InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Amsterdam Airport Schiphol

Amsterdam Airport Schiphol

Amsterdam Airport Schiphol Schiphol, dat was de naam van de gelijknamige dorpje voordat het vliegveld ´Schiphol´ zou worden genoemd. Schiphol was een moeras dat tussen 1848 en 1852 werd drooggelegd. De polder die hieruit voortkwam heet Haarlemmermeer. Op deze polder begon in 1916 de bouw van wat nu het belangrijkste vliegveld van Europa is. Miljoenen mensen passeren het vliegveld en ruim 75.000 mensen hebben direct of indirect hun werk aan dit vliegveld te danken. Hoe is dit vliegveld uitgegroeid tot wat het nu is?

Geschiedenis

Fort Schiphol werd gebouwd in 1915 als verdediging van Amsterdam. De minister van Oorlog gaf destijds de opdracht om zo snel mogelijk een militair vliegveld te bouwen. Houten hangars werden gebouwd en een week later vlogen militaire vliegtuigen af en aan. In 1919 werd de KLM opgericht, maar zij hadden nog geen thuishaven. Schiphol stelde zichzelf beschikbaar en zo werd Schiphol de thuishaven van KLM. Een jaar later kwam de eerste lijndienstvlucht: Amsterdam – Londen. In 1920 werden in totaal 400 passagiers vervoerd.

Schiphol werd beetje bij beetje wat groter, maar daar kwam een einde aan door de komst van Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. Zij bombardeerden heel Schiphol plat en lieten een onbruikbaar vliegveld achter toen Nederland in mei 1945 bevrijd werd. Maar door de grote interesse van andere landen en vanuit Nederland zelf werd Schiphol binnen twee maanden weer volledig opgebouwd. Er kwamen betonnen start- en landingsbanen en de hoofdterminal werd binnen een maand gebouwd. In totaal waren er vier banen en binnen enkele weken vlogen de eerste lijnvluchten weer. Na de oorlog verloor Schiphol haar status als Militair vliegveld.

In 1960 begon de echte grote groei van Schiphol. Er werd een nieuwe terminal aangelegd die zeven jaar later de eerste passagiers verwelkomde. Er werd een landingsbaan bijgebouwd en een verkeerstoren. Maar nog geen drie jaar later, in 1970, kon Schiphol de stroom van passagiers niet aan, ondanks de recente bouw van een nieuwe terminal. Opnieuw werden er nieuwe terminals gebouwd. Maar rondom Schiphol kwamen vele bedrijven, kantoorgebouwen en hotels te staan. De D- en E-pier werden bijgebouwd en een nieuwe verkeerstoren van ruim 100 meter hoog werden binnen een paar weken gebouwd.

In 1990 zorgde de komst van een station ten midden van het centrale punt van Schiphol voor betere bereikbaarheid. In 2003 kwam de zesde baan, de Polderbaan, en haar eigen verkeerstoren erbij. Ook werden de F-, G-, en H-pier gebouwd. De laatste pier telt zeven gates, waarmee het de grootste van Schiphol is.

Passagiers en vluchten

Schiphol kent qua passagiersaantallen een indrukwekkende geschiedenis en toekomst.

Jaar Aantal passagiers
1920440
193091.000
1940300.000
1950350.000
19601.400.000
19705.500.000
198011.000.000
199016.000.000
200039.000.000
2010

De ruim 60 miljoen passagiers worden vervoerd in de gemiddeld 600.000 vluchten per jaar.

Vertrekhallen en pieren

Schiphol heeft een aantal terminals, vertrekhallen en pieren:
  • Vertrekhal 1: hiervandaan vliegen alle Transavia vluchten
  • Vertrekhal 2: hiervandaan vliegen alle KLM- en SkyTeamvluchten
  • Vertrekhal 3: hiervandaan vliegen alle niet-Schengenvluchten
  • Pier B, C, D en M: vluchten naar Schengenlanden
  • Pier E, F, G, H: vluchten naar niet-Schengenlanden
  • Pier H en M: vluchten van low-budget maatschappijen naar zowel Schengen als niet-Schengenlanden

Stijg- en landingsbanen

Schiphol heeft in totaal zes start- en landingsbanen. Plannen voor een zevende en achtste baan zullen in 2020 worden gepresenteerd. Deze twee nieuwe banen zijn nodig om de concurrentie aan te kunnen gaan met luchthavens als Parijs en Frankfurt.
  1. De Buitenveldertbaan werd in de jaren 60 aangelegd en is vernoemd naar de gelijknamige buurt in Amsterdam. De baan is 44 meter breed en 3450 meter lang.
  2. De Kaagbaan: De Kaagbaan loopt van zuidwest naar noordoost en heeft een lengte van 3490 meter.
  3. De Oostbaan is 2014 meter lang en is de kortste baan van Schiphol. De baan is voornamelijk de landingsbaan voor vliegtuigtypes al de Boeing 767.
  4. De Aalsmeerbaan is 3400 meter lang en kan alleen in zuidelijke richting worden gebruikt. Tussen 23:00 uur en 06:00 uur mag de baan niet worden gebruikt in verband met geluidsoverlast.
  5. De Zwanenburgbaan is 3300 meter lang en ligt parallel aan de A5.
  6. De Polderbaan is de nieuwste baan en de verst gelegen baan. Om vanaf Schiphol Centraal naar deze baan te komen ben je ongeveer 20 minuten onderweg. De baan is met 60 meter breed en 3800 meter lang de breedste en langste baan van Schiphol.

Voorzieningen

Schiphol Plaza is het centrale winkelcentrum van Schiphol. Meer dan 60 winkels kenmerken de luxe van Schiphol. Naast winkels en supermarkten kent Schiphol ook meer dan 80 horecagelegenheden. Dit zijn kleine lunchrooms tot de meest luxe en complete maaltijden. Maar naast eten, drinken en winkelen kan je op Schiphol nog veel meer doen. De meest gekke, originele en leuke activiteiten zijn te doen op deze luchthaven.
  • Bioscoop. Schiphol is de enige luchthaven ter wereld met een bioscoop.
  • Trouwen. Op Schiphol is een locatie ingericht op koppels die elkaar graag het ja-woord willen geven.
  • Mortuarium. Meer dan 2.000 overleden personen worden gerepatrieerd in het mortarium van Schiphol.
  • Wifi. Schiphol is de eerste luchthaven ter wereld die wifi gratis ter beschikking stelt over de hele luchthaven.
  • Holland Boulevard. De boulevard, gelegen aan de D-pier, biedt veel mogelijkheden. Zo kan er een massage worden gegeven, kan je rustig genieten van antieke voorwerpen in het Rijksmuseum of lekker piano of gitaar spelen op het ‘try before you die’ podium.
  • Bowlen en lasergamen. Op Schiphol kan je met een groep bowlen of lasergamen. Geen enkel ander luchthaven ter wereld biedt deze mogelijkheid aan.

Brandweer

De International Civil Aviation Organization (ICAO) stelt het verplicht dat een luchthaven beschikt over een eigen brandweerkorps dat zich heeft gespecialiseerd in vliegtuigbrandbestrijding. Schiphol beschikt over drie kazernes:
  1. Post Vijfhuizen dekt de Polderbaan
  2. Post Rijk dekt de Kaagbaan, Aalsmeerbaan en Oostbaan
  3. Post Sloten is de hoofdpost en dekt de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan

Schiphol beschikt over een oud vliegtuig dat wordt gebruikt als oefenvliegtuig.

Bereikbaarheid

Schiphol is zowel met de auto, bus en trein te bereiken. Met de auto is Schiphol via de A4 en A9 te bereiken. Het nadeel van de auto is dat deze geparkeerd moet worden op Schiphol. Hiervan kunnen de prijzen erg oplopen, met name in het hoogseizoen.
  • Schiphol Visitors Parking, geschikt voor de korte termijn (tot 5 dagen). Parkeren op P1 en P2.
  • Schiphol Park & Travel 3, voor de lange termijn en met een voordeliger tarief. Parkeren op P3.
  • Schiphol Smart Parking[13], een voordeelproduct. Parkeren op P3.
  • Schiphol Privium Parking, voor Privium Plus-leden. Gereserveerde plaatsen op P1, P2 en P3.
  • Schiphol Valet Parking, voornamelijk gericht op de zakelijke reiziger. Parkeren voor de vertrekhal en sleutels afgeven bij de balie.
  • Schiphol Excellence Parking[14] is de nieuwste parkeergarage. Direct verbonden aan vertrekhal 3, voornamelijk gericht op de zakelijke reiziger.

De trein is het goedkoopste en snelste vervoersmiddel. Vanuit Arnhem, Utrecht, Rotterdam en Den Haag gaan er directe treinen naar Schiphol.

Ongelukken en incidenten

  1. 14 juli 1935. Een Fokker F.22 maakte niet genoeg hoogte en vloog tegen hoogbouw in Amsterdam aan. Zes mensen kwamen om het leven.
  2. 14 november 1938. Een Douglas DC-3 kwam in dichte mist terecht en lande 4000 meter voor de Oostbaan. Zes mensen kwamen om het leven.
  3. 9 december 1938. Lockheed-14 super Electra stortte neer tijdens een lesvlucht. De drie bemanningsleden kwamen om het leven.
  4. 6 juni 1939. Een manoeuvre tijdens een lesvlucht liep verkeerd af. Het vliegtuig boorde zich in de grond. Eén persoon kwam te overlijden.
  5. 14 november 1946. Slecht weer en laaghangende bewolking zorgde ervoor dat de Douglas DC-3 te vroeg aan de grond kwam. 21 mensen overleefde de ramp niet.
  6. 4 oktober 1992. De Boeing 747-200F verloor twee motoren en probeerde terug te keren naar Schiphol. De piloten verloren de controle over het toestel. Het toestel boorde zich in een woonflat in de Bijlmer. 42 mensen kwamen om het leven. De ramp staat bekend onder de naam Bijlmerramp.
  7. 25 februari 2005. De grootste diamantenroof van de Benelux vindt plaats op Schiphol. Drie overvallers reden met de waardetransportwagen weg na deze te hebben overvallen. De daders zijn nooit gepakt. De diamanten hebben een totale waarde van 75 miljoen euro.
  8. 27 oktober 2005. Het cellencomplex op Schiphol ging in vlammen op en kostte aan elf mensen het leven. Het drama staat bekend onder de naam Schipholbrand.
  9. 25 februari 2009. Een Boeing 737-800 van Turkisch Airlines stort neer op 1700 meter afstand van de Polderbaan. Er kwamen negen mensen om het leven.

Onderscheidingen

Schiphol heeft meer dan 150 prijzen gewonnen. De luchthaven is acht keer verkozen tot beste vliegveld ter wereld. In totaal zijn er achttien prijzen gewonnen voor beste vliegveld van Europa. Schiphol is samen met twee andere vliegvelden de enige die vier sterren heeft bij Skytrax, een instituut die vliegvelden beoordeeld over de hele wereld.

100-jarig bestaan

In 2016 bestond Schiphol 100 jaar en dit werd groot gevierd. Door het hele land werden tentoonstellingen gegeven en was er de unieke kans om het stadsarchief met foto's en teksten over en van de opbouw van Schiphol te zien en te lezen.
© 2013 - 2019 Vanzadelhoff, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De groei van Amsterdam SchipholOf je nu naar Parijs wilt, naar Buenos Aires of naar Jakarta, het is allemaal mogelijk. We zijn er bijna allemaal weleen…
Goedkoop vliegen met Amsterdam AirlinesGoedkoop vliegen met Amsterdam AirlinesAmsterdam Airlines is wellicht niet zo'n bekende naam, maar het is toch echt een Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Zij…
Goedkoop vliegen naar Cambridge met Darwin AirlineGoedkoop vliegen naar Cambridge met Darwin AirlineDarwin Airline biedt sinds 2013 vluchten aan tussen Schiphol en Cambridge. Het is daarmee de eerste luchtvaartmaatschapp…
MyAir tickets: goedkoop vliegen met MyAirMyAir tickets: goedkoop vliegen met MyAirWil je goedkoop vliegen en prefereer je Schiphol Amsterdam of Brussel als vertrekplaats? Dan is MyAir misschien iets voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Csupordezso, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchthaven_Schiphol#Inrichting

Reageer op het artikel "Amsterdam Airport Schiphol"

Infoteur: Vanzadelhoff
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!