InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Veranderingen in de wereld

Veranderingen in de wereld

Veranderingen in de wereld 2011 is een bewogen jaar en zo zal het ook de geschiedenis in gaan en dan is het maar afwachten hoe 2012 er uit gaat zien. De Maya’s wisten het wel… Maar wat behelst een dergelijk bewogen jaar feitelijk? Als we “slechts” met de economische crisis bezig zouden zijn, kunnen we dit toeschrijven aan een terugkerend geheel, maar er is meer aan de hand. Alleen is het de vinger erop leggen, erg moeilijk als het om zoveel brandhaarden in de wereld gaat.

Crisis, hoezo crisis?

Misschien is de economische crisis die met de waardeloze hypotheken in de VS begon (in 2008) het begin, wie zal het zeggen. Maar feit is wel dat de crisis van 2008 en mogelijke “dubbel dip” zoals de nieuwe economische crisis genoemd wordt, niet het enige is wat er speelt. Maar we houden hier wel aan vast, omdat andere zaken mogelijk ‘eng’, ‘vaag’ of de ‘ver van m’n bedshow’ zijn? Maar kijk eens goed in de eigen omgeving, volg ontwikkelingen in ons land en de wereld eens op televisie … wat valt je op?

Overal ter wereld …

Arabische Lente

Als je het niet ziet of (nog) niet wilt zien, is het altijd goed naar de omgevingsfactoren te kijken gade te slaan wat er om je heen aan de hand is. Behalve de Arabische Lente, die vooralsnog meer van een herfst heeft, zegt wel iets over hoe bepaalde groepen islamieten in het leven staan en is ver van wat onder de naam van dit geloof in 2001 in New York heeft plaatsgevonden, heel ver!

Verruwing/verharding westerse maatschappij

Maar ook de verruwing en verharding binnen de westerse maatschappij die de een toejuicht en de ander verafschuwd. Het trekt mensen uit elkaar, mensen die ooit eendrachtig aan de slag gingen om zaken te realiseren (een land, de wereld op te bouwen). Het eendrachtige karakter is vervangen door individualiteit, wat veelal om- of doorslaat in egoïsme. Denk maar eens aan de “graaicultuur”, die behalve in de bankwereld op veel meer plaatsen heeft toegeslagen.

Krampachtig communisme

Daar waar nog communisme heerst en dit hoog in het vaandel staat/stond, wordt op steeds meer plaatsen of loslaten of krampachtig vasthouden aan iets wat achterhaalt is. Mensen monddood maken als ze het niet met je eens zijn, zegt is over degene die ze monddood maakt … en behalve de westerse wereld, ageren de mensen binnen het regime er steeds meer op en zoeken aansluiting bij het westen. Wat weer een zorgvuldig opgebouwde samenwerking met een communistisch land omver kan halen en ons allen zo weer enkele stappen terug de geschiedenis in zet.

De natuur roert zich

Of het nu de opwarming is, de vuilnisstort zoals wij de oceanen gebruiken of de aarde die vanuit haar eigen kracht in opstand komt … de natuur wordt heftiger en heftiger. Het zijn signalen, maar de ego’s in de wereld zijn stevig in de meerderheid en te groot om er overheen te kijken en feitelijk te bezien wat er aan de hand is.

Spiritualiteit

En ben je verder in het proces, zoek je onder al die gewelddadige zaken een verdiepingslaag die je dichter bij hetgeen brengt waar het feitelijk om gaat. Het zielsniveau van de mens, want als er iets uniek is het het zielskarakter van de mens, wat menigeen niet hoort, wil horen of dusdanig ver weggestopt heeft dat het geen kans krijgt om gehoord te worden. Maar de groep mensen die hiermee aan de slag gaat groeit wel explosief.

Go with the flow

Maar zoals alles, gaan zaken zoals ze moeten gaan en horen al deze fases in de wereld te gaan zoals ze gaan. Een voorbode, een signaal, een roep om hulp … wat het ook is. We horen het wel maar luisteren niet en dat gaat hoe dan ook enig moment consequenties hebben. Al zal de groep mensen met een antwoord waarom dit allemaal gebeurd en het daarmee in een kader plaatst, ook aanzienlijk zijn. Al is het maar om een antwoord te hebben.

Maar een pasklare oplossing is er eigenlijk niet, maar met de beweging meegaan, doen we ook niet echt. Weerstand, met de hakken in het zand, antwoorden zoeken (want alles moet omkaderd worden) … en dat gaan we enig moment merken. Maar ook dat is ‘all about life’.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Veranderingen in de wereld"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!