InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Portugal, de oudste Europese staat

Portugal, de oudste Europese staat

Portugal, de oudste Europese staat Portugal is twee keer zo groot als Nederland maar het heeft veel minder bewoners. In 2012 had dit land aan de Atlantische Oceaan 10.7 miljoen inwoners. De oppervlakte inclusief de Azoren en Madeira beslaat 91.640 km2. De hoofdstad is Lissabon. Portugal is een Europees land maar behoort pas sinds 1986 tot de Europese Unie. Portugal is samen met Spanje en Gibraltar onderdeel van het Iberische schiereiland. Het klimaat in Portugal is aangenaam. Het wordt er nooit zeer koud.
Vlag van PortugalVlag van Portugal

Inhoud:

Het Portugees

In Portugal spreken de meesten Portugees. Een klein aantal bewoners spreekt Mirandees. Portugal grenst alleen aan Spanje. De meeste Portugezen verstaan Spaans. Het verschil tussen Spaans en Portugees is ongeveer net zo groot als het verschil tussen Duits en Nederlands. In totaal spreken 180 miljoen mensen Portugees. Overal waar de Portugezen hun kolonies hadden voerde men het Portugees in als spreektaal. Dit in tegenstelling tot de Nederlanders die liever de lokale taal van de mensen leerden spreken dan hen onderwijs in Nederlands te geven. Portugees wordt vandaag de dag gesproken in Portugal, Equatoriaal Guinea, Angola, Mozambique, Brazilië, Macao, San Tomé en Principe, Guinée Bissau, Kaap Verdië, Goa en Oost Timor.

Korte geschiedenis

Vanaf 750 na Christus tot de 12e eeuw was Portugal een moslimland. Het was onderdeel van het Islamitische kalifaat of het Arabische Rijk. Dat rijk bezat gebiedsdelen in Spanje en Zuid-Frankrijk en spreidde zich voor de rest uit van Noord-Afrika naar de Indus-rivier in India. In 1139 verklaarde Portugal zichzelf een koninkrijk. Het zegt daarmee het oudste land van Europa te zijn. Spanje en Portugal vormde in de 16e eeuw 60 jaar lang een personele unie. In die tijd was de Spaanse koning de hoogste baas in Spanje. In de 19e eeuw stopte Portugal een koninkrijk te zijn. Na een instabiele periode werd het van 1926 tot 1968 een dictatuur. Vanaf het aftreden van dictator Salazar is Portugal begonnen naar Europa toe te groeien tot het in 1986 daadwerkelijk lid van de EU werd. Portugal is een euroland van het eerste uur, sinds 2002. Voorheen betaalden de Portugezen met de escudo.

Grote delen van Portugal zijn groen / Bron: Filipe Rocha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Grote delen van Portugal zijn groen / Bron: Filipe Rocha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Landbouw in Portugal

De landbouw in Portugal is redelijk kleinschalig. Er zijn veel familiebedrijven. Landbouwproducten die verbouwd worden zijn graan, aardappelen, mais, gerst, zonnebloempitten, saffloer en rijst. Olijven zijn de meest geproduceerde boomvruchten in Portugal. Tomaten zijn het grootste exportproduct van dit land, en dan vooral tomatensaus. Er worden erg veel druiven geproduceerd in Portugal; het gros hiervan is bestemd voor de wijnproductie. Sinds 1830 is de Eucalyptusboom in Portugal geíntroduceerd. het wordt het groene petroleum van Portugal genoemd omdat celluloseproductie uit Eucalyptus voor 5% van het Bruto Nationaal Inkomen zorgt.

Biologische landbouw in Portugal

Door hoge EU-subsidies en goede marktprijzen zijn steeds meer boeren overgeschakeld op biologische landbouw. Er waren 73 biologische boeren in 1993 en ruim 15.00 biologische boeren in 2004. Toch blijft de vraag nog groter dan het aanbod. Het overschakelen naar een biologisch olijvenproductie is tamelijk moeilijk omdat een olijfboomgaard aanplanten niet snel gaat.

Centrum van Lissabon / Bron: Ken & Nyetta, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Centrum van Lissabon / Bron: Ken & Nyetta, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Nationale gerechten

Kabeljauw is een nationaal gerecht in Portugal. In het Portugees heet deze vis bacalhao. Dat lijkt qua uitspraak erg op het Surinaamse bakkeljouw, wat ook logisch is aangezien Suriname aan het Braziliaans sprekende Portugal grenst. Er zijn honderden recepten om kabeljauw klaar te maken. Een ander product wat typisch Portugees is is gebak. Er zijn in elke stad en dorp pastelarias waar je gebak in allerlei soorten kan kopen. Het meeste gebak heeft eenvoudige ingrediënten zoals eieren, meel, amandelen en suiker; de Portugezen hebben er een kunst van gemaakt om in eenvoud diverse culinaire variaties te maken.

Netto-ontvanger van de EU

Portugal is één van de armste landen van Europa. Het is onderdeel van de Europese Unie en heeft jarenlang alleen maar geld ontvangen uit Europa. Dat staat in schril contrast met een land als Nederland wat alleen maar geld betaald heeft aan Europa. Portugal heeft als achterstandsgebied zoveel subsidies opgestreken dat ze van gekkigheid niet wisten wat ze ermee moesten doen. Er werden jaarlijks grootschalige popconcerten georganiseerd waar maar weinig mensen heen gingen, om zo toch het subsidiegeld te kunnen opstrijken.

Het eiland Madeira / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (Publiek domein)Het eiland Madeira / Bron: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Verleden als wereldmacht

Portugal heeft een verleden als wereldmacht, Een tijd lang voerde het kolonies in Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Portugal was eerder aan het koloniseren dan Nederland. Tijdens de 80-jarige oorlog tussen Nederland en Spanje besloten Portugal en Spanje tot een personele unie waarna Portugal een vijand werd van Nederland. Nederland veroverde Portugese gebeiden en andersom. Veld- en zee slagen tussen Nederland en Portugal vonden plaats in Brazilië, Ghana, Angola, Sri Lanka, Goa, Macao en Hong Kong. Dit werd de Portugees-Nederlandse oorlog genoemd.

Dictator Salazar

Portugal heeft lang geprobeerd zijn kolonies bijeen te houden. Tot 1910 was Portugal een koninkrijk. In dat jaar werd het een republiek. In zowel 1892 als 1902 werd Portugal failliet verklaard onder het bewind van Dom Carlos. Twee faillissementen in korte tijd geven aan dat er flink wat mis is in Portugal. De Portugezen hadden het helemaal gehad met het koningshuis. In de jaren '20 ging het economisch gezien in heel de wereld goed behalve in Portugal. Dat leidde tot een staatsgreep in 1926. In 1933 kwam dictator Salazar aan het bewind en hij bleef dat tot 1968. Onder zijn bewind werden er veel oorlogen gevoerd in de Portugese kolonies omdat Salazar wilde voorkomen dat Portugal zijn kolonies verloor. Dat leidde tot enorme staatschulden waardoor Portugal na Salazars aftreden in 1968 zich genoodzaakt voelde om de kolonies onafhankelijk te verklaren.

Vasco da Gama komt aan in Calcutta, India / Bron: Alfredo Roque Gameiro, Wikimedia Commons (Publiek domein)Vasco da Gama komt aan in Calcutta, India / Bron: Alfredo Roque Gameiro, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Portugal en Europa

Snel nadat Portugal zijn wingewesten had afgestaan stroomde het land vol met een miljoen vluchtelingen van Portugese afkomst uit de kolonies. Ondertussen had Portugal besloten om toe te treden tot de EU. De onderhandelingen met Europa begonnen in 1977. In 1986 trad het land toe tot de EU. In 1999 werd Macau, de laatste kolonie, aan China overgedragen.

Tweede Wereldoorlog in Portugal

In de Tweede Wereldoorlog was Portugal neutraal. Portugal handelde zowel met de Duitsers als met de geallieerden. In Portugal vonden gevluchte joden een tijdelijk onderdak voordat ze naar Amerika gingen. Na de oorlog vonden gevluchte nazi´s er een onderdak voordat ze naar Brazilië vluchtten.

Gammele staatshuishouding

Portugal is van wereldmacht afgegleden naar een hulpbehoevende natie die constant door de EU op het rechte spoor moet worden gezet. Niet alleen zijn ze een van de grootste netto-ontvangers van Europa maar moet Europa tijdens de kredietcrisis die in 2008 begon en jarenlang voortsleept bijspringen omdat Portugal op de rand van de financiële afgrond staat en net als Griekenland en Ierland heel Europa in een monetaire ramp dreigt mee te sleuren. Een Europees land dat failliet zou worden verklaard zou het einde van de euro inluiden.

Kaart van Portugal

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Barranquenho, een Portugees binnenlands dialectBarranquenho, wat is dat? Het is een dialect dat gesproken wordt door ongeveer 1.825 mensen in het zuidoosten van Portug…
Herkomst van het konijnHerkomst van het konijnEr zijn veel dingen geschreven over konijnen qua aanschaf en als huisdier maar waar komen konijnen nou oorspronkelijk va…
Portugal, algemene informatiePortugal, een redelijk geïsoleerd land en tevens het meest westelijk gelegen land van Europa. Het heeft een lange kust,…
Portugal, een prachtig land!Bem-vindo ao Portugal! Kom meer te weten over dit prachtige land en neem een kijkje in de wereld van Fado-muziek, de Alg…
Op ontdekkingsreis naar de AzorenOp ontdekkingsreis naar de AzorenMidden in de diepe donkerblauwe Atlantische Oceaan duiken ineens groene eilanden op. De eerste zeevaarders die op deze e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Had01, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.heeleuropa.nl/9353000/1/j9vvhtln60suxr8/vi9ilugl67k6?ctx=vi8vbpn73yrf
  • http://countrystudies.us/portugal/68.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Agriculture_in_Portugal#Organic_farming
  • http://worldfacts.us/Portugal.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Portugees-Nederlandse_Oorlog
  • http://portugal.blog.nl/economie/2009/02/27/eucalyptus-de-groene-petroleum-van-portugal
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Past%C3%A9is_de_Bel%C3%A9m
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Filipe Rocha, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Afbeelding bron 2: Ken & Nyetta, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Wouter Hagens, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 4: Alfredo Roque Gameiro, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Portugal, de oudste Europese staat"

Reactie

Dnice, 02-06-2013 11:00 #1
Ik kom nu inmiddels 8 jaar in Portugal en het is voor mij als een 2e thuis!
En nee, ik heb nog nooit in een resort gezeten, maar echt tussen de bevolking in.
De mensen zijn vriendelijk en gastvrij, het weer is er doorgaans heerlijk, zo ook de gastronomie en heeft het land een prachtige natuur. Er zijn ook veel bezienswaardigheden daar Portugal een grote historie heeft.
Ik heb het geluk het land op een andere manier te leren kennen dan als tourist in een resort of hotel, omdat mijn partner portugees is :D

Infoteur: Tom008
Laatste update: 13-01-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!