InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Steeds meer mensen verlaten Nederland

Steeds meer mensen verlaten Nederland

Steeds meer mensen verlaten Nederland Sommige mensen vinden Nederland te vol en dan zou je het alleen maar toe moeten juichen dat er mensen definitief uit Nederland vertrekken. Maar niets is minder waar, want degene die steeds meer vertrekken zijn in sterke meerderheid de autochtone bewoners van ons land. Dat de emigratie door voornamelijk autochtone Nederlanders alleen maar toeneemt, is een gegeven (we gaan naar de 150.00 per jaar) en de redenen zijn divers, maar liggen soms ook dicht bij elkaar.

Handelen

Dat de Nederlander een ondernemend iemand is, is al eeuwen bekend. De man of vrouw die dus niet afwachtend en gelaten alles over zich heen wil laten komen, zet wel eens een drastische stap. Emigreren is immers geen geringe stap, maar alleen maar mopperen –wat wij toch al zo goed kunnen– en niet handelen binnen of buiten Nederland, heeft slechts iets weg van een stampvoetend kind wat zijn zin niet krijgt. Uiteindelijk accepteren we, al mopperend, dat het is zoals het is. Echter, als je het te ver vindt gaan, dan handel je. Handelen in de zin van actie ondernemen om datgene wat je niet zint te veranderen of, als je niet bij machten bent iets te veranderen, de belangrijke stap te zetten om je geluk elders te beproeven. Dat laatste is nu net wat er steeds meer aan de hand is.

Waarom willen mensen weg?

Natuurlijk zijn er en blijven er altijd mensen die vanwege werk of een ultieme droom de stap zetten te gaan emigreren. Echter, met name de groep die om andere redenen Nederland de rug toe keert wordt alsmaar groter. In hoofdgroepen de redenen waarom mensen Nederland achter zich laten:

Economie

Het economische klimaat wat sterk tegen zit en mensen die geen uitweg meer zien, omdat ze op hun 45ste (of al eerder) uitgeteld zijn bij werkgevers, gaan hun heil elders zoeken. Jammer dat er niet verder gekeken wordt, want de vergrijzing slaat zometeen genadeloos toe en dan hebben we alle leeftijdscategorieën keihard nodig om de maatschappij draaiende te houden en voor de ouderen te kunnen blijven zorgen. Deze kortzichtigheid heeft verschillende redenen, maar veelal betreft het een kostenplaatje (een jonger iemand is toch goedkoper), maar ook de korte termijn visie. Men kan en/of durft niet verder te kijken en voor de lange termijn te gaan. Veel beursgenoteerde bedrijven hebben hier mee te kampen, omdat er voor korte termijn winst gegaan wordt (de aandeelhouders beslissen).

Hoe dan ook ... als je halverwege je leven en vol talent zit, wil je aan de slag. Dan zijn er verschillende landen die dat talent wel kunnen en willen gebruiken en dan is weer gewaardeerd worden, een prettig gevoel en geeft je kracht om die stap te zetten en er alleen of met een gezin voor te gaan.

Overvol

Het is not done om te zeggen dat het land vol is en strikt genomen is dat ook niet zo. Echter, de grens van een gezond bestaan, zoals we dit in de hedendaagse maatschappij voor ogen hebben, is wel bereikt. Het leven wordt alsmaar hectischer en dat wil zeggen dat er ruimte (letterlijk en figuurlijk) moet zijn om dat gezonde leven te kunnen leiden en die balans te kunnen behouden. Daarnaast verwachten we van allochtone Nederlanders dat ze zich aanpassen en dat lukt niet of deels. Hier krijg wrijving uit en dat levert frustratie op. Dit, terwijl er voor beide uitgangspunten iets te zeggen valt.

Wat een groep mensen dan doet is de spullen oppakken en elders, waar ze wel dat vinden wat ze nodig hebben om dat gezonde prettige leven te leiden, hun heil zoeken. Garanties worden niet gegeven in het leven, dus ook voor dit aspect niet. Maar als het een aantal van de aspecten in zich heeft die je in Nederland niet meer kunt vinden, dan kom je een heel eind in een nieuw land.

"Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere." (Albert Einstein)

Betutteling

Een andere, sterk groeiende, groep is de groep mensen die het betuttelen beu is. De regeltjes die de politiek in Den Haag oplegt zijn – zeker voor de vrije geesten – beklemmend. Naarmate het meer wordt, kan je er vaak niet meer omheen en kan het de grens bereiken van stupiditeit. Althans zo voelt de vrije geest het. Niet gezegd dat de politiek er omheen kan, want in een vol land wordt het een bende als je niet voldoende regels hebt.

Echter, dit neemt niet weg dat er dus steeds meer mensen zijn die er helemaal klaar mee zijn en als het ware weer willen ademen. Dan zijn er gebieden in de wereld waar dit nog kan. Het gegeven dat je dit elders voor je gevoel “moet” gaan zoeken, wil wel zeggen dat het urgent is.

Avontuur

Dan is er natuurlijk ook altijd een groep die het grote avontuur opzoekt en een droom najaagt. Het is bewonderenswaardig wat sommige mensen opzij zetten om die droom uit te laten komen in het land van hun dromen. Soms lukt en soms niet … maar het feit dat je het lef hebt om die stap te zetten, zegt al veel over je als mens.

Aanpassen

Maar waar je ook naar toe gaat, wil je de dingen achter je kunnen laten, waarom je vertrekt en die nieuwe start maakt, dan is het overal een kwestie van opgaan in de nieuwe cultuur. De nieuwe mensen, de nieuwe cultuur en het nieuwe leven leren kennen, opsnuiven en het een tweede natuur laten worden. Geen frustraties meezeulen van zaken die bijvoorbeeld in Nederland niet gelukt zijn of waar je de kans niet voor gehad hebt, maar er voor gaan. Een mooi vooruitzicht!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Emigreren. Waar begin je (aan)?Nederlanders emigreren graag. In 2014 emigreerden 144.000 mensen. Meer dan 30 % van de nederlandse bevolking zit serieus…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
De emigratiebeurs, goed voorbereid het roer omDe emigratiebeurs, goed voorbereid het roer omRuim 35 % van de Nederlandse bevolking overweegt te emigreren. Het roer om, op zoek naar een betere kwaliteit van leven,…
Emigreren is meer dan verhuizen alleenVele Nederlanders dromen ervan, en jaarlijks wagen meer dan 100.000 landgenoten de sprong. Bij het emigreren moet u voor…
Tips bij emigratie: waarop letten als je wilt emigreren?Tips bij emigratie: waarop letten als je wilt emigreren?Meer en meer mensen willen weg uit het koude, stressy West-Europa en emigreren naar een zonnig land. Ze willen emigreren…

Reageer op het artikel "Steeds meer mensen verlaten Nederland"

Reacties

Jan van der Spoel, 21-01-2014 07:45 #2
Hi Anna,
Heb je ook bekeken hoeveel mensen er na een tijdje weer terugkomen? Dat zijn er heel veel. Dus de rampspoed valt best mee. Reactie infoteur, 21-01-2014
Dat kan, maar er gaan er toch nog meer weg, dan er terugkomen.

Ces1 (infoteur), 21-11-2013 22:12 #1
Hallo Annastaal,
Zeer goed en actueel artikel idd. Onlangs een reportage gezien over de toename van VS-burgers die emigreren. Het is een wereldwijd fenomeen. En voor velen zal het niet één, maar een combinatie van de factoren zijn. Of je die betutteling van de overheid in een ander land op lange termijn kan ontlopen is mijn inziens niet zo vanzelfsprekend. Big brother is everywhere :-).
Op economisch vlak kan ik helaas enkel beamen dat ondernemen er ook niet gemakkelijker op geworden is, ook in België niet.
Een zaak opstarten in de EU is tegenwoordig niet van de poes. Het is tekenend dat emigreren één van de weinige alternatieven is. Reactie infoteur, 22-11-2013
Eens, maar steeds meer mensen gaan ook juist buiten de EU het avontuur aan. Ik ben benieuwd hoe de ontwikkeling verder gaat!

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Levensfilosofie
Reacties: 2
Schrijf mee!