InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Islamitische Staat (IS) – praktijk van terreurorganisatie
nieuws uitgelicht

Islamitische Staat (IS) – praktijk van terreurorganisatie

Islamitische Staat (IS) – praktijk van terreurorganisatie Islamitische Staat (IS of Daesh) is een terreurbeweging die zijn machtspositie uitbouwt met gruweldaden van de ergste soort. In september 2014 spreekt de Coalition of the Willing, onder aanvoering van Amerika af IS te bombarderen en wordt er gesproken over uitroeien van het ‘kanker van gewelddadig extremisme’. IS heeft een heel eigen praktijk, een wrede manier van handelen om het kalifaat uit te breiden. De precisiebommen zijn op hun misdaden gericht.

Raqqa

Fanatiek

IS-strijders zijn bloedfanatiek. Ze schrijven ‘IS zal zich verspreiden’ in bloed op de muren. Het leven van een ongelovige, iemand die niet het gedachtegoed aanhangt van de IS, is geen stuiver waard. Daar kunnen zij mee doen wat ze willen. En dat doen de IS-strijders dan ook. Ze jagen op, vervolgen, martelen, verkrachten en vermoorden. Ze vermorzelen alles en iedereen die niet in hun straatje past. Dat betekent dat er niet alleen heel veel slachtoffers onder mensen vallen. Ook het cultureel erfgoed heeft zwaar te leiden onder IS. Ze blazen kerken en moskeeën van andersgelovigen op en schromen niet kostbare antieke mozaïeken uit de Byzantijnse tijd te vernietigen. Zelfs de sjiietische islam wordt beschouwt als geen ware islam.

Zwart

De kleur van IS is zwart. Zwart zijn hun vlaggen en zwart is de kledij van hun leider. Zwart is ook de kleur van de repressie en van de samenleving waar IS de regels bepaalt.
De zwarte vlag met witte letters wappert in grote delen van Syrië en Irak. Van Turkije tot bijna aan Bagdad toe, van Jordanië tot Koerdistan. De opmars ging snel en effectief. De grens tussen Syrië en Irak geldt niet meer voor IS. Het kalifaat gaat over grenzen heen.

Kalief

Leider van IS en van het kalifaat is Abu Bakr al-Bagdadi, die gebruik maakte van de chaos in Syrië en de bestuurscrisis in Irak om zijn kalifaat uit te breiden. Kalief Al-Bagdadi is in 1971 in Samarra, vlakbij Bagdad geboren. Hij werkte vanuit schuiladressen en stichtte in 2013 Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIS/ ISIL), dat sinds juni 2014 kortweg Islamitische Staat (IS) heet. Abu Bakr al-Bagdadi treedt in de voetsporen van Mohammed als zijn opvolger en hij kleed zich in het zwart, in de geest van Mohammed.

Raqqa hoofdstad van het kalifaat

Raqqa in Syrië is uitgeroepen tot hoofdstad van het kalifaat. Ooggetuigen van de levensomstandigheden in Raqqa sinds IS er bewind voert vertellen van schrikbarende toestanden. Wie IS niet wil volgen heeft een gitzwart leven in Raqqa en is zijn leven niet zeker. Het is een leven met lijfstraffen, opsluiting, marteling en kruisiging. Er worden handen afgehakt van wie niet wil horen en tegenstanders van IS worden onthoofd. Er vinden publiekelijke stenigingen plaats van vrouwen die tot hun hoofd zijn ingegraven. Wie verzet tegen IS pleegt bekoopt dat met een executie.

Verboden

Er mag een heleboel niet meer in Raqqa sinds IS er met ijzeren vuist regeert. Tabak is taboe, net als de waterpijp, alcohol, muziek en westerse producten. Coca cola is het symbool van het westen en dat is al helemaal uit den boze. Seks voor het huwelijk is strafbaar en wie overspel pleegt staat een zware straf te wachten. Het leven in de stad doet niet onder voor dat in een strafkamp, vooral voor vrouwen. Ze hebben alle zelfstandigheid verloren en mogen niet meer alleen op straat. Ze moeten ook zwaar gesluierd en ze hebben geen recht meer op een baan. De vrouwen worden door shariapolitie gecontroleerd en aangesproken als er net iets teveel van hun gezicht te zien is door de niqab heen. Sommige vrouwen kiezen zelf voor het kalifaat. Zij zeggen juist dat alle berichten in het westen zwaar zijn overdreven en dat het helemaal niet zo erg is in Raqqa.

Gebed

De gelovigen worden vijf keer per dag opgeroepen voor een gebed en dan moet je zorgen dat je thuis of in een gebedshuis bent. Bidden op straat is uit den boze en als je niet op tijd op je bidkleedje zit moet je een boete betalen. Winkels moeten verplicht sluiten voor het gebed. Door de straten lopen veel strijders met een AK-47 geweer in de aanslag.

Aantrekkingkracht

IS heeft een grote aantrekkingskracht op aanhang in het buitenland. Vanuit Nederland en België zijn er al honderden mensen naar Syrië vertrokken om deel te nemen aan de strijd. Vanuit België staat het aantal, voor zover bekend, op 29 september 2014 op 300 en vanuit Nederland op 150. IS betrekt aanhang vanuit heel veel landen, waaronder Amerika en Australië.

Structuur

De structuur van de terreurbeweging is strak geregeld. Abu Bakr al-Bagdadi heeft twee luitenants, een voor Syrië en een voor Irak. Zij sturen elk twaalf gouverneurs aan. De kalief zit zelf de oorlogsraad voor, de Shura. Hij wordt daarbij bijgestaan door zeven adviseurs. Getuigen die eerst waren aangesloten bij IS en spijt kregen, kunnen vertellen over de structuur van de organisatie. De cirkel rondom de kalief bestaat voor het grootste deel uit Tunesiërs en Saudiërs. De strijders te velde zijn vooral mensen uit Egypte en jihadstrijders uit westerse landen.

Vervolg

De volgende stap die de kalief wil zetten bestaat uit het werven van goed opgeleide sympathisanten. Een staat opbouwen kan niet met strijders alleen. Er moet binnen een land van alles georganiseerd worden waar je ingenieurs, managers, artsen en anderen bij nodig hebt. Er moet bijvoorbeeld voedsel geproduceerd en verdeeld worden en er moet een gezondheidszorg worden opgezet. Daar heb je allemaal specialisten voor nodig.

Geld en wapens

Het kalifaat schijnt aan financiële middelen geen gebrek te hebben. Ook bezit IS over een aardig wapenarsenaal. Er is veel buitgemaakt op het Iraakse leger en IS kan nu beschikken over moderne wapens van Amerikaans makkelijk. Wat de inkomsten betreft heeft IS zich verzekerd van diverse oliebronnen in Syrië en Irak. Die leveren IS elke dag miljoenen dollars op. Ze vinden via smokkelaars en tussenhandelaars de weg naar de markt. De olie verdwijnt naar landen zoals Iran, Jordanië en Turkije. Zelfs Syrië zou een klant zijn en dat is dan weer een stomme kronkel in de strijd tegen IS.

Precisiebombardementen

De Coalition of the Willing wil met precisiebombardementen het hart uit IS bombarderen. Amerika neemt het voortouw en Nederland heeft F-16’s toegezegd.

Netwerk

Niet alle islamieten zien in IS een meedogenloos terreurnetwerk. Nog steeds, na al het nieuws over het geweld, staan er mensen op in het westen om in het Midden-Oosten aan de jihad deel te nemen.
Het is te hopen dat meer en meer mannen en vrouwen in Nederland die zich bij IS willen aansluiten van gedachten veranderen. Bij sommigen is de kentering merkbaar. Na het zien van alle beelden over de onthoofdingen, het geweld en de oorlog zien ze IS niet meer als ideaal, maar als een verwrongen, kapotgeschoten droombeeld. Ze ontdekken dat het kalifaat vals is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – augustus 2014Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – augustus 2014Islamitische (IS, ISIS of Daesh) is en soennitische terreurbeweging die in Irak en Syrië een kalifaat uitroept en dat la…
De Eerste Kalief: Abu BakrAbu Bakr was de eerste kalief na de dood van de profeet Mohammed (vrede zij met hem). Hij werd in de Islamitische wereld…
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – maart 2017nieuws uitgelichtIslamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – maart 2017Het wordt wat stiller rondom IS, maar dat betekent niet dat de radicale beweging is uitgeblust. Er wordt volop gevochten…
De Tweede Kalief: Omar Ibn al-KhattabOmar al-Khattab is voor Sunnitische moslims de beroemdste van de vier kaliefen die over het moslimrijk heersten na de do…
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – november 2016nieuws uitgelichtIslamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) – november 2016Voor het einde van het jaar is Mosul, de stad aan de Tigris, veroverd op Daesh. Dat belooft de Iraakse legerleiding. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nerika, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Leeuwarder Courant 29 september 2014
  • http://www.spitsnieuws.nl/buitenland/2014/09/video-zo-leven-vrouwen-in-het-is-kalifaat geraadpleegd op 29 september 2014
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalifaat geraadpleegd op 29 september 2014
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/3747383/2014/09/14/Zolang-ze-in-het-kalifaat-is-is-ze-mijn-dochter-niet.dhtml geraadpleegd op 29 sepember 2014
  • http://www.nu.nl/isis/3799320/moet-u-weten-opmars-van-isis-in-irak.html geraadpleegd op 29 september 2014

Reageer op het artikel "Islamitische Staat (IS) – praktijk van terreurorganisatie"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 16-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Islamitische Staat
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!