InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Paddo, Shroom, Psilo of Magic Mushroom

Paddo, Shroom, Psilo of Magic Mushroom

Paddo, Shroom, Psilo of Magic Mushroom In het woordenboek van Van Dale wordt paddo omschreven als paddenstoel die om zijn hallucinerende werking gegeten wordt. Paddo’s zijn soorten paddenstoelen die de werking van het bewustzijn beïnvloeden. Ze vallen onder de hallucinogenen ofwel tripmiddelen. Bijnamen voor paddo's zijn: Shroom, Psilo en Magic Mushroom.

Inhoud artikel

Waar komen paddo’s vandaan

Paddenstoelen komen in de natuur voor, ze behoren tot de oudst bekende tripmiddelen. In Midden- en Zuid Amerika bijvoorbeeld spelen ze al duizenden jaren een rol. Ze werden/worden bijvoorbeeld gebruikt bij religieuze gelegenheden omdat het effect van de paddo’s het contact met de goden zou bevorderen.

Welke stoffen in de paddo’s veroorzaken het tripeffect

De stoffen psilocybine en psilocine veroorzaken het tripeffect. Ze zijn volgens de wet harddrugs en dus verboden.

Welke paddo’s zijn in Nederland het meest bekend

  • Het imheemse puntig kaalkopje: Psilocybe semilanceata
  • De Mexicaanse: Psilocybe cubensis of Stropharia cubensis
  • De Balinese of Hawaïaanse: Copelandia cyanescens of Panaeolus cyanescens

Verse of gedroogde paddenstoelen

Per paddenstoel verschilt de werkzame stof. Het maakt ook verschil of het gaat om verse of gedroogde paddenstoelen. Gedroogde paddenstoelen zijn geconcentreerd, één gram gedroogde paddenstoelen kan enkele malen sterker zijn dan één gram verse paddenstoelen (van hetzelfde soort).

Hoe smaken paddo’s en hoe worden ze gebruikt

Paddo’s smaken bitter en kunnen zowel vers als gedroogd worden gegeten. Je kunt er ook thee van zetten. Soms worden paddo’s in gerechten verwerkt omdat de bittere smaak dan minder storend is. Het effect van paddo’s blijft drie tot zeven uur merkbaar, de eerste twee uur is het effect het grootst. Heb je de paddo’s eenmaal ingenomen en ze hebben hun effect al, dan kun je dit niet meer tegengaan.

Wat is het effect van paddo’s/wat doen ze

Paddo’s versterken gevoelens en veranderen de manier waarop iemand de omgeving en zijn eigen persoonlijkheid ervaart. Je weet van tevoren nooit hoe het valt. Dit hangt af van de ingenomen hoeveelheid, de soort paddenstoel, het postuur van de gebruiker, heeft de gebruiker iets gegeten voor het gebruik enzovoort. Paddo’s kunnen je stemming versterken, als je al goed gestemd bent kun je lachbuien krijgen, voel je al somber dan kan dit gevoel verergeren.

Geestelijke effecten

‘Positieve' effecten

  • Een ontspannen gevoel
  • Een goed humeur
  • Een opgeruimd gevoel
  • Creatieve invallen
  • De zintuigen verscherpen, intenser voelen
  • Anders beleven van tijd, ruimte, geluid en kleuren

Negatieve effecten

  • Verwarring
  • Onrust
  • Irritatie
  • Verlies van zelfcontrole
  • Angsaanvallen (bijvoorbeeld door enge hallucinaties)
  • Achtervolgingswaan
  • Depressiviteit
  • Angst/vrees dat je niet meer uit een trip kunt komen

De risico’s

  • Als je zelf paddenstoelen gaat plukken bestaat altijd het risico van verwarring met giftige soorten.
  • Gebruik je hoge doseringen dan kunnen je maag, lever en nieren moeite hebben met de paddenstoelen.
  • De sterkte van paddo’s varieert, er bestaat dus altijd het risico van een te hoge dosering, wat weer een te heftige uitwerking tot gevolg kan hebben. Neem je producten waar paddo’s in verwerkt zijn dan kun je de dosering totaal niet overzien.
  • Beelden tijdens een trip kunnen tot ruim een jaar later plotseling terugkomen (flashbacks), vaak op ongewenste momenten.
  • Combineer je de paddo’s met andere drugs of alcohol dan is het effect onvoorspelbaar.
  • Gebruik door jongeren wordt afgeraden omdat de paddo’s een slechte trip kunnen veroorzaken, met angst en verwarring. Dit kan zeer bedreigend zijn voor jongeren die zichzelf vaak nog niet zo goed kennen.
  • Je moet geen paddo’s nemen als je psychiatrische of ernstig psychische problemen hebt. Heb je in het verleden een psychose of depressie gehad dan loop je een verhoogd risico op een slechte uitwerking.
  • Gebruik geen paddo’s als je in een slechte conditie verkeert, astma hebt, of hart-, lever of nierkwalen of medicijnen gebruikt.
  • Gebruik geen paddo’s als je zwanger bent, onder invloed kun je je roekeloos gaan gedragen. Als de paddo’s uitgewerkt zijn blijf je nog tot vijf, zes uur loom en ongeconcentreerd.

Wat doe je als een trip verkeerd uitpakt bij iemand

  • Stel de gebruiker gerust.
  • Laat hem of haar niet alleen.
  • Blijf praten en probeer een rustig plekje te vinden.
  • Leg uit dat het door het middel komt en dat het weer over zal gaan.
  • Bij sommige mensen helpt het om zoetigheid of vitamine C te eten.
  • Houdt de angst lang aan of ben je onzeker over de situatie roep er dan een arts bij (bel 112).

Kun je verslaafd raken aan paddo’s

De stoffen in paddo’s maken niet lichamelijk afhankelijk, als iemand stopt met het gebruik dan krijgt hij of zij geen afkickverschijnselen. Het binnen enkele dagen na elkaar gebruiken van paddo’s heeft geen zin omdat ze dan geen effect meer hebben. Geestelijk afhankelijkheid betekent dat de gebruiker steeds meer naar het middel verlangt en zich niet meer prettig voelt zonder. Dit komt bij paddo’s bijna niet voor.

Informatie over paddo’s

Informatie over paddo’s kun je krijgen bij:
  • de drugs infolijn (0900-1995)
  • www.drugsinfo.nl
  • instellingen voor verslavingszorg
  • GGD
Gerelateerde artikelen
Tripmiddelen, algemene informatieTripmiddelen zijn drugs. Het zijn hallucinogenen, ze veranderen de waarneming van de zintuigen. Tripmiddelen komen voor…
Paddo gebruik: effecten en risico’sPaddo gebruik: effecten en risico’sPaddo's worden gebruikt om een ontspannen gevoel te krijgen en de wereld om je heen anders te ervaren. Er zijn verschill…
Paddenstoelen zoeken - voorzichtigZelf paddenstoelen zoeken is een leuke hobby. De esdoornhoutknotszwam, de gekraagde aardster, de schubbige bundelzwam en…
Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Vegetarische Italiaanse gerechten (antipasta)Italiaans is heerlijk om te eten en heel leuk om klaar te maken. Hier kunt u verschillende vegetarische gerechten vinden…
Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?Paddo’s, waarom zou je je ‘gek’ eten?Paddo’s zijn regelmatig negatief in het nieuws geweest. Meestal als er iemand was overleden na het gebruik van paddo’s.…
Bronnen en referenties
  • Folders over paddo's van het Trimbosinstituut

Reageer op het artikel "Paddo, Shroom, Psilo of Magic Mushroom"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 08-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!