InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Risico's van het gebruik van vervuilde XTC

Risico's van het gebruik van vervuilde XTC

Risico's van het gebruik van vervuilde XTC Drugsgebruik is nooit helemaal zonder risico. Maar de exotische, grappige namen felle kleuren en leuke logo's op de pillen hebben XTC groot gemaakt. Ferrari, cupidootje, hartje of klavertje. klinkt onschuldig, makkelijk in te nemen en je wordt er zo lekker knuffelig van. Maar let op, sinds kort wordt XTC hoog gedoseerd wat risico's van overdosering met zich meebrengt en nog gevaarlijker; MDMA wordt soms vervangen door dodelijk PMMA. XTC heeft zijn onschuld verloren. Oppassen dus!

Wat is XTC?

XTC behoort te hebben als werkzame stof 3,4-methyleendioxymethamfetamine, oftewel MDMA. MDMA qua structuur afgeleid van methamfetamine. Behalve MDMA zijn er andere varianten als MDEA en MDA die verwerkt worden in XTC tabletten en poeders. In Nederland is het voornamelijk MDMA in de gangbare XTC-pillen. De laatste jaren was de gangbare dosering ongeveer 80 mg MDMA in een XTC-pil. Momenteel is het gemiddelde gehalte MDMA in een pil behoorlijk gestegen naar 120 mg MDMA met uitschieters van 200 - 360 mg. Dat betekent dat je tot 4x meer werkzame stof per pil binnen kunt krijgen dan je misschien gewend was. Jarenlang was deze "markt" redelijk stabiel in doseringen in werkzame stoffen, maar de XTC-markt is nu onderhevig aan grote veranderingen.

Verschijningsvormen van XTC

XTC-pillen hebben als sinds hun intrede exotische, grappige namen en worden aan de man gebracht in bont gekleurde tabletvorm met leuke logo's. Hun onschuldige uiterlijk en extreem makkelijke toediening (een pilletje slikken is toch aanzienlijk minder heftig als een spuit, of iets snuiven) hebben bijgedragen aan de populariteit, vooral onder de jeugd. Ook de uitwerking, het "knuffelig" worden, maakt XTC geliefd onder feestgangers. De kleur, vorm, of logo zeggen echter niets over de inhoud van de pil. Er zijn bijvoorbeeld pillen met hetzelfde logo en kleur die toch een verschillende inhoud of sterkte hebben. Pillenmakers lenen of stelen namelijk soms elkaars mallen. Uitkijken dus.

Dodelijke slachtoffers

In Den Bosch sterft in augustus 2013 een 21-jarige jongeman na het gebruik van xtc. Uit onderzoek blijkt dat het ging om een levensgevaarlijke beige tablet met een doodshoofdlogo. De tablet met het doodshooflogo bevat in plaats van MDMA, de werkzame stof in xtc, de levensgevaarlijke stof PMMA als hoofdcomponent. Gebruikers voelen hetzelfde na het gebruik, maar bij PMMA is de kans op een overdosis aanzienlijk. Kort hiervoor zijn twee Brabanders overleden na het gebruik van xtc, en ook een meisje van 17 uit Eindhoven was niet bestand tegen de hoge dosering XTC die ze gekocht had en overleed.

Vervuilde XTC

Boosdoener is in veel gevallen PMMA.en PMA. Dit zijn gevaarlijke stoffen die qua chemische structuur en effecten veel lijken op MDMA en aanverwante stoffen. PMMA is een levensgevaarlijke stof. In 2000/2001 zijn al eens XTC pillen verkocht die PMA bleken te bevatten. Vermoed wordt dat XTC producenten bij gebrek aan grondstoffen voor XTC deze pillen met PMMA op de markt hebben gebracht. De effecten van PMA en PMMA worden echter veel later gevoeld dan bij XTC. Een gebruiker schat daardoor de dosering helemaal verkeerd in en zal misschien meerdere pillen gaan slikken. Op deze manier ontstaat snel een overdosering. Als de PMMA eenmaal toeslaat, is de genomen dosering niet meer terug te draaien. Overdosering kan al snel leiden misselijkheid, onregelmatige hartslag, ademhalingsmoeilijkheden, stuiptrekkingen, hartaanvallen en bewusteloosheid. Ook wordt er melding gemaakt van op de markt zijn van vervuilde Ketamine en MDMA poeders. In april 2013 zijn in Amsterdam en Noord-Brabant poeders getest die verkocht worden als MDMA of KETAMINE, maar in werkelijkheid de gevaarlijke stof PMMA bevatten.

Hoe voorkomen

Zoals gezegd, uiterlijk van de pil zegt niets over de inhoud. Doe het zelf tests zijn niet betrouwbaar en kunnen geen onderscheid maken in bijvoorbeeld MDMA en PMMA. Vrijwel de enige veilige test is die door de Jellinek’s Drugstestservice wordt uitgevoerd. Het is van belang om goed geïnformeerd te zijn, dit geldt voor gebruikers en ook voor (bezorgde) ouders verzorgers, onderwijzers, jongerenwerkers, gezinscoaches. We hebben gelukkig in Nederland een zeer goed platform voor objectieve informatie over drugs en andere verslavingen namelijk Jellinek.
© 2013 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.drugsinfoteam.nl
  • http://www.omroepbrabant.nl
  • http://www.jellinek.nl

Reageer op het artikel "Risico's van het gebruik van vervuilde XTC"

Reactie

Klaas, 02-09-2013 13:56 #1
Voorkomen door legalisatie natuurlijk, maargoed dat is praten tegen een muur.

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 02-09-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 1
Schrijf mee!