InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Islamisten in Mali
nieuws uitgelicht

Islamisten in Mali

De Ansar Dine, de Movement for Unity and Jihad in West Africa (MUJAO) en Al Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM) zij drie radicale Islamitische milities, die in het noorden van Mali actief zijn. Ze willen een zeer strenge vorm van de Islam invoeren, die min of meer gelijk staat aan die van bijvoorbeeld Boko Haram in Nigeria of Al-Shabaab in Somalië. Ze staan negatief tegenover mildere vormen van de Islam, die in hun land veel gebruikelijker zijn.

Mali en het Noorden

Mali is in een staat van chaos, wat tot voor kort een van de meest stabiele landen uit de regio was is nu tot chaos vervallen. In de hoofdstad Bamako heeft men nauwelijks oog en tijd voor wat er gaande is in het noorden, waardoor de Ansar Dine, de MUJAO en AQIM het grootste deel van het gebied in haar macht hebben gekregen. Maar ook deze groeperingen wordt door chaos bedreigd en meer gematigde groepen proberen hen te bestrijden. Inmiddels zijn duizenden mensen op de vlucht geslagen en overwegen buurlanden militair ingrijpen. De Islamisten proberen hun versie van de Islam op te dringen aan de rest van de bevolking en heeft hun versie van de Sharia ingevoerd in het noorden, in de regio’s rond Gao, Timboektoe en Kidal. Daarbij maken amputaties, het geven van zweepslagen en andere middeleeuwse straffen deel uit van de dagelijkse praktijk. Ook zijn er kinderen geronseld om als kindsoldaten te fungeren.

Bamako

Aanvankelijk werkten de Islamisten samen met de separatistische etnische Toeareg groep, de National Movement for the Liberation of Azawad (MNLA). Maar de Islamisten hebben de MNLA inmiddels grotendeels uit het noorden verdreven. Op 22 maart 2012 vond in Bamako een staatsgreep plaats, grotendeels uit onvrede met de reactie van de regering op de MNLA. De coup-plegers, jonge militairen, worden nu door machtsstrijd in hun eigen gelederen verzwakt.

Soefisme

De Islam in Mali werd vooral gekenmerkt door mildheid en tolerantie. In het land zijn zeer veel tombes te vinden van Soefi-heiligen of maraboets. Dit zijn heilige personen, aan wie nog tijdens hun leven of daarna, krachten werden toegeschreven waardoor ze gewone stervelingen konden helpen. Dit soort mausolea zijn in zeer veel delen van de Islamitische wereld te vinden. Onder andere in de stad Timboektoe bevinden zich veel tombes die door gelovigen bezocht worden om bijstand af te smeken. In de vijftiende en zestiende eeuw was Timboektoe een stad van Islamitische geleerdheid en de overblijfselen hiervan, waaronder de mausolea, zijn door de eeuwen bewaard gebleven. Het soefisme is in de ogen van meer fundamentalistische bewegingen een afwijking van de juiste weg, maar deze heterodoxe versie van de Islam maakt een belangrijk deel uit van de Islamitische wereld. Het was vaak het soefisme dat de weg opende voor de Islam in nieuwe regio’s. Vooral ook in Afrika, waar het makkelijk aansluiting vond bij pre-Islamitische geloven.

Ansar Dine, MUJAO en AQIM

In de ogen van Ansar Dine en de andere Islamisten is het soefisme verwerpelijk en ze hebben dan ook de taak op zich genomen om deze tombes te vernietigen. Zoals eerder de Taliban in Afghanistan de eeuwen-oude Boeddhabeelden in Bamiyan vernietigde. Volgens de UNESCO zijn al minstens de helft van de mausolea vernietigd. Timboektoe, bekend als de stad van de 333 heiligen, had veel monumenten die op de lijst van UNESCO’s werelderfgoed stonden, maar wanneer de Islamisten op deze manier door gaat zal daar weinig van overblijven. De VN hebben inmiddels hun afkeer uitgesproken over wat er gaande is, maar de Islamisten geven daar vooralsnog geen gehoor aan, integendeel men heeft uitgesproken van plan te zijn geen mausoleum te laten staan. De Islamisten, die leven naar de letter van de Koran kunnen zich niet inleven in de meer kritische en tolerante opstelling van de Islam. Er is in de gebieden die door de Islamisten beheerst worden een soort van Islamitische politie actief, die de kleinste afwijking van wat de Islamisten als goed, Islamitisch bedrag zien, afstraffen. Het kan hierbij gaan om het verkopen en roken van sigaretten, het drinken van alcohol, luisteren naar muziek of bijvoorbeeld het dragen van niet correcte kleding. Het einde van de heerschappij van de Islamisten in het noorden van Mali is nog niet in zicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hrw.org/
  • http://www.time.com/

Reageer op het artikel "Islamisten in Mali"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 19-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Mali
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!