InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Oekraïne: wat gebeurde er op de Krim?
nieuws uitgelicht

Oekraïne: wat gebeurde er op de Krim?

Oekraïne: wat gebeurde er op de Krim? Oekraïne is het grootste land van Europa wat de oppervlakte betreft. Er wonen ongeveer 45 miljoen mensen. Vanaf november 2013 hebben demonstranten in West Oekraïne geprobeerd om integratie met Europa te bewerkstelligen. Deze strijd heeft zich verhard en de president is afgezet en gevlucht. Er is een interim regering geïnstalleerd die echter door de Russische regering niet wordt erkend. De vrees dat Rusland in gaat grijpen op de Krim werd waarheid. De Krim is het schiereiland wat vooruit geschoven ligt in de Zwarte Zee.

Waar ligt de Oekraïne

De Oekraïne is een land wat ligt in Oost Europa. In het zuiden grenst de Oekraïne aan de Zwarte Zee en in het oosten zien we de grens met Rusland. In het noorden grenst dit land aan Wit- Rusland en in het westen is er de grens met Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Moldavië. Na Rusland, Kazachstan en Turkije is de Oekraïne het grootste land van Europa. Qua oppervlakte is het zonder twijfel het grootste land. De hoofdstad van het land is Kiev. In 1991 werd Oekraïne onafhankelijk na lange tijd bezet te zijn geweest door Rusland. Om de situatie goed te kunnen begrijpen het van belang om te weten dat in de Oekraïne grote verschillen zijn. Het westerse gedeelte is overwegend pro- Europa terwijl het oostelijk gedeelte pro-Russisch is. Zo wonen er aan de Krim veel etnische Russen. Ook cultureel gezien zijn er grote verschillen. In het oosten spreekt men overwegend Russisch terwijl men in het westen Oekraïens spreekt. Ook in 2004 was er een revolutie de Oranje revolutie. Hier speelde Joelia Timosjenko een belangrijke rol. Zij verloor de verkiezingen nadat er mogelijke malversaties zijn geweest. Janoekovitsj won de verkiezingen en werd aangesteld als president.

De Krim

Het schiereiland de Krim heeft een autonome status binnen de Oekraïne. Er wonen ongeveer 2 miljoen mensen. Onder hen zijn er vooral veel etnische Russen die eigenlijk niet willen dat de Oekraïne zich gaat richten op Europa. Toch zijn er ook mensen die daar anders over denken en het wel eens zijn met de betogers in Kiev. Dit maakt de situatie op de Krim explosief. De hoofdstad is Simferopol.

Opstand in Kiev (Lviv)

De reden van de opstand was het feit dat Janoekovitsj weigerde om het associatieverdrag met de EU te ondertekenen. Dit zou gaan betekenen dat er betere handelsbetrekkingen met Europa konden ontstaan. Maar financiële steun vanuit Rusland werd door de regering belangrijker gevonden dan de integratie met Europa. Jonge en vooral hoog opgeleide betogers vreesden dat dit weer betekende dat men afhankelijk werd van Rusland en de oligarchen en daarom begonnen zij op 21 november 2013 aan een opstand. Deze leek in het begin nog vreedzaam te gaan verlopen. De vrouwen verzorgden voedsel en medicijnen, terwijl de mannen langzaam maar zeker een opstand ontketenden. Zij staken autobanden in brand en het Europamaidan ofwel het Europaplein wordt het toneel van de opstanden. Daarna ging de politie geweld gebruiken en gaf de regering aan van geen wijken te zullen weten. West- Oekraïne wil een afscheiding van de rest van het land. De strijd breidde zich uit naar andere delen van het land.

Verandering in de strijd

Wat oorspronkelijk nog bedoeld was als een vreedzame strijd om meer integratie met Europa werd al snel een opstand die zich uitbreidde in het land om het vertrek van president Janoekovitsj te eisen. Op 22 februari 2014 stemde het parlement in met het aftreden van Viktor Janoekovitsj. Maar de strijd was zeer zwaar. Er werden méér dan honderd mensen gedood en er vielen vele gewonden. De opstandelingen eisen dan ook dat Janoekovitsj zich moet verantwoorden voor zijn optreden.

Nieuwe regering

Er is een nieuwe regering gekozen onder leiding van Arseni Jatsenjoek. Hij werd aangesteld als waarnemend regeringsleider.Hij gaat een coalitieregering leiden met 2 partijen die pro Europees zijn en een rechts populistische partij die zich Europese keus"noemt. In mei 2014 werden verkiezingen gehouden en er werd een nieuwe regering gevormd. Rusland erkende de interim- regering niet.

Economische situatie

Het land staat op de rand van een economisch bankroet. De overheid kampte al geruime tijd met enorme tekorten als gevolg van problemen met het innen van de belastingen. Buitenlandse investeerders lieten het afweten omdat de economische situatie van het land niet stabiel was. Er was sprake van corruptie. Wet- en regelgeving waren onduidelijk. Men probeert een integratie met de EU te bewerkstelligen. Maar de waarnemend leider heeft reeds het volk gewaarschuwd dat de bevolking zware maatregelen te wachten staan om het land weer gezond te maken. De toekomst ligt in de EU maar in vriendschap verbonden met Rusland zo zegt de interim- regering.

Middelen van bestaan

In de Oekraïne werkt 21% van de bevolking in de landbouw. Het land is zeer vruchtbaar en er wordt veel graan verbouwd. De tuinbouw exporteert het grootste deel van haar producten aan Rusland. Oekraïne heeft een grote voorraad aan mineralen. Zo is er de grootste titanium voorraad ter wereld. Maar ook ijzererts, nikkel, kwik, zout, zwavel en wat goud. 34% van de bevolking is werkzaam in de industrie. Staal- ijzer- en machinebouw zijn de belangrijkste industrieën. Er is wel sprake van een grote luchtvervuiler door de industrie. De industrie is sterk verouderd en vraagt om veel energie. Deze wordt voor het grootste gedeelte geïmporteerd vanuit Rusland. Door de ligging aan de Zwarte zee is er ook veel scheepsbouw. Tevens worden er buitenlandse auto's geproduceerd zoals volkswagen en Mercedes-Benz. De lonen in dit land zijn erg laag. Het gemiddelde loon bedraagt niet meer dan 350 euro per maand. De werkloosheid bedraagt volgens schatting 8%. Er zijn veel mensen uit de Oekraïne die in Zuid Europa werkzaam zijn in de tuinbouw of de bouwsector.

Bevriezen van tegoeden

Oostenrijk en Zwitserland hebben op 28 febr. 2014 de tegoeden bevroren van belangrijke figuren uit de Oekraïne. De voormalig President Janoekovitsj zou hier geld op de bank hebben staan. In Zwitserland zijn de tegoeden van 20 mensen bevroren en er zijn invallen gedaan bij bedrijven van Janoekovtsj. Er kan sprake zijn van witwassen. De laatste jaren zou er 70 miljoen zijn weggesluisd naar rekeningen in het buitenland.

Financiële hulp

De Verenigde Staten hebben inmiddels financiële hulp toegezegd en ook het IMF heeft verklaard dat Oekraïne hulp heeft gevraagd De Oekraïne verzoekt om een bedrag van 15 miljard dollar. Het IMF overlegt nu met de internationale partners hoe het land het beste geholpen kan worden. De munt was in een vrije val geraakt door de onlusten.

Russische militairen

Op 27 februari 2014 bezetten Russische militairen de 2 vliegvelden van de Krim, Sebastopol en Simferopol. De minister van Buitenlandse zaken van de Oekraïne noemt de aanwezigheid van de militairen een invasie en een bezetting. Het is de thuishaven van de Russische vloot van de Zwarte zee. Op 28 februari 2014 heeft de Oekraïense regering aan de V.N. veiligheidsraad gevraagd om in te grijpen.

De toekomst van de Oekraïne zag er donker uit

Het was een open vraag hoe Rusland zich zou gaan opstellen in de Krim. Daadwerkelijk strijd voeren kan dit een ernstige bedreiging vormen voor de wereldvrede. Oekraïne zal zeker op economisch gebied hulp krijgen van het IMF maar het is de vraag of daarmee de economische situatie van de Oekraïne voldoende verbeterd kan worden. Of de V.N. veiligheidsraad voldoende kracht zal hebben om tot overeenstemming te komen met de president van Rusland was de vraag.

De bevolking koos voor aansluiting bij Rusland middels referendum

Op 17 maart 2014 werd er een referendum gehouden waarbij de bevolking zich uit kon spreken vóór of tegen annexatie van de Krim. Het bleek dat méér dan 90% van de bevolking gekozen heeft voor aansluiting bij de Krim. Dit heeft grote gevolgen voor de Oekraïne maar ook voor de bevolking van de Krim. Het westen noemt de aansluiting van de Krim bij Rusland een annexatie. Ook Amerika noemt de annexatie van de Krim illegaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Oekraïne-crisis: een beknopt overzichtDe Oekraïne-crisis; het begon met de afscheiding van de Krim en escaleerde door het neerstorten van vlucht MH17. Daarnaa…
De Krim en de gevolgen van de annexatieDe Krim en de gevolgen van de annexatieOp 16 maart 2014 werd er op de Krim een referendum gehouden. Hierbij kon de bevolking van de Krim zich uitspreken vóór o…
Sancties tegen Rusland. En dan?Sancties tegen Rusland. En dan?De landen van de Europese Unie kwamen in juli 2014 een beleid van belangrijke economische sancties met betrekking tot Ru…
Virus door teek: Krim-Congo-hemorragische koortsVirus door teek: Krim-Congo-hemorragische koortsHet Krim-Congovirus of Krim-Congo-hemorragische koorts is een virusziekte welke wordt verspreid door teken uit het genus…
Raadgevend referendum en het associatieverdrag met OekraïneRaadgevend referendum en het associatieverdrag met OekraïneIn Nederland kun je onder bepaalde condities een raadgevend referendum starten. Met zo’n referendum heeft de Nederlandse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • De corsepondent.nl
  • NRC.nl
  • Wikipedia
  • Tubantia
  • www.landenweb.net
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/17/definitieve-uitslag-referendum-krim-966-procent-wil-bij-rusland-horen/

Reageer op het artikel "Oekraïne: wat gebeurde er op de Krim?"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 20-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!