mijn kijk op

Israël feiten: de Joodse claim op het land Israël

Israël feiten: de Joodse claim op het land Israël Het conflict in het Midden-Oosten staat bekend om zijn vele mythen. Daarom is goede voorlichting van belang. Eén van de mythen is dat velen menen dat de Joden het land Israël niet mogen claimen. Het idee bestaat dat de Joden sinds 70 van de gewone jaartelling niet meer in Israël hebben gewoond en dat ze plotseling hun land na 1800 jaar terugeisten. In werkelijkheid hebben de Joden de band met het land meer dan 3700 jaar onafgebroken gehouden.

Joodse claim op het Land Israël

De Joodse claim op het Land Israël is op ten minste vier zaken gebaseerd:
  1. Het Joodse volk heeft het land bewoond en ontwikkeld
  2. De internationale gemeenschap heeft het Joodse volk politieke soevereiniteit gegeven in Palestina.
  3. Het gebied werd veroverd in defensieve oorlogen.
  4. God beloofde het land aan aartsvader Abraham.

Na de vernietiging van de Tweede Tempel bleven er Joden in Israël

Zelfs na de vernietiging van de Tweede Tempel in Jeruzalem en het begin van de Diaspora, bleef het Joodse leven in Israël doorgaan en bloeide vaak op. In de negende eeuw waren er grote gemeenschappen in Jeruzalem en Tiberias. In de elfde eeuw woonden er Joden in Rafah, Gaza, Asjkelon, Jaffa en Caesarea.

De Kruisvaarders vermoordden vele Joden gedurende de 12de eeuw, maar in de twee daaropvolgende eeuwen keerden grote groepen rabbijnen en Joodse pelgrims naar Jeruzalem en Galilea. Zij vestigden in Safed, Jeruzalem en andere plaatsen. Aan het begin van de 19de eeuw, voor de geboorte van de Zionistische beweging, woonden meer dan 10.000 Joden in Israël. De vorming van de Joodse Staat vond plaats vanaf 1870 tot 1948.

Israëls geboorte-certificaat

Israëls geboorte-certificaat werd geldig door:
  • de belofte van de Bijbel
  • ononderbroken Joodse vestiging vanaf de tijd van Jozua
  • de Balfour-verklaring in 1917
  • het mandaat van de Volkeren Bond die de Balfour-verklaring opnam
  • de VN-resolutie om Palestina te verdelen in 1947
  • Israëls toetreding tot de VN in 1949
  • de erkenning van Israël door de meeste landen
  • de maatschappij gevormd door de Israëlische bevolking.

Ligging van de Joodse staat IsraŽl in het M.O.

Legenda
A. IsraŽl
B. Egypte
C. JordaniŽ
D. Libanon
E. SyriŽ
F. Irak
G. Saoedi ArabiŽ

Visie van Etsel

Veel mensen, zelfs degenen die nog wel enig respect op kunnen brengen voor Israël, komen vaak met het argument aanzetten dat het toch wel oneerlijk is dat Joden -die twee duizend jaar lang niet in Palestina hebben gewoond- nu plotseling weer aanspraak maken op het gebied en hierbij de huidige bewoners (de Palestijnen) weg hebben gejaagd. Dit lijkt een heel redelijk klinkend argument. Toch is dat het niet.

Allereerst valt hierbij op dat deze mensen verder totaal niets zeggen over de bezetting van vreemde overheersers over Palestina. De bezetting door de Britten, de Turken, Arabieren, Kruisvaarders, etc. wordt kennelijk door hen als vanzelfsprekend beschouwd. Maar nu Joden zich erop nieuw gevestigd hebben spreekt men plotseling over kolonisatie. Waren de Britten, Turken, Arabieren, Romeinen, etc. dan geen kolonisten? De huidige Palestijnen zijn voor een groot deel de nakomelingen van deze bezetters. Toch er zijn maar weinig mensen die zeggen dat de Palestijnen kolonisten zijn. Ook Palestijnen die oorspronkelijk uit Syrië en Egypte kwamen, in de periode dat Joden zich weer in Palestina gingen vestigen, worden niet beschouwd als kolonisten terwijl de Joden zoals eerder opgemerkt wel zo worden genoemd. De familie van de Palestijnse president Abbas komt oorspronkelijk uit Syrië. Er is niemand die zegt dat hij weer moet terugkeren naar zijn vaderland.

Daarnaast moeten we constateren dat Joden overal zijn weggejaagd. Als ze niet in Palestina mochten/mogen wonen, waar konden ze dan wel wonen? Hoe zou de positie van Joden nu zijn geweest als er geen moderne Joodse staat zou zijn opgericht? Zouden Joden dan nog steeds last hebben van vervolgingen? Momenteel wonen nog veel Joden vrij in de Verenigde Staten. Maar hoe zou hun positie zijn geweest zonder Israël? Het christelijke Amerika is pro-Israël vanwege de vermeende wederkomst van Christus. Maar is het christelijke Amerika ook pro-Joods? Er is veel latent antisemitisme in de VS, ook onder pro-Israël christenen.

Tevens willen we nog het volgende opmerken. Indien pro-Palestina aanhangers (vaak linkse mensen) de mening zijn toegedaan dat Joden niet in Palestina mogen wonen, koesteren ze dan ook dezelfde gedachten ten aanzien van Turken, Marokkanen en andere buitenlanders die in Nederland wonen? Hun ouders zijn hier immers ook niet geboren. Wanneer rechtse Nederlanders vinden dat buitenlanders niet in Nederland thuishoren dan roepen linkse mensen meteen dat er sprake is van racisme en fascisme. Maar zodra het Joden in Palestina betreft zijn zij degenen die het hardst roepen dat Joden er niet thuishoren. Heet dat dan geen racisme?

Tot slot merken we op dat de Joden een volk vormen. Waarom mag het Joodse volk geen land hebben terwijl andere volkeren dit wel hebben?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mythen over Israël & Midden-Oosten conflictMythen over Israël & Midden-Oosten conflictWat bezielt vele mensen om zich zo af te zetten tegen Israël, de Joodse Staat? Voor de moslimwereld speelt vooral het id…
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Jom Ha'atsmaoet: Het Land IsraëlJom Ha'atsmaoet: Het Land IsraëlRav Levi zei dat al het toekomstige goede, zegeningen en vertroostingen die God zal geven aan Israël komt alleen van Zio…
Boekrecensie: Historisch overzicht over Israël Ė W. de LangerecensieBoekrecensie: Historisch overzicht over Israël Ė W. de LangeWiesje de Lange, een nationaal-religieuze Nederlandse Jodin woonachtig in Israël, heeft voor Christenen voor Israël (Cha…

Israël feiten: Palestijnse staat heeft nooit bestaanmijn kijk opIsraël feiten: Palestijnse staat heeft nooit bestaanHet conflict in het Midden-Oosten staat bekend om zijn vele mythen en leugens. Daarom is goede voorlichting van essentie…
Apostilleverdrag: vereenvoudigd legaliseren van documentenApostilleverdrag: vereenvoudigd legaliseren van documentenKom je in het verre buitenland te werken, dan heb je bijna altijd gelegaliseerde documenten, akten en diplomaís nodig. V…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/18242-israelisch-arabisch-conflict-5-joods-recht-op-land-israel.html
  • http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/57763-modern-israel-1-oorsprong-politiek-zionisme-in-oost-europa.html
  • http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/72069-modern-israel-21-balfour-verklaring-joods-nationaal-tehuis.html
  • http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/63521-modern-israel-9-theodor-herzl-en-der-judenstaat.html
  • http://recensies.infonu.nl/kunst-en-cultuur/82458-boekrecensie-de-jodenstaat-theodor-herzl.html
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!