InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Joodse filosofie - Chabad 7: De paradox van ons bestaan

Joodse filosofie - Chabad 7: De paradox van ons bestaan

Is ons bestaan echt of slechts een illusie? En als het echt is wat voor doel heeft het dan? Volgens het Jodendom is ons bestaan eindig en moet het dus een begin hebben. God schiep vanuit het niets iets (jesj me 'ayin). Vóór het iets was er niets omdat we niet weten wat er vóór het bestaan was. Een schepsel kan niet buiten het kader van de Schepping denken. Omdat er dus niets was zouden we kunnen denken dat ons bestaan niet echt is. Maar omdat de Tora waar is, is ons bestaan waar. Een uitleg.

Scheppen vanuit het niets

De mens kan zich op geen enkele manier een voorstelling hoe vanuit het niets iets gecreëerd wordt.Als wij iets maken dan gebeurt dat altijd vanuit het iets. Bijvoorbeeld van hout kan men een stoel maken of iets anders. Maar de mens is niet in staat om vanuit het niets een stoel te produceren. Het enige proces dat er een klein beetje op lijkt is de conceptie: twee hele kleine zaadjes die uiteindelijk een mens creëren. Maar zelfs dat is niet echt te vergelijken met de Schepping zoals God die heeft gevormd vanuit het niets.

Hoe blijft de Schepping bestaan?

Hoe kan ons bestaan actief blijven? Dit komt omdat God er steeds 'energie in pompt' zodat het bestaan niet terugkeert naar het niets. Om het met een voorbeeld duidelijk te maken: wanneer we een steen hebben en deze loslaten dan zal die vallen vanwege de zwaartekracht. Hoe krijgen we de steen omhoog? Door het omhoog te gooien en dus energie te geven. Zolang de energie werkt vliegt de steen omhoog en valt het niet.

Continue Schepping

God schiep het bestaan met 'woorden': “Laat er een uitspansel zijn,” en er kwam een hemel. Stel dat God Zijn “woord” terugtrekt dan verdwijnt het uitspansel. Dit geldt voor het hele bestaan. God moet dus constant blijven scheppen want zou Hij er mee stoppen dan verdwijnt ons bestaan. God hoeft dus nooit iets te vernietigen; het stoppen van leveren van energie is voldoende om alles in het niets te laten verdwijnen. De Schepping vond dus niet alleen duizenden jaren geleden plaats maar is een continue proces dat ook op dit moment doorgaat. “Hij vernieuwt elke dag continue, het werk van de Schepping” (Joods gebed). Niet gelovigen noemen dit proces evolutie en komt op hetzelfde neer. Het Jodendom beschouwt de Schepping en de evolutie niet als twee verschillende benaderingen.

God houdt Zich verborgen

Elk schepsel heeft twee elementen van bestaan: de fysieke vorm en de scheppende kracht die de fysieke vorm in staat stelt te zijn. Zou een schepsel de scheppende kracht voelen, dan zou het niet kunnen bestaan. Daarom moet God Zich verborgen houden. En omdat de mens zijn Bron niet waarneemt, neemt hij zichzelf waar. Zo kan de mens zeggen: “Ik besta.” De mens voelt zich onafhankelijk en werkelijk; ze is het begin en en eind van het bestaan.

De Bron voor het zelf

Deze waarneming heeft als nadeel tegen de waarheid in te gaan. Tegelijkertijd weten we dat het zelf ergens vanaf moet stammen. Omdat het kracht en sterkte heeft, moet het een Bron hebben. Het gevoel van “Ik ben” ligt in Gods essentie. Want Hij is de waarheid. Hij kent geen oorzaak. Alleen Hij kan scheppen vanuit het niets zonder zelf een oorzaak te hebben. De schepsels kunnen zelf niets scheppen vanuit het niets. Er kan niets gemaakt worden dat boven het potentieel van het schepsel uitgaat. Dat potentieel ligt in Zijn essentie, want die is geheel ongedefinieerd. Er is niets dat Hij is, en er is niets dat Hij niet is. Hij heeft geen grenzen of beperkingen en kan geheel nieuwe referentiekaders maken. Hij kan structuren en regels willekeurig veranderen en totaal nieuwe rijken maken die daarvoor niet bestonden. Hij kan de Bron zijn van het bestaan van andere entiteiten.

Identificeren met God

Het gevoel onafhankelijk te zijn los van God bestaat alleen in onze materiële wereld en in Gods essentie. Hoe kan dit en waarom is dit een fout gevoel? Omdat God een dimensie investeert van Zijn bestaan in de Schepping. Dit leidt tot het paradox van ons bestaan: we voelen aan de ene kant ons bestaan krachtig en aan de andere kant zijn we door intellectuele kennis gedwongen te beseffen dat ons bestaan een Bron heeft. Dit leidt tot het doel van ons bestaan: ons bestaan te identificeren met God. In de tijd van de Masjiach (Messias) zal de mensheid zich geheel identificeren met God en Zijn doel: de wereld verbeteren onder Zijn soevereiniteit.

Lees verder

© 2010 - 2019 Etsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kracht van een ParadoxDe kracht van een Paradox"Een man zegt dat hij liegt. Is wat hij zegt waar of onwaar?", is een van de oudste leugenparadoxen. Paradoxen lijken va…
De Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduwDe Tora en de wereld: realiteit en zijn schaduwVroeg of laat moet iedereen de Tora begrijpen. De Tora is de uiterste realiteit niet alleen van het Joods bestaan, maar…
Tegenstellingen en ontkenningen in de Nederlandse taalTegenstellingen en ontkenningen in de Nederlandse taalIn de Nederlandse taal worden veel stijlfiguren gebruikt. Tegenstellingen worden regelmatig gebruikt en zijn onder te ve…
De paradox van het schip van TheseusDe paradox van het schip van TheseusDe paradox van het schip van Theseus is een filosofisch gedachte-experiment. Deze paradox verplicht ons na te denken ove…
God: vijf zaken die we over God weten - Joodse visieGod: vijf zaken die we over God weten - Joodse visieHoewel we niet veel over God weten omdat Hij buiten onze realiteit bestaat weten we wel vijf zaken over Hem. Gods bestaa…
Bronnen en referenties
  • What we believe - Rabbi Eliyahu Tauger

Reageer op het artikel "Joodse filosofie - Chabad 7: De paradox van ons bestaan"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Special: Joodse filosofie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!