InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Joodse filosofie – Heschel: Israëls verplichting

Joodse filosofie – Heschel: Israëls verplichting

De wortel van het Joodse geloof is een innerlijke verknochtheid aan geheiligde gebeurtenissen; geloven is gedenken o.a. in de wekelijkse lezing van de Tora. Het gedenken is een verplichting. Bij de Openbaring werd niet alleen Gods wil bekend gemaakt maar aanvaardde Israël die ook. Er is een verplichting jegens de Openbaring. Wij moeten onze houding jegens die verplichting onderzoeken.

Proces en gebeurtenis

De Openbaring staat veraf van de moderne mens. Wanneer een verstandig mens aan de Openbaring denkt wordt hij in verlegenheid gebracht.

Profetische openbaring is een gebeurtenis, geen proces. Een gebeurtenis is onregelmatig, doet zich plotseling voor en met tussenpozen, het schept een precedent. Dit in tegenstelling tot een proces dat regelmatig is, eenvormend, typisch en volgens een bepaalde wet gaat. De mens leeft in een geestelijke orde. Ogenblikken van inzicht, beslissing en gebed plaatsen het leven in het brandpunt. De natuur bestaat uit processen die verouderen. We overdenken die niet. Een gebeurtenis heeft betekenis. Sommige gebeurtenissen worden nooit verleden. De heilsgeschiedenis is een poging om het verleden in de tegenwoordige tijd te zien.

Israëls verplichting

Een filosoof leidt God af uit abstracte denkbeelden; de profeten leidden God af uit daden en gebeurtenissen. Voor het Jodendom gelden dus niet abstracte denkbeelden maar een innerlijke verknochtheid aan geheiligde gebeurtenissen, zoals de wekelijkse lezing van de Tora.

Het gedenken van een verplichting

De mens ontwaarde niet alleen Gods wil, maar aanvaardde die ook. De Joden hebben een verplichting jegens de Openbaring. Die verplichting moet onderzocht worden.

Trouw aan een bepaald tijdstip

Mensen hebben de noodzaak om duurzame en betrouwbare relaties met elkaar aan te gaan, zoals bij het huwelijk, vriendschap, werk, internationale verdragen, etc. Dit begint met een gebeurtenis op een bepaald tijdstip die weliswaar verleden tijd wordt maar toch toekomstige daden beïnvloedt.

Verbond tussen God en Israël

Bij Sinaï verbond God zich met een volk. "God gaf Zijn woord aan Israël en Israël gaf zijn woord van eer aan God." Waarom moeten volgende generaties zich hieraan houden? Omdat het vanuit Gods gezichtspunt aldoor plaatsvindt. De Tora moet telkens weer bestudeerd worden 'alsof zij ons vandaag geschonken werd'. Alle geslachten van Israël waren bij de Sinaï aanwezig.

Leven zonder verplichting

Om een relatie met God aan te gaan moest het hele volk een verplichting op zich nemen. Zonder verplichting is een leven niet waard om geleefd te worden, zo leert de Bijbel ons. Hierin ligt de waardigheid van Israël. De betekenis van de Joodse geschiedenis draait om de trouw van Israël aan het verbond.

Openbaring is een begin

De Openbaring was slechts het begin. De daad maakt de gebeurtenis volledig. De wil van God overtreft alles. Zou Israël ontrouw zijn geworden dan zou de Openbaring beroofd zijn van alle betekenis.

Op grond van bovenstaande moeten we ons realiseren dat de Tora eeuwig is en ook niet gewijzigd kan worden. Het is dus niet mogelijk om er een liberale leefwijze op na te houden en zomaar dingen uit de Tora te schrappen omdat die ouderwets zouden zijn. Ook kan de Tora niet vervangen worden door bijvoorbeeld het geloof in Jezus wat veel christenen van Joden verlangen. Omdat de Tora (het Verbond) eeuwig is geldt ook dat de verplichting van Israël voor eeuwig is.

Wat houdt eigenlijk de verplichting in voor het Joodse volk? Voor wat is het Joodse volk uitgekozen c.q. uitverkoren? Dit is terug te vinden in Exodus 19:3-6. Hierin staat dat het Joodse volk een koninkrijk van priesters en een heilige natie moet zijn. Priesters verwijst in dit geval niet naar de nakomelingen van Aharon, de Kohaniem, maar naar de priesterlijke functie om de mensheid dichter bij God te brengen en God dichter bij de wereld. Dit gaat via naleving van de Tora en de mitswot. Israël moet "een licht voor de naties" zijn, zo zei Jesaja.

De taak van het Joodse volk is niet beperkt tot de periode dat de Joden in Israël leefden. Ook in de Diaspora hebben Joden die taak. Alleen het Joodse lichaam is in ballingschap, niet de ziel die vrij is van onderwerping van buitenaf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis Jodendom: Joodse filosofie - Philo & SaädjaGeschiedenis Jodendom: Joodse filosofie - Philo & SaädjaDe oorsprong van de Joodse filosofie dateert al vanuit de tijd van de Bijbel. Er zijn veel argumenten in de Bijbel terug…
Positieve feiten over IsraëlPositieve feiten over IsraëlIsraël kan trots zijn. Het doet het relatief goed op het gebied van wetenschap, technologie, democratie, migratiepolitie…
Geschiedenis Jodendom: Israëls afvalligheidGeschiedenis Jodendom: Israëls afvalligheidNa de openbaring op de Sinaï was het Joodse volk nog niet gereed om Kanaän binnen te trekken en Kanaän was niet klaar om…
Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Israëlisch-Arabische oorlogen (6): Operatie Litani 1978Operatie Litani was een Israëlische invasie in Libanon in 1978 tot aan de rivier de Litani. Doel was om de PLO ten noord…
Bronnen en referenties
  • God in search of man – Abraham Joshua Heschel
  • The Chosen People: Chosen for What? - Nissan Dovid Dubov

Reageer op het artikel "Joodse filosofie – Heschel: Israëls verplichting"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Special: Joodse filosofie
Schrijf mee!