InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Waarom we altijd meer willen

Waarom we altijd meer willen

Tevreden zijn met wat je hebt blijkt een moeilijk iets. Salaris is altijd te weinig en een auto kan altijd mooier. Wat maakt dat we zelden tevreden zijn en liever altijd net iets meer willen? Hoe worden we tenslotte dan wel gelukkig? Mensen zijn hebzuchtige wezens blijkt uit menig psychologisch onderzoek. Dit maakt het lastig om tevreden te zijn met de huidige situatie. Volgens onderzoekers komt dat omdat hebzucht gekoppeld is aan het zogeheten verwachtings- en beloningscircuit, een onderdeel van onze hersenen. Met name geld is het belangrijkste goed waarvan mensen graag meer willen. Geld maakt de weg vrij tot veel meer, zoals een dure auto, wat weer leidt tot het gevoel van bevrediging.

Vergelijking

Dan Ariely, gedragseconoom, verklaart dit fenomeen ook in zijn boek ‘Waarom we altijd te kort komen’. Zo blijkt uit zijn boek dat mensen tevreden kunnen zijn als zij een groot bedrag winnen, echter deze tevredenheid daalt direct als blijkt dat meerdere mensen op hetzelfde moment een groter bedrag hebben gewonnen. Doordat mensen zich onderling vergelijken wordt hier ook het gevoel van voldoening mee gemeten.

Hoe word je gelukkig?

Alles hebben wat je wilt maakt dus niet per definitie gelukkig. Wachten totdat iets gebeurt wat je gelukkig maakt, is niet de oplossing. Geef een kind een rol papier en een paar kleurpotloden en ze zijn gelukkig. Vraag volwassen wat ze allemaal nodig hebben om gelukkig te zijn en de meesten komen met een hele waslijst: meer geld, meer vrije tijd, minder stress etc. De normale natuurlijke staat van de mens is ontspannen, gelukkig, positief en sociaal denkend. Door negatieve ervaringen, verdriet, jaloezie en kwaadheid wijken mensen af van de normale staat. Deze negatieve ervaringen zullen altijd blijven staan. De manier waarop je ermee omgaat, kun je echter wel zelf beïnvloeden.

Gelukkig zijn is een beslissing die mensen zelf kunnen maken. Focussen op wat je hebt maakt gelukkig, in plaats van wat je mist of wat andere allemaal hebben. Gelukkig voelen is het resultaat van zelfkennis en een gevolg van acceptatie en waardering voor jezelf en je omgeving. Hoe beter je jezelf kent, hoe meer je zelf tevreden kunt zijn over je eigen leven. Het bewandelen van je eigen pad en niet laten beïnvloeden door anderen.

Praktische tips

Gelukkig worden kun je leren, de volgende tips helpen om sneller gelukkig te worden:
  • Bepaal kleine haalbare doelen: doelen beschrijven die lang duren en moeilijk te bereiken zijn vergroten het gevoel van ongeluk. Kleine haalbare doelen vormen successen. Meer persoonlijk succes leidt tot geluk.
  • Pak alles aan wat je ongelukkig maakt: In de praktijk blijkt dit een lastig punt. Verplichte ongezellige familiebezoeken, persoonuitjes en andere ‘verplichte kost’ maakt vaak dat we ons ongelukkig voelen. Maak een balans op, het leven is soms iets geven om daarna iets terug te krijgen. Bepaal voor jezelf wat wel en niet geannuleerd kan worden.
  • Balans tussen werk en privé. Leef niet om te werken, maar werk om te leven.

Iedereen kan uiteindelijk gelukkig worden. Voor sommige is deze reis langer dan voor anderen, maar onmogelijk is het voor niemand.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.inspirerendleven.nl/blog/hoe-word-je-gelukkig
  • Dan Ariely; ‘Waarom we altijd te kort komen’

Reageer op het artikel "Waarom we altijd meer willen"

Reactie

Irk Wesselink, 22-10-2015 21:23 #1
Hoe werkt de economie in ons huidige monetaire geldsysteem en waarom geld niet meer bestaat indien alle schulden afbetaald zijn. Maar hoe dit systeem nu precies werkt is voor de meeste mensen een raadsel. De economie is een complex systeem en dat heeft een goede reden. Het monetaire geldsysteem is namelijk een piramidespel gespeeld op het allerhoogste niveau. Niet alleen banken maar ook overheden profiteren hiervan en zijn gebaat bij werknemers zoals jij en ik. Sterker nog?
Geld is niets meer dan een cijfertje in een computersysteem. Wist je dat de bank jouw geld mag uitlenen zonder dat je hier toestemming voor geeft? Sterker nog dit gebeurt elke seconde van de dag.
De eigenaren van de federale banken (alle grote banken ter wereld) en overheden worden betaald door jou en de rest van de wereld. Niet voor niks maken alle overheden ter wereld gebruik van het principe pay yourself first. De overheden zijn er dus bij gebaat dat je blijft werken voor je geld zodat ze belasting kunnen innen. Daarom bestaat bijvoorbeeld de vermogensrendementsheffing zodat mensen gedwongen worden hun geld uit te geven. Vervolgens moeten mensen weer werken voor hun geld om daarna weer belasting te betalen. De cirkel is weer rond en begint weer van voren af aan, oftewel, de rat race: Werken, uitgeven, meer werken, meer uitgeven.

Gaan wij alleen uit van Nederland! Komen wij op een fraude bedrag uit van op zijn minst 40.6 miljard euro per jaar! Dat blijkt uit onderzoek van accountant PWC.

Er zijn twee soorten fraude: PCW heeft fraude opgedeeld in twee soorten: horizontale en verticale fraude. Bij horizontale fraude benadelen bedrijven en burgers elkaar, bij verticale fraude is de overheid de benadeelde partij. Het totaalbedrag van de horizontale fraude heeft PWC op 3,7 miljard euro berekend, de verticale fraude wordt op 7,3 miljard euro geschat. De grootste fraudeposten zijn fiscale fraude, met een bedrag van 4,2 miljard euro, en zorgfraude, met een geschat bedrag van bijna 2,8 miljard euro.
faillissementsfraude - minimaal 1,7 miljard euro; verzekeringsfraude - minimaal 900 miljoen euro; beleggingsfraude 500 miljoen euro; acquisitiefraude - 400 miljoen euro;
Verticale fraude (burgers en bedrijven benadelen overheid): accijnsfraude minimaal 23 miljoen euro; btw-fraude 39 miljoen euro; socialezekerheidsfraude 153 miljoen euro; zorgfraude bijna 2,8 miljard euro; fiscale fraude (exclusief fraude met accijns en btw) 4,2 miljard euro: Totaal 9.8 miljard p/j. Voorzichtige schatting alles bij elkaar: verticaal als horizontaal: 40.6 miljard Euro per jaar.

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 14-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!