De werking van XTC op de hersenen

Wat is XTC eigenlijk, en hoe kan het ervoor zorgen dat ik een gelukzalig gevoel krijg? In dit artikel wordt er op deze vraag antwoord gegeven. Want wat doet XTC nou precies in je hersenen?

Cellulaire werking

XTC werkt op ons lichaam doordat het de werking van serotonine, een neurotransmitter, verhoogd. Om ervoor te zorgen dat de cellen van het zenuwstelsel alleen signalen doorgeven aan specifieke zenuwcellen, heeft elk specifieke zenuw zijn eigen neurotransmitter.

De stof serotonine, speelt een grote rol bij de werking van XTC, is een neurotransmitter. Hij is vooral betrokken bij controle over
  • eetlust
  • slaap
  • geheugen en leren
  • temperatuur regulati
  • stemming, gedrag
  • hart en bloedvaten
  • spierspanning
  • klierregulatie
  • depressie.

Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen en heeft een exciterende werking en werkt als regulator van het dopamine-systeem

In de normale situatie zit serotonine opgeslagen in blaasjes aan het uiteinden van een axon. Wanneer hier een elektrisch signaal aankomt, versmelten de blaasjes met de wand van het neuron, en komt de serotonine vrij in de synaps. Via de synaps drijven de serotonine moleculen naar de volgende neuron en maken hier een binding met de receptor. Wanneer het signaal doorgegeven is, laat serotonine weer los van de receptoren en gaat via de synaps weer terug naar het neuron waar hij vandaan kwam door middel van heropname eiwitten. Niet alle serotonine moleculen keren terug naar hun neuron, ook worden er serotonine moleculen afgebroken door monoamino-oxidase ook wel MAO genoemd. Dit zijn enzymen die aminen afbreken. Daarnaast breken MAOs ook noradrenaline en adrenaline af.

Wanneer men XTC heeft gebruikt gebeuren er twee dingen in de hersenen. Ten eerste zorgt de stof in XTC, MDMA, ervoor dat serotonine niet kan terugkeren naar zijn neuron. Hij doet dit door een binding te maken met de heropname eiwitten, waardoor deze hun functie verliezen. Serotonine kan niet terugkeren naar hun neuron, en zo zorgt MDMA er dus voor dat er een ophoping ontstaat van serotonine in de synaps. Naast het stoppen van de terugkeer van serotonine zorgt XTC ook ervoor dat er meer serotonine wordt afgeven dan normaal. Ook dit doet hij door een binding te maken met de heropname eiwitten. Hij zorgt er namelijk voor dat deze zich als het ware omdraaien, waardoor de functie ook het tegenovergesteld wordt. In plaats van Serotonine van de synaps terug naar het axon uiteinde te brengen, brengen ze Serotonine van het axon uiteinde naar de synapsspleet.
Door beide processen ontstaat er dus een ophoping van serotonine in de synaps, mede hierdoor worden er meer signalen door gegeven dan normaal waardoor men zich gelukzalig zal voelen.
Ook zorgt XTC voor een afgifte van adrenaline, waardoor men nog wakkerder blijft dan dat ze gewoonlijk zijn.

Vanaf het moment dat een XTC gebruiker de tablet inneemt duurt het niet lang voordat het middel begint te werken, meestal zon half uur tot een uur.
© 2009 - 2020 Maxwell, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De werking van XTC op de hersenen"

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 13-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!