definitieve uitslagen bekend worden. De meeste inwoners hebben een vrije dag vandaag. Openbaar vervoer en andere openbare diensten zullen wel vandaag normale diensten draaien.

7 april 2019

Premier Netanyahu zegt “nee” tegen Palestijnse staat
Vlak voor de verkiezingen van 9 april heeft premier Netanyahu tijdens een interview gezegd dat als er een regering komt onder zijn leiding er geen Palestijnse staat zal komen. Hij belooft geen Joodse dorpen en steden te zullen ontruimen en de veiligheid in Judea en Samaria te blijven controleren. Netanyahu zei dat hij de adviseur van het Witte Huis, Jared Kushner en de Amerikaanse gezant voor het Midden-Oosten, Jason Greenblatt, al heeft verteld dat er geen Palestijnse staat kan zijn. Het is volgens de premier nog onduidelijk wanneer het Amerikaanse vredesplan wordt gepresenteerd.

7 maart 2019

Verkiezingscommissie diskwalificeert Balad-Ra'am Partij van deelname
De centrale verkiezingscommissie diskwalificeerde woensdag de Verenigde Arabische Lijst en de Nationale Democratische Vergadering (Balad-Ra'am) partijen van deelname aan de komende verkiezingen.

Februari 2019

21 februari 2019

Gantz en Lapid gaan samen: "Blauw en Wit"
Israël Veerkracht en Yesh Atid zijn het eens over de gezamenlijke Knesset-run. Voormalig IDF-stafchef Gabi Ashkenazi treedt ook toe. Gantz en Lapid stemden onder andere in met een roulatie in de functie van premier. Gantz zal eerst in de post dienen en Lapid zal hem na twee en een half jaar vervangen. De nieuwe partij heet "Blauw en Wit".

18 februari 2019

Livni kondigt einde van politieke carrière aan
De voormalige minister van Justitie vecht terug tegen tranen en kondigt het einde van de politieke carrière aan, zegt dat Hatnuah-partij niet aan de komende verkiezingen zal deelnemen.

12 februari 2019

Netanyahu: 'Ik zal geen regering vormen met Gantz'
Premier Benjamin Netanyahu zei dat hij maandagavond geen regering meer zal vormen met de Israel Veerkracht Partij, onder leiding van voormalig IDF-chef Benny Gantz, voor het eerst sinds Gantz aan de race deelnam. "Ik zal een door Likoed geleide nationale regering vormen, een rechtse regering", zei de premier tijdens een ontmoeting met religieuze groeperingen in Jeruzalem. Vervolgens riep hij alle kleine rechtse partijen op om de strijdkrachten te verenigen voorafgaand aan de verkiezingen in april, om te voorkomen dat rechtse stemmen verloren gaan aan partijen die geen plaatsen in de volgende Knesset zullen winnen. De Israel Veerkracht Partij antwoordde: "We zullen een zionistische regering vormen die Netanyahu zal vervangen."

6 februari 2019

Na telling van alle stemmen in de Likud-voorverkiezingen bleek Knesset-spreker Yuli Edelstein op de eerste plaats te zijn gekomen, minister van Transport Yisrael Katz kwam op de tweede plaats, derde was minister van Openbare Veiligheid Gilad Erdan en vierde was Gidon Sa'ar.

Likud lijst:
  1. Benjamin Netanyahu (voorzitter)
  2. Yuli Edelstein
  3. Yisrael Katz
  4. Gilad Erdan
  5. Gidon Sa'ar
  6. Miri Regev
  7. Yoav Galant
  8. Nir Barkat
  9. Yariv Levin
  10. Gila Gamliel
  11. Avi Dichter
  12. Zeev Elkin
  13. Tzachi Hanegbi
  14. Ofir Akunis
  15. Tzipi Hotovely
  16. Chaim Katz
  17. Yuval Steinitz
  18. David Amsalem
  19. Idan Pinchas (district Shfela)
  20. Amir Ohana
  21. Keuze van de voorzitter
  22. Ofir Katz (Galilee District)
  23. Etty Atia (district Dan)
  24. Yoav Kish
  25. David Bitan
  26. Keren Barak (Nieuwe vrouw)
  27. Shlomo Karai (Negev District)
  28. Keuze van de voorzitter
  29. Miki Zohar
  30. Avraham Negosa (Nieuwe immigrant)
  31. Michal Shir (District Tel Aviv)
  32. Mulla Patin (niet-jood)
  33. Keti Sheetrit (nieuwe vrouw)
  34. Mag Golan (jongeren)
  35. Uzi Dayan (kustvlakte)

3 februari 2019

Een gigantisch reclamebord van een glimlachende Amerikaanse president Donald Trump die handen schudden met premier Benjamin Netanyahu doemde op zondag op bij een hoofdingang van Tel Aviv, onderdeel van de herverkiezingscampagne van de leider. "Netanyahu, in een andere competitie", las het Hebreeuwstalige billboard in een uithaal naar het niveau van de tegenstanders van de veteraan-premier in de nationale verkiezingen van 9 april.

Na het vertrek van Bennett van het Joodse Huis, is de voormalige hoofd rabbijn Rafi Peretz van de IDF aangewezen als de nieuwe partijleider bij de aankomende verkiezingen.

1 februari 2019

Een groep rijke donoren in de Verenigde Staten zullen naar verluidt samenkomen om de verkiezingen van april te verslaan in het voordeel van premier Netanyahu. Volgens het haredi-magazine 'Bakehila' maken de donoren zich zorgen over de recente peilingen waaruit blijkt dat de voormalige stafchef van de IDF, Benny Gantz, de kloof met Netanyahu oplost. Opiniepeilingen die de groep in opdracht heeft gegeven, tonen naar verluidt aan dat Netanyahu in moeilijkheden verkeert, waardoor zij vrezen dat links in staat is terug aan de macht te komen. Het donorteam hield vorige week een spoedvergadering in New York, hun eerste dergelijke bijeenkomst sinds de verkiezingen van 2015. Het rapport zegt dat de groep wordt geleid door rabbijn Yosef Yitzchak Aharonov, een rabbijn uit Chabad waarvan men lange tijd denkt dat hij in de buurt is van Netanyahu. Aharonov wordt verondersteld een belangrijke rol te hebben gespeeld bij het aan de macht brengen van Netanyahu in 1996, toen hij een gigantische Chabad-campagne coördineerde met de titel "Netanyahu is goed voor de Joden" die duizenden op straat bracht. Het rapport komt als Gantz met Netanyahu meedoet in recente peilingen. Sinds zijn aftrap van de campagne op dinsdag, hebben verschillende enquêtes getoond dat Gantz maar liefst 23 zetels heeft verzameld. Eén opiniepeiling concludeerde dat een potentiële unie tussen Gantz en Lapid hen met 35 zetels langs de Likud zou katapulteren, waardoor ze de volgende regering zouden kunnen vormen. Bovendien heeft Gantz de leemte gedicht in peilingen naar Israëliërs die volgens hen het meest geschikt zijn om premier te zijn. Uit een peiling van Channel 13 bleek dat Netanyahu en Gantz 42% vasthielden, terwijl Hadashot Netanyahu iets hoger dan Gantz vond met een marge van 36% tot 36%.

Januari 2019

29 januari 2019

De partij Hosen Yisrael (Israëlische veerkracht) onder leiding van voormalig stafchef Benny Ganz van IDF en de Telem-partij onder leiding van oud-minister van Defensie Moshe Ya'alon kwamen overeen om op een gemeenschappelijke lijst te verschijnen voor de komende Knesset-verkiezingen in april. De twee voormalige chefs van de IDF kwamen tot een definitieve conclusie met betrekking tot de gezamenlijke run in de Knesset verkiezingen op dinsdagmiddag, na langdurige onderhandelingen tussen de partijen.

9 januari 2019

Verenigd Tora Jodendom partij heeft een verzoek ingediend bij Knesset officials om de splitsing in de twee samenstellende facties woensdag goed te keuren. De stap, die naar verwachting zal worden goedgekeurd, zal de gezamenlijke VTJ-lijst in de 20e Knesset beëindigen, en in plaats daarvan de niet-chassidische Degel Hatorah en Hasidic Agudat Yisrael-facties behouden. VTJ-partijbeambten vertelden Behadrei Haredim dat de stap "procedureel" was en belemmerden geen onderhandelingen om de alliantie voor de Knesset-verkiezing van dit jaar te vernieuwen. Maar de gesprekken tussen de twee facties over een verenigde lijst voor de verkiezingen in april zijn de afgelopen weken tot stilstand gekomen, met gemengde signalen van partijbeambten over de vooruitzichten voor de VTJ-alliantie. Terwijl vice-minister van Volksgezondheid Yaakov Litzman (Agudat Yisrael) zijn vertrouwen uitsprak dat de twee partijen weer zouden samen gaan bij de verkiezingen voor de 21e Knesset, zeiden functionarissen van Degel Hatorah dat de partij de haalbaarheid van afzonderlijk lopen verkent.

Rusland ontkende op woensdag geen enkele betrokkenheid bij vermeende inmenging in de komende Israëlische verkiezingen, waarbij een hoge ambtenaar in Moskou zei dat mensen de Israëlische media niet moesten lezen. De commentaren kwamen een dag nadat de Israëlische media de directeur van de Shin Bet binnenlandse veiligheidsdienst, Nadav Argaman, citeerden als waarschuwing tegen de bemoeienis van een vreemd land bij de verkiezingen van 9 april, zeggend dat de stap de resultaten van de verkiezingen kon beïnvloeden. "Rusland is niet betrokken en is niet van plan zich te mengen in de verkiezingen in welk land dan ook", zei de woordvoerder van het Kremlin, Dimitri Paskov, aan verslaggevers. Volgens het Russische dagblad Izvestia zei hij ook dat mensen "de Israëlische media niet moeten lezen".

4 januari 2019

Wetgevers en belangrijke activisten van de Labour Party roepen voorzitter Avi Gabbay op om zijn positie voor een andere kandidaat te verlaten in het licht van de vrije val van Labour in de peilingen. MK Eitan Cabel dringt aan op een primary die zal bepalen wie de Labour Party zal leiden bij de komende verkiezingen: "Ik heb niets om mijn excuses voor te maken en uit te leggen," vertelde Cabel aan Yedioth Ahronoth. "We staan op de drempel van de kiesdrempel." Cabel voegde eraan toe: "Uit peilingen blijkt dat het publiek een gebrek aan vertrouwen in ons toont en we ons niet kunnen blijven gedragen alsof we in een luchtbel zijn afgesneden. Ik zal er alles aan doen om ons thuis te redden."

2 januari 2019

Voormalig minister van Defensie Moshe Ya'alon registreerde vandaag een nieuwe partij voor de komende verkiezingen, genaamd 'Telem', het Hebreeuwse acroniem van 'Nationale Staatsmanachtige Beweging'. "Dit is een feestdag, een spannende dag voor de burgers van Israël", zei Ya'alon, die de regerende Likud-partij verliet nadat hij door premier Benjamin Netanyahu van het ministerie van Defensie was verdreven. "Dit is een dag van hoop vermengd met een immense verantwoordelijkheid die ik en mijn partners op deze reis voelen."

1 januari 2019

De Zionistische Unie, een gezamenlijke lijst van de Israëlische Labour-partij en de kleinere Hatnuah-factie, is voor de verkiezingen voor de 21e Knesset uit elkaar gevallen. Op dinsdagochtend meldde Labour-chef Avi Gabbay dat hij de samenwerking tussen de twee facties beëindigde. "Ik had gehoopt en geloofde dat de verandering [in partijleiding] en ons nieuwe partnerschap zou leiden tot onze groei, tot een echte verbinding," zei Gabbay. "Maar het publiek is wijs, het ziet dat dat niet het geval is, en [het publiek] is weggegaan. Ik geloof nog steeds in samenwerking, in het leggen van verbanden en in het maken van een grote verandering in de achtergrond van het blok. Maar de succesvolle allianties vereisen vriendschap, vasthouden aan afspraken en trouw blijven tot het einde. Dit is niet wat er is gebeurd in dit partnerschap."

December 2018

31 december 2018

De voorverkiezingen voor Meretz's Knesset-lijst zullen worden gehouden op 14 februari, meldde de verkiezingscommissie van de partij vandaag. Voor het eerst in de geschiedenis van Meretz wordt de Knesset-lijst gekozen in een open voorverkiezing, waarin iedereen die zich vóór 13 januari registreert kan stemmen.

De voorverkiezingen voor de lijst met Labour-kandidaten voor de Knesset vinden plaats op 12 februari. Ongeveer 60.000 leden van de partij kiezen hun vertegenwoordigers op stembureaus in het hele land.

Minister van Bouw en Huisvesting Yoav Gallant verlaat de Kulanu-partij en de Knesset om zich bij Likud aan te sluiten.

30 december 2018

Minister van Onderwijs Naftali Bennett en minister van Justitie Ayelet Shaked gaan een nieuwe partij vormen. Dat werd gisteren bekend gemaakt. De partij heet "Nieuw Rechts". Ze verlaten het Joods Huis. "Het Joodse huis is een zeer invloedrijke kracht geworden in de staat Israël, maar in het afgelopen jaar en nog meer in de afgelopen maanden is dit tijdperk van onze grote invloed geëindigd", zei Bennett. "Premier Netanyahu begreep dat het prachtige religieuze zionisme in zijn zak zit, dat het niet uitmaakt hoe lang hij ze altijd verraadt, maar dat ze bij hem blijven." Bennett heeft speciale kritiek op premier Netanyahu bewaard. "Netanyahu stort geld in contanten naar Hamas", beweerde Bennett, en noemde het "capitulatie voor bescherming".

In eerste peiling krijgt Nieuw Rechts 10 zetels. Het Joods Huis blijft steken op 4 zetels. Ze gaan naar de verkiezingen samenwerken en hebben dan mogelijk 14 zetels. Dat is meer zetels dan het Joods Huis haalde in de laatste peiling toen Nieuw Rechts nog niet bestond, namelijk 11 zetels. Overigens blijkt uit een andere peiling van Channel 2 dat Nieuw Rechts slechts 6 zetels krijgt en het Joods Huis 4.

27 december 2018

Voormalig stafchef Benny Gantz registreerde donderdag zijn nieuwe partij, "Veerkracht voor Israël." Ganz overweegt mogelijke leden om zich bij zijn partij aan te sluiten, en houdt bijeenkomsten met andere partijhoofden en hoge politieke figuren.

26 december 2018

De Knesset is vandaag ontbonden. Verkiezingen worden op 9 april 2019 gehouden.

Premier Netanyahu waarschuwde de leiders van de Yesha-raad voor wat er te wachten staat als links de komende verkiezingen in april zou winnen. "We worden geconfronteerd met een verkiezingscampagne en links probeert een regeringsverandering te bewerkstelligen in de mobilisatie van de media en andere systemen, en ze zijn allemaal volledig gemobiliseerd," vertelde Netanyahu de gemeentelijke leiders tijdens een vergadering op woensdag. "De komende verkiezingen moeten we winnen, het is de strijd om het huis", voegde Netanyahu eraan toe. "Het lot van de staat en de nederzetting zijn niet vanzelfsprekend, we moesten ook hard werken tegen de huidige Amerikaanse regering om de grote successen die we naar de nederzettingen brachten, te bewerkstelligen. Dit alles is niet gegarandeerd, want later, onder een linkse regering zal alles in een oogwenk worden omgekeerd.”

Danny Danon neemt ontslag als VN-ambassadeur om in de aankomende Likud-voorverkiezingen te strijden.

25 december 2018

Oud-minister van Defensie en chef-staf Moshe Ya'alon kondigde dinsdag aan dat hij een nieuwe partij opricht. "De kandidaten op de lijst van de partij, die binnenkort zullen worden gepresenteerd, zijn het beste van Israël," schreef hij op Facebook. Bovendien riep Ya'alon op om samen te werken om "een beter alternatief te bieden voor het leiderschap van Israël."

24 december 2018

Waarschijnlijk zullen de verkiezingen op 9 april 2019 worden gehouden. De Knesset zal volgende week ontbonden worden.

Knesset-voorzitter Yuli-Yoel Edelstein heeft de leiders van de coalitiepartijen naar zijn kantoor opgeroepen na de aankondiging door de coalitie van de verkiezingen van de Knesset. Later vandaag zal de voorzitter de leiders van de oppositiepartijen ook uitnodigen om de datum van de ontbinding van de Knesset en het houden van de verkiezingen zo snel mogelijk samen te vatten.

Netanyahu zegt dat vroege verkiezingen niet konden worden gehouden voordat de terreurtunnels van Hezbollah werden geneutraliseerd.

Uitslagen laatste verkiezingen 2015

Aantal zetels partijenAantal zetels partijen
  • Likoed - 30 zetels
  • Zionistische Unie - 24 zetels
  • Arabische lijst - 15 zetels
  • Yesh Atied - 11 zetels
  • Kulanu - 10 zetels
  • Het Joods Huis - 8 zetels
  • Shas - 7 zetels
  • Verenigd Tora Jodendom - 6 zetels
  • Jisraeel Beitenu - 6 zetels
  • Merets - 6 zetels

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verplichte vrije dagen 2019 en 2020 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2019 en 2020 en schoolvakantiesWat zijn in 2019 en 2020 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat zijn de data? Wie werkt heeft bovenop deze ve…
Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2019 en 2020, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2019 en…
Geen uitbetaling AOW ontvangenGeen uitbetaling AOW ontvangenHebt u nog geen AOW ontvangen deze maand, ook al is de uitbetalingsdatum vandaag en zou de AOW vandaag worden gestort? S…
Studiefinanciering 2019 en 2020Studiefinanciering 2019 en 2020Een student met recht op studiefinanciering in 2019 of 2020 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de DUO om…
Speelschema Feyenoord seizoen 2019-2020Speelschema Feyenoord seizoen 2019-2020Ondanks de derde plaats in de competitie van het seizoen 2018-19 lijkt de schwung eruit bij Feyenoord. In 2018 werd de b…
Bronnen en referenties
  • Zie bronvermelding in het artikel
  • Nieuwsartikelen van Etsel op de InfoNu site
  • Jewish virtual library

Reageer op het artikel "Laatste nieuws Israëlische verkiezingen 2 maart 2020"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 16-01-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!