InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Aandachtspunten bij het organiseren van een feestavond

Aandachtspunten bij het organiseren van een feestavond

Het organiseren van een feestavond is voor vele een belangrijke aangelegenheid. Dit artikel gaat in op de belangrijkste aandachtspunten, zoals het kiezen van een feestlocatie en het wel of niet afkopen van drank.

Feestlocatie

Het bepalen van de feestlocatie is een belangrijke factor. De gekozen locatie bepaalt in grote mate de sfeer. De locatie moet passen bij de persoonlijkheid van de organisatoren en bij de gasten. Bij een thema-feest dient ook de locatie het thema te kunnen uitstralen. Bezoek vooraf vele mogelijkheden om een zo duidelijk mogelijk beeld te creëren en zo de best passende locatie te kunnen kiezen.

Grootte zaal

De grootte van de zaal is afhankelijk van de hoeveelheid gasten. Er geldt een algemene vuistregel voor het aantal mensen per m2, maar dit is mede afhankelijk van de noodvoorzieningen binnen de zaal en het eventuele meubilair. Afgaand van een locatie zonder meubilair (dus geen statafels e.d.) geldt ongeveer 2 mensen per m2. Met statafels gaat dit al snel naar één persoon met m2. Bekijk bij het zoeken naar de zaal dus de diverse grootte en zoek een zaal passend bij de hoeveelheid mensen. Te veel lege ruimte geeft een ongezellig gevoel en te weinig ruimte maakt dat de ruimte drukkend wordt en mensen zich benauwd kunnen voelen. Houd eventueel daarnaast nog voldoende dansruimte.

Drank, afkopen of niet?

Het inschatten van de hoeveelheid in te kopen drank, blijft altijd een lastig punt. Immers weet niemand van te voren hoeveel precies gedronken wordt. Sommige feestlocaties bieden daarom de mogelijkheid om drank af te kopen door middel van het aanbieden van drankpakketten. Zo bestaat het basis pakket vaak uit een Hollands pakket (binnenlands gedestilleerd), ofwel; bier, wijn en fris en dranken afkomstig uit Nederland (zoals Jenever). Het afkopen lijkt een aantrekkelijke mogelijkheid, doordat je dan vooraf kunt berekenen wat de kosten worden. Echter, een feestlocatie zal altijd willen verdienen aan een drankenpakket. In de praktijk ben je dus vaak duurder uit met een drankenpakket dan per stuk af te rekenen (op basis van nacalculatie). Enkel bij een feest waar vooraf bekend is dat er flink doorgedronken wordt, kan afkopen gunstig uitvallen. In de meeste gevallen is dit niet het geval.

Muziek

Een band, zanger(es) of een DJ? Dat is vaak de eerste vraag die gesteld wordt bij de muziekkeuze. De muziekkeuze vormt een belangrijke factor en sfeerbepaler voor het feest. Een dansfeest vraagt andere muziek dan een rustige avond. Een goede band wordt over het algemeen als sfeervoller beschouwd dan een DJ. Doordat de band live speelt is meer interactie met het publiek mogelijk. Echter, een DJ is in de meeste gevallen goedkoper en neemt minder ruimte in.

Algemene aandachtspunten

Spreek van te voren met de feestlocatie goed af wat van het personeel verwacht wordt. Mogen gasten met lege glazen staan? Is er bediening of wordt de drank aan de bar gehaald, hoe ziet de aankleding en verlichting eruit, wat zijn de rook mogelijkheden en openingstijden en parkeermogelijkheden van de locatie? Maak alles zoveel mogelijk bespreekbaar om je eigen droomfeest te realiseren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aandachtspunten bij het organiseren van een feestavond"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 11-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!