InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Genocide: Darfur

Genocide: Darfur

De genocide in Darfur is de eerste genocide van de 21ste eeuw. De problemen begonnen in 2003 en duren voort tot op dit moment. Bijna de helft van de bevolking is op de vlucht geslagen en bijna vijf miljoen mensen zijn afhankelijk geworden van noodhulp.

Soedan en Darfur

Darfur maakt deel uit van Soedan en ligt in het westen van het land. In Soedan heeft jarenlang een conflict gewoed tussen het noorden en het zuiden, waarbij het noorden voornamelijk uit moslims bestaat en het zuiden uit christenen en animisten. Sinds 9 juli 2011 is het zuiden van Soedan onafhankelijk, maar in het noorden heerst nog steeds geen rust. Sinds 2003 vindt er een genocide plaats in Darfur. De regio is verdeeld in drie provincies en het gebied is etnisch gezien zeer divers, er leven zo'n honderd verschillende etnische groepen. Er wonen zo'n zes miljoen mensen in het gebied en de meeste mensen zijn moslim. Er zijn Arabische groepen, die vooral leven als nomaden, de Afrikaanse groepen in het gebied zijn voornamelijk landbouwers. De bevolking is echter zeer gemengd en er zijn ook zeer veel interetnische huwelijken, waardoor het niet makkelijk is om duidelijk over diverse groepen te spreken.

Opstand en de Janjaweed

In 2003 stonden de Sudan Liberation Army (SLA) en de Justice and Equality Movement (JEM) op tegen de Soedanese regering. De beide bewegingen klaagden dat de Afrikaanse bevolking in de regio gemarginaliseerd werd en dat de regering niets deed tegen de aanvallen die nomaden uitvoerden tegen de gesedentariseerde bevolking. In februari 2003 vielen rebellen de Soedanese Luchtmachtbasis in El-Fasher aan, in het noorden van Darfur. De Soedanese regering reageerde door Arabische groepen te bewapenen, de zogenaamde Janjaweed, de 'duivels op paarden', die vervolgens de dorpen in Darfur onveilig maakten. De gebruikelijke procedure is dat een dorp wordt aangevallen door de Soedanese luchtmacht en vervolgens door de Janjaweed wordt binnengevallen. De mensen die de luchtaanval hebben overleefd worden vermoord, vrouwen en kinderen verkracht en verkocht, het dorp wordt in brand gestoken. Lichamen worden in bronnen gegooid, om zo het water te vervuilen. Er is sprake van het systematisch vernietigen van een bevolking. Inmiddels hebben zo'n 400.000 mensen het leven gelaten en zijn zo'n 2,7 miljoen mensen van huis en haard verdreven, 4,7 mensen zijn afhankelijk van hulp.

Genocide

In 2004 erkenden de Verenigde Staten hetgeen in Darfur gaande was als genocide, onder de Genocide Conventie van de Verenigde Naties. Zowel de Afrikaanse Unie als de Verenigde Naties hebben geprobeerd om het geweld te stoppen en er wordt geprobeerd de vluchtelingen en ontheemden te helpen. Veel mensen zijn naar de buurlanden Tsjaad en de Centraal Afrikaanse Republiek gevlucht. Sinds 2005 probeert het Internationale Gerechtshof om onderzoek naar de genocide uit te voeren in het gebied, maar de Soedanese regering weigert om mee te werken. In 2005-6 werden in Abuja vredesbesprekingen gehouden, die leidden tot het Darfur Peace Agreement. Hierbij waren de Soedanese regering, de JEM en twee facties van de SLA aanwezig. In 2008 probeerden Afrikaanse troepen van de UNAMID (United Nations-African Union Mission) de vrede in het gebied te bewaren, maar met 9000 militairen en onvoldoende middelen, konden ze niet genoeg invloed uitoefenen. In 2009 werd een arrestatiebevel uitgevaardigd voor de Soedanese president Omar al-Bashir, met als aanklacht het aanzetten tot massamoord, verkrachting en het vernietigen van dorpen en steden. Ook voor de voormalige minister van staat Ahmed Harun en voor de leider van de Janjaweed Ali Kushayb zijn arrestatiebevelen uitgegaan. De Soedanese regering ontkent alle banden met de Janjaweed en heeft geen van de verdachte personen uitgeleverd aan het Internationale Gerechtshof.

Belangrijke Eye-openers:

  • Vaak wordt het conflict in Darfur gezien als een conflict tussen Afrikaanse en Arabische stammen. Het is waar dat de Janjaweed grotendeels uit Arabieren bestaan, maar zeker niet alle Arabieren in de regio staan aan hun kant. Veel Arabieren hebben tegen de Janjaweed gevochten. Veel dorpen en huwelijken zijn gemengd, waardoor het niet makkelijk is om mensen aan te duiden als zijnde Afrikaan of Arabier. Tot dit conflict leefden de groepen relatief vreedzaam samen, het conflict heeft de tegenstellingen echter wel vergroot.
  • Het conflict is ontstaan als gevolg van toenemende droogte, waardoor de nomaden hun routes moesten wijzigen. De droogte heeft inderdaad conflicten opgeleverd, maar deze werden over het algemeen op traditionele manieren opgelost. De Soedanese regering maakte gebruik van de toenemende droogte en daardoor ontstane conflicten om de meest getroffen mensen te bewapenen en in sommige gevallen werd hen zelfs land en geld wanneer ze aan de aanvallen op dorpen deelnamen.
  • Het conflict is er een tussen moslims en christenen. De bevolking van Darfur is voor 99% moslim.

Verenigde Naties

De Verenigde Natie hebben diverse malen geprobeerd iets aan de situatie te veranderen, maar vooral Rusland en China liggen dwars. Met name China heeft grote belangen in Soedan, Soedan is de belangrijkste olieleverancier voor het land en het grootste deel van het Soedanese wapenarsenaal is afkomstig uit China. De Russen zien Soedan als hun belangrijkste Afrikaanse partner en wijzen een onafhankelijk Darfur af. Beide landen, China en Rusland, hebben ervoor gezorgd dat Vredestroepen van de VN niet in Soedan gelegerd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Biografie: Nebahat AlbayrakBiografie: Nebahat AlbayrakZe is zonder twijfel de meest succesvolle Turkse Nederlander in de Nederlandse politiek geweest: Nebahat Albayrak. Wil j…
Genocide als MisdaadGenocide als MisdaadNa de Tweede Wereldoorlog zag de wereld wat er met de Joden gebeurd was, de Holocaust had 6 miljoen Joden het leven geko…
Rwanda: de Hutu en Tutsi genocideDe honderdduizenden doden die in zeer korte tijd vielen in Rwanda, liet de wereld ontzettend schrikken. Niet alleen werd…
Genocide: RwandaDe genocide in Rwanda schokte de wereld, in 1994 werden in 100 dagen tijd naar schatting 800.000 mensen, voornamelijk Tu…
Bronnen en referenties
  • http://worldwithoutgenocide.org
  • www.unitedhumanrights.org
  • www.savedarfur.org

Reageer op het artikel "Genocide: Darfur"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 12-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Genocide
Schrijf mee!