InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Bewijs bestaan God: filosofische bewijzen

Bewijs bestaan God: filosofische bewijzen

Bewijs bestaan God: filosofische bewijzen Naast het traditionele bewijs (de openbaring op de Sinaï, behandeld in deel 1) zijn er ook filosofische bewijzen voor het bestaan van God. In dit artikel worden de meest bekende behandeld. De wereld is zo complex en wetenschappers weten nog maar zo weinig van de werking dat er wel een Schepper moet zijn die alles ontworpen heeft. Hoe kan zoiets ooit uit zich zelf zijn ontstaan? Hoe complexer de geordende structuur hoe minder de waarschijnlijkheid dat dit uit zich zelf is ontstaan.

Parabel: de rabbijn en de koning

Eens kwam een rabbijn het paleis van een koning binnen. De koning vroeg hem de vraag 'Hoe weet u over het bestaan van de Schepper?' De rabbijn vroeg de koning beleefd de kamer even te verlaten. Op de tafel lag een pen, inkt en papier. Terwijl de koning weg was, schreef de rabbijn een mooi gedicht op het papier. De koning keerde terug en was diep onder de indruk van het gedicht. De inkt was nog nat en de koning prees de rabbijn. De rabbijn zei echter dat hij het gedicht niet had geschreven, maar dat hij het inkt op het papier had gegooid en dat de letters zich vanzelf op het papier hadden gevormd. De koning vond het maar belachelijk dat de inkt zelf de letters kon vormen. Dit was onmogelijk. De rabbijn antwoordde: 'Hier is het antwoord. Zoals het inkt niet zelf het gedicht kan schrijven zonder de hand van een dichter, zo kan de wereld zich niet zelf vormen zonder zijn Schepper!'

De complexe wereld

Wetenschappers geven toe dat zij slechts het topje van de ijsberg ontdekt van de complexiteit van het universum. Hoe kan zoiets ooit uit zich zelf zijn ontstaan? Hoe complexer de geordende structuur hoe minder de waarschijnlijkheid dat dit uit zichzelf is ontstaan. De chemie van het leven is verreweg het meest complexe proces in onze ervaring, en toch bestaat er niet-organisch materiaal van het universum dat dit proces ondersteunt. Omdat er slechts één soort materie in het universum is, is de kans erg klein dat deze materie alle chemische en fysieke eigenschappen heeft die het leven steunen, tenzij er sprake is van een Schepper.

De mens is een microkosmos

Zonder naar de kosmos te kijken, zien we dat de mens het product moet zijn van een Schepper. De mens is zo complex dat het niet zomaar kon ontstaan. Kijken we bijvoorbeeld naar het oog, dat zich op de 19de dag begint te vormen in het embryo. Deze heeft meer dan 12 miljoen 'screen point' per vierkante centimeter. Toch creëert het een homogeen beeld. Ook de vorming van hersenen en zenuwen en de integratie van alle systemen is één van de grootste mysteries van de embryologie. Of de werking van de longen van een baby die precies na negen maanden in werking treden nadat het eerst via de navelstreng zuurstof kreeg. Het kan niet anders dat er een Schepper achter zit dit dit alles in werking heeft gezet. Het kan gewoon niet waar zijn dat dit uit zichzelf is ontstaan.

Conclusie

We mogen concluderen dat het bestaan van het leven en de complexiteit van het universum ontworpen moet zijn en onderhouden wordt door een Schepper. Het was onze aartsvader Abraham die door logische deductie tot de conclusie kwam dat er slechts één kracht is die dit alles bewerkstelligt. Eén kracht die een meest diverse universum schiep. Veel mensen hebben het geloof van Abraham overgenomen. Zeven generaties later staan zijn kinderen bij de berg Sinaï waar ze rechtstreeks van God de Tora ontvangen.

De Exodus en de openbaring op de Sinaï plus de complexiteit van het universum Zijn het 'bewijs' dat God bestaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wiskundige bewijstechniekenIn de wiskunde wordt elke bewering, propositie of stelling bewezen voor men aanvaardt dat hij waar is. Het is zowat het…
Er is geen hard bewijs voor de evolutietheoriemijn kijk opEr is geen hard bewijs voor de evolutietheorieIs het leven op onze planeet ontstaan door evolutie of door schepping van een hogere macht. Een vraag die ons zal bezigh…
Het bewijzen van de stelling van PythagorasIn dit artikel wordt uitgelegd hoe de stelling van Pythagoras op twee manieren bewezen kan worden. Het is geschreven voo…
Maakt een boom geluid als er niemand in de buurt is?Maakt een boom geluid als er niemand in de buurt is?De filosoof George Berkeley kwam ooit met het beroemde gedachte-experiment: "Als een boom in een bos omvalt en is er nie…
Solipsisme: wat is reëel en wat is illusie?Solipsisme: wat is reëel en wat is illusie?Bestaat alles dat we rondom ons zien echt? Of zijn dingen en mensen in onze omgeving vooral het gevolg van hersenspinsel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bewijs bestaan God: filosofische bewijzen"

Reacties

Michiel, 18-08-2009 13:48 #3
'Filosofische bewijzen' veronderstelt dat we een filosofische redevoering te lezen zouden krijgen. Ik mis dat volledig. Geen duidelijke structuur waaruit het ene volgt uit het andere, maar een observatie over de complexiteit en de patronen ('ordelijk en dus niet toevallig.!') merkbaar in het universum, waaruit dan vervolgens een roekeloze sprong naar de conclusie dat er dus wel een Schepper moet wezen volgt.

Intelligent Design is in mijn ogen net zo naief en lichtelijk brutaal als de welbekende cartoon-stelling waar menig christen om grinnikt; 'eerst was er niets, en toen ontplofte het ook nog.' Men moet weten dat intelligent design zich dermate op het vlak van het verstand begeeft, dat ze, in tegenstelling tot zaken die God direct betreffen, WEL voor weerlegging vatbaar zijn. Maar het ontbreekt mij aan de wil om mensen uit te leggen waarom het in mijn ogen onjuist is, omdat 99 van de 100 mensen die het ID-argument hanteert, dat zo roekeloos en onbedachtzaam doet, dat het meer als een emotionele uiting van Godsontzag dienst doet dan een steekhoudende gedachtengang. Reactie infoteur, 18-08-2009
Wat dacht je van de parabel?

Kelele Nyingi, 14-06-2009 22:41 #2
Ach, als de zaken zich werkelijk zo hebben toegedragen als in het Oude Testament te lezen valt, zijn we eigenlijk allemaal Joden, daar we dan logischerwijze moeten afstammen van Noach. :) Reactie infoteur, 15-06-2009
Het Joodse volk is pas sinds Abraham ontstaan. Dus niet iedereen is Joods. Bovendien geldt dat de moeder Joods moet zijn.

Maar goed, ik begrijp wat je bedoelt. Bovendien kan iemand een Joodse ziel hebben terwijl deze formeel gezien niet-Joods is. Vaak bekeert zo'n iemand zich tot het Jodendom.:)

Groet, Etsel

Kelele Nyingi, 14-06-2009 16:47 #1
Er is nog het logische argument: onze werkelijkheid van tijd, ruimte, materie en energie heeft een oorzaak. Het doet er even niet toe, wat die oorzaak was, maar stel dat dit de Big Bang was. De Big Bang moet, logischerwijze, ook een oorzaak hebben. De oorzaak van de Big Bang moet eveneens een oorzaak hebben. Enzovoort. Op een bepaald moment moet je stuiten op een oorzaak, die geen oorzaak buiten zichzelf heeft: God.

Anderzijds is godsbesef niet zelden gebaseerd op de beperkingen van onze logica; het is naar onze maatstaven niet voor te stellen, dat 'iets' (onze werkelijkheid) zomaar kan ontstaan uit 'niets'. Hierbij staat men echter niet stil bij het feit, dat dit 'niets', waarin dus van onze werkelijkheid geen sprake is, niet hoeft te voldoen aan de logica van onze werkelijkheid. In het 'niets' gelden onze wetten van logica niet, is geen tijd en geen plaats. Dan is misschien nog altijd niet alles mogelijk (dat weten we simpelweg niet, omdat we de wetten van het niets helemaal niet kennen), maar de beperkingen van onze werkelijkheid bestaan er in ieder geval niet, want die zijn juist gebonden aan onze werkelijkheid.

Dit kan trouwens ook weer worden omgekeerd en aangevoerd bij de vraag waar God dan vandaan komt. Hij 'kan toch niet altijd hebben bestaan' en 'waar was hij dan als onze werkelijkheid (nog) niet bestond'? Vóór onze werkelijkheid bestonden tijd en ruimte echter niet en hebben begrippen als 'altijd' en 'ergens' dan ook geen enkele betekenis. Reactie infoteur, 14-06-2009
Uw antwoord klinkt erg Joods.:)

Aansluitend kan ik nog melden dat in Gods werkelijkheid tijd en ruimte sowieso niet bestaat. Alleen in onze werkelijkheid bestaan tijd en ruimte. Dus zelfs ten tijde van de schepping bestaat er vanuit Gods perspectief geen tijd en ruimte. Wij ervaren tijd en ruimte omdat God zich na de schepping verborgen houdt om zo ons het gevoel te geven een onafhankelijk bestaan te leiden. Maar in Gods werkelijkheid maakt de schepping deel uit van Gods eenheid en kent dus geen tijd en ruimte.

Groet, Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 12-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Special: Bewijs bestaan God
Reacties: 3
Schrijf mee!