InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Schotland onafhankelijk of niet?
nieuws uitgelicht

Schotland onafhankelijk of niet?

Los van het resultaat dat het nationaal referendum opleverde, kan men zich de vraag stellen waarom veel Schotten ijveren voor onafhankelijkheid. Waarom willen ze zich losrukken van het Verenigd Koninkrijk?

Politieke achtergrond

Een eerste belangrijke reden is de politieke geaardheid van de meeste Schotten. Deze zijn vaker linkser georiënteerd dan de Engelsen die van nature uit meer conservatief in het leven staan. De armoede in vele Schotse buitenwijken is hier uiteraard niet vreemd aan, waardoor zij meer aangetrokken worden door het socialistische gedachtegoed. Dat verklaart meteen waarom de Scottish National Party van eerste minister Salmond zeer populair is bij een groot deel van de bevolking. De voorstanders van de onafhankelijkheid willen zichzelf besturen, voelen zich niet echt aangetrokken tot de Engelsen en neigen meer richting Zweden of Denemarken.

Financiële gevolgen

Een eventuele afscheiding van de Schotten zou toch voor heel wat onrust kunnen zorgen op financieel vlak. We denken dan in eerste instantie aan de onzekere koers van het Britse pond, maar ook aan de beurswaarde van de Schotse bedrijven. Engeland is altijd een stevige back-up geweest voor Schotland, maar zonder deze steun is het ook nog maar de vraag hoe een stevige tegenslag op dat vlak kan opgevangen worden. Bovendien heeft Schotland als onafhankelijke staat uiteraard niet dezelfde internationale slagkracht dan wat het nu heeft. Een heleboel vragen en onzekerheden dus.

Houding van Engeland

Premier Cameron heeft toch wel redelijk paniekerig gereageerd op de campagne. Hij wil uiteraard niet door het leven gaan als de premier onder wiens regering een verbrokkeling van het Verenigd Koninkrijk ontstond. Bovendien is het belang van Schotland voor Londen niet te ontkennen. De belastinginkomsten van het olierijke Schotland zijn voor Londen een belangrijke inkomstenbron. Premie Cameron heeft zelfs meer inspraak aan de Schotten beloofd in het centrale bestuur.

Houding van Europa

Een Schotse onafhankelijkheid kan op Europees vlak voor een gevaarlijk precedent zorgen. Denk maar aan Catalonië dat al jaren strijdt voor een afscheiding van Spanje en hier ook weer een kans ziet om alles in een stroomversnelling te brengen. Logisch dat ook de Spaanse eerste minister in een eerste reactie zijn bezorgdheid uitsprak. Meer verbrokkeling in de EU kan wel eens een bom leggen onder de eengemaakte Europese vlag.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schotland onafhankelijk of niet?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 20-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!