InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Europa, landen, korte historie en Nederlands perspectief

Europa, landen, korte historie en Nederlands perspectief

Europa, landen, korte historie en Nederlands perspectief Europa is wat bewoners betreft het vierde continent ter wereld. In Afrika, Amerika en Azië wonen meer mensen dan op het Europese continent. Het is niet erg groot. Op Australië na is Europa het kleinste continent. Zelfs Antarctica is groter. Europa is een belangrijk continent in de moderne wereldgeschiedenis. Veel zaken zijn voor het eerst ontstaan in Europa. Europa is de bakermat van de huidige kapitalistische maatschappij. Andere historische hoog ontwikkelde culturen zijn te vinden in Azië en de Arabische landen en zelfs de Inca´s en Maya´s hadden een ver ontwikkelde cultuur, maar Europeanen vertoonden vanaf de Renaissance veel wijsheidshonger en expansiedrift.
Bron: Joebloggsy, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Joebloggsy, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Griekenland en Nederland

Zoals het oude Griekenland een belangrijk land is in de antieke oudheid, is Nederland het scharnierland tussen middeleeuwse beschaving en moderne cultuur. Na de Renaissance was er in veel landen geen ruimte voor godsdienstvrijheid maar in Nederland wel. Vooral Amsterdam is een tijd lang als het ware de hoofdstad van de wereld geweest. Je kunt dat nog steeds terug zien in het feit dat het oude stadscentrum van Amsterdam het grootste bewaard gebleven historische wooncentrum ter wereld is. Men bouwde voor het eerst huizen van hoge kwaliteit, die enkele eeuwen kunnen doorstaan. Overigens bestaan er her en der op de wereld megalithische bouwwerken waarvan de piramiden het bekendst zijn. Deze bouwwerken overtreffen elk modern bouwwerk als het gaat om duurzaam bouwen en zijn een uiting van een verloren gegane hoogstaande cultuur waarvan de moderne mens nauwelijks iets afweet.

Nederland, eerste in vele zaken

In Nederland is het eerste industriegebied gevestigd in de vorm van de Zaanstreek. Hier stonden honderden molens met elk een eigen functie. Door de zaagmolen was Nederland veel sneller in staat om schepen te bouwen dan andere landen. De zaagmolen was het meest belangrijk voor de grondlegging van de eerste multinational ter wereld: de V.O.C. Dit bedrijf deed handel over heel de wereld en een groot deel van de Nederlandse rijkdom is aan dit bedrijf te danken. Overigens was de V.O.C. In handen van enkele aandeelhouders waarvan het Oranjehuis de bekendsten zijn. Verder was Nederland in de 17e eeuw belangrijk op wetenschappelijk gebied. In dit land zijn vele uitvindingen gedaan zoals de microscoop, telescoop en verrekijker. Verder werden de eerste moderne accu´s in de vorm van de Leidse fles in Nederland ontdekt. Ook de eerste auto, die trouwens een elektrische auto was en een driewieler, komt uit Nederland. Cornelis Drebbel was uitvinder van de eerste duikboot. De Nederlandse universiteiten staan anno 2014 nog steeds in hoog aanzien maar Nederland levert vanaf begin 20e eeuw geen of nauwelijks topwetenschappers meer af van het kaliber Nobelprijswinnaar.

Bron: US CIA, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: US CIA, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Het koloniaal verleden van Portugal kent een heel ander verloop dan dat van Nederland.

Kolonies en Europa

Landen als Frankrijk, Spanje, Portugal, Engeland en Nederland hadden hadden vanaf de 17e eeuw veel kolonies in de wereld. Er ontstond een ware wedloop op nieuwe gronden waar men winstgevende producten kon verbouwen. Nederland was het enige land dat een bedrijf in stelling had; het had daarom enkel veel handelsplaatsen. Andere landen begonnen met een deel van een land te bezetten en hun eigen cultuur aan de bewoners op te leggen. In Nederland was al in de 17e eeuw een stemming om slavernij niet toe te staan. Franciscus van den Enden is daar een mooi voorbeeld van; hij vond dat iedereen gelijk is in de ogen van God en dat mensen daarom geen recht hebben om slavernij te voeren. Deze visie werd van den Enden kwalijk genomen door de V.O.C. En de hoge heren van Amsterdam maakten het Franciscus van den Enden zo moeilijk dat hij met zijn Latijnse school vluchtte uit Amsterdam en naar Parijs ging waar hij al snel in een complot om zonnekoning Lodewijk de 14e af te zetten kwam ten faveure van een democratische samenleving, wat niet gelukte en waarvoor hij uiteindelijk ter dood werd veroordeeld. Figuren als Franciscus van den Enden hebben uiteindelijk de weg naar afschaffing van de slavernij en democratie in gang gezet.

De naam Europa

De naam Europa is afkomstig uit de Griekse mythologie. Europa was de dochter van de feniciische koning Agénor. Eens was zij op het strand aan het spelen met enige van haar metgezellinen toen Zeus verscheen. Zeus is de hoofdgod of de vadergod van alle Griekse goden. Zeus kwam in stierengedaante naar Europa en verleidde haar door haar op zijn rug te vervoeren. Ze legden een weg af door zee en kwamen uiteindelijk terecht bij Kreta waar Europa moeder werd van twee kinderen Minos en Rhadamanthys. Kreta geldt nog steeds als het meest zuidelijk puntje van Europa. Omdat Europa een Fenicische was en de Feniciërs niet in Europa woonden maar in het Midden-Oosten, redeneerde de geschiedschrijver uit het oude Griekenland Herodotus dat zij niet de oorsprong kan zijn van de naam Europa. Voor de naam Europa worden twee andere mogelijkheden gegeven. Het zou een samenvoeging zijn van de Griekse woorden euryps en ops, welke respectievelijk ´breed´ en ´gezicht´ betekenen. Het is echter niet duidelijk waarom een werelddeel breed gezicht zou moeten worden genoemd. Een andere verklaring is dat het woord Europa een samenstelling is van de woorden erebu en ereb wat ´zonsondergang´ en ´avond´. In deze betekenis heet Europa ´Avondland´, wat een logische betekenis is aangezien voor de bewoners van het Midden-Oosten, Europa het land was waar de zon ondergaat.

Europese staat

Europa is nooit een eenheid geweest. Geografisch gezien horen de volken die hier leven bij elkaar maar er is nooit één centrale regering geweest die dit werelddeel duurzaam heeft kunnen besturen. De antieke Romeinen, de Rooms-Katholieke kerk en de nazi´s kwamen alle dichtbij een centraal bestuur maar hebben nooit héél Europa bestuurd en leidden een deel van Europa voor bepaalde tijd. Momenteel probeert de Europese Unie (EU) Europa over te nemen in wat je zou kunnen betitelen als een langzame, sluipende coupe die vanaf eind Tweede Wereldoorlog plaatsvindt. Een beperkt aantal landen is begonnen met de EU van Europa en deze is jaar na jaar geleidelijk uitgewerkt tot een heuse politieke unie met een centraal bestuur. Nederland hoort tot de beginlanden van de EU. Vele mensen voelen zich in de maling genomen door zaken als de invoering van de Euro als betaalmunt. Een paar jaar na de invoering van deze munt begon men al te praten over het einde van de euro. Een discussie over de wenselijkheid van een superstaat boven de staten wordt eigenlijk niet gevoerd; nationale politici uit de verschillende staten hebben allemaal individueel besloten tot aansluiting bij Europa wat ze konden doen op grond van hun kiezersmandaat. De weinige referenda die zijn gehouden in sommige landen van het Europese continent wezen uit de de bevolking een centraal Europees bestuur niet wenst.

Bron: Andrejj - Brion VIBBER, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Andrejj - Brion VIBBER, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De meeste oorlogen op aarde speelden zich af in Europa.

Alle landen van Europa

De landen in Europa zijn IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. Deze landen vormen samen Scandinavië. Sinds de val van Rusland hebben de Baltische staten zich afgescheiden van Rusland. Dat zijn Estland, Letland en Litouwen. Daaronder ligt Wit-Rusland. Historisch en geografisch gezien behoort Rusland ook tot Europa. St. Petersburg, de oude hoofdstad van Rusland, heeft een heel Europees voorkomen. Meer naar het westen vinden we Nederland, België en Luxemburg. Deze landen zijn verenigd in de Benelux. Duitsland, Polen, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland behoren tot het centrum van Europa, samen met het dwergstaatje Liechtenstein. Onder Polen vind je Tsjechië en Slovakije, die vroeger een geheel land waren. Samen met Polen behoorde Tsjechië voor de val van het ijzeren gordijn tot Oost-Europa, samen met Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Moldavië en Albanië. Ook voormalig Joegoslavië behoorde daartoe, hoewel dit land het meest vrije en westerse land was wat gerekend werd tot de invloedssfeer van de toenmalige communistische georiënteerde Sovjet-Unie. Voormalig Joegoslavië is uiteen gevallen in een aantal piepkleine landjes, te weten Servië, Montenegro, Kroatië, Bosnië en Slovenië. Als landen aan de Middellandse Zee hebben we verder Griekenland, Italië, Spanje en Portugal. Tussen Frankrijk en Spanje vinden in het berggebied de Pyreneeën Andorra. In Italië zijn er nog een extra stadsstaatjes te vinden in Vaticaanstad en San Marino. Geografisch gezien behoort het grootste deel van Turkije tot Europa. Istanbul is zelfs gesplitst in een Europees en een Aziatisch deel. Tot zover het Europese continent, rest nog te vermelden dat de Britse eilanden worden bewoond door mensen die zich altijd los van Europa hebben gezien. Dit is thans het Verenigd Koninkrijk, Noord-Ierland en Ierland.
Gerelateerde artikelen
Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. E…
Verschil tussen de Europese Unie en EuropaVerschil tussen de Europese Unie en EuropaWanneer mensen in gesprek gaan over moeilijke onderwerpen, worden begrippen nogal eens door elkaar gebruikt. Zo worden '…
Economische en monetaire unie in EuropaDe Economische en Monetaire Unie (EMU) is het sluitstuk van de financieel-economische integratie in de Europese Unie (EU…
De taal van EuropaECB. EMU. Devaluatie. Schengen. Als het over Europa zaken gaat, worden veel woorden gebruikt die niet iedereen kent. Een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: KS-U92, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Europa_%28werelddeel%29
  • Dr. Koster, mythologisch woordenboek
  • Afbeeldingen: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Joebloggsy, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: US CIA, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Andrejj - Brion VIBBER, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Europa, landen, korte historie en Nederlands perspectief"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!