InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De Krim en de strijd tussen Oekraïne en Rusland
nieuws uitgelicht

De Krim en de strijd tussen Oekraïne en Rusland

De Krim en de strijd tussen Oekraïne en Rusland De Krim is een schiereiland wat gelegen is in de Oekraïne. Het had een autonome status. De Krim is altijd een heel belangrijk gebied geweest voor Rusland. Dit land heeft zijn zeevloot liggen aan de Zwarte Zee. Ook wonen er in de Krim veel mensen die graag aangesloten willen zijn bij Rusland. 60% van de bevolking bestaat uit etnische Russen. Vóór en tegenstanders hebben hun eigen belangen.. De grote en vooral belangrijke haven is Sebastopol. Na een referendum wat gehouden werd op 6 maart 2014 heeft de bevolking gekozen voor aansluiting bij Rusland.

Oekraïne en de Krim

De Krim is een schiereiland wat gelegen is in de Oekraïne aan de Zwarte Zee. Er wonen ongeveer twee en een half miljoen mensen en de oppervlakte is 26000 vierkante kilometer groot. De hoofdstad is Simferopol. Het grootste gedeelte van de Krim bestaat uit steppe maar in het zuiden heerst een mediterraan klimaat. Hier vinden we ook de badplaats Jalta die al eeuwenlang bekend staat als een badplaats waar veel Russen van oudsher hun vakantie doorbrengen.

Geschiedenis van de Krim

De oorzaak van de Krimoorlog van 1853 lag in een geschil wat er was ontstaan omtrent een aantal heilige plaatsen in Palestina. Rusland viel het Turks grondgebied binnen. Ook toen al ging het om het belang van de haven aan de Zwarte Zee, Sebastopol.
In 1856 kwam er een einde aan de Krim oorlog met de vrede van Parijs. Deze oorlog die duurde vanaf 1853 tot 1856 werd uitgevochten tussen het keizerrijk Rusland en het Ottomaanse Rijk. Turkije werd gesteund door de Britse en de Franse troepen. Gedurende de jaren 1917 en 1918 heeft er korte tijd een onafhankelijke republiek bestaan van Krim Tataren. Maar de Krim werd al snel ingenomen door de Bolsjewieken. De laatste Krim Tataren werden in 1944 onder Stalin gedeporteerd naar Centraal Azië. Zij keerden terug in 1989. Tijdens de tweede wereldoorlog werd er in dit gebied hevig gevochten tussen de Duitsers, Roemenen en het Rode leger. In 1944 volgde het Krim offensief en de Krim werd weer ingelijfd bij Rusland. In 1954 werd onder leiding van Chroesjtsjov het land overgedragen aan de Socialistische Oekraïense Sovjetrepubliek. Nadat in 1991 de Sovjet Unie uiteen was gevallen bleef de Krim behoren tot de Oekraïne maar werd wel omgevormd tot een autonome Krim Republiek. Rusland heeft tot 2042 de belangen van de doorgang van de Zwarte Zee veilig gesteld.

Belang Zwarte Zee voor Rusland

Voor Rusland is de haven van Sebastopol van groot belang. Immers het is de enige directe verbinding met het westen naar de Middellandse Zee. Indien deze toegang zou worden afgesloten dan dienen de Russische schepen via het noorden van Rusland te varen om het westen te bereiken. Dit zou een onmogelijke situatie betekenen. Het is daarom niet te verwonderen dat Rusland graag de Krim wilde annexeren. Maar na de annexatie bleek het niet eenvoudig om het gebied goed te bevoorraden. Er is geen directe verbinding met het vasteland van Rusland en alles moet per veerpont worden aangevoerd.

Grote veranderingen in de wereldpolitiek

De Europese Unie mogen we zien als de opvolger van de Europese Gemeenschap de EEG Ook kenden we in Rusland de Sovjet Unie. De Sovjet Unie is uiteengevallen in 1991 en daarmee zijn er veranderingen ontstaan in de wereldpolitiek. Het uiteenvallen was voor Rusland een hard gelag. De EEG werd Europese Unie en wil naast economische waarden ook verantwoordelijk zijn voor de rechten van de mens. Het gaat niet alleen om economische belangen maar men wil ook verantwoording dragen voor de rechten van de mens. Het Internationaal recht dient gerespecteerd te worden. De Europese Unie wil de taak om dit te waarborgen goed vervullen in samenwerking met de V.S. Het is de vraag hoe Rusland wil omgaan met deze waarden.

Referendum

De Krim heeft zich per decreet op 6 maart 2014 aangesloten bij Rusland zo luidde de boodschap aan het westen. Op zondag 16 maart 2014 heeft de bevolking van de Krim zelf een stem kunnen uitbrengen waarbij zij gekozen hebben vóór Rusland. De justitie van Oekraïne heeft een arrestatiebevel laten uitgaan voor Sergej Aksjonov die met ingang van maart 2014 de nieuwe premier werd van de Krim. Vladimir Konstantinov wordt eveneens beschuldigd. Zij hebben stappen gezet die de afscheiding van de Oekraïne mogelijk maakten. In het Russische parlement werd een wetsontwerp ingediend die het mogelijk moest maken dat de Krim kon toetreden tot de Russische federatie. De televisiezender van de Oekraïne werd verwijderd en de Russische zender werd al vóór het referendum in de plaats gezet. Ook heeft men direct na de annexatie op de openbare gebouwen de Russische vlag geplaatst.

De bevolking van de Krim

De bevolking van de Krim bestaat uit 1967 miljoen mensen en is samengesteld uit vele verschillende groepen. Er zijn:

Russen 58%
Oekraïners 24%
Krim Tataren 12%
Wit- Russen 1%
Joden 0,22%
Tataren 0,54%
Armeniërs 0,43%

Daarnaast wonen er nog Polen, Roma zigeuners en diverse kleine minderheden.

Reactie regeringsleiders in de wereld

De regeringsleiders van de Europese landen en de president van de V.S.Obama hebben scherpe kritiek geuit op het decreet. Het uitschrijven van een referendum was tegen het Internationaal recht. De Oekraïne is in een lastig parket terecht gekomen. De soldaten die de kazernes en de bases verdedigen moesten op 16 maart 2014 een keuze maken of ze ofwel vóór Rusland of vóór de Oekraïne zijn terwijl zij op dat moment nog vertegenwoordigers waren van de Oekraïne. Op 9 maart 2014 werd bekend dat er bij de grens tussen Oekraïne en de Krim veertig waarnemers van de OVSE werden tegengehouden door gewapende militairen. De OVSE is de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa waar vijftien landen in deelnemen. Poetin geeft aan in 2018 dat hij de Krim als een onafscheidbaar deel van Rusland beschouwt. Amerika handhaaft ook in 2018 de sancties die aan Rusland zijn opgelegd en noemt de annexatie illegaal. Rusland werd geweigerd in de top van de G7, wat voorheen G8 was.

Sancties en de gevolgen

Er zijn inmiddels zowel door de Europese Unie als door President Obama sancties ingesteld. Zo zijn de tegoeden bevroren van de verdreven president van de Oekraïne Viktor Janoekovitsj en zijn zoon die veel geld hebben ondergebracht in Europa. Tevens werden de tegoeden bevroren van 17 andere belangrijke personen in de Oekraïne. Men spreekt hierbij van honderden miljoenen die door corruptie verkregen werden. Er geldt voor deze personen een inreisverbod in de EU. Ook werd er een importverbod voor wapens ingesteld en er zijn kapitaalrestricties opgelegd aan 8 Russische banken.

Gas van Gazprom

De situatie in de Oekraïne kan lastig worden. De Oekraïne heeft een grote schuld aan Rusland. Zij hebben de rekening voor de levering van het gas niet betaald, want het land is op de rand van bankroet. Het IMF heeft beloofd het land financieel te zullen steunen met voorlopig 11 miljard euro. Rusland heeft gedreigd de levering van gas stop te zetten. We moeten eveneens bedenken dat een groot deel van Europa ook gas ontvangt vanuit Rusland. Zo krijgt Duitsland voor 30% van het totaal gas uit dit gebied. Ook de zuidelijke landen zijn voor een deel afhankelijk van het gas uit Rusland. Het IMF heeft in januari 2018 aangegeven dat ze Oekraïne financieel wel verder willen steunen maar alleen onder de voorwaarde dat corruptie wordt aangepakt. In 2014 werd al 17,1 miljard euro toegezegd. Hiervan is in 2018 de helft overgemaakt aan het land. In maart 2018 werd bekend dat Rusland stopt met de levering van gas aan de Oekraïne. Zij verbreken hiermee het bestaande contract met het staatsenergiebedrijf van de Oekraïne Naftogaz.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Oekraïne-crisis: een beknopt overzichtDe Oekraïne-crisis; het begon met de afscheiding van de Krim en escaleerde door het neerstorten van vlucht MH17. Daarnaa…
Virus door teek: Krim-Congo-hemorragische koortsVirus door teek: Krim-Congo-hemorragische koortsHet Krim-Congovirus of Krim-Congo-hemorragische koorts is een virusziekte welke wordt verspreid door teken uit het genus…
Oorlogsdolfijnen, dolfijnen die zeemijnen opsporenOorlogsdolfijnen, dolfijnen die zeemijnen opsporenDe creativiteit bij mensen die zich bezighouden met het bedenken van hulpmiddelen voor het opsporen en ontmantelen van b…
Rusland: Het land, een continent op zichzelfRusland ligt in het oosten van het werelddeel Europa, het is de grootste staat van dit werelddeel. Deze staat neemt 16-1…
Raadgevend referendum en het associatieverdrag met OekraïneRaadgevend referendum en het associatieverdrag met OekraïneIn Nederland kun je onder bepaalde condities een raadgevend referendum starten. Met zo’n referendum heeft de Nederlandse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • Wikipedia de Krim
  • Wikipedia de Krimoorlog
  • NRC. 9 maart
  • De volkskrant 6 maart 2014.
  • https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180703_03595321
  • https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/gazprom-draait-gaskraan-naar-oekraine-dicht
  • https://nieuwsuitoekraine.blogspot.com/2018/01/imf-spoort-oekraine-aan-om-meer-haast.html

Reageer op het artikel "De Krim en de strijd tussen Oekraïne en Rusland"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 30-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!