InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Vriendschapsbanden van Friese gemeenten

Vriendschapsbanden van Friese gemeenten

Vriendschapsbanden van Friese gemeenten Diverse gemeenten of steden in Friesland hebben een vriendschapsband met een andere gemeente of stad. Met de vriendschap in gedachten vinden er culturele uitwisseling plaats of wordt er economische steun gegeven. Sommige vriendschapsbanden dateren uit de jaren zestig van de twintigste eeuw en andere gemeenten hebben recent een intentieverklaring ondertekend.

Vriend

Een vriendschapsband met een stad in een ander deel van de wereld wordt om verschillende redenen aangegaan. Driekwart van de Nederlandse gemeenten heeft een dergelijke vriendschapsband. Dit kan gaan om:
  • culturele uitwisseling;
  • economische steun;
  • invloed op een vredesproces.

Twinning

Het aangaan van een stedenband wordt twinning genoemd. Formaliseren van de band gebeurt door ondertekening van een intentieverklaring. Via twinning zijn Europese subsidies makkelijker bereikbaar. De vriendschapsband is een sociale overeenkomst: het sociale aspect overtroeft doorgaans het zakelijke.

Friesland

In Friesland zijn er twaalf gemeenten die een overeenkomst met een andere gemeente of stad hebben of hadden.
  1. Ameland met Fanø en Kleve;
  2. Het Bildt met Panavezys Rajones;
  3. Dokkum met Crediton en Fulda;
  4. Ferwerderadeel met Nowe Miasto;
  5. Franekeradeel met Sátoraljaújhely;
  6. Heerenveen met Rishon Le Zion en Baselga de Pinè;
  7. Leeuwarden met Liyang;
  8. Opsterland met Ra’anna en Beit Sahour;
  9. Skarsterlân met Medias en Drolshagen;
  10. Smallingerland met Gobabis en Kyriat Ono;
  11. Sneek met Kurobe;
  12. Weststellingwerf met Choszczno.

Ameland

Sinds 2009 heeft Ameland een vriendschapsband met het Deense Waddeneiland Fanø die op 11 september 2014 officieel wordt met het ondertekenen van een convenant. Ameland had veel aan het eiland vanwege de ervaringen van het Deense eiland om een zelfstandige gemeente te blijven. Beide eilanden spraken bij aanvang van de vriendschap uit dat er gezamenlijke activiteiten op het gebied van onderwijs, kunst en duurzaamheid uit voort zouden kunnen vloeien en dat er wellicht personeel zou kunnen worden uitgewisseld. In de periode tussen 2009 en 2013 is daar nog niet veel concreets uit voortgekomen. De Duitse stad Kleve beschouwt zich als vriend van Ameland, vanwege de jarenlange jeugdkampen die vanuit de Duitse stad op Ameland worden georganiseerd. Kleve bood in augustus 2012 een Vriendschapsbank aan, die sindsdien voor het VVV kantoor op Ameland staat. Ameland reist regelmatig af naar Kleve voor de Nacht van Ameland, een cultureel feest met Amelander muzikanten. Op 3 juli 2014 bevestigen Ameland en Kleve hun band met de ondertekening van vriendschapsconvenant.

Het Bildt

Sinds 1998 heeft Het Bildt een nauwe band met Panevezys Rajonas, een Litouwse gemeente. De vriendschapsband uit zich in culturele projecten en projecten waarbij ze samen gebruikmaken van Europese subsidie. De band werd aangehouden omdat het de toegang tot EU-gelden zou vergroten. De vriendschapsband is inmiddels toch verbroken.

Dokkum

Dokkum heeft een band met twee steden en de bindende factor is Bonifatius. De heilige is in het Engelse Crediton geboren, vermoord in Dokkum en begraven in het Duitse Fulda. Gemeentebestuurders bezoeken elkaars gemeenten en er zijn sportieve uitwisselingen. Ook zijn er uitwisselingen met muzikanten, koren, ondernemers, studenten en kerkgenootschappen. De insteek van de band is vooral om toeristen te werven.

Ferwerderadiel

Ferwerderadiel heeft sinds 1993 een band met Nowe Miastro uit Polen. Onderdelen van de band was hulp bij onderwijs, landbouw, toerisme en economie. Het was hulp van de Friese gemeente aan de Poolse. Op 1 juli 2013 stopt de stedenbinding omdat de Poolse stad zich inmiddels prima zelf kan redden.

Franekeradeel

Sinds 1991 zijn Franekeradeel en Sátoraljaújhely in Hongarije vrienden. De gemeente heeft een Vereniging Stedenband die uitwisselingen organiseert via een soortgelijke vereniging in Hongarije. Er zijn schooluitwisselingen en stageplaatsenuitwisselingen. Ook bezoeken beroepsgroepen elkaars steden.

Heerenveen

Heerenveen heeft een vriendschapsband met Rishon Le Zion in Israël sinds 1993 en met Baselga de Pinè in Italië. Beide steden hebben kunstijsbanen, net als Heerenveen. Schaatsclubs en studenten uit de Friese stad hebben contact met de beide steden uit Israël en Italië.

Leeuwarden

De Friese hoofdstad heeft sinds 2011 een stedenband met Liyang in China. De band is vooral bedoeld om de handelsrelatie te bevorderen. De steden hebben projecten op het programma staan op het gebied van water, energie, toerisme, kennis en onderwijs. Leeuwarden verwacht dat de stedenband banen oplevert.

Opsterland

Opsterland heeft een driehoeksband met Ra’anana in Israël en Beit Sahour in Palestina. De vriendschapsband moet bijdragen aan het vredesproces in het Midden-Oosten.

Skarsterlân

Deze gemeente heeft twee vrienden in het buitenland. Bestuurlijk is het bevriend met Medias in Roemenie. De Friese gemeente helpt de Roemeense bijvoorbeeld met afvalinzameling. Met het Duitse Drolshagen vormt het een gemeenschapsband.

Smallingerland

Smallingerland heeft een vriendschapsband met Gobabis in Namibië om daar de allerarmsten te helpen. Regelmatig reist er een Smallingerlandse delegatie naar Namibië om kennis over te dragen. Aids en hulp aan straatkinderen staat daarbij hoog op de agenda. Smallingerland heeft een afgeschreven vuilnisauto naar Afrika gebracht en hielp bij het bouwen van een bejaardenhuis.
Smallingerland heeft een oude band met Kyriat Ono in Israël, maar die band is in 2013 niet meer zo levendig als die met Gobabis.

Sneek

Sneek heeft sinds 1973 een zusterband met het Japanse Kurobe. De band komt voort uit een vestiging van een Japanse ritssluitingfabriek in Sneek.

Weststellingwerf

Weststellingwerf is sinds 1992 verbonden met Choszczno in Polen. Een waarnemerschap bij de verkiezingen in Polen liep uit op een partnerschap tussen Weststellingwerf en Choszczno. De gemeenten wilden aanvankelijk van elkaar leren. De band uit zich inmiddels in culturele uitwisselingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedBeatrix – Vrijvrouwe van Ameland met Fries bloedPrinses Beatrix heeft Fries bloed in de aderen. De vorstin erfde de titel Erf- Vrijvrouwe van Ameland van Johan Willem F…
Heren van Ameland en Christa Van CamminghaHeren van Ameland en Christa Van CamminghaDe Van Cammingha’s waren ooit Vrij- en Erfheren van Ameland, zoals Koningin Beatrix Vrij- en Erfvrouwe van Ameland was e…
Gemeente LeeuwardenGemeente LeeuwardenLeeuwarden is een gemeente en stad in noord Nederland. Deze hoofdstad van de provincie Friesland heeft bijna 93.000 inwo…
Bezienswaardigheden in FrieslandFriesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?
Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018In 2018 is Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. In de Friese hoofdstad en in de provincie staan tal van pr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fanø logo
  • Leeuwarder Courant
  • Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Vriendschapsbanden van Friese gemeenten"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Leeuwarden
Schrijf mee!