nieuws uitgelicht

Operation Brother's Keeper - drie ontvoerde tieners Israël

Operation Brother's Keeper - drie ontvoerde tieners Israël Op 12 juni 2014 werden drie tieners door Hamas ontvoerd. Hoewel Hamas aanvankelijk ontkent dat ze iets met de ontvoering te maken heeft is het volgens Israël glashelder dat de terreurbeweging achter de ontvoering zit. Meteen nadat duidelijk was geworden dat de tieners ontvoerd waren zijn de Israëlische veiligheidsdiensten een massale zoektocht gestart. Hierbij zijn veel terroristen van Hamas opgepakt. Op 30 juni 2014 werden de lichamen van de drie jongens gevonden in een wadi. Hamas heeft later de verantwoordelijkheid opgeëist voor de ontvoering. Het brein achter de kidnapping is veroordeeld tot 3 maal levenslang. De andere ontvoerders zijn doodgeschoten door het Israëlische leger. Een chronologisch overzicht van de gebeurtenissen.

12 juni 2014: Drie jongeren vermoedelijk gegijzeld door Palestijnse terroristen

Drie tieners werden donderdag 12 juni 2014 vermist in Judea. De IDF vreest dat er sprake is van kidnapping. Er werd grootschalige zoektochten gehouden in Bethlehem en Hebron. Premier Netanjahoe hield de PA verantwoordelijk voor de veiligheid van de tieners. Het ging om drie jesjiva studenten van 17 tot 19 jaar die sinds gisteravond worden vermist. De politie onderzoecht of er een verband bestaat tussen een uitgebrande auto nabij Hebron en de verdwijning van de tieners. De Shin Beth vermoedde gijzeling omdat de mobiele telefoons van de jongeren geen signalen meer uitzonden op dezelfde locatie waar ze voor het laatst gezien werden tussen Kfar Etzion en Alon Shvut. De IDF zette ook onbemande vliegtuigjes in om de tieners op te sporen.

12 juni 2014: Nog steeds geen spoor van de ontvoerde tieners - tijd raakt op; "Operatie Breng Onze Broeders Terug" in volle gang

De politie bleek donderdagavond 12 juni 2014 een telefoontje te hebben gehad van één van de ontvoerde tieners met de mededeling dat ze ontvoerd zijn. De politie nam het telefoontje echter niet serieus. Het telefoontje duurde ongeveer twee minuten en op de achtergrond waren geluiden te horen. De Shin Beth onderzocht de zaak. De reden dat de politie het niet serieus nam was omdat het de afgelopen tijd talloze malen is gebeld door Arabieren met een valse melding. Pas nadat de broer van één van de ontvoerde jongens naar het politiebureau kwam werd het telefoontje serieus genomen. De politie wist toen dat de jongeren waarschijnlijk nog in leven waren en in de Judea regio werden vastgehouden. De IDF kende het gebied in de omgeving van Hebron erg goed en doorzocht het. Overigens faalde de politie al eerder door de IDF een uur te laat in te lichten. Hierdoor was kostbare tijd verloren gegaan.

16 juni 2014: Tientallen Palestijnen opgepakt in verband met de ontvoering van de drie tieners

In de nacht van maandag 16 juni 2014 werden weer tientallen (rond de 50) Hamas leden opgepakt. Hierbij zou één dode zijn gevallen. Onder de arrestanten was Aziz Duwaik van de Palestijnse Wetgevende Raad. In totaal zijn al zo'n 150 Palestijnen gearresteerd. Israël onderzocht of er nog meer strafmaatregelen tegen Hamas mogelijk waren. Israël had het plan om verschillende Hamas leiders van de West Bank naar Gaza deporteren. Het ging ook om Palestijnse functionarissen die vastzitten en die in hongerstaking zijn. Daarnaast wilde Israël een aantal instituten die verbonden zijn met Hamas sluiten om de transfer van geld tegen te gaan.

17 juni 2014: Zoektocht naar tieners gaat vijfde dag in - Operation Brother's Keeper

Minister van defensie Ya'alon zei dat Operation Brother's Keeper niet gebonden is aan tijd en bereik. Het belangrijkste doel was de gegijzelden en de ontvoerders op te sporen en Israël zou niet rusten voordat dit was gebeurd. De operatie was erg complex en vergde veel geduld. Soldaten waren bezig met zoekacties en het vernietigen van de infrastructuur van Hamas in Judea en Samaria. De veiligheid van Israëls burgers ging boven alles. De minister wenste de families van de gegijzelden sterkte toe. Hij wenste dat ook de IDF, de politie, de grenspolitie en de Shin Beth toe.

18 juni 2014: Zesde dag van Operation Brother's Keeper

De IDF had in de nacht van 18 juni 2014 64 terroristen van Hamas opgepakt. Onder hen waren 50 terroristen die in 2011 uit de Israëlische gevangenis vrijkwamen in ruil voor de vrijlating van Gilad Shalit. Volgens een tweet van premier Netanjahoe was de operatie erg complex. Er zouden volgens de premier nog vele operaties volgen met als doel de tieners vrij te krijgen en Hamas een harde klap toe te dienen. De 50 opnieuw opgepakte Hamas terroristen hadden in 2011 een contract ondertekend waarin ze beloofden zich te weerhouden van terroristische activiteiten maar hebben dit toch gedaan. De Shin Beth heeft ze zorgvuldig geselecteerd. De IDF heeft ook het Al Aksa Radio station uit de lucht gehaald. Sinds de start van de operatie waren 240 leden van Hamas gearresteerd en was op 800 locaties gezocht. In de vroege ochtend hadden drie infanterie brigades (Kifri, Nachal en Paratroepen) in o.a. Kabatia, Jenin, Tzufrir en Bet Awa operaties uitgevoerd. Alleen in Jenin kwam het tot kleine confrontaties.

23 juni 2014: Hebron regio bijna helemaal uitgekamd

In de nacht van 23 juni werden 37 Palestijnen gearresteerd tijdens de zoektocht naar de drie ontvoerde jongens. Er werden 80 plaatsen doorzocht. Binnen een paar dagen zou de Hebron regio helemaal uitgekamd zijn. De komende dagen zou de IDF beslissen of de focus van het onderzoek verplaatst zal worden. Volgens de PLO zijn de controleposten in het gebied verscherpt of gesloten. Er werden in totaal 361 Palestijnen opgepakt. Er waren nog geen signalen van de vermiste jongens en niemand had de verantwoordelijkheid opgeëist. Veiligheidstroepen van de PA deden ook mee aan de zoektocht. Hier waren de Palestijnen gefrustreerd over. Zo waren al een politiebureau en twee politieauto's vernield. Verschillende mensenrechtenorganisaties in Israël verzochten minister van defensie Ya'alon op te houden met “collectieve straffen” tegen de Palestijnen.

Shin Beth heeft twee belangrijke verdachten in het vizier

De Shin Beth had twee belangrijke verdachten op het oog in de ontvoeringszaak. Het ging om Ammar Muhammad Abu Eisha (33) en Marwan al-Qawasmi (29) uit Hebron. Ze hadden eerder in Israëlische gevangenissen gezeten. Deze twee verdachten werden door het leger en de geheime diensten gezocht. Palestijnse media melden dat hun vrouwen waren opgepakt en uren zijn ondervraagd.

29 juni 2014: Rachel Frenkel denkt dat haar zoon en zijn vrienden nog steeds in leven zijn

Rachel Frenkel, de moeder van Naftali die ontvoerd is, zei op 29 juni dat ze ontroerd is door de pogingen van het leger om haar zoon en zijn vrienden te vinden. Rachel Frenkel was al eerder op de hoogte van de identiteit van de ontvoerders. De IDF wist al snel wie de ontvoerders waren. Ze geloofde nog steeds dat de drie jongeren in leven waren. Ze hoopte dat alle pogingen en gebeden ertoe zouden leiden dat ze snel levend terug zouden keren.

30 juni 2014: Lichamen van de drie jongens gevonden

De lichamen van de drie jongens werden op 30 juni gevonden. De jongens waren kort na hun ontvoering al doodgeschoten en begraven in een wadi tussen Beit Khalil en Halhul. Ze werden 6 uur 's avond Israëlische tijd gevonden. Israël ging er vanuit dat de jongens gedood werden om later eventueel te kunnen ruilen tegen Palestijnse gevangenen.

IDF gaat door met het zoeken naar de twee verdachten van de ontvoering

De IDF had de toegang van de huizen van de twee verdachte ontvoerders, Marwan Quasma, 29, en Amar Abu Eisha, 32, opgeblazen om huiszoekingen te doen. Een derde huis werd ook door de IDF doorzocht. Er waren veel soldaten op de been in Hebron en de Beit Khalil regio die opzoek waren naar de verdachten. De IDF voerde ook operaties in Jenin uit. Hierbij werd één Palestijn gedood die de IDF troepen aanviel.

Daders zongen van blijdschap nadat ze de jongens hadden vermoord

In de uitgebreide versie van het telefoongesprek van de ontvoerde tieners waren de moordenaars zingend van blijdschap te horen nadat ze de drie jongens hebben doodgeschoten. In het Arabisch zegt één van hen “We hebben er drie”. Uit het telefoongesprek bleek totaal niet dat de daders in paniek waren en mogelijk niet de bedoeling hadden om de jongens dood te schieten.

8 juli 2014: Arrestatie i.v.m. ontvoeringszaak (derde verdachte)

De IDF had op 8 juli Hussam Dufash gearresteerd. Hij kwam als derde verdachte in beeld bij de ontvoeringszaak. Hij werd in Hebron opgepakt. Dufash was gewoon in zijn huis na de kidnapping in tegenstelling tot de andere twee verdachten. Ondertussen had het Civiele Bestuur van Judea en Samaria besloten dat Palestijnen uit Hebron weer in Israël mochten werken en ook Jeruzalem mochten bezoeken in verband met Ramadan.

9 juli 2014: Jongens met minstens 10 schoten om het leven gebracht

De drie ontvoerde Joodse jongens waren minstens 10 keer beschoten met een pistool met een geluiddemper bleek uit onderzoek op 9 juli. Dit wees erop dat de jongens met voorbedachte rade zijn vermoord. De gegevens werden bekend gemaakt door een Amerikaanse functionaris. Omdat één van de jongens een Amerikaans staatsburger was was de FBI ook bij het onderzoek betrokken. Van Israëlische zijde werd niets over het onderzoek gezegd.

11 juli 2014: Arrestatie in zaak vermoorde tieners

Hossam Kawasmeh, die al op 11 juli 2014 werd gearresteerd in verband met de moord op de drie Joodse jongens, heeft bekend leiding te hebben gegeven aan de terreurcel. Hij kreeg geld van Hamas. Hij werd opgepakt door Yamam, een anti-terreur eenheid, na een tip van de Shin Beth. Na de ontdekking van de lichamen van de drie jongens verliet Hossam Kawasmeh zijn huis en zocht onderdak bij familie om van daaruit naar Jordanië te vluchten. De lijken werden gevonden op een stuk land dat eerder was gekocht door Marwan Kawasmeh, één van de twee andere verdachten die nog voortvluchtig zijn. Hossam hielp de andere twee bij het onderduiken.

18 augustus 2014: Huizen van de ontvoerders vernietigd door de IDF

De IDF had de huizen van Hussam Kawasmeh en Amar Abu-Eisha, de moordenaars van de drie tieners, op 18 augustus vernietigd. Het huis van de derde terrorist Marwan Kwasmeh werd verzegeld. Drie petitie bij het Hooggerechtshof tegen de vernietiging en verzegeling van de huizen werden verworpen. De IDF zei dat de vernietiging van huizen een krachtig signaal uitzond naar de terroristen. De IDF zou doorgaan met legale middelen om het terrorisme te bestrijden zo stond in een verklaring van het leger. Twee van de drie terroristen waren nog steeds voortvluchtig.

21 augustus 2014: Hamas bekent verantwoordelijk te zijn voor de ontvoering en moord op de drie tieners

De top van Hamas heeft op 21 augustus 2014 toegegeven achter de ontvoering van en moord op de drie tieners te hebben gezeten. Het was voor de eerste keer dat Hamas de verantwoordelijkheid opeiste. De ontvoering leidde uiteindelijk tot een oorlog tussen Hamas en Israël.

26 augustus 2014: Eerste verdachte van ontvoering aangeklaagd bij rechtbank van Jeruzalem

Wael Karameh, het brein achter de ontvoering van de drie tieners, werd op 26 augustus officieel aangeklaagd bij de rechtbank van Jeruzalem. Zijn twee broers en een andere verdachte waren nog steeds op de vlucht.

23 september 2014: IDF schiet moordenaars van ontvoerde tieners dood

Marwan Kawasmeh en Amer Abu Eisha uit Hebron, de ontvoerders en moordenaars van de drie Joodse tieners, werden op 23 september door de IDF doodgeschoten. De Shin Beth had de verblijfplaats van de terroristen ontdekt. De bedoeling was hen te arresteren maar er ontstond een vuurgevecht waarbij de terroristen werden gedood. De IDF had nog wel een aantal andere Palestijnen, die de terroristen hielpen, gearresteerd. De terroristen bevonden zich in een ondergrondse kelder van een groot huis waar wapens waren opgeslagen. Ze kwamen uit hun schuilplaats en begonnen te schieten. Eén van hen werd neergeschoten en de andere viel in een gat.

31 december 2014: Brein achter ontvoering en dood Joodse tieners veroordeeld

De militaire rechtbank heeft het brein achter de gijzeling van en moord op drie tieners op 31 december veroordeeld. Hussam Hassan Kawasme werd veroordeeld op basis van zijn eigen verklaringen. Het verklaarde de gijzeling te hebben gepland en gefinancierd. De twee hoofdverdachten werden gedood tijdens een schietwisseling met de IDF in september.

6 januari 2015: Brein achter ontvoering en dood Joodse tieners krijgt 3 maal levenslang

De militaire rechtbank van Judea had op 6 januari 2015 het brein achter de ontvoering van en moord op drie Joodse jongens veroordeeld tot 3 maal levenslang. Volgens de IDF aanklager zag Hussam Hassan Kawasame de drie jongens niet als mensen en werden ze gedood omdat ze Joods waren. Hussam Hassan Kawasame moest ook aan elke familie van de drie jongens 250.000 shekels schade betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israël: Is gevangenenruil een goed besluit? Ja en neemijn kijk opIsraël: Is gevangenenruil een goed besluit? Ja en neeDe gevangenenruil tussen Israël en Hezbollah heeft de gemoederen in Israël stevig bezig gehouden. In ruil voor twee gedo…
Luie tieners, kan je ze motiveren?Luie tieners, kan je ze motiveren?Tieners die hele dagen op de bank hangen, niks doen en ook op school niet presteren? We kennen ze allemaal wel. Wat moet…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Waarom ontsporen tieners?Waarom ontsporen tieners?We weten natuurlijk allemaal wel dat de hersenen van tieners nog niet volgroeid zijn en dat ze nog niet kunnen plannen e…

Pacific AlliancePacific AllianceSinds 2011 bestaat er een economisch samenwerkingsverbond tussen Chili, Colombia, Mexico en Peru. Het doel van de allian…
Leven in de conflictstad GazaLeven in de conflictstad GazaEr waren ruim 40.000 vluchtelingen, toen de Verenigde Naties de Gazastrook in december 2013 uitriepen tot rampgebied van…
Bronnen en referenties
  • Arutz Sheva
  • Ynetnews
  • Jerusalem Post

Reageer op het artikel "Operation Brother's Keeper - drie ontvoerde tieners Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 06-05-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Israëlische leger en oorlogen
Schrijf mee!