InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Ruimtewedloop tijdens de Koude Oorlog

Ruimtewedloop tijdens de Koude Oorlog

Ruimtewedloop tijdens de Koude Oorlog 1957-1975: de Tweede Wereldoorlog is afgelopen en Europa is bezig met de wederopbouw. Rusland en Amerika zijn echter in oorlog: de Koude Oorlog. Tijdens deze 'stille' oorlog willen beide landen het machtigste land worden. Op aarde, maar ook in de ruimte. Wereldwijd zijn er veel landen die bezig zijn met de ruimtevaart, maar de strijd om de ruimte gaat tussen Rusland en Amerika. In Amerika was Wernher von Braun het grote brein achter het succes van het land in de ruimtevaart, ondanks zijn verleden in Nazi-Duitsland.

Wernher von Braun

In Amerika werkt het team van Wernher von Braun voor het leger. Zij hebben jarenlang voor de Duitsers gewerkt en aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zijn ze naar Amerika overgebracht. Ze moeten zich bezighouden met verdedigingsraketten, maar ontwikkelen in het geheim een raket voor de ruimtevaart. De regering en defensie komen hier achter en zorgen er voor dat Von Braun en zijn team zich alleen nog bezig houden met de verdediging. Het team mag weer verder gaan met raketten voor de ruimtevaart als de Russen op 4 oktober 1957 de eerste Spoetnik lanceren. De lancering leidt tot de ruimtewedloop: een strijd tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie die gevoerd wordt om de ruimte te veroveren. Amerika maakt plannen om de Sovjet-Unie in te halen.

De rol van de Spoetnik

De Sovjet Unie lanceert de tweede Spoetnik, een maand na de lancering van de eerste Spoetnik. Hierdoor krijgt het ruimtevaartprogramma in Amerika de hoogste prioriteit. De marine krijgt de opdracht om een satelliet te ontwikkelen. Dat mislukt met het Vanguard project en Von Braun krijgt dezelfde opdracht. Met zijn team lanceerde hij met succes de Explorer één satelliet. Amerika heeft echter nog steeds een achterstand op de Russen.

Toen de Russen ook nog de derde Spoetnik lanceerden, werden de krachten van het Amerikaanse leger en de marine gebundeld. Dit was het begin van NASA, wat National Aeronautics and Space Administration betekent. Amerika hoopte op deze manier alsnog een voorsprong te krijgen op Rusland en ze begonnen met het Mercury-project. Er werden 26 vluchten gelanceerd die afwisselend bemand en onbemand zijn. Voor de bemande vluchten worden zeven testpiloten van de Amerikaanse luchtmacht geselecteerd. Zij staan ook wel bekend als de Mercury Seven.

Eerste man in de ruimte

Uiteindelijk was het niet Amerika die de eerste mens de ruimte in stuurde. In april 1961 was Yuri Gargarin de eerste man die in de ruimte was geweest. Hierna begon de race om de maan. De maan was het volgende doel, omdat het de enige andere planeet is waar leven mogelijk is. Speciaal voor de race om de maan begon de VS het Apollo project, een project dat bedoeld was voor een reeks maanvluchten. De eerste Apollo verbrandde echter tijdens de testvlucht.

Ondertussen had de Sovjet-Unie ook niet stilgezeten. In 1967 lukte het hen om de Soyuz 1 met succes de ruimte in te brengen. De afloop is echter een ramp als Vladimir Komarov omkomt omdat zijn parachute niet opende.

Man op de maan

Het team van Wernher von Braun is druk bezig geweest. Op negen november 1967 lanceren ze namens de VS de Saturnus-5 raket. Het is zo’n groot succes dat de VS een ongekende voorsprong heeft op de Sovjet Unie. Om haar voorsprong weer terug te krijgen, ontwikkelt de Sovjet-Unie een ruimtestation. Dit zou als logische tussenstop dienen bij volgende vluchten naar de maan. De bouw neemt echter veel tijd en werk in beslag. Amerika houdt het simpel door een raket vanaf de aarde te lanceren. Hierdoor is het uiteindelijk een Amerikaan die voor het eerst voet op de maan zet. Dit gebeurt op 20 juli 1969. Door velen wordt dit als het einde van de ruimtewedloop beschouwd, maar dat is niet zo. De echte strijd eindigde in 1975 toen de Sojoez 19 en de Apollo 18 aan elkaar gekoppeld werden.
© 2014 - 2017 Tamina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikiImages, Pixabay
  • http://threeships.timerime.com/en/event/382690/Ruimtewedloop/
  • http://www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/afleveringen/2006-2007/Race-naar-de-maan.html

Reageer op het artikel "Ruimtewedloop tijdens de Koude Oorlog"

Infoteur: Tamina
Laatste update: 25-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!