InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Muziek houdt ons gezond en langer in leven

Muziek houdt ons gezond en langer in leven

Muziek houdt ons gezond en langer in leven Ieder mens wordt geregeerd door prikkels, angsten, verlangens en behoeften die we hoofdzakelijk van de natuur hebben gekregen om ons eigen bestaan en dat van ons nageslacht te garanderen. Verlangens die alleen maar als doel hebben dat "de mens" er over duizenden jaren nog steeds is. Als het gaat om de behoefte aan voedsel, veiligheid en seks, zijn dat volkomen duidelijke voorbeelden. Maar welke bedoeling heeft de natuur er mee gehad ons het bijna onverzadigbare verlangen naar muziek te geven.

Primaire levensbehoeften

Een groot deel van de menselijke primaire behoeftes zit overduidelijk in onze genen met het oog op onze eigen veiligheid en met de bedoeling dat de soort blijft voortbestaan. Als we geen behoefte aan veiligheid zouden hebben en geen angsten kenden, zou onze gemiddelde leeftijd waarschijnlijk dalen en zouden we misschien geen eens de tijd hebben (kans krijgen) voor nageslacht te zorgen. Honger, angst, dorst, behoefte aan seks, moederinstinct e.d. zijn driften en begeertes die zorgen dat wij in leven blijven en tijd krijgen nageslacht te produceren en ze te beschermen en op te voeden, zodat de soort op langere termijn blijft bestaan.

Minder primaire behoeften

Een aantal andere meer secundaire verlangens en behoeften die we als mens kennen zijn ook nog wel terug te voeren op een gezond als ook lang en prettig leven met veel nageslacht. Die secundaire verlangens dienen derhalve eveneens het voortbestaan van de mens, bijvoorbeeld de behoefte aan:
  • sport en spel houden onze geest en lichaam in conditie en gezond
  • waardering, erkenning, acceptatie en nuttig zijn, houdt ons eveneens actief en gezond
  • sociale contacten, met je naasten en anderen, garandeert veiligheid
  • een levenspartner garandeert veiligheid en nageslacht

Elk verlangen heeft een doel in de natuur

Alle tot dusverre genoemde drijfveren, behoeftes en verlangens dienen uiteindelijk het (voort)bestaan van de mensheid. We hebben ze niet voor niets van de natuur gekregen. Je zou kunnen zeggen dat als de natuur iets geeft ze er altijd iets voor terug wil hebben. Er zijn echter ook een aantal drijfveren in de menselijke aard waarvan het (nog) niet duidelijk is wat de natuur daarmee precies mee beoogt.

De behoefte aan antwoord op de grote vragen

Waarom ben ik hier op aarde. Je hoeft niet in God of een religie te geloven om je af en toe af te vragen waartoe het allemaal dient, waarvoor je er bent, wat het nut van alles is. Het zoeken naar de antwoorden op het grote mysterie, houdt de mensheid vanaf het begin bezig. Het houdt ook ons levenslang bezig. Het is een grote drang in ieder mens hier antwoord op te vinden zo lang we leven. Maar welke zin heeft deze bijna primaire levensbehoefte naar het doel van dit bestaan. Wat beoogt de natuur hiermee?

De behoefte aan muziek

De behoefte aan het beluisteren of beoefenen van muziek, vaak in combinatie met dans, is bijzonder groot bij vrijwel iedereen. Jong en oud zijn er eigenlijk dagelijks mee bezig. We kunnen bijna niet zonder die ritmische en/of melodieuze klanken.

Maar zon grote krachtige drijfveer hebben we toch niet "zo maar" zonder enige reden, uitsluitend voor ons eigen plezier gekregen? Welke nut t.b.v. ons (voort)bestaan schuilt er in vredesnaam achter het fenomeen muziek?
  • Is misschien het ontspannende helende effect op onze geest de hoofdreden, waardoor ziekmakende stress wordt tegengegaan.
  • Houden muziek en dans ons op die manier gezond en langer in leven, en voorkomt het depressies.
  • Helpen die ritmes en melodieuze klanken bij de verwerking van emoties.

Ademhalen

Bijna vergeten: levensbehoefte nr 1. Gaat overigens vaak samen met het beoefenen van muziek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezuiniging op politie ondermijnt onze veiligheidmijn kijk opBezuiniging op politie ondermijnt onze veiligheidDe wet (piramide) van Maslow geeft de volgorde van belangrijkheid aan, van onze eerste levensbehoeften. Onze allereerste…
Piramide van MaslowAbraham Maslow was een van de bekendste vertegenwoordigers van de humanistische psychologie. Hij heeft een onderzoek ged…
De motivatietheorie van Abraham MaslowAls bekendste vertegenwoordiger van het humanistisch psychologisch instituut heeft Abraham Maslow veel onderzoek gedaan…
Economie: behoeften en schaarsteEconomie: behoeften en schaarsteUitleg over de vraag: Wat is economie? In dit artikel leggen we het tweede antwoord uit: Economie is (oa) behoeften en s…
De behoeftepiramide van MaslowMotivatie om iets te doen volgen elkaar op volgens Maslow. Vanuit een humanistische invalshoek heeft hij de behoeftenhië…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Muziek houdt ons gezond en langer in leven"

Reacties

Jennie, 07-12-2009 19:35 #2
Hele interessante vragen worden in dit stukje gesteld over muziek, maar waar zijn de antwoorden?

1. Welke nut voor ons (voort)bestaan schuilt er in vredesnaam achter het fenomeen muziek?
2. Is het ontspannende helende effect op onze geest de hoofdreden?
3. Houdt het ons op die manier gezond?
4. Maar welke bedoeling heeft de natuur er mee gehad ons het bijna onverzadigbare verlangen naar muziek te geven?

Ik ben benieuwd! Reactie infoteur, 08-12-2009
Beste Jennie,

Goeie reactie, maar
Ik denk dat er helaas niemand op de wereld is die het antwoord op deze vragen heeft.

Andersofniets Nl, 28-02-2009 21:23 #1
De mens is zoveel meer dan de fysieke massa die wij met onze zintuigen waarnemen. De mens is energie. Energie is golflengtes. Alles is energie. Zo is alles en iedereen verbonden.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 25-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Special: Basisbehoeften mens
Reacties: 2
Schrijf mee!