Bewijs bestaan God: filosofische bewijzen

Bewijs bestaan God: filosofische bewijzen Naast het traditionele bewijs (de openbaring op de Sinaï, behandeld in deel 1) zijn er ook filosofische bewijzen voor het bestaan van God. In dit artikel worden de meest bekende behandeld. De wereld is zo complex en wetenschappers weten nog maar zo weinig van de werking dat er wel een Schepper moet zijn die alles ontworpen heeft. Hoe kan zoiets ooit uit zich zelf zijn ontstaan? Hoe complexer de geordende structuur hoe minder de waarschijnlijkheid dat dit uit zich zelf is ontstaan.

Parabel: de rabbijn en de koning

Eens kwam een rabbijn het paleis van een koning binnen. De koning vroeg hem de vraag 'Hoe weet u over het bestaan van de Schepper?' De rabbijn vroeg de koning beleefd de kamer even te verlaten. Op de tafel lag een pen, inkt en papier. Terwijl de koning weg was, schreef de rabbijn een mooi gedicht op het papier. De koning keerde terug en was diep onder de indruk van het gedicht. De inkt was nog nat en de koning prees de rabbijn. De rabbijn zei echter dat hij het gedicht niet had geschreven, maar dat hij het inkt op het papier had gegooid en dat de letters zich vanzelf op het papier hadden gevormd. De koning vond het maar belachelijk dat de inkt zelf de letters kon vormen. Dit was onmogelijk. De rabbijn antwoordde: 'Hier is het antwoord. Zoals het inkt niet zelf het gedicht kan schrijven zonder de hand van een dichter, zo kan de wereld zich niet zelf vormen zonder zijn Schepper!'

De complexe wereld

Wetenschappers geven toe dat zij slechts het topje van de ijsberg ontdekt van de complexiteit van het universum. Hoe kan zoiets ooit uit zich zelf zijn ontstaan? Hoe complexer de geordende structuur hoe minder de waarschijnlijkheid dat dit uit zichzelf is ontstaan. De chemie van het leven is verreweg het meest complexe proces in onze ervaring, en toch bestaat er niet-organisch materiaal van het universum dat dit proces ondersteunt. Omdat er slechts één soort materie in het universum is, is de kans erg klein dat deze materie alle chemische en fysieke eigenschappen heeft die het leven steunen, tenzij er sprake is van een Schepper.

De mens is een microkosmos

Zonder naar de kosmos te kijken, zien we dat de mens het product moet zijn van een Schepper. De mens is zo complex dat het niet zomaar kon ontstaan. Kijken we bijvoorbeeld naar het oog, dat zich op de 19de dag begint te vormen in het embryo. Deze heeft meer dan 12 miljoen 'screen point' per vierkante centimeter. Toch creëert het een homogeen beeld. Ook de vorming van hersenen en zenuwen en de integratie van alle systemen is één van de grootste mysteries van de embryologie. Of de werking van de longen van een baby die precies na negen maanden in werking treden nadat het eerst via de navelstreng zuurstof kreeg. Het kan niet anders dat er een Schepper achter zit dit dit alles in werking heeft gezet. Het kan gewoon niet waar zijn dat dit uit zichzelf is ontstaan.

Conclusie

We mogen concluderen dat het bestaan van het leven en de complexiteit van het universum ontworpen moet zijn en onderhouden wordt door een Schepper. Het was onze aartsvader Abraham die door logische deductie tot de conclusie kwam dat er slechts één kracht is die dit alles bewerkstelligt. Eén kracht die een meest diverse universum schiep. Veel mensen hebben het geloof van Abraham overgenomen. Zeven generaties later staan zijn kinderen bij de berg Sinaï waar ze rechtstreeks van God de Tora ontvangen.

De Exodus en de openbaring op de Sinaï plus de complexiteit van het universum Zijn het 'bewijs' dat God bestaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 12-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Schrijf mee!