InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Joodse wijsheden 48: gedachten ordenen helder denken

Joodse wijsheden 48: gedachten ordenen helder denken

In je leven leer je heel veel dingen van verschillende aard. Lang niet alles is belangrijk. Maar het is uitermate frustrerend om juist de belangrijke zaken te vergeten. Om te voorkomen dat je belangrijke zaken vergeet is het goed om de informatie die je tot je neemt goed te ordenen en op de juiste plek op te slaan zodat je er makkelijk bij kunt wanneer je het nodig hebt. Vergelijk het met een studeerkamer waar je alle belangrijke informatie ordent zodat je het makkelijk kunt terugvinden. Hoe meer je je gedachten ordent des te gemakkelijker je de informatie kan gebruiken.

Ontdek verbanden

Wanneer je iets uit een boek leert is het goed om eerst de inhoudsopgave door te nemen. Probeer bij elk hoofdstuk in te beelden waar de materie over gaat. Zo analyseer je de informatie. Dit werkt beter dan wanneer de materie voor je uitgelegd wordt. Zorg dat je de verbanden ontdekt.

Het logische systeem

Om informatie te onthouden moet je het ordenen. Zo worden de 613 mitswot (plichten) in het Jodendom verdeeld in 83 secties en 14 volumes. Elk stuk nieuwe informatie kan je onderbrengen bij een mitswa. Bijvoorbeeld hoe een dakloze te helpen plaats je onder de mitswa tsedaka (liefdadigheid). Zo krijg je een beter inzicht in het leven. Uiteraard zijn er ook andere methoden te bedenken (zie onderaan bij de visie van Etsel).

Toegankelijke wijsheid

Wanneer je een nieuw project begint is het goed om de informatie erin op te slaan. Gooi de informatie niet zomaar ergens neer. Toch is het niet voldoende alleen een bestand te openen. Ook in je hoofd moet het geordend zijn zonder dat je meteen naar de geprinte versie hoeft te grijpen.

Hulpmiddelen om te herinneren

Er zijn twee methoden om een idee te onthouden:
  1. constant herhalen;
  2. de logica er achter ontdekken.

De tweede methode is de beste. Om bijvoorbeeld elk botje van je lichaam te onthouden ga je van hoofd tot teen i.p.v. alles door elkaar.

Technieken om te onthouden zijn bijv.:
  • een idee in één of twee woorden samenvatten;
  • maak een acroniem van de concepten;
  • beeld je een verhaal in waarin alle concepten passen;
  • maak een lied de melodie doet je de woorden onthouden.

Opslaan, evalueren en elimineren

Waardevolle informatie is belangrijk om te onthouden. Herhaal wat je eerder geleerd hebt. Sla op wat je waardevol vindt. Herhalen is belangrijk omdat je het bij de eerste keer misschien gemist hebt. Om niet te overladen worden met veel informatie is het zaak af en toe de materie te evalueren en wat niet belangrijk is te elimineren. Dit geldt niet alleen voor informatie maar ook voor een negatieve ervaring.

Plannen en prioriteiten

Voor het stellen van prioriteiten kijk je naar de volgende zaken:
  • Wat is belangrijk voor mijzelf?
  • Wat is belangrijk tussen mij en anderen?
  • Wat is belangrijk tussen mij en God?

Deze prioriteiten moet je uitwerken en plannen:
  • dagelijks plan, wekelijks plan, maandelijks plan, jaarlijks plan, 5-jarig plan, 15-jarig plan, levensdoeleinden

Vraag jezelf af wat is goed te doen? Hoe word ik een goed persoon?

Ordenen van je gedachten is een vorm van wijsheid

  • Je krijgt controle over je leven.
  • Je kan iets interessants aan je leven toevoegen.
  • Wanneer je iets begrijpt onthou je het beter.
  • Maak een bewust beslissing om iets te onthouden.
  • Waardevolle informatie moet je bewaren.
  • Maak plannen.
  • Herhaal informatie.
  • Vergeet onbelangrijke informatie.

Visie van Etsel

Je kunt voor InfoNu voor de lol schrijven zonder er verder enkele waarde aan te hechten. Je kunt echter ook voor InfoNu schrijven om er zelf iets van te leren en om andere mensen iets te leren. Door je op een aantal onderwerpen te concentreren die jij belangrijk vindt kan je daar steeds meer informatie over verzamelen en die verwerken in artikelen. Het is zaak om heel systematisch te werk te gaan en de informatie goed te ordenen in artikelen.

Naast onze kennisoverdracht over het Jodendom en Israël houden we ons ook met een aantal andere zaken bezig. Zo vinden we het interessant om over auto's te schrijven. Auto's zijn er in vele soorten en maten en voor een leek is door de vele bomen het bos vaak niet meer te zien. Door lukraak een aantal auto's te bespreken zonder enige ordening aan te brengen is het lastig voor de lezer zijn gedachten te ordenen Het is daarom handig om verschillende rubrieken te maken waar de artikelen over de auto's in geplaatst kunnen worden. Zo zijn er rubrieken met elektrische auto's, stadsauto's, MPV's, SUV's, dure auto's, goedkope auto's, auto's zonder wegenbelasting, compacte auto's, etc. Door de auto's zo te rubriceren ontstaat een veel beter overzicht bij de lezer (en uiteraard ook de schrijver). InfoNu biedt de mogelijkheid om specials te maken zodat bijvoorbeeld alle elektrische auto's bij elkaar gegroepeerd staan. Ook biedt InfoNu de mogelijkheid om vijf relevante links onder elke artikel te plaatsen. Zo is het dus handig om bij een artikel over een compacte auto daaronder nog vijf links te plaatsen met andere artikelen over compacte auto's. Zo kunnen lezers dan makkelijk dezelfde soort auto's met elkaar vergelijken en hun gedachten daarover ordenen.

Voor de infoteur biedt InfoNu verschillende mogelijkheden artikelen te ordenen. Bij publicatie moet al gekozen worden voor een rubriek en een subrubriek. Bij het artikelbeheer kunnen de artikelen dan makkelijk per rubriek en subrubriek bekeken worden. Daarnaast biedt InfoNu de mogelijkheid aan de infoteur om zelf mappen te maken. Zo hebben wij een map gemaakt voor auto's en deze weer onderverdeeld in submappen (elektrische auto's, stadsauto's, etc.). Zo blijft alles netjes overzichtelijk. Artikelen zijn zo heel snel terug te vinden. Wanneer je reeds een paar duizend artikelen geschreven hebt is het fijn om daar ordening in aan te brengen. Deze ordening neem je onbewust in je gedachten op en vaak weet je precies wel k artikel in welke folder staat.

Het specialiseren in bepaalde onderwerpen leidt er ook toe dat je informatie makkelijk tot je neemt. Door geordend over Israël en het Jodendom te schrijven zijn we in staat makkelijk de bezoeker van informatie te voorzien. Het kost steeds minder moeite om vragen van bezoekers te beantwoorden zonder dat eerst informatie moet worden geraadpleegd. De ordening die wij hierbij op InfoNu hanteren heeft hier mede toe bijgedragen. En mochten we het antwoord onverhoopt niet direct paraat hebben dan is dat via artikelbeheer of de zoekfunctie op InfoNu weer snel terug te vinden (mits er reeds over geschreven is). Zo helpt geordend werken op InfoNu mede tot verrijking van onze kennis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verstandelijk gehandicaptDe meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem je iemand verstandelijk ge…
Leren mindmappenWat is eigenlijk een mindmap? Een mindmap is een nieuwe manier van aantekeningen maken. Een mindmap is een plaatje, met…
Horoscoop: planeet MercuriusHoroscoop: planeet MercuriusSterrenbeeld is een bekend begrip. Planeten, hun betekenis en invloed in de horoscoop zijn minder bekend. Zon, Maan, Mer…
Studeren: onthouden van kennis, hoe?Studeren: onthouden van kennis, hoe?Hoe kan de student zijn bestudeerde leerstof beter onthouden tijdens de studie? Enkele aanwijzingen voor de student voor…
Wat is neurolinguistisch programmeren?De afkorting NLP staat voor neurolinguïstisch programmeren. NLP beslaat een breed gebied, zowel qua methoden als qua wer…
Bronnen en referenties
  • Artikelen Etsel op de InfoNu-site

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden 48: gedachten ordenen helder denken"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!