InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De drie Amerikaanse verkiezingsdebatten 2012

De drie Amerikaanse verkiezingsdebatten 2012

De drie Amerikaanse verkiezingsdebatten 2012 Op 6 november 2012 zullen de 57e Amerikaanse presidentsverkiezingen worden gehouden. Voorafgaand aan de verkiezingen zijn er drie debatten op nationale televisie tussen de kandidaten; namens de Republikeinen is dit Mitt Romney en namens de Democraten zittend president Barack Obama. Zelden of nooit maakt een kandidaat tijdens een Amerikaans verkiezingsdebat zo’n sterke indruk dat de campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen hierdoor veranderde. De sterkste argumenten blijven zelden hangen, de missers daarentegen des te meer. Vooral op Youtube wordt een blunderende kandidaat achteraf nog veel bekeken. Volgens een onderzoek uit 2008 van het onderzoeksbureau Gallup zien kiezers in de debatten met name hun eigen mening bevestigd. Republikeinen vinden de Republikeinse kandidaat het sterkst, Democraten de Democraat. Wanneer een kandidaat slecht presteert in het debat, is het heel goed mogelijk dat hij toch de verkiezingen wint. Dat gebeurde bij de debatten in 2004. Republikein George W. Bush was volgens de kijkers destijds duidelijk de mindere van de Democratische kandidaat John Kerry. Toch won hij uiteindelijk de verkiezingen.

Twee debatten met invloed

Volgens Gallup zijn er slechts twee debatten die de verkiezingsuitslag beïnvloedden. Het bekendste voorbeeld is het eerste verkiezingsdebat op televisie in 1960 tussen John F. Kennedy en Richard Nixon. John F. Kennedy was goed voorbereid, oogde fris en kwam goed uit zijn woorden. De Republikein Nixon voelde zich niet op zijn gemak voor de camera’s. Hij weigerde make-up en was niet uitgerust. Hij had voor het debat weliswaar een voorsprong in de opiniepeilingen maar verloor die na zijn gespannen optreden waarin hij hakkelde en zweette. Kennedy won de verkiezingen.

Een ander voorbeeld is het debat tussen Al Gore en George Bush in 2000. Gore lag voor in de peilingen en werd zelfs door de kijkers van het debat achteraf tot winnaar uitgeroepen. Maar telkens wanneer Bush tijdens de uitzending het woord had, stak Gore zijn irritatie niet onder stoelen of banken. Sterker, hij liep dan op Bush af en ging vervolgens dicht bij hem staan, waarmee hij intimideerde. Het campagneteam van Bush heeft die nare gewoonte van Gore na het debat uitgebuit door het zowel op tv als op internet voortdurend te tonen. Hierdoor ontstond alsnog het beeld dat Gore een gelijkhebberige arrogante man was. De peilingen kantelden en Bush won alsnog.

De huidige kandidaten Obama en Romney wacht drie debatten.

Eerste verkiezingsdebat

4 oktober, 3.00 - 4.30 uur Nederlandse tijd
Plaats: Universiteit van Denver, Colorado
Onderwerpen: het gaat om zes binnenlandse onderwerpen van elk een kwartier. Het gaat drie maal om de economie, de gezondheidszorg, de rol van de overheid en de regering. De onderwerpen kunnen aangepast worden aan de actualiteit.

Tweede verkiezingsdebat

Plaats: Hofstra Universiteit van Hempstead, New York
Dit is een debat met zwevende kiezers over zowel binnenlandse en buitenlandse onderwerpen.

Derde verkiezingsdebat

Plaats: Lynn University, Boca Raton, Florida
In dit debat worden zes onderwerpen behandeld uit het buitenlands beleid. Iran, China, het Midden-Oosten en de verantwoordelijkheid van de VS als supermacht staan op de agenda.

Obama en Romney

De kandidaten zijn aan elkaar gewaagd. Obama wordt door de kiezer aardiger gevonden, zo blijkt uit onderzoek. Wanneer Obama Romney keihard aanvalt, zullen de kijkers hem waarschijnlijk toch aardiger vinden dan zijn opponent. Tijdens de televisiedebatten van 2008 tegen uitdager John McCain vonden critici hem koel en een beetje arrogant. Maar volgens de gewone televisiekijkers won hij het debat, net als later de verkiezingen.

Voordeel voor Romney is dat hij is warmgedraaid: hij voerde in de voorverkiezingen voor zijn kandidatuur met andere Republikeinen al zo’n twintig televisiedebatten. Zijn stijl: hij mijdt de tegenaanval en laat tegenstanders hun eigen graf graven. Verder geeft een presidentsdebat statuur aan de uitdager. Hij staat letterlijk op gelijke voet met de president en dat is altijd in zijn voordeel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De drie Amerikaanse verkiezingsdebatten 2012"

Infoteur: Lierop69
Gepubliceerd: 04-10-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!