InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Kennis is macht
mijn kijk op

Kennis is macht

Kennis is macht Het is waarschijnlijk niemand in de afgelopen jaren ontgaan, de kranten staan er namelijk vol mee: armoede. Iedereen zal het ook wel eens zijn met het feit dat armoede een serieus probleem is op deze wereld. Er zijn rijke landen, waaronder Nederland, die de armoede in derdewereldlanden willen bestrijden. Toch heeft deze hulp tot nu toe weinig teweeg gebracht en kunnen we het vergelijken met een druppel op een gloeiende plaat.

Stelling

Dat het dus anders moet is duidelijk. De rijkere landen zullen met betere oplossingen moeten komen. Mijn stelling is daarom ook: alleen de rijke landen kunnen het wereldwijde armoedeprobleem oplossen.

Geld

Rijke landen hebben het geld om te investeren in basisvoorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg, waarmee ze de armoede in arme landen het meest effectief kunnen bestrijden. Dat kunnen ze doen in de vorm van een lening of schenking. Door te investeren in onderwijs hebben de kinderen een betere opleiding en daardoor ook later een betere baan. Deze baan kan hen weer verder helpen met een betere toekomst opbouwen. Op deze manier wordt de kennis ook gelijkmatig over het land verdeeld, waardoor ook de arme mensen in deze landen meeprofiteren en niet alleen de rijke bevolking. Het is namelijk zo dat in arme landen waar de economie stevig groeit, dat niet perse betekent dat de arme bevolking daar ook van profiteert. Door geld te investeren in gezondheidszorg voorkom je veel sterfgevallen in deze landen. Betere voeding en schoon drinkwater voorkomt dat mensen ziek worden en daar aan overlijden.

Kennis

Bovendien hebben de rijke landen de kennis in huis om wat aan de belabberde situatie in arme landen te doen. Belangrijk is het overbrengen van kennis op gebied van akkerbouw, veeteelt en tuinbouw. Op deze manier kan de lokale bevolking zelf efficiënter voedsel produceren waardoor ze minder afhankelijk worden van andere landen. Ook krijgen ze hierdoor de kans om voedsel te verkopen, wat weer goed is voor de groei van de economie in de lage bevolkingsgroepen.

Onderhandelingspositie

Tenslotte is het niet geheel door eigen toedoen dat arme landen een slechte economische positie hebben. Wij, rijke landen, houden ze namelijk in die slechte onderhandelingspositie. Handelaren krijgen slechte prijzen voor hun producten of moeten veel invoerrechten betalen. Laten we dus maar eens beginnen om hun in ieder geval een kans te geven zich op te werken in de wereldeconomie door de invoerrechten te verlagen en ze een eerlijke prijs te geven voor hun producten.

Onstabiel bestuur

Echter vindt journalist van het nrc, Jacob Knol, dat de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van een land bij het land zelf ligt. Hij vindt dat de ontwikkeling van een land vooral wordt bepaald door het eigen beleid. Maar voorwaarde hiervoor is natuurlijk een stabiel bestuur. Vaak is in deze landen de macht in handen van één persoon, de zogenaamde dictatuur, wat leidt tot burgeroorlogen en ondemocratisch bestuur. Met zon bestuur zullen alleen de rijken rijker worden en de armen armer en wordt het armoedeprobleem dus niet opgelost. Het is aan de rijke landen om te zorgen voor rust in geval van burgeroorlogen, werk wat onder de taken valt van de VN.

Conclusie

Uiteindelijk zullen de arme landen dus hulp nodig hebben van de rijke landen. Rijke landen hebben het geld om te investeren in basisvoorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg, waarmee ze de armoede in arme landen het meest effectief kunnen bestrijden. Bovendien kunnen de rijke landen kennis overbrengen op het gebied van akkerbouw, veeteelt en tuinbouw, waardoor ze efficiënter eigen voedsel kunnen produceren. Ook moeten de rijke landen de arme wel de kansen geven om zicht te ontwikkelen door de invoerrechten te verlagen en eerlijke prijzen te hanteren. Conclusie: geld is zo als vet, er is er genoeg van, maar op de verkeerde plaatsen.
© 2014 - 2019 Jovato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://weblogs.nrc.nl/discussie/2008/11/10/ontwikkelingsgeld-maakt-landen-te-afhankelijk/

Reageer op het artikel "Kennis is macht"

Infoteur: Jovato
Gepubliceerd: 03-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Mijn kijk op…
Schrijf mee!