InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Israël feiten: Palestijnse staat heeft nooit bestaan
mijn kijk op

Israël feiten: Palestijnse staat heeft nooit bestaan

Israël feiten: Palestijnse staat heeft nooit bestaan Het conflict in het Midden-Oosten staat bekend om zijn vele mythen en leugens. Daarom is goede voorlichting van essentieel belang. Eén van de mythen is dat velen menen dat Palestijnen een eigen staat hadden die door de Joden is ingepikt. De term Palestina is ontleend aan de Filistijnen. De Romeinen gebruikten deze Latijnse naam voor Judea om de Joodse identificatie met Israël te minimaliseren. Het Arabische woord 'Filastin' is ontleend aan de Latijnse naam. Palestijnen willen dat alle Joden uit Israël verdreven worden. Net zoals de Europeanen destijds geen Joden wensten in Europa hebben de Palestijnen zich vanaf het begin af aan verzet tegen Joodse aanwezigheid in Palestina. De eerste stap naar Judenrein Palestina is al gezet: er wonen geen Joden meer in Gaza. Momenteel ijveren de Palestijnen voor een Judenrein Westbank en Judenrein Oost-Jeruzalem. Tot slot willen Palestijnen heel Israël Judenrein maken.

Vierhonderd jaar Joodse soevereiniteit

De Joden vestigden zich in 1300 voor het begin van de gewone jaartelling in het Land Israël naar aanleiding van de belofte van God aan Abraham. De eerste koning was Saul. Deze werd later opgevolgd door koning David en vervolgens diens zoon koning Salomo. Na koning Salomo werd de natie opgesplitst in het noordelijke koninkrijk Israël, dat bleef bestaan tot 722 voor het begin van de gewone jaartelling, en het zuidelijk koninkrijk Judea, dat bleef bestaan tot 586 voor het begin van de gewone jaartelling. Daarna waren er nog korte perioden van Joodse soevereiniteit tot het jaar 135 van de gewone jaartelling.

Dit impliceert dat Joodse onafhankelijkheid langer dan 400 jaar duurde. Als er geen buitenlandse overheersing was dan zou Israël 3000 jaar bestaan.

Palestina is nooit een exclusief Arabisch land geweest

Hoewel het Arabisch een belangrijke taal werd na de moslim invasie in de 7de eeuw, heeft er nooit een Arabische of Palestijnse staat bestaan in Palestina.
  • Tijdens een congres in 1919 verklaarden Palestijnse vertegenwoordigers in Jeruzalem: "We consider Palestine as part of Arab Syria, as it has never been separated from it at any time. We are connected with it by national, religious, linguistic, natural, economic and geographical bonds."
  • In 1937 verklaarde een lokale Arabische leider, Auni Bey Abdul-Hadi voor de Peel Commissie: "There is no such country [as Palestine]! 'Palestine' is a term the Zionists invented! There is no Palestine in the Bible. Our country was for centuries part of Syria."
  • In 1947 verklaarde een vertegenwoordiger van het Arabisch Hoger Committe voor de Verenigde Naties: "Palestine was part of the Province of Syria." "Politically, the Arabs of Palestine were not independent in the sense of forming a separate political entity."
  • Een paar jaar later verklaart Ahamed Shugeiri die later voorzitter werd van de PLO: "It is common knowledge that Palestine is nothing but southern Syria.

Palestijns nationalisme

Het Palestijns nationalisme kwam pas opzetten als politieke beweging na de Zesdaagse Oorlog in 1967 toen Israël de West Bank veroverde. De idee van een Palestijnse staat is pas met de opkomst van het Zionisme ontstaan. Maar zelfs toen zagen velen Palestina nog als onderdeel van Syrië (zie hierboven). Oorspronkelijk bevatte Palestina ook het gebied waar nu Jordanië ligt. Jordanië werd door de Britten geschonken aan Emir Abdoella. Zou dat niet zijn gebeurd dan hadden de Palestijnen dat gebied toegewezen hebben kunnen krijgen voor een eigen staat en zou er geen enkel conflict zijn geweest met de Joden (alhoewel de Arabieren sowieso niet willen dat Joden een eigen staat hebben op 'Arabisch grondgebied', dus mogelijk zou er toch nog een conflict zijn geweest).

Vreemd genoeg heeft niemand in de wereld verontwaardig gereageerd op het feit dat Emir Abdoella Jordanië kreeg toegewezen door de Britten, maar wel op het feit dat het Joodse volk een veel kleiner gebied kreeg toegewezen door de VN. Jordanië heeft nog nooit eerder bestaan in de geschiedenis van de mensheid, terwijl Israël al 3000 jaar geleden bestond. En alsof dat nog niet genoeg is willen de Palestijnen ook nog een eigen staat hebben, niet alleen op de West Bank en in Gaza maar ook in het gebied waar nu Israël ligt. Zou dat gebeuren dan zijn er dus twee staten opgericht -Jordanië en Palestina- die nog nooit eerder hebben bestaan. Dat is wat de wereld rechtvaardigheid noemt: land geven aan mensen die nog nooit een eigen land gehad hebben.

Maar zelfs dat blijkt niet genoeg te zijn. Jordanië is een dictatuur. Ook een nieuwe staat Palestina zal een dictatuur worden. De VN schijnt er geen enkele moeite mee te hebben. Alles schijnt te mogen zolang Joden maar hun rechten worden ontnomen. In de nieuwe staat Palestina mogen geen Joden wonen, net zoals nu al het geval is in Gaza. Tegelijkertijd wordt van Israël verlangd om nog eens een paar miljoen Palestijnse 'vluchtelingen' op te nemen zodat dit het definitieve einde betekent van de Joods democratische staat Israël.

IsraŽl en JordaniŽ - het Mandaatgebied Palestina

Legenda
A. IsraŽl
B. JordaniŽ

Tweestatenoplossing niet haalbaar

Het hele idee van een Palestijnse staat is ook simpelweg niet uit te voeren. De tweestatenoplossing is niet haalbaar. Hier zitten zoveel haken en ogen aan en de kans dat het mislukt is zo levensgroot dat er simpelweg niet aan begonnen moet worden. Alleen bij een 100% garantie dat er een vredelievende Palestijnse democratie wordt opgericht zou een tweestatenoplossing een mogelijkheid zijn. Zo niet, dan moet er niet aan begonnen worden. Israël zal alleen problemen krijgen met de oprichting van een dictatoriale Palestijnse terreurstaat.

Wat is dan wel de oplossing? Jordanië is Palestina

Het oorspronkelijke gebied van Palestina bestond tevens uit Jordanië. Dit gebied werd destijds door de Britten als cadeautje gegeven aan het Hashemitisch vorstendom die oorspronkelijk uit Arabië kwam. Nooit heeft de wereld zich tegen dit grote onrecht verzet, en dat is vreemd omdat de meeste bewoners in Jordanië Palestijnen zijn. Als de Palestijnen recht hebben op een eigen land dan is het wel in Jordanië. Dat is bovendien 2/3 van het oorspronkelijke gebied van Palestina. Groot genoeg dus om miljoenen Palestijnen te huisvesten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mythen over Israël & Midden-Oosten conflictMythen over Israël & Midden-Oosten conflictWat bezielt vele mensen om zich zo af te zetten tegen Israël, de Joodse Staat? Voor de moslimwereld speelt vooral het id…
Palestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan Holocaustmijn kijk opPalestijnen/Arabieren & Britten medeschuldig aan HolocaustVeel mensen beweren dat de Palestijnen de prijs moesten betalen van de Holocaust. Zou er in Europa geen Joden zijn vervo…
Boekrecensie: Israël en Palestina - John KingrecensieBoekrecensie: Israël en Palestina - John KingIn de reeks Het Midden Oosten is o.a. het boek 'Israël en Palestina' van John King uitgebracht. Het biedt de lezer een h…
Kritiek op Israël is vaak antisemitisch cq. anti-Joodsmijn kijk opKritiek op Israël is vaak antisemitisch cq. anti-JoodsVeel critici van Israël zeggen dat hun kritiek niets te maken heeft met antisemitisme. Ze beweren niets tegen Joden te h…
Boekrecensie: Hoe genees je een fanaticus Ė Amos OzrecensieBoekrecensie: Hoe genees je een fanaticus Ė Amos OzHet boek 'Hoe genees je een fanaticus' (2006) van de Israëlische schrijver Amos Oz bestaat uit twee essays gebaseerd op…
Bronnen en referenties
  • http://mijn-kijk-op.infonu.nl/mens-en-samenleving/117434-israel-feiten-de-joodse-claim-op-het-land-israel.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/108133-geografie-israel-twee-staten-oplossing-onuitvoerbaar.html
  • https://www.youtube.com/watch?v=YT2krAXxRwM

Reageer op het artikel "Israël feiten: Palestijnse staat heeft nooit bestaan"

Reactie

Thomasson, 25-07-2013 12:04 #1
Inderdaad er bestond nooit in de geschiedenis van het land een Palestijnse staat; terwijl de Joden zijn een integrale deel van het land en altijd al geweest. De archeologische vondsten tonen bijna iedere dag opnieuw de onlosmakelijke band die Joden met het land hebben. Neem zelfs de namen Judea en Samaria die vandaag deel uitmaken van de West Bank. Beide Joodse namen die zelfs in de Bijbel voorkomen. Zelfs de naam die de plaatselijke Arabieren zichzelf hebben aangemeten, is vals. Er bestond ooit in het land het volk der Filistijnen. Dit volk is van Griekse oorsprong (in de Bijbel worden ze ook genoemd volkeren der zee) ze hadden zeer hoge civilisatie. Met andere woorden hadden deze Filistijnen geen enkel verband met de plaatselijke Arabische Sand Niggers die zich graag naar ze worden genoemd.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Midden-Oosten
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!